آسیاب آبی اشکذر یکی از جاذبه های دیدنی استان یزد به شمار می رود

منبع: همگردی

5

1401/10/22

08:31


جاذبه ها/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، آسیاب آبی اشکذر یکی از جاذبه های دیدنی استان یزد به شمار می رود.

آسیاب آبی اشکذر در حاشیه غربی کویر یزد واقع شده است. وقتی به این منطقه رسیدید، انتظار دیدن یک رود و آسیابی با پره های بزرگ نداشته باشید. در حقیقت، شما روی سطح زمین هیچ چیزی نمی بینید؛ چرا که کل مجموعه آسیاب در زیر زمین قرار گرفته و آب مورد نیاز این آسیاب آبی به وسیله قنات و آب جاری شده در آن تامین می شود. این موضوع خود به تنهایی شگفتی دیدن این مجموعه را برای هر گردشگری دوچندان می کند. در حقیقت تنها چیزی که شما از ساختمان این آسیاب روی سطح زمین مشاهده می کنید، یک دروازه طاقدار آجری است که شما را به عمق زیرین کویر هدایت می کند. مجموعه اصلی آسیاب در عمق هفت متری زمین احداث شده که برای رسیدن به آن باید از دالانی شیبدار بگذرید.

آسیاب آبی اشکذر از بزرگترین آسیاب های ایران است که متعلق به دوره صفویه بوده و زمانی با آب قنات همت آباد سنگ های آن با قدرت تمام می چرخیده است. ورودی آسیاب دالانی شیب دار به طول 56 متر بوده که به قسمت اصلی آسیاب که هشت ضلعی است، می رسد. سقف این هشت ضلعی به شکل گنبدی بنا شده است. سقف و مقرنس کاری های بنا با نقوش هندسی از ابتکارهای معماری کهن ایرانی بوده و آجر تنها مصالح ساختمانی این بنای دیدنی است.

از ویژگی های منحصر بفرد آن میتوان به مقرنس کاری فضای اصلی، نقوش هندسی در اطراف دیواره ها، آجرکاری ظریف در محوطه اصلی آسیاب و صحن آن اشاره کرد. این آسیاب در عصر آبادانی خود تنها آسیاب منطقه میبد تا اشکذر بوده و ساعتی سی و پنچ من شاه آرد را از زیر سنگ های پر قدرت آن بدست می آورده اند. جالب ترین نکته در مورد این بنا، اختلاف دمای داخل آسیاب با فضای داغ و گرم بیرون آن است. این آسیاب در زمان سید رکن الدین قاضی متوفی در 732 هجری قمری ساخته شد ولی از هویت و قدمت اولیه این آسیاب هیچ گونه اظهارنظر دقیق همراه با اسناد و مدارک مستدل موجود نیست.

آسیاب آبی اشكذر یکی از جاذبه های دیدنی استان یزد به شمار می رود

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو