بررسی علل روشن شدن غیر منتظره ی چای ساز و کتری برقی

منبع: فوت و فن

4

1401/10/22

10:31


اخنلالات در لوازم های خانگی از مواردی هستند که می تواند نگرانی زیادی را در افراد ایجاد کند. یکی از مشکلات رایجی که می تواند در لوازم های برقی همچون کتری برقی و چای ساز ها به وجود بیاید، روشن شدن خود به خودی دستگاه است.

بررسی علل روشن شدن غیر منتظره ی چای ساز و کتری برقی

اخنلالات در لوازم های خانگی از مواردی هستند که می تواند نگرانی زیادی را در افراد ایجاد کند. یکی از مشکلات رایجی که می تواند در لوازم های برقی همچون کتری برقی و چای ساز ها به وجود بیاید، روشن شدن خود به خودی دستگاه است. شاید برای شما هم تا به الان این مشکل پیش آمده که کتری برقی و یا چای ساز آشپزخانه‌ تان خیلی غیر منتظره روشن شود و شروع به کار کند. در ادامه با همراه باشید تا به بررسی علل رایج روشن شدن غیر منتظره ی چای ساز ها و کتری برقی ها بپردازیم.

چرا چای ساز خود به خودی روشن می شود؟

۱. خراب بودن کلید روشن و خاموش چای ساز و کتری برقی

در صورتی که کتری برقی و یا چای ساز شما به صورت خودکار شروع به کار کند اولین موردی که می توان به آن مشکوک شد، خرابی دکمه ی پاور دستگاه است. خرابی دکمه ‌ی پاور دستگاه، می ‌تواند در برقراری صحیح ولتاژ، اختلالات زیادی ایجاد کند.

روش تعمیر دکمه ‌ی پاور چای ساز:

  • در اولین مرحله دستگاه را از منبع برق جدا کنید.
  • پیچ ‌و بست های بالای دستگاهتان را باز کنید.
  • برای دسترسی به دکمه ‌ی روشن و خاموش چای ساز، باید دسته ‌ی آن را باز و جدا کنید.
  • کلید را از بدنه جدا کنید فقط حواستان باشد که به صورت ناخواسته فنر پشت کلید بیرون نیاید.
  • حال کلید معیوب را با یک کلید سالم، جایگزین کنید.

۲. قرار نگرفتن صحیح درب کتری برقی

یکی دیگر از دلایل روشن شدن کتری برقی، عدم قرارگیری درب دستگاه بر روی بدنه است. درب معمولا در کتری‌ های برقی، در کنار دسته، یک مجرای فلزی تعبیه شده است که به طور معمول بخار آب جوش در قسمت بالای این مجرا جمع شده و به قسمت ترموستات دستگاه، هدایت می شود. در صورتی که درب دستگاه به خوبی بسته نشده باشد، بخار در محفظه ‌ی کتری جمع نشده و ترموستات دستگاه دچار اختلال شده و چای ساز به صورت اتوماتیک خاموش می شود. در صورتی که درب کتری برقی را در سر جای خود قرار دادید و بازهم متوجه اختلال آن شده اید، این بار باید به اختلال در ترموستات چای ساز شک کنید.

۳. مسدود بودن دکمه ‌ی روشن و خاموش دستگاه

گاهی اوقات نیز ممکن است گرفتگی دکمه‌ ی پاور کتری برقی و یا چای ساز شما موجب روشن و یا خاموش شدت بی دلیل دستگاه شما شود.

  • آهک‌ گرفتگی دستگاه

همه ما این را می دانیم که چای ساز ها و یا کتری برقی ها جزء لوازم پر مصرفی هستند که پس از مدت ها استفاده دچار آهک گرفتگی می شوند و این موضوع هیچ ارتباطی با قیمت چای ساز ندارد و در همه ی دستگاه ها ایجاد می شود . آهک گرفتگی این لوازم جزء مواردی است که می تواند در روشن و خاموش شدن دستگاه اختلال ایجاد کند. بنابراین به شما پیشنهاد می کنیم در صورت آهک گرفتگی چای ساز پس از خرید چای ساز، دستگاه خود را رسوب گیری کنید.

۴. آب گرفتگی مجرای بخار کتری برقی

گاهی اوقات پیش می آید که در حین پر کردن دستگاه چای ساز، به صورت کاملا تصادفی، مجرای بخار آب گرفتگی پیدا کند. این موضوع یکی دیگر از مواردی است که می ‌تواند روشن و خاموش شدن دستگاه را با اختلال مواجه کند.در صورتی که دستگاه شما با این مشکل مواجه شد بهتر است ، از چای سازتان حداقل 24 ساعت استفاده نکنید تا آب درون مجرا تبخیر شود. همچنین شما می ‌توانید برای خشک کردن دستگاهتان از یک حوله‌ ی خشک تمیز نیز استفاده کنید.

۵. خشک جوشیدن یا Dry-boil دستگاه

یکی از علل رایج خراب شدن کتری برقی ها، خشک جوشیدن دستگاه است. برای جلوگیری از این موضوع پیش از روشن کردن کتری برقی، مطمئن شوید که آب کافی در محفظه‌ ی کتری، قرار دارد. همانطور که می دانید در اکثر کتری برقی ها با توجه به قیمت کتری برقی، بر روی بدنه‌ ی آن حداقل میزان آب برای روشن کردن دستگاه درج شده است. توجه داشته باشید در صورتی که کتری برقی را با کمتر از حداقل آب مورد نیاز روشن کنید، ممکن است دستگاه به صورت ناگهانی، خاموش شود.

چگونه از خشک جوشیدن دستگاه جلوگیری کنیم؟

  • پس از کارکردن با دستگاه اجازه دهید چای ساز و یا کتری برقی شما سرد شود.
  • کتری برقی را تنها با آب سرد پر کنید.
  • کتری برقی را روشن کنید تا آب جوش بیاید.
  • در صورتی که مشکل دستگاه شما حل نشد، قبل از اینکه به فکر خرید یک دستگاه دیگر بیفتید نوبت آن است که ترموستات آن را بررسی کنید.

خراب بودن ترموستات کتری برقی چه نشانه هایی دارد؟

یکی از دلایل عمده اختلال در سیستم روشن و خاموش شدن چای سازها، اختلال در ترموستات های آن است. ترموستات یکی از قطعات مهم در کتری برقی ها که ارتباط مستقیم با روشن و خاموش شدن دستگاه دارد. ترموستات یکی از قطعاتی است که در صورت هرگونه اختلال به راحتی تعمیر می شود. یکی از رایج ترین دلایل خرابی ترموستات، ذوب شدن پین آن است که در صورت بروز این مشکل باید ترموستات دستگاه را تعویض کرد.

چگونه ترموستات چای ساز را تعویض کنیم؟

  • برای تعویض ترموستات شما می توانید ابتدا به وسیله ی پیچ‌ گوشتی، دسته‌ی کتری برقی خود را باز کنید. به طور معمول، ترموستات در زیر محفظه‌ ی دسته قرار دارد.
  • پس از باز کردن دستگاه پین ‌های ترموستات را بررسی کنید. ممکن است پین‌ها ذوب شده باشند.
  • اگر اشکال از پین‌های ترموستات باشد، شما می‌ توانید این پین‌ها را به صورت جدا خریداری و آنها را تعویض نمایید.
  • همچنین باید به این موضوع نیز اشاره کرد که ترموستات کتری‌های برقی، قطعه‌ ی گرانی نیست. به همین دلیل شما می‌ توانید با هزینه ی اندکی این قطعه را خریداری و تعویض کنید.

جمع بندی:

کتری های برقی و چای ساز ها از لوازم پرکاربردی هستند که آسیب و یا اختلال در آن می تواند در زندگی روزمره ما مشکلاتی ایجاد کند. بنابراین به شما پیشنهاد می کنیم در صورت بروز هرگونه مشکل و یا اختلال در این دستگاه ها هرچه سریع تر به رفع این مشکلات بپردازید. همچنین شما می توانید برای خرید چای ساز و کتری برقی و خرید لوازم خانگی به فروشگاه لوازم خانگی انتخاب سنتر مراجعه کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو