انواع رشته های ورزشی قدرتی برای افزایش سرعت و قدرت

انواع رشته های ورزشی قدرتی برای افزایش سرعت و قدرت


منبع: بیتوته

5

1401/10/22

07:35


در انواع رشته های ورزشی قدرتی از اعمال نیرو بر روی جسم و اندام ها استفاده می شود که علاوه بر تقویت عضلات به بهبود کیفیت زندگی منجر می شود. در این مطلب از بیتوته شما را با انواع رشته های ورزشی آشنا می کنیم.

انواع رشته های ورزشی قدرتی برای افزایش سرعت و قدرت



رشته های ورزشی قدرتی, انواع رشته های ورزشی قدرتی, ورزش قدرتی

انواع رشته های ورزشی قدرتی

  

ورزش های قدرتی چه ورزشهایی هستند؟+ انواع 

در انواع رشته های ورزشی قدرتی از اعمال نیرو بر روی جسم و اندام ها استفاده می شود که علاوه بر تقویت عضلات به بهبود کیفیت زندگی منجر می شود. در این مطلب از بیتوته شما را با انواع رشته های ورزشی آشنا می کنیم.

ورزش های قدرتی یا مقاومتی، ورزشهایی هستند که با اعمال نیروی بر روی جسم و اندام ها انجام می شوند. در این ورزش ها تمرکز روی انقباض عضلانی است. 

ورزش های قدرتی به خصوص تمرین با دمبل ، کمک زیادی به حجیم سازی عضلات می کند.  ورزش های قدرتی به طور کلی مهم ترین روش برای رسیدن به تناسب اندام هستند و باعث کاهش چربی ، تقویت روحیه ، افزایش تراکم استخوان ها ، افزایش متابولیسم و عضله سازی می شوند.

  

مزایای ورزش های قدرتی

ورزش های قدرتی با افزایش حجم عضلات، توان عضلانی را بالا می برند، در نتیجه انرژی و احساس توانایی فرد در انجام کارهای روزمره افزایش پیدا میکند.

تقویت عضلات کمر و شکم به تثبیت ستون فقرات کمک میکند و تقویت عضلات ران به بهبود فعالیت های بدنی مانند بلند کردن اشیا کمک خواهد کرد. 

 

براساس تحقیقات ورزش های قدرتی تاثیر قابل توجهی بر سلامت و تناسب اندام دارند و میتوانند شامل مزایای زیر باشند :

- افزایش حجم عضلات

- کاهش چری بدن

- سوزاندن بیشتر کاری

- افزایش متابولیسم و کاهش وزن راحت تر 

- افزایش تراکم و سلامت استخوان ها 

- افزایش انعطاف پذیری و بهبود محدوده حرکتی اندام ها

- تقویت مغز

- کاهش علایم بیماری های مزمن از جمله کمردرد ، دیابت ، آرتروز ، بیماریهای قلبی

- بهبود تعادل بدن

- افزایش سطح انرژی

- تقویت روحیه

 

ورزش های قدرتی برای افزایش توان جسمی, انواع تمرینات قدرتی

مزایای انجام رشته های ورزشی قدرتی

 

ورزش های قدرتی برای کاهش وزن

با افزایش قدرت  و حجم عضلات ، چربی سوزی افزایش پیدا میکند ، هر چه تمرینات قدرتی به صورت استقامتی در تعداد بالا تکرار شود ، لیپیدهای بیشتری توسط میتوکندری سلولها مصرف شده و شاهد کاهش وزن خواهیم بود. 

برای کاهش وزن باید در کنار تمرینات قدرتی از برنامه غذایی مناسب استفاده کرد. 

 

ورزش های قدرتی با ساخته عضلات باعث می شوند که متابولیسم حتی در زمان خواب و استراحت افزایش پیدا کند.

اگر با ورزش های هوازی وزن کم کنید احتمالا همزمان چربی و عضله از دست میدهید به خصوص اگر کالری دریافتی را محدود کرده باشید ولی چربی سوزی با ورزشهای قدرتی همراه با عضله سازی است. 

 

با وجودی که کالری سوزی ورزش های قدرتی کمتر از هوازی است ولی کالری سوزی بعد از پایان یک جلسه ورزش قدرتی تا 72 ساعت ادامه دارد. 

اگر مبنای ورزش شما ، ورزش قدرتی باشد ، ممکن است کاهش سایز داشته باشید ولی وزنتان تغییری نکند. این وضعیت نشان میدهد که در حال از دست دا دن چربی هستید و همزمان عضلاتتان رشد میکند و چون عضله سنگین تر است چربی است وزنتان کاهش پیدا نمی کند. 

 

ورزش های قدرتی برای افزایش توان جسمی

عدم فعالیت فیزکی در زندگی روزمره منجر به کاهش توان جسمی در سنین بالا  می شود و کارهایی از جمله پایین آمدن از صندلی و بالا رفتن از پله را سخت میکند ، ورزش های قدرتی اثرات پیری زودرس را کنترل میکند و باعث افزایش توان جسمی می شود. 

 

پیشگیری از بیماری ها با ورزش های قدرتی

پیشگیری و مدیریت دیابت نوع 2 : نداشتن فعالیت فیزیکی در کنار عادات غذایی ضعیف منجر به چاقی و کاهش حساسیت به انسولین می شود که نتیجه آن دیابت نوع 2 است. ورزش های قدرتی باعث بهبود متابولیم و کاهش چربی شکم در نتیجه کاهش کاهش مقاومت به انسولین و کنترل دیابت می ود. 

بهبود سلامت قلب و عروق : ورزش های مقاومت باعث کاهش فشارخون ، کاهش چربی خون ، کنترل دیابت  و بهبود سلامت قلب و عروق می شد.

 

به تاخیر افتادن پیری با ورزش های قدرتی

در تحقیقات انجام شده و مقایسه افراد سالخورده در میان ورزشکاران قدرتی با میانگین سنی 68 سال مشخص شد ، تغییرات و آسیب دیدگی در میتوکندری سلول ها که معمولا با پیری ایجاد می شود با افراد جوان کم فعالیت و میانگین سنی 24 سال مشابه است.  

 

انواع رشته های ورزشی قدرتی, ورزش قدرتی, ورزش قدرتی در المپیک

معرفی انواع رشته های ورزشی قدرتی

 

انواع تمرینات قدرتی

تمرینات مبتنی بر وزن بدن : در این تمرینات برای افزایش مقاومت از وزن بدن استفاده می شود. تمرینات مبتنی بر وزن بدن بسیار مفید ، کاربردی و کم هزینه هستند و برای خانم های خانه دار و حتی افراد زیر 12 سال و کسانی که امکان رفتن به باشگاه ندارند مناسبند و میتوانید بدون هیچ وسیله ای از آنها استفاده کنید.

 

تمرین با تراباند : با تراباندها هر نوع حرکتی را میتوان انجام داد ، از سنین بالای 7 سال میتواند تمرین با تراباند را شروع کرد ، از این تمرینات بیشتر برای توانبخشی بعد از آسیب جسمی استفاده می شود چرا که عضلات عمقی را تحت تاثیر قرار می دهد. 

 

تی آر ایکس : تمرین با بندهای تی آر ایکس جزو جدید ترین تمرینات تمرکزی قدرتی هستند و انجام آن برای سنین پایین توصیه نمی شود. تمرینات تی آر ایکس نیازمند قدرت و تمرکز بالایی است و همزمان چندین گروه عضله را درگیر میکند. 

 

کار با دستگاه : کار با دستگاه جزو ایمن ترین تمرینات قدرتی هستند و افراد تازه وارد به باشگاه 1 – 2 ماه اول قبل از این که تمرینات پیچیده تر را شروع کنند میتوانند از دستگاه ها برای تحریک عضلات استفاده نمایند.

 

کار با وزنه: بعد از کار با دستگاه میتوانید از کار با وزنه های آزاد مانند دمبل استفاده کنید. کار با وزنه های ازاد کمی سخت تر از دستگاه است و نیاز به آمادگی ، تمرکز و قدرت بالایی دارد. 

اولویت بدنی تمرینات قدرتی میتواند به شکل زیر باشد :

تراباند ، وزن بدن ، تی آر ایکس ، کار با دستگاه ، کار با وزنه های آزاد. 

  

انواع رشته های ورزشی قدرتی

تمرینات قدرتی برای برخی از رشته های ورزشی به صورت پایه ای انجام می شوند از جمله بدنسازی ، تی آر ایکس ، آمادگی جسمانی ، کراس فیت ، مچ اندازی ، فانکشنال ، بادی پامپ ، وزنه برداری ، پاور لیفتنیگ ، پرتاب وزنه و هنرهای رزمی و غیره . 

انواع مختلف تمرینات قدرتی به عنون مهم ترین روش برای رسیدن به تناسب اندام مورد استفاده قرار می گیرند.

 

مزایای ورزش های قدرتی, ورزش های قدرتی برای کاهش وزن

ورزشهای رزمی جزء رشته های ورزشی قدرتی است

 

ورزشهای رزمی

ورزش های رزمی یا هنرهای رزمی ، شامل تکنیک ها و فنون مبارزه هستند که برای دفاع شخصی ، رشد جسمی و سلامت بدن ، رشد و تعالی ذهن و روح ، تناسب اندام ، رقابت در مسابقات و غیره انجام می شوند.

 

ورزشکاران رزمی نیازمند افزایش گسترده آمادگی و ظرفیت فیزیکی و سنگین هستنتد. هنرهای رزمی طیف گسترده ای از توانایی فیزکی در کنار تخصص ورزشی و تکنیک است بنابراین ورزشکاران نیاز به حجم تمرین بسیار زیاد دارند.

 

برای این که ورزشکاران بتوانند رزمی کار خوبی باشند باید تمرینات قدرتی را در کنار تمرینات تکنیکی انجام دهد. ورزشهای رزمی به طول کلی عبارتند از : 

کاراته ، آی کی دو ، جودو ، تکواندو، کیک بوکسینگ ، کونگ فو، موی تای ، بوکس ، جوجیتسو، کیو کوشین ، کیک جوتسو، رپنر، کاپوئرا ، کماندو، کن دو ، هاپکیدو، ای آی دو ، تای چی ، فیتنس بوکسینگ ، نینجوتسو، سیمی دو فول کنتاکت ، سامبو ، نینجا  رنجر، ووشو،  نیرو، ووینام ، چی کنگ ، وینگ چون ، کاراکو، جیت کاندو، جیتسا ، تک کونگ موسول ، سیلامبام ، گراپلینگ ، گراپلینگ کیک بوکسینگ ، دفاع شخصی ، بوگه ی ریو ، هالا، شمشیر بازی ، وینگ چون ، نین جوتسو ، سیلات ، موی تای .

 

کشتی 

در ورزش کشتی توانایی تحمل بار هنگام دفاع اهمیت زیادی دارد. ورزشکار باید بتواند در زوایای مختلف اضافه بار را تحمل کند. سرعت و تغییر جهت هم عامل دیگر موفقیت کشتی گیران است. تمرینات قدرتی و سرعتی در زوایای مختلف مفصل میتواند باعث افزایش بیشتر قدرت ، حجم و سرعت در ورزشکار شود. کشتی گیران حتی در صورتی که از ناحیه دست آسیب دیده باشند میتوانند تمرینات قدرتی و سنگین پایین تنه از جمله ، اسکوات ، لانگز و غیره را انجام دهند. 

 

انواع تمرینات قدرتی, انواع رشته های ورزشی قدرتی, ورزشهای رزمی

بدنسازی از رشته های ورزشی قدرتی است

 

بدنسازی 

بدنسازی یکی از محبوب ترین رشته های ورزشی قدرتی است که روز به روز فراگیرتر می شود. بدنسازی به شاخه های مختلفی تقسیم می شود که میتوانید بنا بر علاقه خودتان یکی از آنها را انتخاب کنید.

 

پرورش اندام body buildinga : افراد قد کوتاه تر در این رشته موفق ترند چرا که عضلاتشان زودتر پهن و نمایان می شود. هدف از پرورش اندام عضلات حجیم و گرد و کات عضلانی خوب و بالانس بدن است. ورزشکاران با تیپ بدنی اندومورف در این رشته موفق ترند. 

 

پاور لیفتینگ power lifting : پاورلیفتینگ یا وزنه برداری که با سه حرکت اسکات ، پرس سینه و ددلیفت انجام می شود و هدف بلند کردن بیشترین وزنه است. در پاورلیفتینگ بر خلاف پرورش اندام که با یک رژیم غذایی سخت تمرکز بر حجم گیری و خشک کردن بدن است ، وزنه برداران بدون رژیم غذایی سخت تمرکزشان بر بلند کردن وزنه سنگین تر است . 

 

کراس فیت CrossFit : کراس فیت معمولا در یک محیط جمعی همراه با تمرینات گروهی برای انگیزه دادن بییشتر به ورزشکاران انجام می شود و شامل برنامه ورزشی شامل وزنه برداری ، پلایومتریک ، پاورلیفتینگ ، ژیمناستیک ، تمرینات کالستنیک و رژیم غذایی برای تناسب اندام است. هدف از کراس فیت تقویت عضلات ، بهبود قدرت و سیستم تنفسی است.

 

در این رشته ورزشکاران عمدتا از وزن بدن خود به جای وزنه های بدن سازی برای تقویت عضلات و افزایش قدرت استفاده میکنند. با وجودی که تمرینات کراس فیت را میتوان بدون هیچ وزنه یا حتی باشگاه رفتن انجام داد ولی اغلب ورزشکاران برای نتیجه گیری مطلوب از وزنه استفاده میکنند. کراس فیت فاکتورهای آمادگی جسمانی از جمله قدرت و استحکام عضلات ، نیرو ، سرعت و چابکی را به طرز چشمگیری بالا می برد. 

  

بادی کلاسیک یا فیزیک کلاسیک : در این رسته ورزشکاران بر اساس تیپ بدنی و حتی داشتن قد بلند میتوانند به صورت چشم گیری پیشرفت کنند. بر خلاف پرورش اندام ، در این رشته ورزشکاران علاوه بر وزن ، بر اساس قد هم دسته بندی می شوند تا با هم رقابت کنند.

 

در این رشته بیشتر به کشیدگی عضلات و کات عمقی دقت می شود و عضلات حجیم از گردونه مسابقات حذف شده اند. بادی کلاسیک برای ورزشکارانی طراحی شده که ترجیم میدهند بدنی تنومند و هنرمندانه ولی با عضلاتی کمتر داشته باشند. 

 

انواع رشته های ورزشی قدرتی, ورزش قدرتی, ورزش قدرتی در المپیک


تی آر ایکس یکی از رشته های ورزشی قدرتی است

 

تی آر ایکس TRX

تی آر ایکس  TRX مخفف عبارت Total Body Resistance Exercise به معنی تمرینات مقاومتی کل بدن است و ورزشی نوین محسوب می شود که بر پایه تعادل و وزن بدن انجام می شود. در این ورزش از بند تی آر ایکس که به دیوار یا سقف وصل شده است ، برای انجام تمرینات تعادلی و قدرتی استفاده می شود. تی آر ایکس یک تمرین فول بادی برای کاهش چربی بدن، بهبود استقامت و قدرت عضلانی و انعطاف پذیری یک گزینه عالی است. 

 

ورزش قدرتی در المپیک, مزایای ورزش های قدرتی, ورزش های قدرتی برای کاهش وزن


فانکشنال یکی از ورزش های قدرتی

 

فانکشنال 

در تمرینات فانکشنال ، عضلات درگیر در فعالیت های روزانه را تمرین می دهید تا بدن قوی تری داشته باشید و خطر آسیب دیدگی و ضعف عملکردی را کاهش دهید و کیفیت زندگی را بالا ببرید. تمرینات فانکشنال بر اساس حرکاتی که قرار است داشته باشیم طراحی شده اند ، اگر شما در جوانی تمرینات فانکشنال از جمله اسکات ، لانگ و شنا سوئدی را انجام دهید در دوران کهن سالی دیگر مشکل درد مفاصل یا مشکلی برای نشستن و برخاستن و برداشتن اشیا نخواهید داشت.

 

ورزشکاران از جمله رشته فوتبال برای پیشگیری از آسیب و افزایش قدرت عضلات پاها باید از تمرینات فانکشنال استفاده کنند. از آنجا که در تمرینات فانکشنال گروههای عضلانی بزرگ به خوبی تمرین داده می شوند بنابراین توده عضلانی افزایش پیدا کرده و توده چربی کاهش میابد و با افزایش متابولیسم ، اندامی زیباتر و خوش فرم تر خواهید داشت. با انجام تمرینات هیت و تاباتا که میتوانند جزئی از فانکشنال محسوب شوند در مدتی کوتاه ظرفیت هوازی بسیار بالاتری نسبت به رشته ایروبیک بدست خواهید آورد.  

 

گردآوری : بخش ورزش بیتوته

 

نظرات


تصویری


ویدئو