خواص جوز هندی برای رحم

خواص جوز هندی

در فرهنگ های مختلف طعم غذاها متفاوت است زیر در هر فرهنگی برای طعم دار کردن غذا از یک ادویه استفاده میکنند. تفاوت ادویه ها می تواند سبب تفاوت طعم غذا شود. ادویه می تواند میوه،دانه،ریشه گیاه و یا عناصر معدنی در طبیعت باشد. ادویه یکی از قسمت های مهم در پخت غذا است زیرا نبود ادویه در غذا باعث می شود مواد اولیه عطر و طعم خامی خود را داشته باشند. جوزهندی که امروزه یکی از ادویه های معروف است از دانه میوه این دخت گرفته میشود. در واقع برای تولید جوز هندی میوه این درخت را خشک می کنند تا دانه داخلی آن قابل تفکیک شود پس از آن دانه را تبدیل به گرده می کنند. در ابتدا جوز هندی ماده ای نادر و کمیاب بوده است که برای تجارت بر سر آن جنگ های خونینی اتفاق افتاده است. جوزهندی خواص متعددی دارد. در ادامه این مقاله به بررسی خواص جوز هندی می پردازیم.

خواص جوز هندی برای مو

همانگونه که در فوق ذکر کردیم جوزهندی از خواص بسیاری برخوردار است. این ماده غذایی سرشار از فیبر و ویتامین است. بنابراین خواص جوزهندی برای مو بی شمارند. برای مثال جوزهندی در تقویت ریشه مو تاثیرات بسزایی دارد. به گونه ای که استفاده از آن روی پوست سر احساس گز گز ایجاد می کند زیرا این ماده فولیکول های پوست سر را تحریک می کند و جریان خون در این ناحیه را افزایش می دهد.در نهایت جوز می تواند سبب تقویت و رشد ریشه مو شود. برای استفاده از آن یک قاشق غذاخوری از جوزهندی را با شامپو مخلوط کنید و موهایتان را شست و شو دهید.

همچنین بخوانید: خواص پای مرغ پوست و مو، غضروف، شکستگی استخوان و روماتیسم

خواص جوز هندی برای مو

خواص جوز هندی برای رحم

جوز هندی خاصیت تسکین دهنده دارد بنابراین می توان از آن هنگامی که دچار درد در ناحیه رحم شده اید استفاده کنید. همچنین جوز هندی به دلیل فیبر زیادی که دارد می تواند ازبروز و یا پیشرفت سلول های سرطانی در رحم جلوگیری نماید.جوزهندی قاعده آور است و می تواند نفخ داخل رحم را ازبین ببرد.

خواص جوز هندی برای معده

ادویه جوزهندی به دلیل میزان فیبر زیادی که دارد می تواند روند هضم غذارا بهبود بخشد. فیبر سبب روان شدن ماهیچه های معده و روده می شود و می تواند میزان زیادی از غذای مصرف شده را هضم دهد. خواص جوزهندی سبب ترشح آنزیم ها و تحریک معده و روده برای تولید آب می شود بنابراین می تواند به هضم زودتر غذاکمک کند. برای مصرف جوزهندی مقداری از آن را در سوپ و یا هر غذای دیگری بریزید.

خواص جوز هندی برای کبد

امروزه به دلیل مصرف غذاهای نامناسب،بی تحرکی و استعمال دخانیات سموم زیادی در بدن باقی می ماند. کبد و کلیه دو اندامی هستند که مسئولیت مبارزه با سموم را بر عهده دارند.جوزهندی می تواند به کبد و کلیه در دفع سموم کمک کند.

خواص جوز هندی برای پوست

جوز هندی خاصیت پاکسازی و ضدعفونی دارد. می توان از خواص جوزهندی برای درمان جوش و التهابات پوستی استفاده کرد. زیرا خواص جوز هندی می تواند پوست را پاکسازی کند و التهابات پوستی را التیام ببخشد.از دیگر خواص جوزهندی می توان به لایه بردار بودن آن اشاره کرد. برای استفاده از ماسک جوزهندی می توانید مقداری از
آن را با عسل مخلوط کنید و به پوست صورت خود بمالید پس از 4 دقیقه صورت خود را با آب ولرم شست و شو دهید. این ماسک برای درمان و رفع آکنه و التهابات پوستی و همچنین آبرسانی به پوست مناسب است.

همچنین بخوانید: خواص نارگیل برای پوست، معده، کبد چرب، تخمدان و لاغری

خواص جوز هندی برای پوست

خواص جوز هندی برای ناباروری و بارداری

درصورتی که ترشح و رطوبت داخل رحم زیاد باش می توانید با ژل شست و شوی جوزهندی آن را ازبین ببرید. صرف روزانه مخلوط جوزهندی،شکر،گردو و شیر می تواند مشکلات ناباروری را برطرف سازد. البته توجه داشته باشیدکه مصرف زیاد از حد جوزهندی در دوران بارداری ممکن است سبب سقط جنین و یا نقص مادرزاد شود.در دوران شیردهی و بارداری از مصرف جوز هندی پرهیز کنید.

خواص جوز هندی برای دیابت

مطالعات و تحقیقات انجام شده نشان میدهد که جوز هندی تاثیر مثبتی بر کاهش سطح قد خون دارد.جوزهندی می تواند سلول های بتارا تحریک کند تا انسولین بیشتری بسازند و درنهایت قندخون را کاهش دهند. بنابراین می توان گفت جوزهندی بر کاهش دیابت موثر است.

خواص جوز هندی برای لاغری

همانطور که گفته شد جوزهندی دارای مقدار زیادی ازفیبر است. بنابراین می تواند در هضم غذا و کاهش اشتها کمک کننده باشد. فیبر موجود در جوزهندی می تواند مقدار زیادی از معده شمارا پر نشان دهد و این عمل سبب کاسته شدن اشتها و درنهایت کاهش وزن می شود.

همچنین بخوانید: خواص تخم کتان برای لاغری؛ طریقه مصرف و بهترین زمان مصرف تخم کتان

خواص جوزهندی

نحوه مصرف جوز هندی

جوزهندی را می توانید از عطاری ها تهیه کنید. برای استفاده از خواص جوزهندی می توانید آن را به وعده های غذایی خود اضافه کنید و یا اینکه ترکیب آن با شکر و شیر را میل کنید.همچنین ترکیب عسل و قطره روغن جوز هندی می تواند به صورت ناشتا بسیاری از بیماری هارادرمان کند.

عوارض جوز هندی

مصرف زیادی از حد جوزهندی می تواند سبب ایجاد عوارض زیر شود:

  • مسمویت غذایی و در مراحل شدیدتر مرگ حاصل از آن
  • ایجاد توهم و گیجی
  • سقط و یا یا آسیب مادرزادی جنیندر دوران بارداری