کنه ها عنکبوتیان انگلی هستند که با تغذیه از خون حیوانات مختلف از جمله پستانداران، پرندگان، خزندگان و دوزیستان زنده می مانند. کنه‌ها دوست دارند در مناطق جنگلی آویزان شوند و خود را به حیوانات و انسان‌هایی بچسبانند که بر روی آنها مسواک می‌زنند. انواع مختلفی از کنه ها در سراسر آمریکای شمالی پخش شده اند. کنه ها (و پوره های آنها) تعدادی از بیماری های جدی را منتقل می کنند و در برخی موارد می توانند باعث آلرژی و کم خونی نیز شوند. در این مطلب از سلام دنیا درباره نیفو، کنه ها و 6 راه برای خلاص شدن از شر کنه به طور طبیعی صحبت خواهیم کرد.

دگردیسی یا چرخه زندگی آکنه

آفات حشرات چرخه زندگی خود را از طریق دگردیسی ساده یا پیچیده تکمیل می کنند. دگردیسی پیچیده شامل تغییر حشره از تخم به لارو (کاترپیلار) به شفیره به بالغ می شود. دگردیسی ساده زمانی است که یک حشره شبیه یک نسخه کوچکتر از خود بالغ خود بیرون می‌آید و در مسیر بلوغ خود از تعدادی پوست اندازی می‌گذرد.

نیفو چیست

کنه ها دگردیسی ساده ای را طی می کنند. هنگامی که از تخم بیرون می آیند، "لارو" نامیده می شوند اما شبیه کرم نیستند. آنها شبیه کنه های ریز هستند. آنها شش پا دارند، به اندازه یک دانه خشخاش هستند، و به سرعت به دنبال این هستند که برای اولین غذای خون خود به نوعی از موجودات بچسبند. پس از پر شدن، جدا می شوند و پوست اندازی می شوند و تبدیل به نیفو با هشت پا می شوند. نیفو ها شبیه کنه ها هستند، فقط کمی کوچکتر هستند، و می توانند بیماری را درست مانند کنه های بالغ گسترش دهند.

اگر کنه ها در داخل خانه شما یافت شدند، مهم است که آنها را با احتیاط جدا کرده و به درستی دور بیندازید. اگر آنها یک مشکل تکراری هستند، ممکن است ایده خوبی باشد که با یک متخصص کنترل آفات تماس بگیرید.

نیفو چیست؟

هشدار

کنه ها به عنوان ناقل تعدادی از بیماری های جدی از جمله بیماری لایم، تب خالدار کوه راکی ​​و تولارمی شناخته شده اند. بسیاری از درمان‌های کنه شامل استفاده از آفت‌کش‌هایی است که در صورت استفاده نادرست می‌تواند به انسان و حیوانات خانگی آسیب برساند. اگر ملک شما دچار مشکل مکرر کنه داخلی شده است، اقداماتی را برای کاهش حضور آنها در اطراف خانه خود انجام دهید و با یک شرکت حرفه ای کنترل آفات تماس بگیرید تا به کنترل طولانی مدت کنه کمک کند.کنه پا سیاه (که به آن کنه گوزن نیز گفته می شود)، یکی از شایع کننده های شناخته شده بیماری لایم  است.


حتما بخوانید: علائم بیماری لایم چیست و چگونه درمان میشود


کنه ها چه شکلی هستند؟

کنه ها موجودات کوچک عنکبوت مانندی هستند که در جنگل ها و مزارع زندگی می کنند و در فصل بهار و تابستان بیشترین شیوع را دارند اما تا پاییز فعال هستند. آنها پرواز نمی کنند و اغلب روی حیوانات یافت می شوند، اما می توانند خود را به انسان نیز بچسبانند.

کنه ها قهوه ای یا سیاه هستند و بدن آنها با برجستگی های ریز پوشیده شده است. پاهای آنها بلند و نازک است و سر کوچکی دارند که دهانی برای سوراخ کردن پوست دارد تا بتوانند از خون تغذیه کنند. بالغ ها و پوره ها دارای هشت پا هستند که لاروهای بسیار ریز آنها شش پا هستند. کنه‌ها اغلب بزرگ‌تر از سر سنجاق نیستند، اما بعد از خوردن غذا «بزرگ تر» می‌شوند و در این مدت می‌توانند به اندازه یک نخود بزرگ شوند.

اگر فکر می کنید یک کنه در داخل آن پیدا کرده اید، با دقت ادامه دهید و مطمئن شوید که در واقع با سوسک های فرش یا ساس سر و کار ندارید . اگر یک کنه به بدن خود (یا حیوان خانگی خود) پیدا کردید، برای دستورالعمل‌هایی در مورد حذف و گزینه‌های درمان با یک ارائه‌دهنده مراقبت‌های پزشکی مشورت کنید.

بیشتر مردم کنه‌ها را موجوداتی در فضای باز می‌دانند، اما گونه‌های مختلفی وجود دارند که می‌توانند راه خود را به داخل باز کنند. برخی از آنها ناقل بیماری هستند و برخی دیگر ناقل بیماری نیستند. این کنه ها عبارتند از:

  • کنه گوزن: این کنه بسیار کوچک و به سختی قابل تشخیص است، این کنه بدنام ترین ناقل بیماری لایم است. اگرچه، قابل توجه است که اصطلاح "کنه گوزن" کمی قدیمی است - گوزن ها حامل اصلی این کنه نیستند. در واقع این جوندگان است.
  • کنه سگ آمریکایی: این کنه که اغلب با حیوانات خانگی یا لباس به داخل آورده می شود، می تواند ناقل بیماری لایم و تب خالدار کوه راکی ​​باشد.
  • کنه سگ قهوه ای: یک آفت رایج خانگی که به دنبال ماندگاری طولانی مدت است، این کنه به عنوان ناقل بیماری شناخته نشده است، اما اگر اجازه داده شود در داخل خانه رشد کند، می تواند باعث کم خونی در حیوانات خانگی شود.

نکته

کنه ها بیشتر در داخل حیوانات خانگی و لباس های بیرون به خانه آورده می شوند. اگر سگ یا اعضای خانواده شما در جنگل یا علف های بلند می دوند، یا اگر در منطقه ای زندگی می کنید که کنه ها نگران کننده هستند، حیوانات خانگی خود (و انسان ها!) را بعد از اینکه از ماجراجویی در فضای باز بیرون آمدند، بررسی کنید.

کنه ها چه شکلی هستند؟

6 راه برای خلاص شدن از شر کنه به طور طبیعی

کنترل کنه بسیار بیشتر در مورد پیشگیری است تا ریشه کنی. اگر در منطقه‌ای زندگی می‌کنید که کنه‌ها در آن حضور دارند، همیشه وجود خواهند داشت. نگرانی دور نگه داشتن آنها از خانه و دوری از خانواده و حیوانات خانگی است.

داستان های بسیاری در مورد چگونگی حذف کنه ها یا جلوگیری از گاز گرفتن آن ها وجود دارد، اما همه این روش ها توسط علم پشتیبانی نمی شوند. در واقع، برخی از آنها (مانند سوزاندن کنه با استفاده از کبریت داغ) بیشتر از اینکه فایده داشته باشند، ضرر دارند. 

در مورد کنترل آفات از روش های ساده و منطقی استفاده کنید. اگر یک روش درمانی توصیه شده خطرناک یا بیش از حد پیچیده به نظر می رسد، احتمالاً آنقدر خوب است که درست باشد.


حتما بخوانید: ️ترفندهای از بین بردن کک از خانه


نحوه بازرسی کنه ها را بدانید

بر اساس CDC، کنه ها باید به مدت 36 تا 48 ساعت چسبانده شوند تا باعث آسیب شوند. هنگامی که شما یا حیوانات خانگی تان از بیرون وارد می شوید، به خصوص در ماه های بهار و تابستان حتماً همه را به دقت بررسی کنید تا کنه ها را پیدا کنند. روی بدنتان، نواحی مانند:

  • داخل و اطراف مو و گوش
  • بین پاها
  • پشت زانو
  • زیر بغل
  • دور کمر
  • داخل ناف

فراموش نکنید که وسایل خود را نیز بررسی کنید. کنه ها می توانند در داخل کت، کوله پشتی و چادر حرکت کنند، بنابراین آن موارد را نیز به طور کامل بررسی کنید.

نکته

مطالعات نشان داده اند که کنه های آلوده در 24 ساعت اول تغذیه بیماری لایم را منتقل نمی کنند. همچنین کشف شده است که دوش گرفتن در عرض دو ساعت پس از ورود به داخل می‌تواند به کاهش خطر ابتلا به بیماری لایم و سایر بیماری‌های پخش‌کننده کنه کمک کند و همچنین کنه‌هایی را که هنوز فرصت چسبیدن نداشته‌اند را بشویید. دوش گرفتن فرصت خوبی برای بررسی تیک تمام بدن است، بنابراین پس از بیرون رفتن از دوش گرفتن خودداری کنید!

1. حیوانات خود را برای کنه درمان کنید

حیوانات معمولاً کنه ها را به داخل می آورند. کنه هایی مانند کنه سگ قهوه ای خوشحال هستند که در خانه شما مستقر می شوند، جایی که می توانند آزادانه از حیوانات خانگی شما تغذیه کنند و هزاران کنه را تولید مثل کنند. این شرایط می تواند باعث کم خونی در حیوانات خانگی شما شود.

کنه ها می توانند فوق العاده کوچک باشند و در ابتدا به سختی می توان آنها را روی حیوان خانگی شما تشخیص داد. آنها خود را در خز حیوان فرو می کنند و خود را می چسبانند تا بتوانند با احتیاط تغذیه کنند. تا زمانی که متوجه شوید، کنه احتمالاً در یک وعده خونی آغشته می شود. منتظر نمانید تا یک کنه پر شده را پیدا کنید! حیوانات خانگی خود را با داروهای کک و کنه درمان کنید و هنگامی که حیوانات خانگی خود را به داخل می‌برند به دقت بررسی کنید.

نحوه بازرسی کنه ها را بدانید

2. از یک دافع کنه استفاده کنید

در مورد اسپری ها و دافع کنه ها گزینه های مختلفی وجود دارد ، از جمله محصولات بدون نسخه مانند DEET و سایر گزینه های خانگی.

راه های جلوگیری از کنه

نشان داده شده است که اسانس های زیر به جلوگیری از کنه کمک می کنند:

  • روغن لیمو
  • روغن اوکالیپتوس

دافع کنه های خانگی معمولاً شامل مخلوط کردن یک یا چند روغن با آب، سرکه و فندق افسونگر در برخی ترکیبات است، اما تحقیقات خود را انجام دهید! استفاده نادرست از روغن‌های ضروری همچنان می‌تواند خطرآفرین باشد، بنابراین مطمئن شوید که یک دستور العمل قابل تأیید پیدا کرده و آن را به دقت دنبال کنید. 


حتما بخوانید: خواص روغن اکالیپتوس برای پوست و مو و سلامتی


3. لباس مناسب بپوشید

اگر قصد دارید زمانی را در خارج از خانه در مناطق جنگلی بگذرانید که ممکن است کنه وجود داشته باشد، مطمئن شوید که لباس مناسب بپوشید. همچنین قبل از بیرون رفتن، لباس خود را با یک محصول دافع کنه و حشرات درمان کنید. 

آستین‌های بلند و شلوارهای پارچه‌ای بادوام بپوشید، پوست خود را پوشیده نگه دارید، کفش‌های دم نزدیک با جوراب‌های بلند بپوشید و تا حد امکان از راه رفتن در مناطقی با برس سنگین خودداری کنید. 

نکته

بیرون لباس‌ روشن بپوشید. با توجه به رنگ تیره کنه ها، لکه بینی کنه ها در قسمت بیرونی لباس شما بسیار آسان تر می شود.

4. از خشک کن خود برای کشتن کنه ها استفاده کنید

وقتی از بیرون وارد می‌شوید، قبل از شستن همه وسایل در خشک‌کن قرار دهید. بله، درست خواندید: ابتدا خشک کنید، سپس بشویید و دوباره خشک کنید. شاید شستن لباس ها در ابتدا معقول به نظر برسد، اما ممکن است ماشین لباسشویی شما آنقدر داغ نشود که کنه ها را به اندازه کافی از بین ببرد و نمی خواهید آنها را در ماشین لباسشویی خود رها کنید. 

از خشک کن استفاده کنید. کنه ها خیلی راحت خشک می شوند. درآوردن لباس و خشک کردن آن در حرارت بالا به مدت حداقل 10 دقیقه باعث خشک شدن و از بین رفتن کنه هایی می شود که هنوز روی لباس شما هستند.

شرایط مساعد برای رشد کنه ها

در کنترل آفات، شرایط مساعد هر عامل محیطی است که موضوع کنترل آفات را تداوم می بخشد. این شرایط شامل منابع غذایی، مناطق پناهگاه و عوامل دیگر است.

هنگام برخورد با کنه ها در داخل، ابتدا باید چند شرایط مساعد را در نظر بگیرید:

  • منابع غذایی: کنه ها از خون تغذیه می کنند. منابع غذایی آنها را با درمان کنه ها و بازرسی حیوانات خانگی و اعضای خانواده بعد از زمان در فضای باز بررسی کنید.
  • مناطق پناهگاه: کنه ها در خارج وجود دارند، اما اگر می خواهید آنها را از خانه خود دور نگه دارید، برس و رشد بیش از حد اطراف خانه خود را اصلاح کنید، به خصوص اگر نزدیک به سازه های داخلی باشد. 

علائم کنه در خانه شما

علائم کنه در خانه شما

متأسفانه، به دلیل اندازه آنها، یافتن کنه ها در داخل آنها تا زمانی که غذای خونی نخورند یا تبدیل به یک مشکل مداوم شوند، دشوار است. 

  • کنه‌ها دوست دارند در جنگل پنهان شوند، برس و علف‌های بلند را در جایی که به هم می‌چسبند یا به تنهایی آویزان می‌شوند و منتظر می‌مانند تا حیوانی ناخودآگاه آنها را ببرد. 
  • هر چقدر هم که بخواهید آنها برای همیشه از بین بروند، این اتفاق نخواهد افتاد. ممکن است به شما بگویند که به دنبال اسپری های شیمیایی بدوید، اما استفاده بیش از حد از درمان های شیمیایی باعث خطرات زیست محیطی و سلامتی می شود و برای همیشه از شر کنه خلاص نمی شود. 
  • اگر در منطقه‌ای زندگی می‌کنید که مشخص است کنه‌ها در خارج وجود دارند (یا در داخل یک مشکل تکراری بوده‌اند)، کاملاً ضروری است که بدانید چگونه کنه‌ها را بررسی کنید و این کار را به طور منظم انجام دهید.

حتما بخوانید: از بین بردن ساس با روشهای خانگی


چه چیزی باعث بوجود آمدن کنه می شود؟

کنه‌ها که مربوط به عنکبوت‌ها و کنه‌ها هستند، عنکبوت‌های انگلی هستند که به دنبال فرصت‌هایی برای ضیافت خون حیوانات از جمله پستانداران، خزندگان و پرندگان هستند. تعداد آنها در سال های اخیر افزایش یافته است، که نگران کننده است و به این معنی است که مردم باید برای انجام اقدامات لازم برای اجتناب از آنها آماده باشند.

کنه ها در سراسر جهان یافت می شوند. آنها بیشتر در بهار و تابستان فعال هستند، اما در برخی نقاط تا اواخر اکتبر نیز یافت می شوند. آنها ترجیح می دهند بیرون باشند اما می توانند از راه های مختلفی وارد خانه شوند. برخی از این موارد عبارتند از: 

  • سوار شدن به حیوانات خانگی
  • پنهان شدن در لباس هایی که در فضای باز پوشیده شده است.

چه چیزی باعث بوجود آمدن کنه می شود؟

چگونه کنه ها را از خانه دور نگه داریم

اگر می خواهید کنه ها را از خانه خود دور نگه دارید، چند کار کلیدی وجود دارد که باید انجام دهید:

1. حیوانات خانگی خود را با یک داروی کنه با کیفیت بالا درمان کنید

2. در بیرون از منزل از محصولات دافع کنه استفاده کنید.

3. بدانید کنه ها ممکن است در کجا پنهان شوند و از آن مناطق اجتناب کنید.

4. قبل از ورود به داخل، اعضای خانواده و حیوانات خانگی خود را به طور کامل و به درستی بررسی کنید، به خصوص اگر در جنگل هستید یا برس متراکمی در اطراف وجود دارد.

5. لباس‌ها را به‌درستی بشویید تا از کنه‌ها جلوگیری کنید، از خشک‌کن با حرارت بالا برای خشک کردن آن‌ها استفاده کنید (خشک کنید)

6. حیاط را نزدیک به خانه خود به خوبی نگهداری کنید و از پوشش گیاهی متراکم دور نگه دارید

ممکن است کار زیادی به نظر برسد، اما این مراحل به شما و عزیزانتان (از جمله حیوانات خانگی) از خطرات بالقوه سلامتی ناشی از مشکل کنه کمک می‌کند. 

سوالات متداول

کنه ها چقدر عمر می کنند؟

برخی از کنه ها تا سه سال طول می کشد تا چرخه زندگی کامل خود را کامل کنند. بسته به کنه، آنها می توانند در طول این مدت باعث مشکلات سلامتی شوند.

بیماری لایم چیست؟

بیماری لایم توسط یک باکتری منتشر شده توسط کنه ایجاد می شود. این بیماری علائم و بثورات مانند آنفولانزا ایجاد می کند و می تواند به قلب، سیستم عصبی و مفاصل سرایت کند.

چه کنه هایی باعث بیماری لایم می شوند؟

کنه های Ixodes که کنه های پا سیاه و کنه گوزن نیز نامیده می شوند، ناقل بیماری لایم هستند. این کنه ها را می توان در سراسر آمریکای شمالی یافت.

چرا جمعیت کنه ها در حال افزایش است؟

جمعیت کنه ها در سطح جهان به دلیل گرمتر شدن دما، از بین رفتن زیستگاه و تجارت بین المللی حیوانات در حال افزایش است.

سخن آخر

با توجه به موارد و نکات آمده در این مطلب امیدواریم توانسته باشید از بروز کنه جلوگیری کنید.