بهترین نوع رفتار در زندگی با همسر وسواسی

بهترین نوع رفتار در زندگی با همسر وسواسی


منبع: آرگا

4

1401/10/22

00:40


چندین نمونه از راهکارهای زندگی با همسر وسواسی شامل کنترل نکردن آنها به طور دائم، تنظیم قراردادهایی در خانواده، ممنوع شوخی و مسخره کردن و کنترل انتظارات می شود.

زندگی با همسر وسواسی خالی از مشکل نیست. اعضای خانواده و دوستان نیز درگیر افکار و شخصیت فرد وسواسی می شوند. برخی مواقع مجبور هستند مسئولیت بسیاری از فعالیت های روزانه شخص وسواسی را به عهده بگیرند. ما در این مطلب در مورد زندگی با همسر وسواسی صحبت می کنیم.

آشنایی با نحوه زندگی با همسر وسواسی

راهکارهای ادامه زندگی با همسر وسواسی

وسواس فکری نیز در رابطه عاطفی تاثیر ویرانگری دارد و موجب کمرنگ شدن صمیمیت و رابطه زناشویی می شود. به عنوان مثال اگر همسر شما شخص وسواسی باشد از اینکه در کنار شما روی تختخواب مشترک بخوابد دوری می کند. او همیشه از شما می خواهد پیش از اینکه به رختخواب بروید دوش بگیرید یا مثلا هربار که به خانه می روید لباس های خود را بشویید. اجبار به انجام رفتار های غیر منطقی هم خود فرد و هم اطرافیان را به شدت آزار می دهد.

تحقیقات نشان داده است که حدود ۲ درصد از کسانی که وسواس فکری دارند از افسردگی عذاب می کشند. ازدواج با افراد وسواسی برخی مواقع موجب ایجاد افسردگی شریک زندگی می شود زنانی که به طلاق از مرد وسواسی و مردانی که طلاق گرفتن زنان وسواسی فکر می‌کنند خیلی زیاد هستند. افرادی که از این بیماری عذاب می کشند برخی مواقع به سوی مصرف مواد برای آرام شدن ذهن و دوری از افکار مزاحم روی می آورند ولی نگران نباشید اختلال وسواس فکری می توان با کمک گرفتن مشاور خانواده یا روانشناس درمان و معالجه کرد.

ازدواج با مرد وسواس یا ازدواج با زن وسواسی شاید سخت و دشوار باشد. ولی شما قادر هستید با تلاش و تمرین رابطه خود را با افراد وسواسی تقویت کنید اگر شما می خواهید به زندگی با همسر وسواسی خود ادامه بدهید می‌توانید از کارهایی که در این مطلب برای شما بیان کرده ایم کمک بگیرید.

آشنایی با مشکلات زندگی شوهر وسواسی

۱_ جدی گرفتن تغییرات در رفتار و افکار همسر

افکار و تغییرات رفتاری که در نهایت به وسواس فکری منجر می‌شود به طور تدریجی در فرد ظاهر می‌شود اگر تفاوتی در رفتار همسر خود دیدید نسبت به آن حساس شوید و به دنبال علتی که موجب این تغییرات شده است باشید تغییراتی که باید به آن توجه کنید شامل موارد زیر می‌شود:

  • برای انجام کارهای ساده بیش از حد معمول وقت می گذارد.
  • فرد نسبت به قبل از زمان خیلی زیادی را برای انجام کارهای خود مثل لباس پوشیدن، حمام کردن و انجام تکالیف هدر می‌دهد.
  • آنها تا دیر وقت برای انجام کارهای خود بیدار می مانند.
  • نگرانی بیش از اندازه و غیر منطقی برای موضوع های ناچیز و کم اهمیت دارد.
  • کارهای خود را چند بار تکرار می کند و دائماً در حال تکرار بیش از اندازه و غیر عاقلانه کارها می باشد
  • تغییرات قابل توجهی در عادات غذایی دارند
  • فرد وسواسی نمی تواند به درستی تصمیم بگیرد.
  • اشخاص وسواسی واکنش های احساسی شدیدی برای موضوعات بی ارزش نشان می دهند.
  • افراد وسواسی نمی توانند خوب بخوابند

راهکار های زندگی با همسر وسواسی

نکته مهم

کسانی که به وسواس فکری دچار هستند هرچه بیشتر مورد انتقاد و سرزنش دیگران قرار می‌گیرند افکار وسواسی آنها بدتر می‌شود. چون این احساس که آن ها ناتوان هستند و یا مورد انتقاد قرار گرفته اند موجب ایجاد اضطراب بیشتری در آنها می‌شود و حواستان باشد که فرد و اساسی یک بیمار است که نیاز به توجه دارد و سرزنش  برای رفتارش درست نیست چون که افکار و رفتار تحت کنترل خود شخص نمی باشد و ناخواسته است.

۲_ یکسان نبودن شدت وسواس

شما باید شدت وسواس فرد را نسبت به خودش بسنجید. فرد وسواسی را تشویق کنید که تمام تلاش خود را برای بهبودی آن انجام دهد ولی او را مجبور نکنید که بیش از حد توان خود تلاش کند. اگر بیشتر از توانایی‌هایش از او انتظار داشته باشید، موجب ایجاد استرس در فرد می‌شوید که شدت بیماری اش را بالا می برد. صبور باشید و در آرامش کامل به بهبودی تدریجی آنها کمک کنید.

۳_ کنترل انتظارات

یکی از راهکارهای زندگی با همسر وسواسی کنترل انتظارات می باشد. اضطراب و نگرانی شدت این بیماری را بیشتر می‌کند و انتظارات خود را از فردی که وسواس دارد کم کنید چون آنها ترس از این دارند که نتوانند کارها را به درستی انجام بدهند و در مقابل انتظارات شما به خوبی عمل نکنند. انتظارات غیرمنطقی و فراتر از تصور نداشته باشید. به آنها کمک کنید تا کارهای خود را به درستی انجام دهند و زمان زیادی برای انجام کارهای خود هدر ندهند.

آشنایی با راهکار های زندگی با همسر وسواسی

۴_ دوری از بحث و مشاجره و استدلال ها

اشخاص وسواسی دائما از شما درباره افکار وسواسی خود سوال می پرسند به عنوان مثال امکان دارد چند بار از شما سوال کنند که مطمئن هستید در را قفل کردم، زیر اجاق گاز را خاموش کردم، آیا به اندازه کافی تمیز و مرتب هستند و غیره. احتمالاً متوجه شده اید که هرچه بیشتر سعی کنید که ثابت کنید که فرد احتیاجی ندارد نگران باشد بیشتر شما را رد می‌کنند. پس از توضیحات طولانی دوری کنید. پیچیده‌ ترین توضیحات نیز کارساز نیست به آن ها با جواب های کوتاه و قطعی و محکم پاسخ دهید. این اطمینان را به آنها بدهید که شک و تردید شان بیهوده است.

۵_ نادیده گرفتن تغییرات کوچک و بهبودی های ناچیز

افراد مبتلا به وسواس بیشتر از این موضوع اعضای خانواده تغییرات مثبت آنها مانند کاهش زمان دوش گرفتن به اندازه ۵ دقیقه یا کاهش چک کردن قفل در یا چک کردن گاز و غیره را نادیده می گیرند شاکی هستند. احتمالا این تغییرات و دستاوردها برای شما کوچک و ناچیز می باشند ولی یک قدم بسیار بزرگ برای خود شخص است. این تغییرات کوچک آنها را تشویق می‌کند که به تلاش خود برای آزادی از وسواس فکری ادامه بدهند. پس تغییرات مثبت هرچند کوچک هم باشد انگیزه قوی برای تغییر در افراد وسواسی به وجود می آورد.

۶_ ممنوع شوخی و مسخره کردن

رفتارها و کارهای افراد وسواسی تحت کنترل خودشان می باشد شما نباید با مسخره کردن رفتار آنها موجب رنجش و ناراحتی آنها بشوید البته باید هوادارانش در محیط خانواده و اجتماع کسی آنها را به دلیل کارها و افکارشان مسخره نکنند.

توضیح در مورد زندگی با همسر وسواسی

۷_ تنظیم قراردادهایی در خانواده

هدف استفاده از قرارداد خانوادگی این می باشد که اعضای خانواده و افراد مبتلا به وسواس فکری با یکدیگر همکاری نمایند تا برنامه‌های واقع بینانه ای برای مدیریت وسواس فکری به وجود آورند و قراردادی که میان اعضای خانواده بسته می شود همه باید به آن پایبند باشد مسئله اینکه از بندهای این قرارداد می‌تواند این باشد که با دست دادن احوال پرسید در زمان ورود به خانه باید اجرا شود یا هفته دوبار به نظافت منزل رسیدگی شود نه هر روز و … .

۸_ کنترل نکردن آنها به طور دائم

افراد وسواسی نیز مانند شما نیاز به این دارند که تایمی را تنها باشد و به تنهایی به کارهای خود بپردازند مدام نخواهید در کنار آنها باشید آنها را کنترل کنید این کار موجب کاهش عزت نفس و اعتماد به نفس افراد می‌شود روال عادی زندگی را در پیش بگیرید و از دور حواستان آنها باشد.

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو تا عید

‎ نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۱۲ کیلو لاغری با دمنوش گیاهی تا عید، همین الان میتونین مشاوره رایگان بگیرین.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو