خبر خوب سازمان ملل: بهبود وضعیت لایه اوزون و ترمیم حفره قطب جنوب تا 2066

منبع: تکراتو

7

1401/10/20

22:02


گزارش جدیدی از سازمان ملل خبر از بهبود وضعیت لایه اوزون می‌دهد. همچنین در این گزارش تاکید شده حفره بالای قطب جنوب لایه اوزون تا سال 2066 میلادی به طور کامل ترمیم خواهد شد.

خبر خوب سازمان ملل: بهبود وضعیت لایه اوزون و ترمیم حفره قطب جنوب تا 2066

گزارش جدیدی از سازمان ملل خبر از بهبود وضعیت لایه اوزون می‌دهد. همچنین در این گزارش تاکید شده حفره بالای قطب جنوب لایه اوزون تا سال 2066 میلادی به طور کامل ترمیم خواهد شد.

مطابق با جدیدترین گزارش سازمان ملل متحد و براساس برآوردهای صورت گرفته احتمالاً تا حدود 43 دیگر شاهد یک خبر امیدوارکننده مبنی بر بهبود وضعیت لایه اوزون در قسمت بالای قطب جنوب، خواهیم بود.

از مدت‌ها پیش دانشمندان و حامیان محیط‌ زیست در سرتاسر کره خاکی در تلاش برای ترمیم حفره اوزون بودند و در این راستا اقدام به طرح پروتکل‌های مختلفی جهت طبقه‌بندی مواد شیمیایی کرده‌اند. حال خبر می‌رسد که با توجه به این اقدامات امیدی در راستای بهبود وضعیت تا سال 2066 در دنیا شکل گرفته است.

لذا در گزارش تهیه‌شده از سوی سازمان ملل، شرایط لایه اوزون نسبت به چهار سال قبل بهتر ارزیابی شده و در صورت تداوم این روند می‌توان شاهد بهبود آن در چندین سال آینده باشیم.

بیشتر بخوانید: استخراج رمزارز با بخاری HEATBIT ؛ محصولی مناسب زمستان‌های سخت!

بهبود وضعیت لایه اوزون تا 2066

مطابق با بررسی‌ها و ارزیابی‌های سازمان ملل با توجه به توافق کشورهای گوناگون جهت توقف تولید مواد شیمیایی که دارای تاثیرات مخرب روی لایه اوزون بودند، حال وضعیت لایه اوزون در مسیر ترمیم قرار دارد.

توقف تولید این مواد شیمیایی از آنجا اهمیت داشت که آن‌ها صرفاً روی لایه اوزون تاثیر مخرب نداشته، بلکه برای سلامت انسان نیز بسیار مضر هستند. از جمله بیماری‌هایی که این مواد خطر ایجاد آن را در انسان فراهم می‌کنند، باید به سرطان، آب مروارید و مشکلات پوستی اشاره کرد.

بهبود وضعیت لایه اوزون

رئیس کمیته مشترک ارزیابی علمی لایه اوزون، «پل نیومن»، اعلام کرده که در استراتوسفر فوقانی و در سوراخ اوزون، شاهد بهبود وضعیت بوده‌اند که این خبر بسیار خوبی است. البته گزارش منتشره در همایش انجمن هواشناسی آمریکا خبر از پیشرفت کند این فرایند داد، اما به هر حال وضعیت رو به بهبود است.

در این گزارش همچنین اشاره شده که میانگین اندازه حفره اوزون در ارتفاع 30 کیلومتری جو زمین تا سال 2040 به سطح قبل از نازک‌شدن سال 1980 بر نخواهد گشت و از طرفی وضعیت قطب شمال هم تا سال 2045 به حالت عادی خود برنمی‌گردد. همچنین تاریخ تقریبی بهبود کامل حفره بزرگ لایه اوزون در قطب جنوب، سال 2066 اعلام شده است.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره بهبود وضعیت لایه اوزون تا سال 2066 چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو