چگونه در بورس سکه و طلا بخریم؟

چگونه در بورس سکه و طلا بخریم؟


منبع: روزیاتو

5

1401/10/21

12:26


چگونه در بورس سکه و طلا بخریم؟

چگونه در بورس سکه و طلا بخریم؟

در پی افزایش بیش از ۱۰۰ درصدی حباب ربع سکه در بازار، بانک مرکزی تصمیم گرفته تا از طریق بورس کالا نسبت به عرضه ۵۰۰ هزار قطعه ربع سکه اقدام کند؛ عرضه گسترده ربع سکه بهار آزادی از روز شنبه ۲۴ دی‌ماه به مدت سه روز کاری در قالب فروش سکه در بورس کالای ایران انجام می‌شود.

خریداران می‌توانند پنج روز کاری بعد از خرید سکه در بورس، به خزانه بانک‌های عامل مراجعه کرده و با ارائه اسناد مربوط به بورس، به صورت فیزیکی، معادل سکه‌های خریداری شده را تحویل بگیرند.

طبق اطلاعیه بانک مرکزی، تمامی اشخاص حقیقی بالای ۱۸ سال دارای کد ملی می‌توانند حداقل یک قطعه و حداکثر پنج قطعه سکه طلای ربع بهار آزادی را خریداری کنند.

در اطلاعیه‌ای که بورس کالا برای شرایط معاملات ربع سکه منتشر کرده آمده است که خریداران ربع سکه در بورس حتما باید آن را به صورت فیزیکی تحویل بگیرند و بعدا نمی‌توانند در بازار بورس بفروشند. شروع معاملات از شنبه ۲۴ دی ماه ساعت ۹ خواهد بود؛ حداقل ۱ قطعه و حداکثر ۵ قطعه می‌توان خرید. سفارشات ارسال شده باید مضربی از ۱۰۰ باشد ( هر ۱۰۰ سفارش معادل یک ربع سکه) و ربع سکه های ‌تحویل داده شده به مشتریان بدون وکیوم خواهد بود.

به‌طور کلی خرید سکه از بورس، یکی از ایمن‌ترین روش‌های سرمایه‌گذاری در ایران به‌حساب می‌آید و افراد با هدف حفاظت از سرمایه خود در برابر خطرات ناشی از وقوع بحران‌های اقتصادی، وارد این حوزه می‌شوند. این امکان با عرضه اوراقی که هرکدام آن‌ها نماینده بخشی از یک سکه تمام بهار آزادی طرح جدید هستند، فراهم شده است. به‌این ترتیب لازم نیست همه، به اندازه یک سکه تمام بهار آزادی، پول داشته باشند و این فرصت را پیدا می‌کنند تا مثلا یک‌دهم سکه امامی را بخرند.

اگر بخواهید در پایان شش‌ ماه ماراتن سرمایه‌گذاری، یک سکه تمام تحویل بگیرید، باید ۱۰۰ برگه تحویل بدهید. سرمایه‌گذاران کلان هم می‌توانند با خرید حداکثر ۱۰ هزار برگ اوراق گواهی سکه از بورس کالا، با ارزشی در حدود یک میلیارد و ۷۰۰ هزار تومان، بخت و اقبال خود را در بوته آزمایش بگذارند.

نحوه خرید و فروش سکه و طلا در بازار بورس

نحوه خرید و فروش نماد طلا در بورس

اما نحوه خرید و فروش نماد طلا در بورس به چه صورت است؟ در ادامه گام به گام خرید طلا در بورس از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری را بررسی خواهیم کرد:

گام اول: برای خرید طلا در بورس، به هر کدام از روش‌های ذکر شده، نیاز به دریافت کد بورسی دارید. بنابراین در صورتی که کد بورسی دارید، نیاز به طی این مرحله نیست. در غیر این صورت ابتدا در سایت سجام ثبت نام کنید و با تکمیل اطلاعات درخواستی، در انتها کد رهگیری ثبت نام سجام را دریافت کنید.

پس از آن باید در یکی از کارگزاری‌های معتبر بورس اوراق بهادار نام نویسی کنید. پس از تکمیل ثبت نام در کارگزاری و دریافت کد بورسی، شما آماده انجام معاملات خود در بازار هستید.

گام دوم: با استفاده از نام کاربری و رمز عبوری که کارگزاری منتخب در اختیارتان گذاشته، وارد پنل معاملاتی آن شوید.

گام سوم: در قسمت مربوط به جست و جوی نماد، نماد صندوق سرمایه‌گذاری طلای منتخب خود را وارد کنید. صندوق لوتوس با نماد طلا، صندوق مفید با نماد عیار، صندوق سکه طلای زر با نماد زر و … در بازار سرمایه معامله می‌شوند. برای مثال نماد طلا را در کادر جست و جو وارد کنید.

گام سوم: از بین نتایج نمایشی نام طلا ( صندوق پشتوانه طلای لوتوس ) را انتخاب کنید. با این کار به صفحه مربوط به خرید و فروش واحدهای صندوق هدایت می‌شوید. در این صفحه مشابه با خرید و فروش سهام شرکت‌های بورسی می‌توانید در قسمت خرید، تعداد دلخواه واحد از صندوق و قیمت پیشنهادی خود را برای خریداری وارد کنید.

گام چهارم: پس از بررسی مبلغ نهایی معامله و اطلاعات خرید، می‌توانید معامله را به تایید برسانید تا در صورت عرضه واحد در قیمت مد نظر، خریدتان به تعداد درخواستی انجام شده و نماد طلا به پرتفوی شما اضافه شود.

برای فروش واحدهای صندوق طلا نیز مشابه با وضعیت خرید می‌توانید وارد صفحه خرید و فروش نماد مورد نظر شده و در قسمت فروش، با ورود تعداد و قیمت مد نظر خود، واحدهای تحت مالکیت خود را به فروش برسانید.

نحوه خرید و فروش سکه و طلا در بازار بورس

روش‌های خرید طلا در بورس

  • خرید  نماد طلا در بازار بورس اوراق بهادر (بر پایه و پشتوانه طلا)
  • خرید به روش گواهی سپرده سکه طلا
  • خرید از صندوق‌های کالایی با پشتوانه طلا
  • خرید شمش طلا از بازار فیزیکی

برای خرید طلا در بورس روش‌های مختلفی وجود دارد که به اقتضای هر کدام از آن‌ها باید اطلاعات تخصصی مربوطه را کسب کنید. اصلی‌ترین روش‌ها برای خرید و فروش طلا و سکه در بازار بورس عبارتند از: خرید گواهی سپرده سکه، صندوق کالا با پشتوانه طلا و خرید شمش طلا از بازار فیزیکی بورس.

گواهی سپرده طلا اوراق بهاداری است که مالکیت فرد را بر مقداری معین از این کالا نشان می‌دهد. به وسیله این گواهی می‌توان با خرید سکه در بورس، آن را از خزانه بانک‌های مورد تایید تحویل گرفت. این نوع گواهی در بازار بورس مورد معامله قرار می‌گیرند و هر فرد می‌تواند در صورت نیاز گواهی سپرده خود را به فروش برساند. این روش یکی از کم ریسک‌ترین روش‌های خرید طلا و سکه بوده و به همین دلیل نیز طرفداران زیادی دارد.

صندوق کالا با پشتوانه طلا یکی دیگر از راه‌های خرید سکه و طلا در بورس است. صندوق طلا صندوق مشترک و قابل معامله‌ای است که تمرکز سرمایه‌گذاری خود را روی اوراق مبتنی بر طلا یا گواهی سپرده طلا می‌گذارد. مدیر صندوق، طلا و سکه‌های مورد نیاز را از بانک یا بازار خریداری و در بانک عامل سرمایه‌گذاری می‌کند. سرمایه‌گذاری با این روش، نوعی سرمایه‌گذاری غیر مستقیم بر پایه نرخ طلا و ارز جهانی است. در حال حاضر ۴ صندوق سرمایه‌گذاری طلا و سکه در بازار بورس جزو مطرح‌ترین صندوق‌های فعال در زمینه معاملات طلا و سکه در بازار بورس محسوب می‌شوند. این صندوق‌ها عبارتند از: صندوق لوتوس با نماد طلا، صندوق مفید با نماد عیار، صندوق سکه طلای زر با نماد زر و صندوق سرمایه‌گذاری مبتنی بر سکه طلای کیان با نماد گوهر.

در نهایت خرید و فروش طلا با روش خرید شمش طلا از بازار فیزیکی بورس نیز یکی دیگر از روش‌های سرمایه‌گذاری روی این دارایی با ارزش در بازار بورس است. خرید و فروش با این روش از طریق تالار طلا که زیر مجموعه بازار صنعتی است، انجام می‌شود. افراد فعال در بازار فیزیکی بورس می‌توانند در این بازار نیز بدون محدودیت سرمایه‌گذاری کنند.

مزایای خرید صندوق طلا لوتوس

  • نقد شوندگی بالا
  • قابلیت خرید مبالغ پایین تر از طلا و سکه (حداقل ۵۰۰ هزار تومان)
  • تاثیر کمتر نسبت به نوسانات طلا و سکه
  • تحت نظارت سازمان بورس و شفافیت قگیمت و عملکرد صندوق
  • معافیت از مالیات
  • ریسک نگهداری پایین تر از طلا و سکه

منظور از نماد طلا چیست و چگونه می‌توان در بازار بورس اوراق طلا خرید؟

در شرایط فعلی اقتصادی خرید و فروش طلا یکی از بهترین گزینه ها برای حفظ ارزش پول است. شما می‌توانید بدون خرید فیزیکی طلا، در بازار بورس و با خرید نماد طلا ارزش دارایی خود را بدون پرداخت مالیات و ریسک نگهداری و یا سرقت و…  حفظ کنید.

در واقع نماد طلا (صندوق‌‌ سرمایه‌گذاری پشتوانه طلای لوتوس) یک صندوق ETF کالایی است که از سال ۱۳۹۶ زیر نظر سازمان بورس فعالیت دارد. پشتوانه این صندوق سکه طلا است و با نوسانات بازار سکه و طلا این نماد تحت تاثیر قیمت بازار، تغییر می‌کند، البته قسمتی از این ریسک توسط مدیریت و معامله گران صندوق کنترل و مهار می‌شود.

منظور از گواهی سپرده سکه چیست؟

طبق یک تعریف کلی، «گواهی سپرده کالایی» ورقه بهاداری است که به موجب دستورالعمل‌های بورس کالا صادر می‌شود که بیانگر مالکیت بر مقدار معینی کالای سپرده شده در انبار است. پشتوانه این گواهی، قبض انباری است که توسط انباردار صادر می‌شود. به عبارتی، این گواهی سندی است که نشان دهنده مالکیت فرد بر کالای خریداری شده می‌باشد و دارای انواع مختلفی است.

در واقع، گواهی سپرده سکه طلا نوعی گواهی سپرده کالایی است که از اسفند ماه سال ۱۳۹۴ به بازار بورس ایران راه یافت. با ورود این گواهی به بورس، دارندگان سکه‌های طلا می‌توانند با تحویل سکه‌های خود به انبارهای تعیین شده، در مقابل آن، گواهی سپرده دریافت نمایند. این انبارها همان خزانه بانک‌های مورد تایید بورس کالا هستند.

نحوه خرید و فروش سکه و طلا در بازار بورس

مزایای خرید گواهی سپرده سکه طلا نسبت به خرید فیزیکی سکه

  • معافیت دارنده از پرداخت مالیات
  • پایین بودن ریسک جابجایی و سرقت آنها
  • امکان وثیقه‌گذاری گواهی سپرده سکه جهت دریافت تسهیلات
  • عدم نیاز به حمل و نقل فیزیکی سکه طلا
  • امکان دریافت سکه به مدت ۲۴ ساعت پس از تحویل گواهی سپرده به خزانه بانک
  • قابلیت فروش به روش غیرحضوری و دریافت مبلغ حاصل از آن به مدت ۲۴ ساعت پس از اقدام (قدرت نقدشوندگی بالاتر)
  • انتقال بخشی از سفته بازی بازار سکه از صورت معاملات نقدی به گواهی سپرده
  • شفافیت در انجام معاملات و افزایش امنیت آنها
  • کارمزد بسیار کم معاملات بورس کالا در مقایسه با خرید فیزیکی سکه

نحوه معاملات گواهی سپرده سکه طلا در بازار بورس

بطور کلی، معامله گواهی سپرده سکه طلا در بازار بورس به دو روش زیر صورت می‌گیرد:

  • فرد با داشتن کد بورسی خود اقدام به خرید و فروش سهام مورد نظر خود می‌نماید. از این رو، اولین روش برای خرید این گواهی، خرید مستقیم آن از طریق بورس کالا خواهد بود.
  • فرد سرمایه خود را در اختیار شخصی  که مدیریت دارایی او را برعهده دارد، قرار می‌دهد. در واقع، فرد با خرید واحدهای صندوق‌های سرمایه گذاری طلا به صورت غیرمستقیم، اقدام به سرمایه گذاری می‌کند. در ادامه، هر یک از این دو روش را بطور کامل شرح خواهیم داد.

۱. خرید و فروش گواهی سپرده سکه طلا از بورس کالا

اولین قدم برای خرید و فروش سکه در بورس، داشتن کد بورسی است. برای دریافت این کد، لازم است ابتدا در سامانه سجام ثبت نام نمایید. پس از طی مراحل احراز هویت در این سامانه، به یکی از شعب کارگزاری مورد نظر خود مراجعه و پس از ارائه مدارک لازم، کد بورسی خود را دریافت کنید.

سرمایه گذار پس از دریافت این کد می‌تواند به صورت حضوری یا با استفاده از سامانه آنلاین کارگزاری خود، اقدام به انجام معاملات گواهی سپرده سکه نماید. نحوه خرید و فروش آنلاین این گواهی ها در بورس نیز همچون سایر سهام و با ثبت سفارش در سیستم معاملات صورت می‌گیرد.

  • نکته: باید توجه داشت که هر برگ از گواهی سپرده سکه طلا، معادل ۰.۱ یک سکه است. از این رو، برای خرید یک سکه کامل، باید ۱۰ واحد گواهی سپرده سکه خریداری کنید.

نحوه خرید و فروش سکه و طلا در بازار بورس

فروش سکه از طریق گواهی سپرده برای دارندگان سکه فیزیکی

دارندگان سکه طلا می‌توانند با مراجعه به خزانه بانک مورد نظر خود، سکه ها را تحویل داده و در مقابل، گواهی سپرده سکه را دریافت نمایند. نوع سکه مورد پذیرش این انبارها، سکه تمام بهار آزادی با وزن ۸/۱۳۳ و عیار ۹۰۰ است. پس از گذشت یک روز از زمان تحویل سکه، قبض انبار به نام فرد متقاضی صادر می‌شود. این قبض به عنوان پشتوانه‌ای جهت مالکیت فرد بر سکه های تحویل داده شده، محسوب می‌شود. فرد می‌تواند با مراجعه حضوری به کارگزاری خود یا از طریق سامانه آنلاین معاملاتی آن، گواهی خود را به فروش برساند.

زمان انجام معاملات گواهی سپرده سکه طلا در بورس

خرید و فروش سکه در بورس نیز همچون سایر سهام، با ثبت سفارش از طریق سامانه آنلاین معاملاتی در روزهای شنبه تا چهارشنبه که زمان اصلی فعالیت بورس (به استثنای ایام تعطیل) می‌باشد، انجام می‌گیرد. برای انجام این کار، داشتن کد بورسی جهت دسترسی به سامانه الزامی است.

زمان انجام معاملات خرید و فروش از ساعت ۱۳:۰۰ تا ۱۵:۳۰ است. مرحله پیش‌گشایش این معاملات نیز از ساعت ۱۲:۳۰ تا ۱۳:۰۰ خواهد بود. دامنه نوسان قیمتی گواهی سکه طلا در بازه ۱۰%+ و ۱۰%- در روز است و حداقل میزان خرید این گواهی نیز یک سکه (یا ۱۰ سهم گواهی سپرده) است.

هزینه‌ های خرید و فروش سکه در بورس

هزینه‌های خرید و فروش گواهی سپرده سکه در بورس، شامل هزینه‌های نگهداری و کارمزد انجام معاملات آن است. هزینه نگهداری این سکه‌ها مبلغ ۷۰۰ ریال به ازای هر سکه برای هر روز است. کارمزد انجام این معاملات نیز برای هر خرید و فروش، معادل ۰/۰۰۱۲۵ در نظر گرفته شده است.
علاوه بر این دو مورد، هزینه کارشناسی هر سکه نیز مبلغ ۲۰۰۰۰ ریال است که در زمان تحویل سکه باید پرداخت شود.

توجه کنید که انجام این معاملات معاف از مالیات بوده و هیچگونه مالیاتی برای آن در نظر گرفته نشده است.

نحوه دسترسی به اطلاعات معاملاتی گواهی سپرده سکه

برای اطلاع از وضعیت معاملاتی گواهی سپرده سکه نیز همچون سایر سهام، به سایت tsetmc.com مراجعه کنید. با انتخاب گزینه جستجو و وارد کردن عبارت سکه، لیست سکه‌های قابل معامله در بورس کالا نمایش داده می‌شود.

در حال حاضر، همانطور که در تصویر نیز مشاهده می‌کنید، گواهی سپرده سکه در پنج نماد زیر قابل معامله است:

  • سکه ۰۰۱۱پ۰۲- سکه تمام بهار تحویلی ۱ روزه ملت
  • سکه ۰۰۱۲پ۰۱- سکه تمام بهار تحویلی ۱ روزه رفاه
  • سکه ۰۱۱۱پ۰۵- سکه تمام بهار تحویلی ۱ روزه آینده
  • سکه ۰۱۱۲پ۰۳- سکه تمام بهار تحویلی ۱ روزه سامان
  • سکه ۹۹۱۲پ۰۴- سکه تمام بهار تحویلی ۱ روزه صادرات

نحوه خرید و فروش سکه و طلا در بازار بورس

با انتخاب هر یک از این نمادها، صفحه مربوط به اطلاعات آن نماد به نمایش درمی‌آید که می‌توانید آخرین اطلاعات مربوط به معاملات سکه را به صورت لحظه‌ای در آن مشاهده نمایید. به عنوان مثال، با انتخاب نماد سکه تمام بهار تحویلی ۱ روزه ملت، صفحه این نماد مطابق شکل زیر ظاهر می‌شود.

نکته: باید توجه داشته باشید که در سامانه معاملاتی، قیمت هر سکه معادل ۱۰ واحد معاملاتی در نظر گرفته می‌شود. از این رو، قیمتی که مشاهده می‌کنید، ۰.۱ قیمت سکه بهار آزادی است. بنابراین، جهت ثبت سفارش خرید خود برای یک سکه، قیمت را در عدد ۱۰ ضرب کنید.

نحوه خرید و فروش سکه و طلا در بازار بورس

دریافت فیزیکی سکه از خزانه

دارندگان گواهی سپرده سکه، در صورت تمایل می‌توانند سکه‌های خریداری شده خود را به صورت فیزیکی دریافت نمایند. به این منظور، لازم است فرد به همراه مدارک شناسایی پس از گذشت یک روز از خرید گواهی به خزانه بانک مورد نظر خود مراجعه نموده و با ارائه مدارک و گواهی، سکه‌های خود را دریافت نماید. ساعت کاری این خزانه‌ها همه روز از ساعت ۸ تا ۱۶ است. در صورتی که سکه ها پس از ساعت ۱۲ به انبار تحویل داده شوند، صدور قبض پس از دو روز کاری صورت خواهد گرفت.

۲. خرید و فروش واحدهای صندوق سرمایه‌ گذاری طلا

فعالیت اصلی این صندوق، سرمایه‌گذاری بر روی گواهی سپرده سکهاست؛ به‌طوری‌که ۹۶% از دارایی صندوق، صرف سپرده‌گذاری در این حوزه می‌شود؛ ۴% باقیمانده نیز به سرمایه‌گذاری در اوراق قرضه، اوراق مشتقه و بطور کلی سپرده‌های با درآمد ثابت اختصاص می‌یابد.

سرمایه‌گذاران می‌توانند با خرید واحدهای این صندوق‌ها به صورت غیرمستقیم در حوزه سکه سرمایه‌گذاری نمایند. این روش، مزایایی همچون: عدم نیاز به مراجعه حضوری به صرافی‌ها، کاهش خطر سرقت و گم شدن سکه، کاهش ریسک خرید سکه تقلبی و … را برای خریداران آن به ارمغان خواهد آورد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو