بازخوانی فرازی از گفتگوی اختصاصی دبیر جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی با ساعدنیوز

منبع: ساعد نیوز

3

1401/10/22

12:29


ساعدنیوز: عبدالحسین خسروپناه به پیشنهاد اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی و با تأئید مقام معظم رهبری توسط رئیس جمهور به دبیری این شورا منصوب شد. به همین مناسبت دیدگاه دکتر خسروپناه درباره وجه فرهنگی انقلاب اسلامی را از گفتگوی اختصاصی ایشان با ساعدنیوز در خرداد 1400 بازخوانی می کنیم.

بازخوانی فرازی از گفتگوی اختصاصی دبیر جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی با ساعدنیوز

به گزارش پایگاه خبری-تحلیلی ساعدنیوز، عبدالحسین خسروپناه از شاگردان برجسته آیت الله مصباح یزدی یکی از برجسته ترین پژوهشگران و اساتید فلسفه اسلامی کشور و از تئوریسین های معاصر انقلاب اسلامی است. دیدگاه های خاص خسروپناه درباره مسائل فرهنگی می تواند پروژه های فرهنگی مد نظر در اسناد بالادستی را به نحو بهتری عملی سازد.

به مناسبت انتصاب عبدالحسین خسروپناه به عنوان دبیر جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی، فرازی از مصاحبه اختصاصی دکتر خسروپناه با ساعدنیوز را که در تاریخ 14 خرداد 1400 به مناسبت رحلت امام خمینی (ره) منتشر شد، بازخوانی می کنیم:

تصویر

ساعد نیوز: با توجه به این که انقلاب اسلامی ایران، یک انقلاب "فرهنگی" بوده است و این کاملاً از مشی رهبران این انقلاب مشخص است. تقاضای بنده از حضرتعالی این است که بفرمایید، طرح "پروژه تمدن نوین اسلامی" توسط مقام معظم رهبری چه نسبتی با این رویکرد فرهنگی دارد؟ و آیا دغدغه معظم له نسبتی با آرزوی "وصل کردن انقلاب اسلامی به انقلاب جهانی حضرت حجت (عج)" دارد؟

دکتر عبدالحسین خسروپناه: گوهر انقلاب اسلامی ایران، انقلاب فرهنگی بود. پروژه "تمدن نوین اسلامی" که حضرت آقا طرح کرده اند، هم یک انقلاب فرهنگی در امتداد انقلاب اسلامی ایران است. طبیعتاً اگر این مسیر طی نشود، ظهور حضرت حجت (روحی لتراب مقدمه الفدا) رخ نخواهد داد. این طور نیست که حضرت ظهور کنند و همه را از دم تیغ بگذرانند. "لیظهر علی الدین کله" با منطق و استدلال میسر خواهد بود چرا که اکثر مردم به زبان منطق به این حرکت حضرت حجت مؤمن خواهند شد. البته هستند کسانی که جز زبان شمشیر به زبان دیگری مؤمن نمی شوند. مؤلفه مهم "تمدن نوین اسلامی" هم عقلانیت است. بنابراین ارتباط وثیقی وجود دارد بین انقلاب اسلامی ایران و انقلاب فرهنگی و انقلاب حضرت حجت (عج) از یک سو، و تمدن نوین اسلامی از سوی دیگر. همان طور که حضرت آقا فرمودند، ما هنوز دولت اسلامی را نتوانستیم تشکیل بدهیم. تکلیف تشکیل دولت اسلامی هم بر شانه جوان مؤمن انقلابی است که تحول ایجاد کند. مهمترین معضل ما الان هم در حوزه اجرا است و هم در حوزه تقنین. چیزی که من از دولت اسلامی مد نظر دارم، حکمرانی اسلامی است که البته همه منوط به تحقیق همین حرکت انقلابی با پیشگامی جوان مؤمن است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو