استفاده از سولفات آهن برای گیاه

استفاده از سولفات آهن برای گیاه


منبع: آرگا

4

1401/10/22

16:39


در واقع سولفات آهن برای گیاه با وجود تمامی فواید و مزیت های بی شماری که دارد اما فاقد معایب نیست و شما می توانید با مطالعه این مقاله به راحتی با خصوصیات این کود و همچنین خواص و معایب آن به صورت کامل آشنا شوید.

به طور کلی سولفات آهن یکی از ریز مغذی های حیاتی برای گیاه به شمار می آید که دانستن مزایا و میزان اهمیت آن و همچنین نقش مهمی که در تولید محصولات کشاورزی دارد به شما کمک می کند تا عملکرد و تاثیرات آن را بشناسید.

آشنایی با سولفات آهن برای گیاه

بهتر است بدانید سولفات آهن که امروزه آن را با نام آهن سولفات نیز می شناسند یکی نوع از سولفات ها می باشد که نوعی نمک بوده و اغلب به عنوان یک هپاتیدرات یافت خواهد شد. در واقع هپاتیدرات نوعی ترکیب شیمیایی است که تشکیل شده از هفت مولکول آب خواهد بود و فرمول شیمیایی آن FeSO4 می باشد.

خصوصیات سولفات آهن برای گیاه

از این نوع کود معمولا در چمنزارها و چشم اندازها استفاده می شود و همچنین لازم به ذکر است که از کود سولفات آهن به منظور رفع مشکل کلروز یا همان زرد شدن برگ های گیاه، استفاده می شود. بهتر است بدانید که در گیاهان نقش آهن بسیار پررنگ است و در انتقال الکترون فتوسنتزی، تنفس، تشکیل کلروفیل و واکنش های آنزیمی به کار می رود.

این کود ب اسیدی شدن خاک های قلیایی کمک می کند و شرایط مناسبی را برای گیاهان و رشد آن ها فراهم می کند. همچنین این کود از نظر اقتصادی نیز بسیار مقرون به صرفه است و از آن به منظور کنترل خزه و جلبک استفاده می شود.

سولفات آهن کشاورزی نقش بسیار مهمی در تولید محصولات کشاورزی دارد زیرا که آهن نقش بسیار مهمی در تولید سبزینه یا کلروفیل و در نتیجه بالا بردن سبزینگی و رشد و گلدهی و باردهی محصول در گیاه دارد که نتیجه آن جذب انرژی خورشید و انجام سوخت و ساز گیاه است.

آهن جزو فراوان ترین عناصر موجود در پوسته زمین می باشد. گوگرد یا سولفور موجود در سولفات آهن موجب کاهش PH خاک و در نتیجه کاهش میزان شوری خاک زمین های کشاورزی، جذب بهتر ریز مغذی ها و عناصر حیاتی مورد نیاز گیاه خواهد شد. در در ادامه کرده ایم تا انواع کود آهن و خصوصیات بارز آن ها را شرح دهیم:

انواع مختلف کود های آهن

کود آهن گیاهان آپارتمانی:

امروزه کود های گوناگونی برای انواع نیاز های گیاه ساخته شده اند که در آن ها مقداری از عنصر آهن نیز وجود دارد. این کودها به دلیل قوی بودن برای هر گیاهی مناسب نیستند و استفاده از آن ها اصولی و با زمان بندی خاصی خواهد بود.

عنصر آهن را می توان جز عناصر ریز مغذی گیاهان دانست که بدون وجود این عنصر گیاه نمی تواند کلروفیل تولید و اکسیژن را متابولیزه نماید در نتیجه امکان رشد گیاه متوقف می شود لذا استفاده از کود آهن برای گیاهان آپارتمانی ضروری خواهد بود. این کود را شما می توانید به شکل مایع، پودری و یا کلاته مصرف نمایید.

کود آهن مایع برای گیاهان آپارتمانی:

به طور کلی اگر قصد آبیاری گیاه و استفاده از محلول آن بر روی خاک گیاه را دارید بسیار مراقب باشید تا میزان محلولی که استفاده می کنید کافی باشد. زیرا وجود بیش از حد آهن موجب کمبود عناصر روی و منگنز در گیاه می شود. در واقع باید بدانید که وجود مقادیر زیادی از مواد مغذی و عناصر گوناگون در خاک موجب می شود تا بیشتر این مواد و عناصر جذب نشده و نتیجه ی دلخواه حاصل نشود.

کود آهن مایع برای گیاهان

زمانی که قصد آبیاری گیاه آپارتمانی خود با محلول آهن را دارید بایستی به اندازه گیاه، اندازه گلدان، جنس خاک و میزان توانایی جذب آب دقت زیادی داشته باشید. توصیه می شود که از آبیاری و اسپری نمودن محلول آهن برای گیاهان آپارتمانی به فاصله زمانی ۱۰ تا ۱۴ روز یک مرتبه استفاده نمایید.

کود آهن پودری برای گیاهان آپارتمانی:

کود آهن پودری را می توان نوعی کود تقویتی دانست که دارای جذب سریع بوده و موجب فعال شدن آهن داخل گیاه می شود. کود پودری آهن تاثیر طولانی تری نسبت به دیگر انواع کود آهن دارد، خاکی که گیاه یا درخت در آن کشت می شود به دلیل وجود انواع مشکلات مانند اکسیده شدن آهن PH بالای خاک و ترکیب فسفات از جذب آهن توسط گیاه جلوگیری خواهد کرد.

نحوه استفاده از کود پودری بدین صورت است که باید پودر را درون آب به مقدار ۲۰۰ تا ۴۰۰ میلی گرم در ۱۰۰ لیتر آب بسته به نوع گیاه حل کنید. زمان استفاده از این کود اغلب پس از زمان باردهی و یا گلدهی گیاه خواهد بود که با توجه به نوع گیاه هر ۱۰ روز بایستی مورد استفاده قرار گیرد. همچنین می توانید این کود را به صورت محلول در سیستم آبیاری بارانی، قطره ای و یا به صورت کود جامد در محل کشت به خاک بیفزایید.

خصوصیات کود اهن پودری برای گیاهان

کود کلات آهن برای گیاه:

همانطور که می دانید کودهای آهن به دو صورت مایع و کلات هستند و عمده تفاوت کود های عمده و کود های مایع در این خواهد بود که کود جامد را می توان با ترکیب نمودن با مایعات نیز استفاده کرد اما کود های مایع چنین قابلیتی ندارند.

همچنین لازم به ذکر است که کود های جامد معمولا در زیر خاک و کنار ریشه گیاهان قرار داده می شود و با کمک آبیاری به ریشه گیاه خواهند رسید.

کود سولفات آهن:

به طور کلی علاوه بر قرص آهن برای گیاهان آپارتمانی، استفاده از خاک حاوی گوگورد اصلاح شده نیز می تواند روش ایده آلی برای جبران کمبود آهن خاک باشد. این روش علاوه بر تاثیر طولانی مدت سطح PH خاک را کم کرده و توانایی جذب آهن را برای گیاه افزایش می دهد.

کود سولفات معمولا به دو صورت آبدار با خلوص ۱۸ درصد و بدون آب با خلوص ۲۰ درصد در بازار موجود است که مصرف آن به صورت چالکود برای درختان همراه با کود های حیوانی خواهد بود. استفاده از این کود در خاک های با اسیدیته خنثی بسیار مناسب خواهد بود.

تاثیر کود سولفات آهن بر گیاه

با وجود اینکه استفاده از سولفات آهن به دلیل رسوب در خاک محدود است اما آزمایش های انجام شده نشان می دهد که می توان از این ماده به منظور کمبود آهن استفاده نمود به ویژه زمانی که این کودها را با مواد آلی ترکیب می کنند و موجب جلوگیری از رسوب آن خواهد شد. ترکیبات کلاته کننده این عنصر را با قدرت بالا ذخیره می کنند و از رسوب آن در خاک جلوگیری می کند و بنابراین غلظت آن در خاک افزایش خواهد یافت.

مزیت های کود سولفات آهن برای گیاه:

بهتر است بدانید که عنصر آهن از مهم ترین نیاز های گیاه محسوب می شود که فواید بسیاری برای گیاه داشته و از مهم ترین خواص کود آهن می توان به تولید کلروفیل یا سبزینه در گیاه اشاره کرد که موجب سبز دیده شدن و عمل فتوسنتز در گیاه خواهد شد.

فقدان آهن و یا کمبود آهن موجب کمرنگ شدن برگ ها و قسمت های سبز گیاه می شود و در اغلب مواقع نیز موجب زرد شدن برگ ها خواهد شد. اگر گلبرگ و یا برگی را با دستان خود لمس و از شاداب بودن آن به وجد می آیید نشان از وجود عنصر آهن آن هم به میزان کافی برای گیاه است. در صورت فقدان و یا کمبود عنصر آهن، برگ های گیاه به مرور خشک شده و گیاه از بین خواهد رفت.

خواص بی شمار کود آهن

عوارض کود سولفات آهن:

به طور کلی از دلایلی که گیاهان قادر به جذب آهن نمی شوند قلیایی بودن خاک است. در واقع زمانی که PH خاک بر هم می خورد و از هفت بیشتر و یا از هفت کمتر می شود بیشتر گیاهان قادر به جذب عنصر آهن نخواهند بود. همچنین زمانی که خاک مقدار فراوانی کلسیم داشته باشد دیگر استفاده از محلول آهن برای گیاهان آپارتمانی فایده ای نخواهد داشت.

در واقع خاک سرشار از کلسیم، اجازه ی حل شدن آهن در خاک را نمی دهد و همچنین مصرف بیش از حد کود آهن نیز می تواند عوارض برای گیاه به دنبال داشته باشد. از عوارض شایع کود آهن می توان به فقیر شدن خاک به لحاظ سایر عناصر از جمله کمبود عناصر روی و منگنز اشاره کرد.

هر کودی در کنار مزیت های فراوانی که دارد معایبی نیز به همراه خواهد داشت. به این صورت که شما بایستی تمام نکات استفاده از کود آهن از جمله زمان مناسب استفاده از کود، مقدار نیاز درخت و گیاه به کود، سن گیاه و نوع خاک را در نظر بگیرید.

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو تا عید

‎ نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۱۲ کیلو لاغری با دمنوش گیاهی تا عید، همین الان میتونین مشاوره رایگان بگیرین.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو