خواص و فواید چای پررنگ و تیره

خواص و فواید چای پررنگ و تیره


منبع: نم نمک

5

1401/10/21

00:02


خواص چای پررنگ و چایی پررنگ و خواص چای پررنگ برای مردان و خواص چای پررنگ برای زنان و فواید چای پررنگ و مزایای خوردن چای پررنگ و خواص چای پررنگ در طب سنتی و خواص چای پررنگ برای سلامتی و فواید چای پررنگ برای پوست و خواص چای پررنگ برای تقویت مو و چای پررنگ برای زیبایی و مصرف چای پررنگ در بارداری و حاملگی و خواص درمانی چای پررنگ و طبع چای پررنگ و ارزش غذایی چای پررنگ و عوارض چای پررنگ و مضرات چای پررنگ و چای پررنگ برای لاغری و کاهش وزن در نم نمک.

خواص و فواید چای پررنگ و تیره

خواص و فواید چایی پررنگ و تیره

در ایران چای اولین و پرطرفدارترین نوشیدنیه و به دلیل خاصیت آرام بخشی اون خیلی مورد استقبال قرار گرفته. بخصوص که بسیاری از ایرانیان چای رو به صورت پررنگ مصرف می کنن. اما آیا چای پررنگ برای سلامتی مضره؟

خواص و فواید چای پررنگ و تیره

خواص و فواید چای پررنگ و تیره

خواص و فواید چای پررنگ و تیره

ویژگی های چای پررنگ

آیا با شیوه تولید چای سیاه آشنایی دارین؟ در این رابطه باید بدونین برگ های سبز هیچ گونه عطر و بویی ندارن. فرآیند اکسیداسیون و خشک کردن برگ ها این عطر و طعم رو به نوشیدنی میده. رنگ زیبا ، عطر تند ، طعم گس و مزه تلخ از ویژگی های دلپذیر و فوق العاده این محصول محسوب میشه. بسیاری از افراد عاشق این ویژگی ها هستن. برخی دیگر هم به نوشیدن چای پررنگ عادت کردن و دوست دارن همه این ویژگی ها رو چند برابر احساس کنن. البته باید توجه کنین که هر ماده غذایی معایب و مزایایی برای سلامتی جسم داره. بنابراین دمنوش های مختلف هم از این قاعده مستثنی نیستن و برای میزان و نحوه مصرف اون ها باید برنامه ریزی داشت.

خواص و فواید چای پررنگ و تیره

در تحقیقات پزشکی به اثبات رسیده که مصرف به اندازه چای به درمان قند خون و فشارخون بالا ، چاقی مفرط و کارکرد بهتر کبد کمک می کنه. ضمن اینکه خاصیت آنتی اکسیدانی اون سبب عدم بروز سرطان می شه. این محصول خاصیت ضداسترس داره و تنش های روزمره رو از افراد دور می کنه. به طوری که همین موارد به محبوبیت اون افزوده و نوشیدن این محصول طبیعی ایرانی برای سلامتی توصیه شده. البته ذکر این نکته الزامیه که علم نوین و طب سنتی مصرف چای پررنگ رو تا حدودی نهی کردن و ما در ادامه به بررسی بیشتر اون می پردازیم.

دلایل مصرف چای پررنگ

اولین دلیل برای مصرف دمنوش ها رفع خستگی روزانه و تمدد اعصابه و به حق انواع نوشیدنی های داغ این مهم رو به درستی انجام می دن. از نظر علمی هم به اثبات رسیده که محصول طبیعی ، بدون اسانس و فاقد مواد افزودنی برای کارکرد صحیح مغز سودمنده.

در این رابطه باید بدونین با نوشیدن اصولی انواع چای سیاه احتمال ابتلا به افسردگی تا حدود زیادی کاهش پیدا می کنه ، ذهن پرنشاط و پویاتر میشه ، خلق و خوی افراد بهتر می شه و به آرامش ذهنی می رسن. همچنین ثابت شده که احتمال ابتلا به آلزایمر در دوران پیری کاهش پیدا می کنه.

خواص و فواید چای پررنگ و تیره

حتما توجه کردین که در بحران ها ، خستگی ها و سردرگمی ها به سراغ نوشیدن چای پررنگ میرین. دلیل علمی این امر اینه که بدن تا حدودی به آرامشی که چای در بدن فراهم می کنه ، نیاز داره. کاهش درد ، کاهش میزان اضطراب و استرس و همچنین رفع اختلالات خواب و کمک به خوابی آرام از ویژگی های مثبت این دمنوش گیاهی به شمار می ره. پس خودتون رو از این ویژگی های مثبت محروم نکنین و سعی کنین کمی غلظت نوشیدنی رو کاهش بدین و این دمنوش رو به اندازه سه فنجان در روز در برنامه غذایی جای بدین. برای آشنایی بیشتر با اثر چای پررنگ بر سلامتی همچنان ما رو همراهی کنین.

تاثیر چای پررنگ بر عملکرد قلب

هر دمنوشی میزان معینی کافئین داره. مقدار مجاز کافئین دریافتی افراد ، در طول روز باید کم تر از 200 میلی گرم باشه. تعادل در میزان مصرف اثرات زیادی برای سلامتی داره و سبب آرامش جسم و بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن میشه. در این بین باید بدونین چای پررنگ از میزان بیشتری کافئین برخورداره و مصرف بیش از اندازه این ماده سبب آسیب به قلب و عروق میشه. از این منظر خواص چای سبز در مقایسه با این دمنوش بسیار بیشتره چرا که کافئین ناچیزی داره.

بنابراین هر چه غلظت این دمنوش بیشتر باشه کافئین بیشتری جذب بدن می شه. از عوارض اولیه اون هم باید به هم ریختن آرامش در خواب و افزایش تپش قلب اشاره بشه. به طوری که امراض و حملات قلبی با استفاده از این چای به شدت افزایش پیدا می کنه و سبب انسداد عروق میشه. پس باید به این نکته توجه داشته باشین که مصرف منظم چای با غلظت متعادل ، سوخت و ساز بدن رو افزایش می ده ، از انسداد عروق خونی جلوگیری و تا حدود زیادی فشار از روی شریان ها برداشته می شه. این امور سبب میشه قلب با کیفیت بهتری کار کنه و زمینه سلامت جسمی فراهم بشه.

خواص و فواید چای پررنگ و تیره

عملکرد سیستم گوارش در مواجهه با چایی پررنگ

تانن موجود در چای پررنگ در صورت مصرف زیاد سبب اختلال در معده و روده ها می شه. اسهال و یبوست از جمله ساده ترین ناراحتی هایی هست که می تونه آزاردهنده باشه. معده با مصرف نادرست نوشیدنی ها دچار زخم و التهاب میشه و ریفلاکس یا ترش کردن هم بروز پیدا می کنه. دمنوش با غلظت بالا می تونه اشتها و همچنین فرآیند هضم غذا رو دچار اختلال کنه و همه این موارد غیرقابل تحمله. بنابراین در صورتی که کمی غلظت دمنوش رو کاهش بدین ، این مشکلات و عوارض رو تجربه نمی کنین و از مزایای چای بهره مند خواهید شد. چون که کلیه ویتامین ها و مواد معدنی موجود در محصولات اصیل ایرانی به علاوه ترکیباتی فعال به تقویت بدن کمک می کنه و سلامت سیستم گوارش رو ارتقا می ده.

ارتباط کم خونی با مصرف چای به صورت پررنگ

کم خونی بحث پیچیده ای هست و دلایل مختلفی وجود داره که افراد به این عارضه مبتلا می شن. یکی از دلایلی که با مصرف نادرست مواد غذایی و کمبود آهن بروز پیدا می کنه ، مرتبط با همین بحث نوشیدن چای پررنگ هست. گلبول های قرمز خون به پروتئین غنی از آهن نیاز دارن. مصرف چای های پررنگ در برخی افراد که سابقه آنمی دارن ، مانع از جذب آهن میشه. حالا اگه این نوشیدنی پس از صرف غذا مصرف بشه ، تاثیر مخرب بیشتری داره.

به یاد داشته باشین وظیفه هموگلوبین رسوندن اکسیژن از ریه به تمام نقاط بدنه و با کاهش این ماده در خون ، خطرات و مشکلات جدی در بدن به وجود میاد. در صورتی که اگه نوشیدنی مورد علاقه تون رو طبق اصول صحیح نوش جان کنین ، ویتامین هایی مانند آهن ، فولات و سایر مواد مغذی به بدن می رسه و از بروز کم خونی جلوگیری می شه. در ضمن اگه به بیماری کم خونی مبتلا هستین ، نگران نباشین. در این شرایط بهتره این نوشیدنی رو به همراه شیرینی های طبیعی مثل خرما ، توت ، عسل و غیره بخورین. چون که تک تک این خوراکی ها املاح و ترکیبات آلی بدن رو تامین می کنن و برای همیشه از شر کم خونی ناشی از فقر آهن و ویتامین نجات پیدا می کنین.

خواص و فواید چای پررنگ و تیره

آیا افزایش فشار خون با نوشیدن چای های پررنگ ارتباطی داره؟

برخی افراد فکر می کنن طعم به یاد ماندنی و عطر دل انگیز چای پررنگ رو نمیشه با هیچ چیز دیگه ای جایگزین کرد اما بهتره از همین امروز کمی رویه مصرف رو تغییر بدین و به فکر سلامتی تون باشین. برخی افرادی که اقدام به استعمال دخانیات می کنن هم تمایل شدیدی به استفاده از نوشیدنی پررنگ دارن. در این رابطه باید بدونین این افراد خیلی زود با افزایش فشارخون روبرو میشن و اولین پیامد خطرناک اون سکته هست. بنابراین با انتخاب بهترین نوشیدنی سلامتی خودتون رو تضمین کنین.

چون که اگه فشار خون کنترل نشه به سلامت قلب ، کلیه و بینایی چشم آسیب جدی وارد میشه. طب سنتی راه های طبیعی کاهش فشارخون رو در مواد طبیعی بسیاری دونسته و یکی از اون ها مصرف روتین و اصولی نوشیدنی های مفیده. به طوری که فقط کافیه میزان مصرف چایی پررنگ رو در طول روز کنترل کنین یا اینکه این محصول رو با غلظت کم تری مصرف کنین.

عملکرد کلیه و مجاری ادراری در اثر مصرف چایی پررنگ

نوشیدنی ها باید کلیه و دستگاه ادراری را به ثبات و سلامتی برسونن اما مصرف روزانه چای پررنگ برای برخی افراد که کلیه هایی حساس دارن ، سموم بدن رو افزایش می ده. به همین دلیلی این امر یکی از مهم ترین مضرات چای محسوب میشه. در صورتی که نوشیدنی های سالم به پاکسازی بدن از مواد زائد کمک می کنن و سبب بهبود عملکرد مجاری ادراری می شن. این اقدام منجر به سم زدایی بدن می شه و از مشکلاتی نظیر ابتلا به سنگ کلیه در امان می مونین. پس برای بهره مندی از خواص چای بهتره اون رو به صورت کم رنگ مصرف کنین.

خواص و فواید چای پررنگ و تیره

سلامت دندان و استخوان در گرو مصرف صحیح چای است!

نتایج تحقیقات در سال های اخیر متعلق به یه مجله علمی در انگلیس در مورد این نوشیدنی نشون داده که برخی مصرف کننده ها در پی نوشیدن مداوم و دائمی چای پررنگ استخوان هاشون شکننده شده. ضمن اینکه این افراد دندان هایی خراب داشتن. بنابراین یه پیشنهاد ایده آل در این رابطه اینه که در کنار دمنوش پررنگ از ادویه های معطر و پرخاصیت استفاده کنین. منظور از ادویه های پرخاصیت موادی مثل دارچین ، زنجبیل ، زیره ، زعفران و حتی یه برش از لیموترشه. به طوری که این موارد به همراه این دمنوش خواص چای رو نمایان تر می کنه و حتی کلسیم مناسبی به بدن تزریق میشه. به طور حتم می دونین که کلسیم سیستم استخوان بندی رو تقویت می کنه و مینای دندان رو قوی تر و مستحکم تر نگه می داره. بنابراین با پرهیز از مصرف زیاد چای پررنگ سلامت دندان و استخوان هاتون رو حفظ کنین!

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو