طراحی استادیوم‌های آینده با هوش مصنوعی ؛ پای یک جوان ایرانی در میان است [+عکس]

طراحی استادیوم‌های آینده با هوش مصنوعی ؛ پای یک جوان ایرانی در میان است [+عکس]


منبع: تکراتو

3

1401/10/21

14:02


طراحی استادیوم‌های آینده با هوش مصنوعی ممکن شد. یک معمار ایرانی خوش‌فکر توانسته با هوش مصنوعی، طراحی استادیوم‌های آینده را خلق کند.

طراحی استادیوم‌های آینده با هوش مصنوعی ؛ پای یک جوان ایرانی در میان است [+عکس]

طراحی استادیوم‌های آینده با هوش مصنوعی ممکن شد. یک معمار ایرانی خوش‌فکر توانسته با هوش مصنوعی، طراحی استادیوم‌های آینده را خلق کند.

طراحی استادیوم‌های آینده با هوش مصنوعی توسط یک جوان ایرانی خوش‌فکر ساکن هامبورگ به نام، پوریا باباخانی انجام شد. باباخانی برای خلق این تصاویر، از ابزار Midjourney استفاده کرده است که یک ابزار تبدیل متن به تصویر با استفاده از هوش مصنوعی است.

طرح‌های باباخانی بسیار شبیه به داستان‌های علمی‌تخیلی است که همه ما تصورش را می‌کنیم. با وجود اینکه طرح‌های او همه مفهومی هستند، اما در جام جهانی 2022 دیدیم که بعضاً قطر نیز دست به طراحی‌های جدید و نوآورانه‌ای برای ساخت استادیوم‌های ورزشی زده بود. در ادامه با تصاویر هیجان‌انگیز پوریا باباخانی از استادیوم‌های فوتبال آینده همراه تکراتو باشید.

بیشتر بخوانید: اولین وکیل رباتی جهان رونمایی شد؛ هوش مصنوعی در قامت وکیل در دادگاه حاضر می‌شود!

طراحی استادیوم‌های آینده با هوش مصنوعی شکل گرفت

از ومبلی تا امارات، لندن میزبان برخی از شناخته‌ شده ‌ترین استادیوم‌های جهان است. اما اگر پیش‌بینی‌های یک معمار قابل انجام باشد، این مکان‌های نمادین می‌توانند در آینده تحولی شگرف داشته باشند.

پوریا باباخانی، معمار ایرانی ساکن هامبورگ آلمان، از یک ابزار هوش مصنوعی برای پیش‌بینی اینکه استادیوم‌ های لندن در آینده ممکن است چگونه به نظر برسند، استفاده کرده است. طراحی‌های آینده‌نگر او گویی مستقیما از دل داستان‌ های علمی تخیلی بیرون آمده‌اند.

طراحی استادیوم‌های آینده با هوش مصنوعی شکل گرفت

برای ساخت این تصاویر، آقای باباخانی از ابزار Midjourney استفاده کرده است؛ برنامه ای که از هوش مصنوعی برای تبدیل متن به تصویر استفاده می‌کند.

او در گفتگو با Designboom توضیح داد:

ابزارهای طراحی هوش مصنوعی توانایی ساده‌سازی فرآیند طراحی را دارند و به معماران این امکان را می‌دهند که به جای صرف زمان بر روی کارهای دستی، بر روی مفهوم ‌سازی و اصلاح ایده‌های خود تمرکز کنند.

برای ساخت این تصاویر، آقای باباخانی از ابزار Midjourney استفاده کرده است؛ برنامه ای که از هوش مصنوعی برای تبدیل متن به تصویر استفاده می‌کند. او در گفتگو با Designboom توضیح داد: «ابزارهای طراحی هوش مصنوعی توانایی ساده‌سازی فرآیند طراحی را دارند و به معماران این امکان را می‌دهند که به جای صرف زمان بر روی کارهای دستی، بر روی مفهوم ‌سازی و اصلاح ایده‌های خود تمرکز کنند.»

باباخانی ادامه داد: «این موضوع به طور بالقوه می‌تواند منجر به احیای معماری آینده نگر شود، جایی که طراحان می‌توانند به طور کامل از پتانسیل خلاقیت خود استفاده کرده و مرزهای امروزیِ فضای ساخت و ساز را دگرگون سازند.»

بعضی از طرح‌ها با طراحی بیضی شکل و سقف باز، بی‌شباهت به استادیوم های موجود نیستند اما بقیه با چیزی که امروزه در سرتاسر جهان می‌بینیم، متفاوتند.

به نظر می‌رسد یکی از استادیوم ها در بالای یک آسمان خراش قرار دارد با سقفی شیشه ای که بر روی یک پایه فلزی به شکل بشقاب پرنده قرار گرفته است. یکی دیگر شبیه یک توپ فوتبال است، با یک طرح کروی بزرگ که روی آن طرح معروف شش ضلعی حک شده است.

در حالی که طرح‌های آقای باباخانی صرفا مفهومی است، اخیرا در طول جام جهانی ۲۰۲۲ شاهد مجموعه‌ای از طرح‌‌های جدید استادیوم‌ها در قطر بودیم.

یکی از هشت استادیوم این دوره از مسابقات جام جهانی به نام استادیوم ۹۷۴، اولین استادیوم موقت در تاریخ جام جهانی فوتبال بود؛ استادیومی متشکل از ۹۷۴ کانتینر حمل و نقل بازیافتی ساخته‌شده از فولاد ضدزنگ که پس از اتمام بازی‌ها برچیده شد.

طراحی استادیوم‌های آینده با هوش مصنوعی شکل گرفت

طراحی این استادیوم که توسط شرکت معماری اسپانیایی Fenwick Iribarren انجام شده بود، در ابتدا از قطعات لگو و شیوه قرارگیری آسان آنها روی یکدیگر الهام گرفته شد. کل سازه به گونه‌ای ساخته شد که می‌توان آن را در هر زمان تخریب کرد و در مکان دیگری بازسازی کرد یا به مکان‌های کوچک‌تر تغییر شکل داد.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص طراحی استادیوم‌های آینده با هوش مصنوعی چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان گذاشته و اخبار فناوری را با ما دنبال کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو