علت درد پشت کمر و ریه و نحوه درمان آن

علت درد پشت کمر و ریه و نحوه درمان آن


منبع: نم نمک

6

1401/10/21

01:36


درد پشت کمر و ریه و علت درد پشت کمر و ریه و نحوه درمان درد پشت کمر و ریه و درد پشت کتف و ریه و علت درد پشت بالاتر از کمر و درد ریه کجاست و درد پشت ریه سمت چپ و علت درد پشت سمت چپ هنگام نفس کشیدن و درد پشت ریه نی نی سایت و درمان قولنج ریه و سرفه و درد پشت کتف در نم نمک.

علت درد پشت کمر و ریه و نحوه درمان آن

علل و علائم درد پشت کمر و ریه و نحوه درمان آن

پلورزی که التهابی در پوشش ریه ها است ، می تواند باعث درد شدید در پشت و قفسه سینه شود. این اغلب می تواند نتیجه یک عفونت ویروسی یا باکتریایی باشد. آسم ، یک عفونت مزمن و طولانی مدت ریه ، همچنین ممکن است باعث درد در کمر شود.

علت درد پشت کمر و ریه و نحوه درمان آن

علت درد پشت کمر و ریه و نحوه درمان آن

درد پشت کمر و ریه

سرطان ریه و درد پشت کمر و ریه

کمردرد می تواند با انواع خاصی از سرطان ، از جمله سرطان ریه همراه باشد. به گفته موسسه سرطان دانا فاربر ، حدود 25 درصد از افراد مبتلا به سرطان ریه کمردرد را تجربه می کنند. در واقع ، کمردرد اغلب اولین علامت سرطان ریه است که افراد قبل از تشخیص متوجه آن می شوند. کمردرد می تواند به عنوان یکی از عوارض جانبی درمان سرطان ایجاد شود.

اگر نگران این هستید که کمردرد می تواند نشانه سرطان ریه باشد ، در نظر بگیرید که آیا علائم رایج دیگری از سرطان ریه مانند :

  • سردرد
  • خستگی
  • تنگی نفس
  • گرفتگی صدا
  • خس خس سینه
  • سرفه کردن خون
  • از دست دادن اشتها
  • درد مداوم قفسه سینه
  • التهاب گردن و صورت
  • کاهش وزن غیر منتظره
  • پنومونی مزمن یا برونشیت
  • سرفه آزار دهنده که بدتر می شود.

آسیب و یا صدمه همراه با درد پشت کمر و ریه

درد پشت کمر و ریه احتمال دارد در نتیجه آسیب باشد. ضربه فیزیکی که بر پوشش ریه ها یا استخوان ها و ماهیچه های اطراف آنها تأثیر می گذارد ، می تواند منجر به درد در ناحیه خاصی شود. در موارد آسیب شدید ، شکستگی دنده احتمال دارد یکی از ریه ها را سوراخ کند. این سوراخ ها به خودی خود بهبود می یابند. اما شاید نیاز به جراحی اورژانسی داشته باشند.

عفونت ها

عفونت در ریه ها و پوشش آنها می تواند باعث درد و ناراحتی در هنگام تنفس شود. پلورزی که التهاب پوشش ریه است ، می تواند باعث دردهای شدید در پشت و قفسه سینه شود. این اغلب نتیجه یک عفونت ویروسی یا باکتریایی است.

آسم ، یک عفونت مزمن و طولانی مدت ریه ، همچنین می تواند باعث درد در پشت شود. کوستوکندریت التهاب غضروف قفسه سینه است که می تواند نتیجه آسیب ، عفونت یا تحریک باشد. این شرایط می تواند باعث درد تیز و شدید یا اینکه به تدریج ایجاد شود. اگر کوتوکندریت را در پشت دنده های خود تجربه کنید ، احتمال دارد مانند درد در پشت ریه ها احساس شود.

اسکولیوز

اسکولیوز زمانی رخ می دهد که ستون فقرات به شکل غیر طبیعی منحنی می شود. موارد شدید می تواند ساختار قفسه سینه را تغییر دهد و روی عملکرد ریه تاثیر می گذارد ، انحنای ستون فقرات اندازه ریه را محدود می کند. حتی می تواند باعث درد در پوشش ریه و عضلات اطراف آن شود.

آمبولی ریه

درد پشت کمر و ریه

آمبولی ریوی یک لخته خون که در ریه ها رخ می دهد. شایع ترین علامت آمبولی ریه ، تنگی نفس است ، اما همچنین می تواند باعث درد در سرتاسر قفسه سینه و قسمت بالای کمر شود. اگر مشکوک به آمبولی ریه هستید ، باید فورا به دنبال کمک پزشکی باشید.

التهاب شدید ریوی

التهاب ریوی زمانی رخ می دهد که ریه ها نتوانند به طور موثر تخلیه شوند. این ممکن است نتیجه انسداد راه هوایی یا عملکرد ضعیف کیسه های هوا (آلوئول ها) در ریه ها باشد. اگر دچار التهاب شدید ریوی هستید ، شاید در تنفس مشکل داشته باشید و به طور کلی برای تنفس طبیعی دچار مشکل شوید. این اغلب می تواند باعث درد مبهم و مداوم در ریه ها شود. التهاب ریوی در آمفیزم پیشرفته و بیماری انسدادی مزمن ریه (COPD) مشترک است.

آتلکتازیس

آتلکتازی زمانی رخ می دهد که کیسه های هوایی در ریه ها فرو می ریزند یا منبسط نمی شوند. این بدان معناست که این کیسه ها دیگر قادر به پر شدن از هوا نیستند. اگر آتلکتازی قسمت کوچکی از ریه ها را تحت تاثیر قرار دهد ، احتمال دارد باعث علائم نشود ، اگر بخش بزرگی از ریه را درگیر کند ، ممکن است منجر به دردهای تیز و کوتاه مدت شود. این بیماری اغلب در نتیجه انسداد راه های هوایی است. با این حال ، شاید آتلکتازی را نیز به دلیل فشار خارج از ریه ها ، تجمع مایعات ، یا فروپاشی گسترده تر ریه تجربه کنید.

بیماری های قلبی

شرایطی که بر قلب تأثیر می گذارد احتمال دارد باعث درد در قفسه سینه شود. این دردها همچنین احتمال دارد به ریه های انتشار یابند. کمبود جریان خون به قلب می تواند باعث آنژین ، نوعی درد قفسه سینه شود. در موارد شدید ، عدم جریان خون به قلب می تواند باعث سکته مغزی یا حمله قلبی شود. درد ناشی از این شرایط می تواند در سراسر قفسه سینه ، ریه ها و پشت انتشار یابد.

درد ریه در سمت راست

در برخی موارد ، احتمال دارد تنها در یک سمت ریه خود احساس درد کنید. ریه ها داخل قفسه سینه و درست بالای استخوان ترقوه قرار دارد. در پشت ، ریه ها تا دنده دوازدهم یا پایین امتداد می یابد. همراه با دنده ها ، ستون فقرات از بیرون ریه ها را می پوشاند.

علل درد در سمت راست ریه ، عبارتند از :

  • آسم
  • پلوریت
  • پنومونی
  • آمبولی ریه
  • کشیدگی ماهیچه ها
  • پنوموتوراکس ، یک ریه از بین رفته است.
  • فشار خون ریوی ، فشار خون بالا در رگ های خونی ریه

درد ریه در سمت چپ چیست؟

درد پشت کمر و ریه

درد در ریه چپ معمولاً ناشی از شرایط مشابه درد در ریه راست است. با این حال ، بیماری های قلبی مانند آنژین صدری و سکته بیشتر احتمال دارد که باعث درد قفسه سینه در سمت چپ بدن شود. در حالی که احتمال دارد این درد به طور خاص از ریه های نشات نگیرد ، در صورت تجربه دردهای شدید در سمت چپ قفسه سینه ، بسیار مهم است که به دنبال کمک پزشکی باشید.

اگر علائم دائمی ، از جمله درد در ناحیه کمر دارید ، با یک پزشک مشورت کنید. پزشک فکر می کند سرطان ریه باعث علائم می شود ، معمولاً از معاینه فیزیکی ، تصویربرداری و آزمایش ها برای رسیدن به تشخیص استفاده می کند.

اگر سرطان ریه تشخیص داده شد ، درمان به نوع و مرحله آن بستگی دارد. گزینه های درمانی عبارتند از :

ریه ها مقدار قابل توجهی گیرنده درد ندارند ، به این معنی که هر دردی که در ریه ها احساس می شود احتمالاً از جای دیگری در بدن منشا می گیرد. با این حال ، برخی از شرایط مرتبط با ریه می تواند منجر به درد در ریه چپ شود. قفسه سینه شامل چندین اندام حیاتی از جمله قلب و ریه است. بنابراین هر دردی در این قسمت جدی است.

  • درمان درد ریه چپ به علت اصلی آن بستگی دارد.
  • درد ریه سمت چپ می تواند نشانه بسیاری از شرایط مختلف باشد.
  • علائم شاید یک اورژانس پزشکی نباشند ، اما می توانند نشان دهنده یک مشکل اساسی باشند.

علت درد ریه سمت چپ

در زیر نمونه هایی از علل شایع درد ریه ، از جمله درد ریه چپ آورده شده است :

آسم

درد ریه چپ ممکن است ناشی از آسم باشد. آسم وضعیتی است که باعث التهاب راه های هوایی و تحریک پذیری ریه می شود که فرد را مستعد خس خس سینه و تنگی نفس می کند. سرفه مزمن و خس خس سینه همراه با آسم می تواند باعث احساس سفتی قفسه سینه شود.به طور معمول ، این باعث می شود که قفسه سینه فرد در هر دو طرف سفت شود ، نه فقط در سمت چپ.

کوستوکندریت

کوستوکندریت التهاب بافت همبند است که دنده های فرد را به استخوان سینه می پیوندد. این وضعیت می تواند باعث دردی شبیه درد قفسه سینه شود که شاید یک طرفه باشد.

هایپرونتیلاسیون

هیپرونتیلاسیون یا تنفس سریع می تواند نتیجه بیماری یا حملات پانیک باشد. این وضعیت می تواند تعادل طبیعی بین دی اکسید کربن و اکسیژن داخل بدن را تحت تاثیر قرار دهد. یکی از علائم اولیه هایپرونتیلاسیون ، درد قفسه سینه است. همچنین ممکن است فرد دچار سرگیجه ، سردرد و مشکل در تمرکز شود.

سرطان ریه

درد پشت کمر و ریه

سرطان ریه معمولاً در ابتدا علائمی ایجاد نمی کند. با انتشار سرطان ریه ، فرد شاید بدون هیچ دلیل مشخصی متوجه علائمی مانند سرفه مزمن ، تنگی نفس و احساس خستگی یا ضعف شود.

پنوموتوراکس

پنوموتوراکس زمانی است که یک قسمت یا تمام ریه فرو می ریزد. این می تواند باعث درد ناگهانی و قابل توجه قفسه سینه در سمت آسیب دیده شود. پنوموتوراکس می تواند به طور ناگهانی یا پس از آسیب یا بیماری رخ دهد.

پلورال افیوژن

پلورال افیوژن وضعیتی است که در آن مایع اضافی در داخل پوشش ریه ، که به عنوان فضای پلورال شناخته شده ، جمع می شود. این تجمع می تواند باعث مشکل در تنفس و همچنین ناراحتی در سمت آسیب دیده شود.

پلوریت

این وضعیت زمانی رخ می دهد که دو غشای دیواره قفسه سینه ملتهب شوند. هنگامی که آنها به یکدیگر ساییده می شوند ، درد و تنگی نفس ایجاد می شود. زمانی که فرد به پلوریت مبتلا می شود ، پزشک آزمایش های مختلفی را برای یافتن علت آن انجام می دهد. علت می تواند عفونت ویروسی ، ضربه یا لوپوس باشد که یک اختلال خود ایمنی است که به بافت ها و اندام های فرد حمله می کند.

پنومونی

پنومونی وضعیتی است که در آن فرد یک عفونت تنفسی شدید را تجربه می کند که می تواند یک یا هر دو ریه را درگیر کند. اگر ذات الریه ریه چپ را درگیر کند ، ممکن است فرد در ریه چپ دچار درد شود. علائم دیگر احتمال دارد شامل سرفه ، تب ، لرز و تنگی نفس باشد.

آمبولی ریه

آمبولی ریوی (PE) یک لخته خون یا لخته در عروق ریه ها است. PE می تواند پس از انجام یک عمل جراحی یا مدتی بی تحرک رخ دهد.

درد ریه و علائم بیماری های ریوی

درد پشت کمر و ریه

علائم بالقوه مشکل ریه شامل تنگی نفس یا درد قفسه سینه است. در حالی که برخی از علل درد ریه سمت چپ ممکن است خفیف باشند ، برخی دیگر می توانند باعث نگرانی شوند. برخی از علائمی که نشان می دهد درد ریه چپ می تواند یک اورژانس پزشکی باشد عبارتند از :

  • سرفه کردن خون
  • تنگی نفس یا مشکل در تنفس
  • دمای بالاتر از 105 درجه فارنهایت
  • درد قفسه سینه ، به ویژه دردی که از بازوی چپ تابش می کند.
  • لب ها یا ناخن هایی که مایل به آبی هستند که می تواند نشان دهنده عدم دریافت اکسیژن کافی باشد.

اگر فردی این علائم یا علائم دیگر را تجربه کرد ، باید با 115 تماس بگیرد یا از کسی بخواهد فوراً او را به اورژانس برساند.

تشخیص درد ریه چپ

احتمال دارد برای تشخیص درد ریه چپ ، آزمایش های تصویربرداری ، مانند اشعه ایکس انجام شود. پزشک با گرفتن سابقه پزشکی و انجام معاینه فیزیکی علت درد ریه چپ را تشخیص می دهد. پزشک درباره اینکه چه چیزی درد را بدتر می کند یا باعث بهبود آن می شود و چه زمانی درد شروع شده است ، سوالاتی می پرسد. آنها همچنین با گوشی پزشکی به صدای ریه ها گوش خواهند داد.

تست های تصویربرداری

پزشک شاید بررسی های اولیه تصویربرداری مانند عکس برداری با اشعه ایکس قفسه سینه را برای شناسایی ناهنجاری های بالقوه مرتبط با ریه ها توصیه کند. اگر این اشعه ایکس هیچ مشکلی را نشان ندهد ، اما پزشک به یک مشکل زمینه ای مشکوک باشد ، احتمال دارد آزمایش های بالینی را توصیه کند.

آزمایش های بالینی می تواند شامل تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI) یا توموگرافی کامپیوتری (CT) باشد. این بررسی های تصویربرداری می تواند تصاویر متفاوت و با کیفیتی از ریه ها برای کمک به تشخیص ارائه دهد.

آزمایشات خون

روش های دیگر آزمایش می تواند شامل شمارش کامل خون برای شناسایی تعداد گلبول های سفید خون فرد باشد. بالا بودن تعداد گلبول های سفید خون می تواند نشان دهنده وجود عفونت در بدن باشد. آزمایش دیگری که پزشک احتمال دارد از آن استفاده کند ، پانل آنزیم قلبی است ، که آزمایشی برای تعیین اینکه آیا درد قفسه سینه مربوط به حمله قلبی یا یک مشکل دیگر است. پزشکان همچنین احتمال دارد آزمایش های فردی را بر اساس علائم فرد علاوه بر درد ریه چپ توصیه کنند.

درمان های درد ریه

اگر علت مربوط به عضلات اطراف ریه باشد ، استراحت و مصرف داروهای ضد التهابی بدون نسخه می تواند کمک کننده باشد. این داروها شامل استامینوفن یا ایبوپروفن است.

درمان برای سایر علل احتمالی درد ریه چپ می تواند متفاوت باشد. به عنوان مثال ، اگر فردی در ریه چپ خود مشکل داشته باشد ، پزشک ممکن است لوله کوچکی را بین دنده ها و داخل فضای اطراف ریه قرار دهد تا دوباره آن را باد کند. پزشکان احتمال دارد آنتی بیوتیک ها را برای درمان عفونت های تنفسی ناشی از باکتری تجویز کنند. مهمترین کاری که باید انجام دهید این است که به پزشک مراجعه کنید تا بتواند روند تشخیصی را شروع کرده تا درمان در اسرع وقت آغاز شود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو