10 دلیل برای استفاده از کرم ضد آفتاب در پاییز و زمستان

منبع: فوت و فن

5

1401/10/22

10:47


با شروع فصل سرما ممکن است فکر کنید که می‌توانید ضد آفتاب را کنار بگذارید و برای فصل پاییز و زمستان دیگر نیازی به ضد آفتاب نیست، اما باید بدانید که تابستان تنها زمانی نیست که باید نگران ایمنی پوست خود در برابر آفتاب باشید!

10 دلیل برای استفاده از کرم ضد آفتاب در پاییز و زمستان

با شروع فصل سرما ممکن است فکر کنید که می‌توانید ضد آفتاب را کنار بگذارید و برای فصل پاییز و زمستان دیگر نیازی به ضد آفتاب نیست، اما باید بدانید که تابستان تنها زمانی نیست که باید نگران ایمنی پوست خود در برابر آفتاب باشید!

ما در تمامی طول سال حتی روزهایی که هوا ابری است، برای محافظت از پوست خود در برابر اشعه‌های مضر خورشید، باید از ضد آفتاب استفاده ‌کنیم. هرچند در پاییز و زمستان ابرها تا حدودی جلوی اشعه ماوراء بنفش خورشید را می‌گیرند و شما احساس گرما نمی‌کنید، اما پوستتان همچنان تحریک می‌شود. علاوه بر این، سرد شدن ناگهانی هوا هم آثار مخربی روی پوست می‌گذارد. پس باید بیشتر حواسمان به پوستمان باشد. اگر می‌خواهید بدانید که چرا ضد آفتاب باید حتی در فصل‌های سرد سال بخشی از روتین پوستی ما باشد، در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

چرا باید در فصل پاییز و زمستان هم ضد آفتاب بزنیم؟

همان‌طور که در ابتدای مطلب گفتیم، سرمای هوا و اشعه‌های مضر خورشید در فصول سرد سال پوست را مستعد آسیب می‌کنند. در این بخش سعی کردیم 10 مورد از مهم‌ترین دلایل ضرورت استفاده از ضد آفتاب در فصل پاییز و زمستان را برای شما توضیح دهیم:

✔ کرم ضد آفتاب از پوست در برابر اشعه‌های مضر خورشید محافظت می‌کند

در فصل‌های سرد سال و به‌ ویژه زمستان، اگرچه اشعه‌های UVA و UVB به ‌اندازه تابستان قوی نیستند، اما به دلیل انعکاس بیشتر اشعه ماوراء بنفش خورشید توسط قطرات باران و برف، کرم ضد آفتاب اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. اشعه‌های مضر خورشید حتی می‌توانند از پنجره‌ها و شیشه‌ها هم نفوذ کنند و به پوست شما آسیب برساند. این آسیب‌ها شامل ایجاد چروک، خشکی و شکنندگی پوست و بروز لکه‌های تیره هستند. پس استفاده از کرم ضد آفتاب حتی در داخل خانه هم ضرورت دارد.

✔ لایه اوزون در فصل زمستان نازک‌تر می‌شود

لایه‌ اوزون خود به‌ تنهایی نقش ضد آفتاب را برای کره‌ زمین ایفا می‌کند. چون تمامی اشعه‌های آفتاب را به خود جذب می‌کند و مانع از ورود آنها به زمین می‌شود. اما این حالت در زمستان متفاوت از بقیه‌ فصل‌ها است، چون لایه‌ اوزون در زمستان به نازک‌ترین حد خود می‌رسد و اشعه‌های UV که از خورشید جذب می‌کند، بهتر می‌تواند از آن عبور کند و به زمین برسد؛ پس در این فصل ضد آفتاب برای پوست بسیار ضروری است.

✔ ضد آفتاب‌ها خاصیت مراقبتی دارند

ضد آفتاب محصولی موضعی است که استفاده از آن، پوست را از آسیب قطعی اشعه‌های مضر نور خورشید محافظت می‌کند. استفاده از یک ضد آفتاب خوب احتمال ابتلا به سرطان پوست را کاهش داده و از ظهور علائم پیری زودرس و آفتاب ‌سوختگی جلوگیری می‌کند. در هنگام انتخاب کرم، لوسیون یا فلویید ضد آفتاب توجه داشته‌ باشید که برخی از ضد آفتاب‌ها فقط مانع از آفتاب ‌سوختگی می‌شوند، یعنی از پوست فقط در برابر اشعه UVB محافظت می‌کنند.

توصیه‌ ما این است که ضد آفتابی را تهیه کنید که در برابر اشعه UVA هم مقاوم باشد تا پوست شما را از چین و چروک، پیری زودرس پوست و حتی سرطان پوست محفوظ کند. این موضوع درباره انواع محصولات مراقبت از پوست برای فصول سرد صدق می‌کند، چون پوست صورت فوق‌العاده حساس است. محصولی مانند کرم ضد آفتاب کاپیتال سولیل ویشی که دارای فیلتر محافظتی در برابر هر دو نوع اشعه است، یک گزینه ایده‌آل محسوب می‌شود.

✔ تغییرات ناگهانی دمای هوا پوست را آسیب‌پذیر می‌کند

ضد آفتاب پوست ما را در برابر تمامی تنش‌های دمای هوا محافظت می‌کند. عواملی مانند تغییرات ناگهانی هوا مانند باد سرد یا هوای سرد بر اثر تهویه مطبوع، گرمای بیش از حد وسایل گرمایشی، رطوبت یک ‌روز بارانی و برفی و دمای بالای منزل و هوای سرد بیرون منزل همگی بر سلامت پوست تأثیر می‌گذارند و فقط با استفاده از یک ضد آفتاب خوب و کامل می‌توانیم از پوستمان در برابر این عوامل مراقبت کنیم.

✔ کرم ضد آفتاب از پوست در برابر آسیب‌ نور مصنوعی هم محافظت می‌کند

محصولات ضد آفتاب نه ‌تنها با اشعه‌های محیطی و اشعه‌ی ماوراء بنفش خورشید مقابله می‌کنند، بلکه با اشعه‌های نور مصنوعی مانند مادون ‌قرمز و نورهای آبی ساطع شده از صفحه‌ کامپیوتر و تلفن همراه، نور فضاهای بسته مانند دفاتر کاری و فروشگاه‌ها هم مقابله می‌کنند و مانع از صدمه‌ زدن این نورها به پوست صورت می‌شوند.

✔ از پوست در برابر آفتاب ‌سوختگی محافظت می‌کند

آفتاب ‌سوختگی می‌تواند آسیب جدی به پوست وارد کند. پوست ما بعد از آفتاب ‌سوختگی تا مدت‌ها به سلامتی و ‌حالت اولیه خود باز نمی‌گردد، مدام پوسته پوسته می‌شود یا دچار تورم، قرمزی، خارش و کهیر می‌شود. پوست بعضی از افراد به ‌دلیل اینکه ملانین کمتری دارد، نسبت به اشعه‌های مضر خورشید بسیار حساس بوده و دچار تاول می‌شود و همین تاول‌ها خطر جدی برای سرطان پوست تلقی می‌شوند.

✔ به کاهش بروز لک‌های صورت و سلامت پوست کمک می‌کند

متأسفانه در بین مردم این باور غلط رایج شده که ضد آفتاب باعث ایجاد لک می‌شود، اما در واقع ضد آفتاب اگر به ‌درستی استفاده شود نه ‌تنها باعث لک نمی‌شود، بلکه به بهبود لک و جای جوش هم کمک شایانی می‌کند. از جمله دلایلی که باعث ایجاد لک می‌شود، عبارتند از:

  1. پاک نکردن یا تمدید نکردن ضد آفتاب
  2. مطابقت نداشتن گرمای محیط و SPF ضد آفتاب
  3. به مقدار کافی استفاده نکردن از ضد آفتاب

اغلب ضد آفتاب‌ها به ‌دلیل دارا بودن عصاره گیاهان شیرین ‌بیان، پاپایا، بربری و ساکسی فراگا باعث خلاص شدن از شر لک‌ها می‌شوند. برای مثال ضد آفتاب و ضدلک اکتیو یونیفای ایزدین با SPF 50 نه ‌تنها باعث ایجاد لک نمی‌شود، بلکه حاوی ترکیبات ضدلکی است که باعث از بین رفتن لکه‌های پوست صورت می‌شود. این محصول را می‌توانید از فروشگاه آنلاین شیمن شاپ تهیه کنید.

قیمت انواع ضدآفتاب

✔ از خشکی و قرمزی پوست در فصول سرد جلوگیری می‌کند

در فصول سرد سال رطوبت، سرمای زیاد و باد شدید باعث حساس شدن پوست به‌ ویژه در ناحیه‌ دست و صورت می‌شود. همین امر باعث آسیب به بافت پوست و قرمزی، پوسته پوسته شدن، ترک پوستی می‌شوند به همین دلیل سعی کنید برای جلوگیری از خطرات احتمالی این آسیب‌ها حتماً در فصل‌های سرد سال دقیقاً مثل فصل‌های گرم حواستان به استفاده از کرم ضد آفتاب باشد.

✔ از برنزه شدن پوست جلوگیری می‌کند

برنزه شدن به ‌تیره شدن تأخیری پوست در اثر تابش آفتاب به پوست صورت یا بدن گفته می‌شود. سازمان بهداشت جهانی زنگ خطر این موضوع را به صدا درآورده است که استفاده از نور آفتاب برای برنزه شدن بدون ضد آفتاب به شدت خطرناک است، چون اشعه ماورا بنفش تأثیرات نامطلوبی بر روی پوست به ‌جای می‌گذارد. استفاده از ضد آفتاب در این موارد به کاهش اثرات ناخواسته‌ اشعه ماورا بنفش، بدون حذف آثار مفید آن کمک می‌کند.

✔ یک انتخاب مناسب آرایشی است

این ‌روزها ضد آفتاب‌های رنگی بسیار محبوب هستند و اغلب خانم‌ها به‌ جای کرم پودر از آنها استفاده می‌کنند. این کرم‌ها بسیار سبک هستند و می‌توانید زیر آرایش و به عنوان پایه هم از آن‌ها استفاده‌ کنید.

در پایان تاکید می‌کنیم که یک ضد آفتاب هیچ گاه صد در صد از پوست شما محافظت نمی‌کند، بلکه خطرات احتمالی ناشی از اشعه‌های مضر آفتاب را خیلی کمتر می‌کند و در هر صورت باید در تمامی فصول سال از آن استفاده کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو