تورم سال آینده کاهشی است

منبع: ساعد نیوز

5

1401/10/22

12:47


ساعد نیوز: میرکاظمی گفت: سال آینده روند کاهشی تورم ادامه پیدا می کند و وقتی کسری بودجه ایجاد نشود می توانیم تورم را مدیریت کنیم.

تورم سال آینده کاهشی است

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ساعد نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه در برنامه گفتگوی ویژه خبری به سوالات زیر پاسخ داد.

سال گذشته بودجه کل کشور ۱۵ آذر تقدیم مجلس شد امسال ۲۱ دی، علت این تاخیر چه بود؟

میرکاظمی: سال گذشته دولت سیزدهم به موقع لایحه بودجه را تقدیم کرد. امسال اتفاقی که افتاد تلاقی تنظیم برنامه هفتم با بودجه بود. تدوین برنامه ۶ ماه زمان نیاز دارد، سیاست های برنامه باید خرداد تحویل داده می شد اما سیاست ها در ۲۱ شهریور ابلاغ شد که در آن زمان ما درگیر بودجه شده بودیم.

دو نظر در مجلس مطرح شد؛ اول تقدم را بر بودجه گذاشتند چون صلاح نمی دانستند بودجه چند دوازدهم بسته شود. بعضی نظرات هم این بود که برنامه بر بودجه تقدم داشته باشد همین تصمیم گیری ها در مورد این که برنامه مقدم باشد یا بودجه باعت کمی تاخیر شد در نهایت کار را با هم پیش بردیم.

بحث دو مرحله ای کردن بودجه هم مطرح شد که مرحله اول تبصره ها و در مرحله دوم جداول ارائه شود تا این موضوع هم مشخص شود کمی معطل شدیم. اول آبان بودجه شرکت ها را دادیم که اعلام وصول در مجلس نشد. بالاخره جمع بندی شد بودجه را بدهیم اعلام کردند جداول هم ارائه شود که آن را هم به مجلس دادیم.

امیدواریم در کوتاه ترین زمان برنامه را هم بدهیم و با تعامل دولت و مجلس به زودی تصویب شود.

صلاح کشور این است که بودجه چند دوازدهم بسته نشود. ۶ ماه تمدید برنامه ششم مشکلی ایجاد نمی کند و فرصت کافی برای تنظیم برنامه هفتم است و نباید عجله ای شود.

برنامه هفتم چه زمانی تقدیم مجلس می شود؟

میرکاظمی: موسسات پژوهشی مقدمات کار را فراهم کرده اند وقتی برنامه در سازمان می رود تمام وقت درگیر برنامه می شویم. مقدمات و جمع بندی موضوعات صورت گرفته و به سمت تدوین احکام می رویم و بعد آن را به دولت می دهیم. زمانی هم در دولت صرف می شود و پس از آن برنامه در مجلس ارائه خواهد شد.

دولت با کسری بودجه ۴۰۰ هزار میلیاردی مواجه است؟

میرکاظمی: این واقعیت ندارد. ۹ ماه از سال گذشته بالای ۸۵ درصد تحقق منابع داشته ایم . بخشی از منابع درآمدهای نفتی هنوز حاصل نشده و در ماه های پایانی محقق می شود و اگر آن را دریافت کنیم بالای ۹۵ درصد منابع محقق می شود و طبق آن مصارف هم انجام شده است.

پرداخت بدهی رتبه بندی معلمان، پاداش بازنشستگان، حق و حقوق پرستاران، ۱۰ درصد افزایش حقوق انجام شده در عین حال که یارانه نقدی هم هر ماه پرداخت می شود و این هزینه ها بدون استقراض انجام شده است.

منابع و مصارف در دولت به گونه ای تنظیم شده که کمترین مغایرت را دارد و این موضوع کم نظیر بوده است.

سال ۱۴۰۲ چطور ؟ کسری بودجه خواهید داشت؟

میرکاظمی: ما رعایت منابع و مصارف و واقعی بودن آن ها را دنبال می کنیم تا کمترین مغایرت را در بودجه داشته باشند. در بودجه ۱۴۰۲ فروش دارایی های سرمایه ای، مالیات بر درآمدها دقیق محاسبه شده و مصارف هم واقعی در نظر گرفته شده است.

افزایش حقوق ۲۰ درصد تعیین شده با توجه به نرخ تورم احتمال تغییر و افزایش این عدد وجود دارد؟

میرکاظمی: پیشنهاد دولت برای افزایش حقوق ها ۲۰ درصد است و با همین عدد هم تصویب می شود. متناسب بودن حقوق با تورم یک بحث است اما قدرت خرید هم بحث مهمی است. اگر افزایش حقوق بدون منابع صورت گیرد گویا از جیب مردم برداشته می شود و قدرت خرید کاهش می یابد.

پیش بینی شما برای تورم در سال آینده چطور است؟

میرکاظمی: ما سال ۱۴۰۰، تورم را با نرخ ۵۹ درصد تحویل گرفتیم که در آن سال کاهش یافت . امسال اصلاحاتی داشتیم که دوباره زیاد شد اما باز هم به ۴۰ درصد رسیده و نسبت به سال ۱۴۰۰ کاهشی بوده است .

سال آینده روند کاهشی تورم ادامه پیدا می کند وقتی کسری ایجاد نکنیم می توانیم تورم را مدیریت کنیم. خط قرمز ما منابع و مصارف است که مغایرتی نداشته باشد تا منجر به اضافه برداشت از بانک مرکزی و خلق پول و تورم نشود.

افزایش قدرت خرید چگونه اتفاق می افتد؟

میرکاظمی: گاهی اوقات با منابع ناپایدار حقوق را افزایش می دهیم اما به نفع مردم نیست. می توان تورم را ظرف دو سال منطقی کرد و به سمت تک رقمی شدن پیش ببریم.

امسال انجام اصلاحالات لازم بود اگر همان روند قبلی ادامه داشت تورم سنگینی بر مردم تحمیل می شد. یکی از ریشه های افزایش نقدینگی مهار شد و سال آینده وضعیت بهتر می شود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو