خبر خوش رئیسی برای بازنشستگان | افزایش باورنکردنی حقوق بازنشستگان در سال 1402

5

1401/10/21

22:34


خبر خوش رئیسی برای بازنشستگان | افزایش باورنکردنی حقوق بازنشستگان در سال 1402

پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

میزان حقوق بازنشستگان در بودجه سال آینده مشخص شد.افزایش حقوق بازنشستگان طبق لایحه بودجه 20 درصد معین شده است . بازنشستگان از میزان ناچیز افزایش حقوق بازنشستگان ناراضی هستند.در ادامه به آخرین اخباز از افزایش حقوق بازنشستگان در سال آینده می پردازیم.

در متن لایحه بودجه ۱۴۰۲ آمده است: ضریب حقوق گروه‌های مختلف حقوق‌بگیر به‌میزان متوسط ۲۰ درصد براساس آخرین حکم کارگزینی به‌گونه‌ای افزایش یابد که مجموع حکم کارگزینی برای کارکنان رسمی و پیمانی و مبلغ قرارداد منعقده ماهانه برای کارکنان قرارداد کار معین (مشخص) و کارکنان طرح خدمت پزشکان و پیراپزشکان در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به‌نسبت مدت کارکرد از ۷۰ میلیون ریال (هفت میلیون تومان) کمتر نباشد.

 

بر اساس بند ۲ تبصره ۱۲ لایحه بودجه ۱۴۰۲ حقوق بازنشستگان، وظیفه‌بگیران و مشترکان صندوقهای‌ بازنشستگی‌ کشوری‌ و لشکری‌ و سایر صندوقهای‌ بازنشستگی‌ وابسته‌ به‌ دستگاههای‌ اجرایی‌، به‌‌میزان متوسط‌ بیست‌ درصد (٢۰%) افزایش‌ می‌یابد به‌‌نحوی‌ که‌ پس‌ از اعمال این‌ افزایش‌، حکم‌ حقوق بازنشستگان، وظیفه‌بگیران و مشترکان صندوقهای‌ بازنشستگی‌ مذکور، متناسب‌ با سنوات خدمت‌ قابل‌ قبول، از شصت‌ و سه‌ میلیون ریال کمتر نباشد.

حقوق بازنشستگان

در ماه قبل، مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی در بیستم به حساب آنان واریز شد. این پرداختی به ترتیب حروف الفبا انجام گرفت. همچنین، آنطور که در خبرها آمده بود یک ماه از معوقات مزدی بازنشستگان سایر سطوح نیز همراه با مستمری آذر پرداخت شد؛ این بازنشستگان در این ماه علاوه بر مستمری ماهانه، مابه‌التفاوت ۱۰ درصد و ۳۸ درصد را برای اردیبهشت دریافت کردند.

در حالی انتظار می‌رود که حقوق دی ماه بازنشستگان به ترتیب حروف الفبا انجام گیرد که آخرین اطلاعات منتشر شده حکایت از این دارد که بر اساس احکام اصلاح شده جدید ‌حقوق بازنشستگان شامل افزایش ۳۸ درصدی به علاوه ۵۱۵ هزار تومان شده است. طبق احکام صادر شده، بازنشستگان تامین‌اجتماعی از ۲۰ تا ۳۱ شهریور ماه (بر اساس حروف الفبا) حقوق و مزایای خود را با اعمال ۳۸ درصد افزایش به علاوه ۵۵۰ هزار تومان دریافت ‌می‌کنند.

اخیرا، جزئیات افزایش حقوق بازنشستگان و کارمندان برای سال آینده رسانه‌ای شد که جزئیات آن حکایت از این داشت که مبلغ حقوق بازنشستگان با افزایش دو میلیون تومانی به ۹ میلیون و ۲۴۱ هزار و ۲۰۰ تومان برسد.

این در حالیست که در سال گذشته، حقوق بازنشستگان هفت میلیون و ۱۵۰ هزار تومان تعیین شده بود و در ابتدای امسال هم با اندک افزایشی به هفت میلیون و ۹۰۰ هزار تومان رسید.

با اینحال، پیش‌بینی نهادهای پولی و مالی بین‌المللی از ادامه تورم بالا در اقتصاد ایران حکایت دارد. صندوق بین‌المللی پول هم اعلام کرده که اگر تحولی همچون رفع تحریم‌ها در ایران رخ ندهد، تورم بالای ۵۰ درصد برای دو سال آینده ادامه خواهد داشت. با وجود این نرخ تورم، کارشناسان اقتصادی و فعالان کارگری نگرانی خود را نسبت به این موضوع که افزایش حقوق پاسخگوی نیاز بازنشستگان نباشد، ابراز کرده‌اند. این موضوع در سال جاری سبب شده که بازنشستگان به شغل دوم یا سوم روی بیاورند که خود به تشدید پدیده زمان‌فروشی دامن زده است. برخی اقتصاددانان نیز بر این باورند که ۳۰ درصد از خانوار ایرانی از فقر درآمدی وارد فقر زمانی شده‌اند که نتیجه‌ای جزء فروپاشی خانوار در پی نخواهد داشت.

حقوق بازنشستگان

درباره حقوق بازنشستگان کشوری، اطلاعات دیگری منتشر شده که نشان می‌دهد هم‌اکنون بیش از ۱۷هزار میلیارد تومان حقوق بازنشستگی به طور ماهانه پرداخت می شود. آنطور که مقامات صندوق کشوری می‌گویند۹۰ درصد یا بیشتر این میزان حقوق هم توسط دولت تامین می‌شود. بنابراین آنها بر این باورند که صندوق باید در یک برنامه ۵ساله دقیق و کارشناسی در حوزه اقتصادی خود تحول ایجاد کند و سهم این بخش را از منابع حقوق بازنشستگان به شدت افزایش دهد تا پاسخگوی نیازهای آتی بازنشستگان باشد.

حقوق بازنشستگان سازمان تأمین اجتماعی از روز سه‌شنبه ۲۰ دی‌ماه و براساس حروف الفبا‌ به حساب آن‌ها واریز می‌شود.  پرداخت حقوق بازنشستگان در دی‌ماه حدود ۴‌میلیون بازنشسته و مستمری‌بگیر تأمین‌ اجتماعی از روز سه‌شنبه بیستم دی‌ماه آغاز خواهد شد و حقوق بازنشستگان این گروه بر اساس حروف الفبا تا تاریخ سی‌ام دی‌ماه واریز خواهد شد.همچنین با توجه به مصوبه مجلس شورای اسلامی درباره افزایش حقوق بازنشستگان سایر سطوح نیز این افزایش محاسبه و واریز می‌شود.

گفتنی است با توجه به مصوبه مجلس شورای اسلامی مبنی بر افزایش حقوق بازنشستگان سایر سطوح تأمین‌ اجتماعی از آبان‌ماه، قرار است تا پایان امسال معوقات ماه‌های گذشته از سال جاری نیز به حساب بازنشستگان این سازمان واریز بشود‌ و این ماه معوقات حقوق خردادماه به حساب این بازنشستگان واریز خواهد شد.

افزایش سالانه مستمری بازنشستگان تأمین‌ اجتماعی در سال جاری، داستان پر‌فراز‌و‌فرودی داشت و حالا که موضوع با تحقق خواست بازنشستگان سایر سطوح به سرانجام رسیده، مروری بر آنچه در این ایام گذشت، نشان‌دهنده تلاش بی‌وقفه مسئولان در دولت، مجلس و سازمان تأمین‌ اجتماعی در این مدت و نیز پیگیری‌های کانون‌های بازنشستگان برای افزایش قابل توجه مستمری پرداختی به همه سطوح بازنشستگان و مستمری‌بگیران است.

طبق تصریح ماده ۱۱۱ قانون تأمین‌ اجتماعی، حداقل مستمری پرداختی به افراد واجد شرایط دریافت مستمری کامل در هر سال (مشتمل بر مستمری ازکارافتادگی کلی، مستمری بازنشستگی و مجموع مستمری بازماندگان) نباید کمتر از حداقل حقوق تعیین‌شده از سوی شورای عالی کار برای کارگران مشمول قانون کار باشد. علاوه بر آن طبق تصریح ماده ۹۶ قانون تأمین‌ اجتماعی، سازمان تأمین‌اجتماعی مکلف است میزان همه مستمری‌های بازنشستگی، ازکارافتادگی کلی و مجموع مستمری بازماندگان را در فواصل زمانی که حداکثر از سالی یک بار کمتر نباشد، با توجه به افزایش هزینه زندگی با تصویب هیئت وزیران به همان نسبت افزایش دهد.

امسال و بعد از تعیین میزان افزایش سالانه حداقل دستمزد کارگران مشمول قانون در شورای عالی کار در روز‌های پایانی اسفند‌ماه سال ۱۴۰۰، فرایند تدوین پیشنهاد سازمان تأمین‌ اجتماعی درباره میزان و چگونگی افزایش مستمری بازنشستگان و سایر مستمری‌بگیران این سازمان، در اولین روز‌های کاری بعد از تعطیلات نوروزی با مشارکت و همکاری اعضای هیئت‌مدیره کانون عالی کارگران بازنشسته و مستمری‌بگیران آغاز شد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو