ایجاد ۲۰ رشته_گرایش جدید در دانشگاه علم و صنعت

منبع: ساعد نیوز

4

1401/10/22

14:50


ساعد نیوز: مدیر برنامه ریزی آموزشی علم و صنعت از اجباری شدن درس هوش مصنوعی و کارآفرینی برای دانشجویان رشته فنی-مهندسی در این دانشگاه از سال تحصیلی آینده خبر داد و گفت: ۲۰ رشته گرایش راه اندازی می شود.

ایجاد ۲۰ رشته_گرایش جدید در دانشگاه علم و صنعت

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ساعد نیوز به نقل از مهر، روح الله احمدی طرح تحول آموزشی این دانشگاه را توضیح داد و اظهار کرد: دانشگاهها متناسب با ماموریت هایی که دارند صنعتی یا جامع هستند و متناسب با آن طرح تحول را تدوین می کنند. در دانشگاه علم و صنعت به چندین مورد برای تحول توجه شده است یکی بحث اجرای طرح کارشناسی کارورزانه تحت عنوان کواپ است که براساس آن دانشجویان دوره ای ۱۴ ماهه را در صنعت می گذرانند که این طرح به اشتغال دانشجویان کمک می کند. این طرح در دستور کار قرار دارد و در حال حاضر در حال تدوین آیین نامه آن هستیم.

۲۰ رشته گرایش جدید در دانشگاه علم و صنعت ایجاد می شود

مدیر برنامه ریزی و توسعه آموزش دانشگاه علم و صنعت با بیان اینکه یکی دیگر از طرح ها راه اندازی رشته های میان رشته ای است، گفت: این میان رشته ای ها برای دوره تحصیلات تکمیلی در نظر گرفته شده است و براساس آن ۲۰ رشته گرایش جدید به صورت همکاری بین دانشکده ای و یا میان گروهی تصویب خواهد شد و فهرست نهایی را برای اخذ مجوز به وزارت علوم ارسال خواهیم کرد.

احمدی ادامه داد: در تعریف این میان رشته ای ها شاخص هایی مثل پاسخگویی به نیازهای کشور و توسعه فناوری در داخل کشور در نظر گرفته شده و هم میان رشته ای های مورد توجه دانشگاه های بین المللی را مد نظر خواهیم داشت. در حال حاضر چندین رشته گرایش در دفتر برنامه ریزی در دستور کار داریم مثل «مدیریت حمل و نقل» که بحث های مهندسی صنایع، عمران و بحث های زیرساختی را در خود گنجانده است و در حال بررسی هستیم که با عنوان میان رشته ای آن را تعریف کنیم.

برخی میان رشته ای ها در سازمان استخدامی تعریف نشده / مشکل فارغ التحصیلان در آزمونهای استخدامی

وی ضمن اشاره به اینکه رشته های بین رشته ای در کشور ما هنوز به خوبی جا نیفتاده است، گفت: حتی فارغ التحصیلان برخی رشته های میان رشته ای در پذیرش و امتحانات استخدامی با مشکل مواجه هستند چرا که هنوز در سیستم سازمان استخدامی این رشته ها تعریف نشده است. معاونت آموزشی وزارت علوم به دنبال آن است که در دانشگاه ها دانشکده های میان رشته ای تاسیس کنند و در جلسه ای که با دانشگاه ها داشتند عنوان کردند که به دنبال راه اندازی ۲۰۰ رشته گرایش در دانشگاه ها هستیم.

این مقام مسول دانشگاه علم و صنعت با بیان اینکه در این دانشگاه، ۳ دانشکده بین رشته ای تحت عنوان فناوری های نوین، دانشکده خودرو و دانشکده راه آهن راه اندازی شده اند، گفت: یکی دیگر از میان رشته ای ها که در دست بررسی است «آموزش مهندسی» نام دارد که از نظر محتوایی می تواند همه دانشکده های ما را درگیر کند. یکی دیگر هم «اندازه گیری جریان سیال» نام دارد که دانشکده شیمی درخواست راه اندازی آن را داده اما به علت ماهیت میان رشته ای می تواند با این عنوان تعریف شود.

بازنگری در سرفصل ۲۷ رشته گرایش / قدمت برخی سرفصلها به ۳۰ سال هم می رسد

مدیر برنامه ریزی و توسعه آموزش دانشگاه علم و صنعت بازنگری و به روزرسانی سرفصل های دروس قدیمی را از دیگر برنامه های معاونت آموزشی در راستای تحول آموزشی عنوان کرد و گفت: بسیاری از سرفصل های دروس قدمت بیش از ۱۰ سال و حتی ۲۰ یا ۳۰ ساله دارند که هنوز بازنگری نشده و حتماً متناسب با نیازهای کشور، حوزه بین الملل و تحولات آموزشی تغییر خواهند کرد.بر همین اساس بازنگری ۲۷ رشته گرایش را در دستور کار داریم که احتمالاً به تعداد آن نیز اضافه خواهد شد.

احمدی ادامه داد: ایجاد ظرفیت آموزش ترکیبی حضوری-مجازی برای برخی رشته گرایش ها نیز از دیگر طرح های در دستور کار به شمار می رود؛ ما پیش از کرونا بستر آموزش مجازی را داشتیم و در دوره کرونا شاهد بودیم که دروس به طور کلی مجازی شد به همین دلیل می طلبد برخی رشته گرایش ها را به سمت آموزش ترکیبی ببریم.

درس هوش مصنوعی برای رشته مهندسی اجباری می شود

وی همچنین از تعریف و اجباری شدن درس «هوش مصنوعی» برای دانشجویان رشته فنی-مهندسی در دانشگاه علم و صنعت از سال تحصیلی آینده خبر داد و گفت: یک سری درس ها مثل هوش مصنوعی و کارآفرینی را بنا داریم به صورت دروس اجباری در سرفصل های دروس مهندسی بگنجانیم؛ چرا که با توجه به تحولات فناوری در سطح بین المللی، ضروری است که به این دروس در دانشگاه ها توجه ویژه ای شود چرا که یک مهندس باید از جزییات آن آگاه باشد.

آموزش های آزاد و ضمن خدمت در علم و صنعت فعال می شود

مدیر برنامه ریزی و توسعه آموزش دانشگاه علم و صنعت فعال کردن آموزش های آزاد را به عنوان یکی دیگر از طرح های تحول آموزشی در این دانشگاه نام برد و افزود: ما در دانشگاه پتانسیل ها و ظرفیت هایی داریم که می توان از آن استفاده کرد؛ به طور مثال در حال حاضر دوره های آموزش های نظام مهندسی را برگزار می کنیم که این آموزش ها فراتر از دروس تئوری است و به صورت عملی ارائه می شود. «آموزش های نرم افزاری» و «تحلیل ریسک در صنایع بالادستی صنعت نفت» از دیگر عناوینی است که می توان برای کارکنان سازمان ها و ارگان ها آموزش های آزاد، مهارت محور و ضمن خدمت برگزار کرد.

گنجاندن بحث اسلامی شدن دانشگاه ها در سرفصل دروس

احمدی گنجاندن بحث اسلامی شدن دانشگاه ها در سرفصل دروس را از دیگر برنامه های محوری دانشگاه عنوان کرد و گفت: البته با توجه به اینکه مباحث علوم انسانی در دانشگاه صنعتی کمرنگ تر است، گنجاندن این موضوعات کمی سخت تر به نظر می رسد اما در هر حال این موضوع، جزو سرفصل هایی است که به آن توجه داریم.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو