بررسی بلک شارک 5 پرو ؛ موشکافی سیستم، دوربین، عملکرد و باتری

بررسی بلک شارک 5 پرو ؛ موشکافی سیستم، دوربین، عملکرد و باتری


منبع: تکراتو

4

1401/10/20

20:17


در این نوشتار می‌خواهیم به بررسی بلک شارک 5 پرو بپردازیم که در صورت چشم‌پوشی از برخی از کاستی‌ها، یک گوشی مناسب برای گیمرها خواهد بود.

بررسی بلک شارک 5 پرو ؛ موشکافی سیستم، دوربین، عملکرد و باتری

در این نوشتار می‌خواهیم به بررسی بلک شارک 5 پرو بپردازیم که در صورت چشم‌پوشی از برخی از کاستی‌ها، یک گوشی مناسب برای گیمرها خواهد بود.

پیش از این‌که به بررسی Black Shark 5 Pro بپردازیم باید به این نکته اشاره کنیم که خرید این محصول به کاربرانی توصیه می‌شود که بیشتر وقت خود را به اجرای بازی‌های موبایل می‌پردازند. اگر ملاک اصلی شما جهت تهیه یک گوشی هوشمند چیزی غیر از بازی است، پیشنهاد می‌کنم که از خرید بلک شارک 5 پرو صرف‌نظر کنید. این اسمارت‌فون برای اجرای عناوین گیمینگ عملکرد بی‌نظیری دارد، اما در استفاده‌های روزانه با مشکلاتی همراه خواهد بود.

بلک شارک 5 پرو به عنوان قدرتمندترین عضو خانواده نسل پنجم از گوشی‌های هوشمند بلک شارک شناخته می‌شود که توسط کمپانی شیائومی بلک شارک توسعه یافته است. اگر تمایل دارید کمی در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کنید می‌توانید نسخه معمولی بلک شارک 5 را تهیه کنید که طبیعتا از دوربین اصلی و سخت‌افزار ضعیف‌تر در مقایسه با نسخه پرو بهره می‌برد.

بیشتر بخوانید:

راهنمای خرید بهترین گوشی در هر بازه قیمتی

بهترین گوشی های گیمینگ سامسونگ

باتوجه به این‌که بلک شارک 5 پرو برای اجرای عناوین گیمینگ موبایل طراحی شده، می‌توان گفت که سخت‌افزار و عملکرد به عنوان نقطه قوت اصلی آن شناخته می‌شوند و این موضوع در بررسی Black Shark 5 Pro به وضوح قابل مشاهده است. طی بررسی بلک شارک 5 پرو متوجه می‌شوید که این محصول قادر است جدیدترین عناوین گیمینگ را با بالاترین تنظیمات گرافیکی به راحتی اجرا کند و یکی از بهترین گوشی های گیمینگ شیائومی محسوب می‌شود.

گوشی مذکور در سخت‌افزار خود از چیپست اسنپدراگون 8 نسل 1 بهره می‌برد که در نسخه‌های رم 8، 12 و 16 گیگابایت عرضه می‌شود. تجربه نشان می‌دهد که این ترکیب می‌تواند عملکرد فوق‌العاده‌ای در اجرای بازی‌ها داشته باشد.

بررسی بلک شارک 5 پرو

هدف اصلی کمپانی شیائومی از توسعه بلک شارک 5 پرو در واقع ارائه یک اسمارت‌فون مناسب برای گیمرها است. به همین جهت در سمت راست قسمت کناری بدنه این محصول تریگرهای گیمینگ قرار دارند که باعث می‌شود کنترل بازیکنان هنگام اجرای بازی به شکل چشم‌گیری افزایش پیدا کند. باید گفت که قرارگیری این کلیدها در چنین مکان مناسبی باعث می‌شود که گیمرهایی که با بلک شارک 5 پرو به رقابت در بازی‌های موبایل می‌پردازند، نسبت به دیگر بازیکنان که از گوشی‌های سایر برندها استفاده می‌کنند عملکرد بهتری داشته باشند.

بررسی بلک شارک 5 پرو

بررسی بلک شارک 5 پرو

تریگرهایی که در بررسی بلک شارک 5 پرو مشاهده می‌کنیم، پیش از این در نسل قبلی این اسمارت‌فون (بلک شارک 4 پرو) مورد استفاده قرار گرفته بود؛ اما جای تاسف دارد که شیائومی در نسل پنجم این محصولات از جک 3.5 میلی‌متری صدا استفاده نکرده است. همان‌طور که می‌دانید، کیفیت صدا هنگام اجرای بازی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و اتصال بی‌سیم باعث می‌شود که انتقال صدا کمی با تاخیر همراه باشد. درحالی که هدفون‌ها و هندزفری‌های با اتصال با سیم قادر هستند صدا را بدون تاخیر و با کیفیت بالا به گوش کاربر منتقل کنند.

در ابتدای بررسی Black Shark 5 Pro به این نکته اشاره کردیم که این گوشی قادر است بازی‌ها را به راحتی با بالاترین تنطیمات گرافیکی اجرا کند. اگرچه اجرای بازی‌ها به راحتی صورت می‌گیرد، اما هنگام بازی همچنان با مشکلاتی روبه‌رو هستیم؛ برای مثال می‌توان به مشکل افزایش دما اشاره کرد که تمام گوشی‌های مجهز به تراشه اسنپدراگون 8 با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

با این‌که بلک شارک 5 پرو از یک سیستم خنک‌کننده داخلی بهره می‌برد، همچنان در استفاده‌های طولانی مدت با مشکل افزایش دما مواجه خواهد بود. علاوه‌براین، میزان مصرف باتری در چیپست‌های رده‌بالا بسیار زیاد است. به همین جهت کاربران گوشی مذکور حتی در استفاده‌های روزمره، با مشکل کم‌بود شارژ مواجه می‌شوند. بنابراین عمر باتری بلک شارک 5 پرو یکی از نقطه ضعف‌های بزرگ این دستگاه محسوب می‌شود، اما غول تکنولوژی چینی با ارائه شارژر 120 واتی این مشکل را به خوبی جبران می‌کند. این شارژر قادر است تنها در 15 دقیقه باتری اسمارت‌فون را به صورت کامل شارژ کند.

تا این‌جای کار بررسی شیائومی بلک شارک 5 پرو شباهت زیادی به نسل قبلی خود یعنی بلک شارک 4 پرو دارد، البته در برخی از موارد با تغییراتی روبه‌رو هستیم که در ادامه به صورت دقیق‌تری به آن‌ها می‌پردازیم. طراحی بلک شارک 5 پرو نسبت به نسل قبلی کمی ساده‌تر به نظر می‌رسد؛ ولی همچنان ظاهر گیمینگ گوشی حفظ شده است. همچنین دوربین اصلی، لنز ماکرو و نرم‌افزارهای بلک شارک 5 پرو بهبود پیدا کردند.

بررسی بلک شارک 5 پرو

البته در این میان، برخی از امکانات گوشی تنزل پیدا کرده‌اند؛ برای مثال می‌توان به نمایشگر OLED بلک شارک 5 پرو اشاره کرد، درحالی Black Shark 4 Pro صفحه‌نمایش Super AMOLED را به کاربران خود ارائه می‌دهد. علاوه‌براین در نسل قبلی، کاربران انتخاب‌های مناسب‌تری برای میزان حافظه داخلی و رم گوشی داشتند. بنابراین اگر شما از کاربران سری قبلی اسمارت‌فون‌های بلک شارک هستید، دلیل قانع کننده‌ای برای خرید نسل جدید آن ندارید. به هرحال اگر شما هم از رقابت در عناوین گیمینگ موبایل لذت می‌برید و تمایل دارید یک گوشی مناسب برای خود تهیه کنید، Black Shark 5 Pro گزینه مناسبی برای شما خواهد بود؛ اما پیش از آن بد نیست از تمام نقاط قوت و ضعف آن آگاه باشید. در ادامه با موشکافی و بررسی Black Shark 5 Pro همراه ما باشید.

بررسی بلک شارک 5 پرو مشخصات شیائومی بلک شارک 5 پرو
طراحی و ساختار
  • ابعاد 163.9 در 76.5 در 9.5 میلی‌متر
  • وزن 220 گرم
  • دو سیم‌کارت (نانوسیم، dual stand by)
نمایشگر
  • OLED، نرخ‌ تازه‌سازی 144 هرتز، 1 میلیارد رنگ، پشتیبانی از +HDR10
  • 6.67 اینچ، نسبت نمایشگر به بدنه 85.7 درصد
  • 2400×1080 پیکسل، تراکم 395 پیکسل در اینچ
  • پشتیبانی از Always On Display
پردازنده
  • اسنپدراگون 8 نسل 1 (4 نانومتر)
  • هشت هسته‌ (یک هسته 3.00 گیگاهرتزی Cortex-X2، سه هسته 2.50 گیگاهرتز Cortex-A710 و چهار هسته 1.80 گیگاهرتزی Cortex-A510)
  • دارای پردازنده گرافیکی Adreno 730
نرم‌افزار اندروید 12، رابط‌کاربری Joy UI 13
رم و حافظه
  • 128GB 8GB RAM
  • 256GB 8GB RAM
  • 256GB 12GB RAM
  • 512GB 16GB RAM
  • عدم پشتیبانی از درگاه حافظه
  • نوع حافظه UFS 3.1 / NVMe SSD
دوربین اصلی
  • 108 مگاپیکسل، لنز واید، دیافراگم f/1.8، اندازه پیکسل 0.7 میکرومتر، فوکوس خودکار با تشخیص فاز، سایز سنسور 1/1.52 اینچ
  • سنسور اولتراواید 13 مگاپیکسل، دیافراگم f/2.4، اندازه پیکسل 1.12 میکرومتر، پوشش 120 درجه، سایز سنسور 1/3.06 اینچ
  • سنسور تله‌فوتو ماکرو 5 مگاپیکسل، دیافراگم f/2.4، فوکوس خودکار
  • فلش LED، پانوراما،‌HDR
  • قابلیت فیلم‌برداری 4K با فریم‌ریت 30 و 60، فیلم‌برداری 1080 پیکسل با فریم‌ریت 30، 60 و 240، فیلم‌برداری اسلوموشن با کیفیت 1080 و نرخ فریم 960.
دوربین سلفی
  • سنسور واید 16 مگاپیکسل، سایز سنسور 1/3.06 اینچ، سایز پیکسل 1.0 میکرومتر
  • حداکثر کیفیت فیلم‌برداری 1080 پیکسل با سرعت 30fps
باتری
  • ظرفیت باتری 4650 میلی‌آمپر ساعت، باتری لیتیوم پلیمری غیرقابل تعویض توسط کاربر
  • شارژ سریع 120 وات، شارژ کامل در 15 دقیقه (به گفته کمپانی)
  • عدم پشتیبانی از شارژ بی‌سیم
  • درگاه USB Type-C 2.0
اسپیکر
  • مجهز به اسپیکرهای استریو
  • عدم پشتیبانی از جک هدفون 3.5 میلی‌متری
شبکه و قابلیت‌های اتصال
  • مجهز به Wi-Fi 6 (802.11ax)
  • وای‌فای دوبانده، وای‌فای دایرکت، هات‌اسپات
  • بلوتوث نسخه 5.2 از نوع کم‌مصرف یا LE
  • فناوری ارتباطی GSM, CDMA, HSPA, EVDO, LTE, 5G، پشتیبانی از اینترنت پرسرعت 5G
سایر ویژگی‌ها
  • حسگر اثرانگشت (لبه گوشی)، حسگر شتاب‌سنج، ژیرسکوپ، حسگر مجاورت، قطب‌نما، فشارسنج هوا
  • مجهز به سیستم مسیریاب و GPS

بررسی بلک شارک 5 پرو از نظر طراحی و ساختار

اگرچه هر ساله مشخصات فنی گوشی‌های بلک شارک نسبت به سال گذشته پیشرفت می‌کند، اما طراحی بلک شارک 5 پرو نسبت به نسل قبلی کمی ساده‌تر شده است. در صورتی که از طرح‌ها و پنل LED پشتی چشم‌پوشی کنیم، ظاهر این اسمارت‌فون شبیه به یک گوشی اندروید میان‌رده است. در سمت چپ قسمت کناری بدنه شاهد کلیدهای تنظیم صدا هستیم درحالی که در سمت راست کلید پاور و اسکنر اثرانگشت قرار دارد. ماژول دوربین به شکل مستطیلی و برآمده طراحی شده است و پورت USB-C درست در همان مکانی قرار گرفته که در سایر گوشی‌های هوشمند می‌بینیم.

بررسی مشخصات بلک شارک 5 پرو

بررسی مشخصات بلک شارک 5 پرو

نکته قابل توجهی که در بررسی بلک شارک 5 پرو از نظر طراحی مشاهده می‌شود، تریگرهایی است که در سمت راست فریم قرار دارند. هدف اصلی از قرار دادن این تریگرها در بلک شارک 5 پرو، افزایش کنترل کاربران هنگام بازی است. در واقع این تریگرها را می‌توان به عنوان بهترین ویژگی Black Shark 5 Pro از نظر طراحی شناخت. درحالی که سایر برندها استفاده از نقاط لمسی را در دستور کار خود قرار دادند، شیائومی تصمیم گرفته که در اسمارت‌‌فون گیمینگ خود از کلیدهای فیزیکی بهره ببرد.

برای مثال، برخی از گوشی‌ها با نمایشگرهای خمیده، در نقاط مشابهی که کلیدهای بلک شارک 5 پرو قرار دارند، یعنی بالا و پایین حاشیه سمت راست بدنه، از نقطه‌های قابل لمس استفاده می‌کنند. ناگفته نماند که براساس تجربه بازیکنان، استفاده از کلیدهای فیزیکی نتایج مطلوب‌تری را به همراه دارد.

بیشتر بخوانید:

بهترین گوشی های شیائومی تا 30 میلیون تومان

بهترین گوشی های گیمینگ تا 9 میلیون تومان

یکی از کاستی‌هایی که در مشخصات فنی بلک شارک 5 پرو به چشم می‌خورد، ارائه نکردن جک 3.5 میلی‌متری صدا است؛ البته پشتیبانی نکردن از جک 3.5 میلی‌متری صدا باعث نارضایتی تمام کاربران بلک شارک 5 پرو نخواهد شد. چراکه هدفون‌های بی‌سیم جدید از کیفیت بسیار بالایی برخوردار هستند و تقریبا در تمام موارد، جایگزین هدفون‌ها و هندزفری‌های باسیم شده‌اند.

البته گیمرهای حرفه‌ای که با استفاده از هدفون‌ها و میکروفون‌های سیمی تمایل دارند از کوچک‌ترین اخلال‌ها جلوگیری کنند و صدا را بدون تاخیر دریافت یا ارسال کنند، همچنان با چالش‌هایی مواجه می‌شوند.

با نگاهی به مشخصات فنی بلک شارک 5 پرو متوجه می‌شوید که وزن آن برای یک گوشی گیمینگ کمی زیاد است. وزن این اسمارت‌فون معادل 220 گرم است، اما به دلیل طراحی مناسب بدنه در استفاده‌های طولانی مدت موجب خستگی کاربران نمی‌شود. ناگفته نماند که این گوشی گیمینگ با ابعاد 163.9 در 76.5 در 9.5 میلی‌متر طراحی شده است. برای خاتمه دادن به بررسی بلک شارک 5 پرو از نظر طراحی و ساختار، باید به این موضوع اشاره کنیم که هدف اصلی توسعه دهندگان در طراحی این گوشی هوشمند، بهبود عملکرد گیمرها بوده و بلک شارک 5 پرو نیز به بهترین شکل ممکن به این هدف دست پیدا کرده است.

بررسی بلک شارک 5 پرو از نظر نمایشگر

در بررسی مشخصات فنی بلک شارک 5 پرو با یک نکته عجیب روبه‌رو می‌شویم. نمایشگر این گوشی هوشمند در مقایسه با نسل قبلی خود ضعیف‌تر است. Black Shark 5 Pro از نمایشگر OLED پشتیبانی می‌کند، درحالی که نسل قبلی این گوشی‌های هوشمند صفحه‌نمایش Super AMOLED را در اختیار کاربران خود قرار می‌دادند. بنابراین کیفیت رنگ‌ها و کنتراست نسبت به نسل قبلی کاهش جزئی را تجربه کرده است.

بررسی بلک شارک 5 پرو

البته تغییرات چندان چشمگیر نیستند و تفاوت را تنها زمانی می‌توانید مشاهده کنید که هر دو محصول را در کنار یکدیگر قرار دهید و به مقایسه آن‌ها بپردازید. به هرحال نمایشگر بلک شارک 5 پرو برای یک گوشی گیمینگ کاملا مناسب است. علاوه‌براین، ابعاد 6.67 اینچی برای نمایشگر این گوشی گیمینگ قابل قبول خواهد بود. جهت بهبود تجربه کاربران هنگام اجرای بازی‌ها، در پنل جلویی اسمارت‌فون هیچ کلیدی قرار نگرفته است و تنها چیزی که در صفحه‌نمایش می‌تواند برای گیمرها مزاحمت ایجاد کند، پانچ‌هول دوربین سلفی است.

نمایشگر این محصول مانند بسیاری از اسمارت‌فون‌های اندرویدی دیگر از وضوح 1080 در 2400 پیکسل پشتیبانی می‌کند، اما نرخ تازه‌سازی 144 هرتز کمی بیش از سایر گوشی‌های موجود در بازار است. نرخ تازه‌سازی فوق‌العاده باعث می‌شود که بازی‌ها بسیار روان اجرا شوند و گفتنی است که این قابلیت علاوه بر بهبود تجربه کاربران هنگام بازی، هنگام اسکرول کردن و بازبینی شبکه‌های اجتماعی نیز مفید واقع می‌شود.

بررسی Black Shark 5 Pro از نظر دوربین

در ابتدای بررسی بلک شارک 5 پرو از نظر دوربین باید گفت که هیچ کاربری گوشی‌های گیمینگ را جهت عکاسی خریداری نمی‌کند و این امر کاملا طبیعی است که توسعه‌دهندگان، سیستم تصویربرداری را برای کنترل قیمت نهایی و افزایش عملکرد گوشی در بخش سخت‌افزار قربانی کنند؛ اما امروزه کیفیت دوربین گوشی‌ها به یکی از ملاک‌های اصلی کاربران تبدیل شده و حتی در گوشی‌های گیمینگ هم نمی‌توان از سنسورهای ضعیف استفاده کرد.

با بررسی مشخصات بلک شارک 5 پرو متوجه می‌شوید که این گوشی هوشمند از دوربین اصلی 108 مگاپیکسلی با دیافراگم f/1.8 بهره می‌برد. همچنین در سیستم تصویربرداری این محصول شاهد استفاده از سنسور فوق‌عریض 13 مگاپیکسلی با دیافراگم f/2.4 و سنسور تله‌ماکرو 5 مگاپیکسلی با دیافراگم f/2.4 هستیم. گفتنی‌است که لنز تله ماکرویی که در بررسی مشخصات بلک شارک 5 پرو با آن طرف هستیم، تنها توسط غول تکنولوژی چینی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این لنز قادر است که عکس‌های ماکرو را با فاصله بیشتری به ثبت برساند.

بررسی شیائومی بلک شارک 5 پرو

بررسی شیائومی بلک شارک 5 پرو

در ادامه بررسی بلک شارک 5 پرو از نظر دوربین باید گفت که اگرچه عکس‌های به ثبت رسیده با دوربین این محصول عالی نیستند، اما چندان بی‌کیفیت هم نخواهند بود. به همین جهت می‌توانید از سیستم تصویربرداری بلک شارک 5 پرو جهت ثبت عکس‌های مناسب برای شبکه‌های اجتماعی و حتی عکاسی سلفی استفاده کنید. البته هنگام عکاسی با مشکل فوکوس خودکار مواجه می‌شوید که هنگام استفاده از سنسور ماکرو این مشکل بیش از پیش به چشم می‌خورد.

در پنل جلو این اسمارت‌فون شاهد دوربین سلفی 16 مگاپیکسلی هستیم که قادر است انتظارات کاربران خود را به خوبی برآورده کند. البته اگر به دنبال ثبت عکس‌های سلفی با کیفیت بسیار بالا هستید، دوربین سلفی این محصول گزینه مناسبی برای شما نیست. از جمله نقطه ضعف‌های سنسور جلویی Black Shark 5 Pro می‌توان به روشنایی کم عکس‌ها اشاره کرد. البته حالت پرتره می‌تواند تا حدی کاستی‌های دوربین سلفی را پوشش دهد.

با بررسی بلک شارک 5 پرو مشاهده می‌کنیم که دوربین این محصول قادر است ویدیوهای 4K را با سرعت 30 و 60 فریم در ثانیه ضبط کند. اگرچه چیپست اسنپدراگون 8 نسل 1 از ویدیوهای 8K پشتیبانی می‌کند، اما هیچ خبری از قابلیت فیلم‌برداری 8K در Black Shark 5 Pro نیست.

لازم است که دوباره این موضوع را خاطر نشان کنیم که هدف اصلی گوشی‌های گیمینگ، اجرای بازی‌ها به بهترین شکل ممکن است و نباید انتظار زیادی از سیستم تصویربرداری این دسته از اسمارت‌فون‌‌ها داشته باشید؛ به همین دلیل می‌توان از مشکلات دوربین بلک شارک 5 پرو چشم‌پوشی کرد. گفتنی‌است که این دستگاه از قابلیت ضبط ویدیوهای اسلوموشن با فریم‌ریت 960 پشتیبانی می‌کند که در این بخش، عملکردی مشابه اکثر گوشی‌های هوشمند موجود در بازار دارد.

یکی از نکات جذابی که هنگام بررسی شیائومی بلک شارک 5 پرو از نظر دوربین با آن روبه‌رو می‌شویم، ارائه حالت‌های گوناگون برای عکاسی و فیلم‌برداری است. برای مثال می‌توان به حالت‌های Night Mode ،Time Laps و حالت ولاگ شیائومی اشاره کرد؛ اما نرم‌افزارهایی که Black Shark 5 Pro در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد محدود هستند. البته محدود بودن نرم‌افزار برای گیمرها اهمیت چندانی ندارد و همانطور که می‌دانید گیمرها خریداران این محصول خواهند بود.

بیشتر بخوانید:

بهترین گوشی های گیمینگ تا 8 میلیون تومان

بهترین گوشی های گیمینگ تا 7 میلیون تومان

بررسی شیائومی بلک شارک 5 پرو از نظر عملکرد

بررسی بلک شارک 5 پرو در بخش عملکرد، از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. به همین جهت، غول تکنولوژی چینی برای بهبود عملکرد بلک شارک 5 پرو از تراشه اسنپدراگون 8 نسل 1 بهره می‌برد که با 8، 12 و 16 گیگابایت رم همراه خواهد بود.

بررسی شیائومی بلک شارک 5 پرو

تراشه این گوشی هوشمند با فناوری 4 نانومتری تولید شده است. در سخت‌افزار این دستگاه شاهد 8 هسته پردازنده هستیم که شامل 1 هسته پردازنده 3.00 گیگاهرتزی Cortex-X2 و 3 هسته 2.50 گیگاهرتز Cortex-A710 و 4 هسته 1.80 گیگاهرتزی Cortex-A510 می‌شود. این گوشی گیمینگ به پردازنده گرافیکی Adreno 730 مجهز است.

برای مشخص شدن قدرت سخت‌افزار Black Shark 5 Pro، از تست‌های بنچمارک 5 استفاده شده است و نهایتا شاهد کسب میانگین امتیاز 3531 برای این گوشی هوشمند هستیم. با استناد به نتیجه به دست آمده، می‌توان گفت که بلک شارک 5 پرو یکی از قدرتمندترین اسمارت‌فون‌هایی است که به چیپست Snapdragon 8 Gen 1 مجهز شده است. این محصول موفق شد که در تست‌های انجام شده، گوشی‌های وان پلاس 10 پرو، شیائومی 12، گلکسی اس 22 پلاس و اوپو فایند ایکس 5 پرو را شکست دهد.

البته کسب امتیاز بالا در تست‌های گیگ‌بنچ، باعث نمی‌شود که فکر کنید بلک شارک 5 پرو کاملا بی‌نقص است. همان‌طور که در ابتدای بررسی مشخصات بلک شارک 5 پرو اشاره کردیم، یکی از مشکلات اساسی چیپست اسنپدراگون 8 نسل 1، افزایش دمای بیش از حد آن است و در این‌جا گوشی گیمینگ غول تکنولوژی چینی نیز با مشکل مشابهی دست‌وپنجه نرم می‌کند؛ برای مثال اگر به مدت 10 دقیقه به اجرای بازی ایپکس لجندز یا مشاهده شبکه اجتماعی بپردازید، دمای گوشی به سرعت افزایش پیدا می‌کند.

برخی از گوشی‌های گیمینگ جهت مقابله با افزایش دما، از سیستم‌های خنک کننده قدرتمندی بهره می‌برند؛ اما هنگام بررسی بلک شارک 5 پرو سیستم‌خنک کننده خاصی را مشاهده نمی‌کنیم که قادر باشد از افزایش بیش از حد دما جلوگیری کند. احتملا کمپانی شیائومی با این کار خود قصد داشته که خنک کننده‌های گیره‌ای خود را به صورت جداگانه به فروش برساند.

اکنون باید به بررسی بلک شارک 5 پرو از نظر رابط‌کاربری بپردازیم که تاثیر بسیار زیادی در بهبود تجربه کاربران هنگام استفاده از این محصول دارد. بلک شارک 5 پرو از پوسته Joy UI که بر پایه اندروید 12 اجرا می‌شود پشتیبانی می‌کند. یکی از نکات جالب درباره گوشی‌های گیمینگ، ارائه رابط‌کاربری منحصربه‌فرد است و Black Shark 5 Pro نیز از همین قاعده پیروی می‌کند.

بررسی مشخصات فنی شیائومی بلک شارک 5 پرو

بررسی مشخصات فنی شیائومی بلک شارک 5 پرو

Joy UI براساس MIUI توسعه یافته است؛ بنابراین این هر دو پوسته شباهت زیادی به یکدیگر دارند. برای مثال MIUI و Joy UI هر دو صفحه اعلان‌ها و صفحه دسترسی سریع به تنطیمات را به صورت جداگانه در اختیار کاربران قرار می‌دهند که مشابه آن را در سیستم‌عامل iOS نیز می‌توان مشاهده کرد؛ این درحالی‌است‌که در اکثر پوسته‌های اندورید، نوتیفیکیشن‌ها و دسترسی سریع به تنطیمات در یک مکان قرار می‌گیرند.

در ادامه بدنیست به باگ‌های نرم‌افزاری رابط کاربری Joy UI اشاره کنیم. ثابت ماندن آیکون صدا هنگام کم یا زیاد کردن صدا، یکی از باگ‌های رابط کاربری است. گاهی اوقات با این‌که صدای موزیک را تغییر می‌دهیم، آیکونی که وظیفه مشخص کردن میزان صدا را دارد نمایان نمی‌شود؛ در نتیجه کاربران به خاطر باگ نرم‌افزار، از میزان بلندی صدا آگاه نخواهند شد.

علاوه بر مشکل آیکون صدا، گاهی اوقات گوشی به صورت خودکار اپلیکیشن‌ها را غیرفعال می‌کند؛ برای مثال هنگامی که از برنامه گالری استفاده می‌کنید و بدون بستن برنامه لحظاتی در اپلیکیشن دوربین به عکاسی می‌پردازید، گالری به صورت خودکار بسته می‌شود. البته این امکان نیز وجود دارد که خاموش کردن سریع نرم‌افزارها، در واقع یک قابلیت باشد؛ اما باتوجه به این‌که دستگاه هیچ درخواستی را در این باره به کاربر ارائه نمی‌دهد و حتی برنامه‌هایی مانند پخش کننده‌های موسیقی را خاموش می‌کند، می‌توان گفت که با یک باگ نرم‌افزاری سروکار داریم.

اگرچه تا این لحظه در بررسی بلک شارک 5 پرو از نظر عملکرد شباهت‌هایی میان Joy UI و MIUI مشاهده کردیم، در این میان تفاوت‌هایی نیز به چشم می‌خورند. در این‌جا یکی از تفاوت‌های کلیدی، برنامه پیش‌فرض Shark Space است. این برنامه لیستی از تمام بازی‌های نصب شده روی دستگاه شما را به نمایش می‌گذارد. در صورتی که بازی‌ها را از طریق شارک اسپیس اجرا کنید، تنظیمات زیادی به شما ارائه می‌شود؛ برای مثال می‌توانید اعلان‌ها و تماس‌‌ها را محدود یا حتی مسدود کنید.

شارک اسپیس قادر است هنگام اجرای بازی برخی از اطلاعات مانند سرعت اینترنت، فریم‌ریت و درصد باتری را برای شما به نمایش بگذارد که هنگام اجرای بازی‌ها با تنظیمات گرافیکی گوناگون بسیار موثر خواهد بود.

بررسی مشخصات فنی شیائومی بلک شارک 5 پرو

همچنین می‌توانید میزان مصرف باتری و قدرت پردازش را براساس نیاز خود تنطیم کنید. باتوجه به این‌که برخی از کاربران از چگونگی تنظیم قدرت پردازش و مصرف باتری اطلاعی ندارند، بدنیست توضیح مختصری درباره این قابلیت ارائه دهیم. گاهی اوقات باتری گوشی در حال اتمام است و باید آن را فورا به شارژر متصل کنید؛ اما شما می‌دانید که با اتصال شارژر 120 واتی، دمای گوشی به شکل چشمگیری افزایش پیدا می‌کند و در این شرایط باید بهترین راه‌حل ممکن را جهت مقابله با افزایش دما انتخاب کنید.

در این شرایط با فعال کردن گزینه حفظ باتری، شارژ باتری بعد از اتصال کابل شارژ همچنان ثابت باقی ‌می‌ماند و هیچ‌گونه افزایش یا کاهشی در باتری مشاهده نمی‌شود. در این صورت بدون افت فریم و داغ شدن بیش از حد گوشی‌، می‌توانید ساعت‎‌ها به اجرای بازی‌های مختلف بپردازید. این محصول برای کنترل دما از فن‌های فیزیکی استفاده نمی‌کند و سیستم خنک‌کننده آن از صفحه‌هایی بهره می‌برد که با نام Anti Gravity Dual VC Liquid Cooling PLates شناخته می‌شوند. صفحه‌های مذکور در واقع آلیاژهای مسی هستند که در داخل بدنه گوشی قرار می‌گیرند و می‌توانند به شکل موثری گرمای حاصل از باتری و پردازنده را کنترل کنند. البته فقط هنگام اجرای بازی‌ها با حداکثر تنظیمات گرافیکی با افزایش دمای بیش از حد مواجه می‌شویم.

در آخر بدنیست به این موضوع اشاره کنیم که بلک شارک 5 پرو قادر است در تنظیمات گرافیکی متوسط و بالا، تمام عناوین گیمینگ موبایل را به راحتی اجرا کند و حداقل تا 5 الی 7 دقیقه قبل از افزایش دما، فریم‌ریت روی 60fps ثابت می‌ماند. به علاوه، مشکل تخلیه سریع باتری تنها زمانی مشاهده می‌شود که بازی‌ها را با تنطیمات گرافیکی Ultra و Max اجرا کنیم.

درمجموع می‌توان گفت تنها نقطه ضعف‌هایی که طی بررسی شیائومی بلک شارک 5 پرو از نظر عملکرد مشاهده می‌شود، افزایش دما و تخلیه سریع باتری هنگام اجرای عناوین با حداکثر تنطیمات گرافیکی است. اگر از این مشکلات چشم‌پوشی کنیم، بلک شارک 5 پرو یک اسمارت‌فون گیمینگ ایده‌آل برای گیمرها خواهد بود.

بیشتر بخوانید:

بهترین گوشی های گیمینگ تا 6 میلیون تومان

بهترین گوشی های گیمینگ تا 5 میلیون تومان

بررسی بلک شارک 5 پرو از نظر باتری

متاسفانه بزرگ‌ترین کاستی که در بررسی بلک شارک 5 پرو با آن روبه‌رو می‌شویم، پایداری باتری آن است. اگرچه تا این لحظه Black Shark 5 Pro عملکرد خوبی را از خود به نمایش گذاشته، اما در این بخش چندان قدرتمند ظاهر نمی‌شود. این محصول به باتری 4650 میلی‌آمپر ساعتی مجهز شده است، ولی این مقدار برای یک اسمارت‌فون گیمینگ مناسب نیست.

بررسی بلک شارک 5 پرو از نظر باتری

بررسی بلک شارک 5 پرو

گفتنی‌است که گوشی‌های گیمینگ معمولا از باتری‌های 5000 میلی‌آمپر ساعتی پشتیبانی می‌کنند. با این‌حال به نظر نمی‌رسد که تنها با افزایش 350 میلی‌آمپر، شرایط برای بلک شارک 5 پرو بهتر از قبل شود. طی بررسی بلک شارک 5 پرو مشخص شد که مصرف باتری این اسمارت‌فون در مقایسه با سایر گوشی‌های گیمینگ بسیار بیشتر است. البته مشکل مصرف زیاد شارژ باتری فقط زمان اجرای بازی مشاهده نمی‌شود. عملکرد باتری Black Shark 5 Pro حتی در استفاده‌های روزمره ناامیدکننده است. اگر خوش‌شانس باشید، باتری گوشی تنها برای یک روز دوام خواهد داشت. البته اگر در طول روز به اجرای بازی بپردازید باتری بلک شارک 5 پرو با یک مرتبه شارژ، حتی برای یک روز هم غیرقابل استفاده است.

استفاده از سخت‌افزار و چیپست قدرتمند، روشنایی زیاد صفحه، نرخ تاره‌سازی 144 هرتز، پشتیبانی از فناوری 5G و… باعث می‌شود که مصرف باتری در این گوشی گیمینگ به شکل قابل توجهی افزایش پیدا کند. البته کاربران می‌توانند با کاهش میزان روشنایی صفحه و نرخ تازه‌سازی عمر باتری را چند ساعت افزایش دهند، اما کاهش امکانات گوشی راه‌حل مناسبی نیست.

Black Shark 5 Pro جهت پوشش دادن این نقطه ضعف، مانند نسل قبلی خود از شارژر 120 واتی استفاده می‌کند که قادر است تنها در 15 دقیقه، باتری اسمارت‌فون را به صورت کامل شارژ کند. بنابراین نمی‌توان گفت که طول عمر کم باتری بلک شارک 5 پرو مشکل اساسی برای کاربران آن به همراه دارد. با این‌حال باید شرایطی که به شارژر دسترسی ندارید را در نظر بگیرید.

بررسی بلک شارک 5 پرو از نظر قابلیت‌های ارتباطی، کیفیت صدا و سایر امکانات

طی بررسی بلک شارک 5 پرو در بخش طراحی به اسکنر اثرانگشت اشاره کردیم که در قسمت کناری آن قرار گرفته است. علاوه‌براین، در این محصول شاهد استفاده از حسگر مجاورت، قطب‌نما، شتاب‌سنج، فشارسنج هوا و ژیرسکوپ نیز هستیم. ناگفته نماند که بلک شارک 5 پرو به بلوتوث نسخه 5.2 نوع کم‌مصرف یا LE مجهز است.

بررسی شیائومی بلک شارک 5 پرو

پشتیبانی از Wi-Fi 6 باعث می‌شود که هنگام رقابت در بازی‌های آنلاین با مشکل کاهش سرعت اینترنت مواجه نشوید. بلک شارک 5 پرو از دو سیم کارت پشتیبانی می‌کند و همچنین، کاربران Black Shark 5 Pro از اینترنت پرسرعت 5G بهره‌مند می‌شوند. این محصول به اسپیکرهای استریو مجهز شده است که صدا را با وضوح بالا در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

بیشتر بخوانید:

بهترین گوشی های شیائومی تا 20 میلیون تومان

بهترین گوشی های سامسونگ تا 20 میلیون تومان

قیمت و زمان عرضه بلک شارک 5 پرو

بلک شارک 5 پرو در تاریخ 4 آوریل در بازارهای جهانی عرضه شد. قیمت بلک شارک 5 پرو برای نسخه 8 گیگابایتی با حافظه داخلی 128 گیگابایت 799 دلار خواهد بود. درحالی‌که قیمت بلک شارک 5 پرو با 12 گیگابایت رم و 256 گیگابایت حافظه داخلی معادل 899 دلار است. مدل سوم این گوشی هوشمند با قیمت 999 دلار از حافظه داخلی 256 گیگابایت پشتیبانی می‌کند، اما رم آن به 16 گیگابایت افزایش پیدا کرده است. در حالی‌که قیمت بلک شارک 5 پرو از 799 دلار شروع می‌شود، قیمت مدل معمولی آن یعنی Black Shark 5 با حافظه داخلی و رم 128 و 8 گیگابایت تنها 549 دلار است.

جمع‌بندی

در این نوشتار به بررسی بلک شارک 5 پرو ار جنبه‌های مختلف پرداختیم و اکنون که با قابلیت‌ها و امکانات مختلف آن آشنایی دارید، می‌توانید باتوجه به اولویت‌های خود این گوشی گیمینگ را تهیه کنید یا گوشی‌های هوشمند دیگر را در رنج قیمت مشابه ارزیابی کنید. به هرحال به صورت خلاصه می‌توان گفت که اگر تمایل دارید بیشتر وقت آزاد خود را با بازی‌های موبایل سپری کنید و می‌خواهید در رقابت‌های آنلاین عناوین گیمینگ موبایل از سایر رقبای خود عملکرد بهتری داشته باشید، بلک شارک 5 پرو یکی از بهترین گزینه‌ها برای شما خواهد بود.

ظاهر برخی از گوشی‌های گیمینگ بسیار تجملی است که برای تمام سلیقه‌ها مناسب نیست؛ اما Black Shark 5 Pro ظاهر ساده‌تری را به کاربران ارائه می‌دهد و همچنان از پنل LED پشتیبانی می‌کند که ظاهر جذابی دارد. بنابراین اگر می‌خواهید یک گوشی گیمینگ قدرتمند با ظاهری نسبتا ساده و جذاب داشته باشید، بلک شارک 5 پرو انتخاب مناسبی است. به علاوه، خرید این گوشی گیمینگ به کابرانی که علاقه زیادی به شارژر‌های فوق سریع دارند پیشنهاد می‌شود.

در صورتی که هر روز برای مدت طولانی به بازی‌های موبایل می‌پردازید، به دلیل افزایش بیش از حد دما این دستگاه، با مشکلاتی مواجه می‌شوید. اگرچه بلک شارک 5 پرو برای بازی‌های کوتاه مدت کاملا مناسب است، اما در بلند مدت عملکرد خوبی نخواهد داشت. همچنین بهره نبردن از جک 3.5 میلی‌متری صدا می‌تواند دلیل دیگری باشد که از خرید بلک شارک 5 پرو صرف‌نظر کنید.

اکنون بدنیست که یک مقایسه مختصر بین بلک شارک 5 پرو و نسل قبلی آن داشته باشیم. همان‌طور که گفتیم قیمت بلک شارک 5 پرو از 799 دلار آغاز می‌شود، اما قیمت پایه بلک شارک 4 پرو معادل 579 دلار است. باتوجه به این موضوع که Black Shark 5 Pro نسبت به نسل قبلی خود پیشرفت چشمگیری نداشته و به خاطر اختلاف قیمت بیش از 200 دلار، می‌توان گفت که بلک شارک 4 پرو همچنان ارزش خرید دارد

سوالات متداول

آیا بلک شارک 5 پرو ارزش خرید دارد؟

با بررسی مشخصات فنی بلک شارک 5 پرو متوجه شدیم که این گوشی به‌خوبی از عهده اجرای بازی‌ها برمی‌آید و نیاز کاربر خود را برطرف می‌کند. طراحی ساده و در عین حال گیمینگ، نمایشگر خوب و تراشه قدرتمند از جمله ویژگی‌های خوب این گوشی محسوب می‌شوند. از سوی دیگر، داغ شدن گوشی و شارژدهی ضعیف باتری از جمله نقاط ضعف بلک شارک 5 پرو است. هرچند که با توجه به سرعت شارژ بالای این گوش می‌توان از شارژدهی کم باتری چشم‌پوشی کرد.

قیمت بلک شارک 5 پرو در بازرهای داخلی چقدر است؟

قیمت بلک شارک 5 پرو با حافظه داخلی 256 گیگابایت و رم 12 گیگابایت در زمان نگارش این مقاله، حدود 29 میلیون تومان است.

بیشتر بخوانید:

منبع: techradar

نظر شما درباره بررسی بلک شارک 5 پرو چیست؟ آیا این گوشی ارزش خرید دارد؟ لطفا دیدگاه خود را در بخش کامنت‌ها به اشتراک بگذارید و جدیدترین اخبار تکنولوژی را با تکراتو دنبال کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو