مبلغ یارانه نقدی 1402 نهایی شد ؛ شیوه پرداخت یارانه تغییر می‌کند؟

منبع: تکراتو

6

1401/10/21

23:05


مبلغ یارانه نقدی 1402 مشخص شد. طبق لایحه بودجه سال 1402، در مجموع 315 هزار میلیارد تومان بودجه فقط برای یارانه در نظر گرفته شده است.

مبلغ یارانه نقدی 1402 نهایی شد ؛ شیوه پرداخت یارانه تغییر می‌کند؟

مبلغ یارانه نقدی 1402 مشخص شد. طبق لایحه بودجه سال 1402، در مجموع 315 هزار میلیارد تومان بودجه فقط برای یارانه در نظر گرفته شده است.

بالاخره مبلغ یارانه نقدی 1402 نهایی شد. در لایحه بودجه 1402 جمع مبلغ در نظر گرفته شده یارانه سال آینده به عدد 315 هزار میلیارد تومان می‌رسد. از اردیبهشت‌ماه سال جاری، دولت صحبت از طرح کالابرگ الکترونیکی به جای پرداخت یارانه نقدی کرد. این اتفاق تا به‌حال با ابهامات زیادی همراه شده است و در نهایت پس از ماه‌ها رایزنی، تصمیم به اختیاری شدن این طرح قرار گرفت. یعنی مردم خود می‌توانند از بین یارانه نقدی و کالابرگ یکی را انتخاب کنند.

بیشتر بخوانید: افزایش 10 درصدی یارانه در سال 1402 تایید شد

مبلغ یارانه نقدی 1402 مشخص شد

در تبصره ۱۴ لایحه بودجه ۱۴۰۲ دولت ۳۱۵ هزار میلیارد تومان برای پرداخت یارانه نقدی و معیشتی پیش‌بینی کرده است. همچنین ۵۶ هزار میلیارد تومان نیز برای یارانه نان و ۶۹ هزار میلیارد تومان نیز برای یارانه دارو در نظر گرفته شده است.

همچنین سقف کل منابع و مصارف هدفمندی یارانه‌ها در سال آینده با رقم ۶۵۹ هزار میلیارد تومان بسته شده است.

مبلغ یارانه نقدی 1402 مشخص شد

شیوه پرداخت یارانه تغییر می‌کند؟

از اردیبهشت ماه تاکنون، مجلس تاکید دارد که دولت باید یارانه نقدی را حذف کند و به جای آن کالابرگ بدهد اما دولت به دلایل متعدد خواستار پرداخت یارانه نقدی است.

حالا به نظر می‌رسد که برای سال جدید، دولت و مجلس به راه‌حل میانه‌ای رسیده‌اند. اینکه هر فردی خودش انتخاب کند که کمک هزینه دولت را به صورت نقدی دریافت کند و یا در قالب کالابرگ.

این مساله را سخنگوی سازمان هدفمندی یارانه‌ها هم تایید کرد. طیبه سیاوشی در گفتگویی با ایسنا اعلام کرده که:

اگر قرار بر اجرای طرح کالابرگ الکترونیک در هر استانی باشد، ابتدا باید وجه مورد نظر یک ماه زودتر و به‌صورت اعتباری در نظر گرفته شود و نهایتا تا بیستم هر ماه فرصت دهیم تا آن را هزینه کنند. اگر تا بیستم هر ماه این مبلغ خرج نشد، باقیمانده حساب اعتباری به صورت نقدی قابل برداشت است.

بر این اساس می‌توان گفت که احتمالا از سال آینده روند پرداخت یارانه‌ها تغییر می‌کند. به این صورت که دولت بیستم هر ماه نفری 300 یا 400 هزار تومان اعتبار به کارت یارانه سرپرستان خانوار واریز می‌کند. سرپرستان خانوار تا بیستم ماه بعد فرصت دارند که این اعتبار را صرف خرید کالابرگ از فروشگاه‌های اعلامی دولت کنند. اما اگر این مبلغ یا بخشی از آن هزینه نشد، به صورت اعتبار در کارت یارانه افراد باقی می‌ماند و از این تاریخ به بعد قابل برداشت است.

مبلغ یارانه نقدی 1402 مشخص شد


بر این اساس افراد این امکان را دارند که یارانه نقدی خود را صرف خرید کالابرگ کنند و یا اینکه بخشی یا کل آن را به صورت نقدی و مانند شرایط فعلی برداشت کنند.

به نظر می‌رسد که این راهکار قابل قبولی برای مردم باشد. چون برخی از آنها خواستار پرداخت یارانه نقدی هستند و برخی دیگر معتقدند که دریافت کوپن الکترونیک راهکار معقول و مناسبی است.

پیش از این گفته شده بود که شیوه پرداخت یارانه‌ها باید در سال 1401 تغییر کند. علاوه بر یارانه دی ماه، تنها در سال جاری دو یارانه دیگر واریز می‌شود و بعید است که دولت در این دو ماه شیوه واریز یارانه‌ها را تغییر دهد. احتمالا شیوه جدید واریز یارانه به سال آینده موکول می‌شود.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما درباره مبلغ یارانه نقدی 1402 چیست؟ نظراتتان را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو