مهربانی با پوست در زمستان

منبع: نمکستان

4

1401/10/21

01:34


خشکی پوست در زمستان یکی از مشکلات شایع این فصل است که بیشتر افراد به آن مبتلا می‌شوند. روش‌های ساده خیلی زیادی برای مبارزه با عوامل خشکی پوست در فصل زمستان وجود دارد.

به گزارش نمکستان، روزنامه همشهری نوشت: «هوای زمستان می‌تواند به پوست آسیب شدیدی بزند و باعث خشکی، تحریک و خارش آن شود. خشکی پوست در زمستان یکی از مشکلات شایع این فصل است که بیشتر افراد به آن مبتلا می‌شوند. روش‌های ساده خیلی زیادی برای مبارزه با عوامل خشکی پوست در فصل زمستان وجود دارد؛ مثل تغییردادن عادت‌های روزمره. این روش‌ها به حفظ رطوبت و نرمی پوست در تمام طول فصل کمک می‌کنند.

استفاده از دستگاه بخور

استفاده از یک دستگاه بخور در خانه یا محل کارتان رطوبت بیشتری به هوای خشک زمستان می‌دهد و به حفظ رطوبت پوست‌تان کمک می‌کند. پس برای اتاق‌هایی که وقت بیشتری را در آنها سپری می‌کنید (مثل اتاق خواب یا دفتر کار) یک دستگاه بخور تهیه کنید.

پایین‌آوردن دما

هنگامی که هوای بیرون خیلی سرد است، نخستین کاری که انجام می‌دهید چیست؟ احتمالاً دمای خانه را بیشتر می‌کنید تا خانه گرم‌تر شود اما به‌ خاطر داشته باشید سیستم گرمایش مرکزی می‌تواند هوای خانه شما را خشک‌تر کند. سعی کنید درجه حرارت را روی دمای پایین‌تر و مناسب‌تر، مثل دمای ۲۰تا ۲۲درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید تا پوست سالم‌تری داشته باشید.

کم‌کردن درجه حرارت آب

مدت زمان حمام و درجه حرارت آب را کم کنید. گرفتن دوش طولانی‌مدت با آب داغ وسوسه‌کننده است اما پوست شما با یک حمام ۱۰ تا ۱۵ دقیقه‌ای با آب ولرم وضعیت بهتری خواهد داشت. علاوه بر این، مهم است که از شستن دست‌هایتان با آب داغ اجتناب کنید. اگر آب باعث قرمزی پوست‌تان شود، یعنی دمای آن بیش از حد بالاست. اگر در دستشویی از دستگاه خشک‌کن استفاده می‌کنید، اجازه ندهید که دست‌هایتان به‌ طور کامل خشک شوند.

پاک‌کننده‌ای بدون رایحه

پاک‌کننده‌های ملایم و بدون رایحه را انتخاب کنید. یک صابون نامناسب می‌تواند خشکی و خارش پوست را بدتر کند. برای مثال، صابون‌های قالبی معمول ممکن است حاوی مواد تحریک‌کننده و عطری باشند. به جای این صابون‌ها، پوست‌تان را با پاک‌کننده یا ژل مرطوب‌کننده بدون عطر بشویید.

برنامه منظم داشته باشید

برنامه و روش‌های مراقبت از پوست صورت‌تان را متناسب با فصل تنظیم کنید. برای درمان سریع خشکی پوست در زمستان، پاک‌کننده‌هایی با پایه کرمی را انتخاب کنید و کمتر به‌ دنبال استفاده از تونرها و محصولات قابض باشید. بیشتر محصولات قابض، حاوی الکل هستند و می‌توانند پوست شما را خشک‌تر کنند. اگر پوستی خشک و حساس دارید، به شما توصیه می‌کنیم استفاده از محصولات حاوی الکل و مواد عطری را متوقف کنید تا پوست‌تان چربی‌های طبیعی خود را حفظ کند. برای شب‌ها نیز از کرم مرطوب‌کننده صورت غنی استفاده کنید. استفاده از یک بالم‌لب مرطوب‌کننده مانند وازلین یا سایر پمادها، می‌تواند به درمان ترک لب و پوسته‌پوسته‌شدن کمک کرده و از ترک‌خوردن لب‌هایتان جلوگیری کند. اگر بالم‌لب مورد استفاده‌تان باعث سوزش لب شما می‌شود، از محصول دیگری استفاده کنید.

مرطوب‌کننده را فراموش نکنید

به‌ طور مرتب، از مرطوب‌کننده استفاده کنید. پس از شست‌وشوی پوست‌تان، با استفاده از کرم مرطوب‌کننده، سلامت آن را حفظ کنید. بهتر است در زمستان از کرم یا پماد و در هوای گرم و مرطوب از لوسیون‌ بدن استفاده کنید. دست‌هایتان را فراموش نکنید. شستن دست‌ها، به‌ویژه در طول فصل سرما و شیوع آنفلوآنزا بسیار مهم است. با وجود این، شست‌وشوی مداوم باعث آسیب‌دیدن دست‌ها می‌شود. استفاده از کرم دست بعد از هر بار شستن و استفاده از دستکش موقع شستن ظرف‌ها و تمیزکردن خانه، می‌تواند در این زمینه مؤثر باشد.

ضد آفتاب حتی در زمستان

حتی در روزهای ابری زمستان از ضد آفتاب استفاده کنید. برف در روزهای آفتابی زمستان، اشعه‌های خورشید را تا ۸۰ درصد منعکس می‌کند و خطر قرارگرفتن در برابر تابش نور خورشید را افزایش می‌دهد. بنابراین، در حال اسکی روی برف‌ها، در حال برف‌بازی یا حتی هنگامی که در یک روز برفی برای انجام کاری از خانه خارج می‌شوید، از کرم ضد آفتاب استفاده کنید. به‌ خاطر داشته باشید که استفاده از کرم ضد آفتاب در فصل زمستان به اندازه استفاده از آن در تابستان مهم است. در کنار برف، فریب روزهای تیره و ابری زمستان را نیز نخورید. اشعه‌های زیان‌آور فرابنفش می‌توانند حتی از ابرها هم عبور کنند و باعث آسیب شوند. قبل از اینکه از خانه خارج شوید از یک ضد آفتاب مرطوب‌کننده و طیف‌ گسترده با حداقل ۳۰SPF یا بیشتر برای تمام نواحی بدنتان که در معرض نور قرار می‌گیرند استفاده کنید و از فواید کرم ضد آفتاب در این فصل غافل نشوید.

لباس مناسب فصل بپوشید

بسیاری از لباس‌ها می‌توانند خشکی پوست در زمستان را افزایش دهند. لباس‌های پشمی و زبر را طوری بپوشید که مستقیم با پوست بدنتان در تماس نباشند. این لباس‌ها خشکی و خارش پوست را بدتر می‌کنند. برای جلوگیری از این اتفاق، لباس‌های زیر سبک‌تر با الیاف نرم که هوا از آنها رد می‌شود بپوشید و لباس‌های زمستانی را روی آنها به تن کنید. با پوشیدن دستکش، دست‌هایتان را در برابر سرما محافظت کنید.»

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو