آشنایی با دیدنی ترین جاذبه های سواحل دریای سیاه در ترکیه

آشنایی با دیدنی ترین جاذبه های سواحل دریای سیاه در ترکیه


منبع: همگردی

5

1401/10/22

22:33


ساحل دریای سیاه در ترکیه با سایر بخش های این کشور به اندازه یک دنیا جدا و متفاوت است؛ روستاهایی که در خطوط ساحلی باریکش می درخشند، از یک طرف با دریا و از طرف دیگر با رشته کوه های متمادی احاطه شده اند. با اینکه دیدنی ترین جاذبه های سواحل دریای سیاه درصدر فهرست سفرهای گردشگران خارجی قرار ندارند، تکه ای بسیار زیبا از ترکیه بشمار می روند. جاده پر پیچ و خمی که راه خود را در امتداد سواحل این بخش از ترکیه باز می کند، یکی از بهترین جاذبه های سواحل دریای سیاه بوده و همین باعث می شود تا سفر به این منطقه یک سفر زمینی ایده آل و خاطره انگیز باشد. در امتداد این جاده دژهای باستانی، سواحل خالی و شهرها و روستاهای زیبای ساحلی بچشم می خورند. با ما در این مقاله خواندنی همراه باشید تا شما را با تعدادی از جاذبه های معروف سواحل دریای سیاه آشنا کنیم.

برترین جاذبه های ساحل دریای سیاه در ترکیه

ترابزون Trabzon

ترابزون Trabzon یک شهر بندری بزرگ و پر رفت و آمد بوده و توسط قله های مرتفع کوه های پونتیک شرقی Eastern Pontic Mountains که در امتداد سواحل کشیده شده اند احاطه شده است. این شهر به احتمال بسیار زیاد در قرن هشتم پیش از میلاد توسط مهاجران یونانی برپا شده و به سرعت به عنوان بخشی از مسیر تجاری بین پارس و منطقه مدیترانه به شکوفایی رسیده است. جاذبه گردشگری اصلی این منطقه، موزه ایاصوفیه Aya Sofya Museum هست. این موزه کلیسا احتمالا توسط امپراطور یونانی که در قرن سیزدهم به قسطنطنیه سفر کرده بود، ساخته شد. در دوره عثمانی، این کلیسا به یک مسجد تبدیل شد و هم اکنون به عنوان موزه مورد بازدید قرار می گیرد.

این کلیسا دارای نقشه ای صلیب شکل بوده و جناح کلیسا با نقاشی های دیواری پوشانیده شده است. در امتداد پایه آستانه جنوبی کلیسا، کتیبه ای قرار دارد که داستان حضرت آدم را با سبکی متاثر از شرق به نمایش می گذارد. با اینکه نقاشی های دیواری این مورد از جاذبه های معروف سواحل دریای سیاه به شدت آسیب دیده اند، اما همچنان زیبا و چشم نواز هستند.

ترابزون Trabzon

صومعه سوملا Sumela Monastery

یکی از بهترین جاذبه های سواحل دریای سیاه، صومعه سوملا Sumela Monastery است که با عنوان رسمی صومعه مریم باکره شناخته می شود. این صومعه که انگار از میان صخره هایی که آن را احاطه کرده اند بیرون زده است، در حدود 70 کیلومتری تربزون قرار دارد و قدمتش به دوره بیزانس می رسد. صومعه سومولا Sumela Monastery در سال 1923 عنوان صومعه ویژه کار را از دست داد. نقاشی های دیواری فوق العاده و در عین حال غم انگیزی در نیایشگاه اصلی این صومعه وجود دارند و مجموع اتاق و نیایشگاه های این صومعه به شما این امکان را می دهند که نگاهی به زندگی مذهبی در قرن های گذشته داشته باشید. بزرگترین ویژگی این مورد از دیدنی ترین جاذبه های سواحل دریای سیاه، چشم اندازهای کل صومعه خانه هستند و جایگاهش در کشاکش صخره ها و جاده پر پیچ و تابی که به ورودی آن می رسد.

صومعه سوملا Sumela Monastery

سینوپ Sinop

شهر جذاب سینوپ Sinop هم به عنوان شمالی ترین نقطه منطقه ساحلی دریای سیاه در ترکیه شناخته می شود و هم بهترین بندر حفاظت شده این کشور است. این شهر هم اکنون اهمیت باستانی دارد، اما در گذشته یک شهر تجاری شلوغ در پایانه شمالی مسیرهای اصلی کاروان ها بشمار می رفت. خیابان های شهری که هنوز شامل خانه های دوره عثمانی هستند، از جالب ترین بخش های شهر سینوپ Sinop محسوب می شوند. علاقمندان به تاریخ بالا رفتن از دژهای قدیمی شهر را تجربه خواهند کرد و از تماشای چشم اندازهای پانورامایی دریا و بندر لذت خواهند برد. زندان قدیمی سینوپ نیز یک مکان خارق العاده و بویژه عجیب است که می بایست حتما بازدید از آن را در برنامه سفر به بهترین جاذبه های سواحل دریای سیاه قرار دهید.

سینوپ Sinop

ریزه Rize

ریزه Rize پایتخت منطقه کاشت چای در ترکیه بوده و هر کسی به چای و چای نوشیدن علاقه دارد، می بایست حتما سری به این شهر بزند. ریزه Rize شهری کاملا مدرن بوده که با زمین های سرسبز چای احاطه شده است. توصیه می کنیم سری به باغ چای در بالای شهر بزنید. در این مکان می توانید در حال تماشا و تحسین چشم اندازهای عالی تپه های اطراف به نوشیدن چای مشغول شوید. این باغ علاوه بر داشتن انواع گیاهان چای، دارای مجموعه ای از گیاهان نیمه استوایی نیز هست. اگر به قلعه ریزه Rize Castle بروید، چشم اندازهای پانورامایی بیشتری در انتظار شما خواهند بود. این مورد از جاذبه های معروف سواحل دریای سیاه را ژنوایی ها در دوران قرون وسطی ساخته اند.

ریزه Rize

اردو Ordu

شهر پرآرامش اردو Ordu یک نقطه عالی برای علاقمندان به سواحل دریای سیاه است. این شهر با سواحل شنی بسیار زیبا که از شرق به غرب آن کشیده شده اند، در این منطقه می درخشد. مجموعه کوتیورا نیز در این شهر قرار دارد و با اینکه تمامی نشانه های گذشته در این شهر ناپدید شده اند، هنوز دارای جذابیت فراگیر است. منطقه یونانی قدیم دارای شخصیت دنیای قدیم هست؛ در حالیکه منطقه ساحلی آن بطرز زیبایی قدیمی و دلنشین است.

اردو Ordu

آماسرا Amasra

آماسرا Amasra یکی از دیدنی ترین جاذبه های سواحل دریای سیاه بوده و شهر قدیمش مملو از خانه های رنگارنگی است که در کنار هم و در امتداد خیابان های باریک قرار دارند. این شهر با پتانسیل بسیار زیاد خیابان هایش، رویایی برای عکاسان و علاقمندان به عکاسی بشمار می رود. شهر بیزانسی نزدیک به این بندر کوچک، بزرگترین و اصلی ترین جاذبه گردشگری آن هست. همچنین، موزه کوچک آماسرا Amasra نمایشگاه های جالبی را برای ارائه به گردشگران دارد. بیشتر بازدیدکنندگان از شنا کردن، آفتاب گرفتن و تماشای فضای جالب شهر قدیم لذت می برند. قایق ها با طلوع آفتاب بندر کوچک را ترک می کنند و سفرهای دریایی وجود دارند که به شما این امکان را می دهند تا در آب های اطراف و خلیج های کوچک به گشت و گذار مشغول شوید.

آماسرا Amasra

غار کاراکا Karaca Cave

غار کاراکا Karaca Cave یکی از جاذبه های معروف سواحل دریای سیاه است. غار کاراکا Karaca Cave در فاصله 97 کیلومتری از تربزون Trabzon و در نزدیکی شهر کوچک تورول Torul قرار دارد و در طول 107 متر کشیده شده است. این غار دارای صخره های عظیم بوده که به شکل های عجیب و ترسناکی درآمده اند و همین باعث شهرت این مجموعه هست. مسیرهای عالی و نور فوق العاده این مجموعه به بازدیدکنندگان این امکان را می دهند که شکل های عجیب صخره ها را به دقت و از نزدیک تماشا کنند. غار کاراکا Karaca Cave همچنین بخاطر خاصیت های شفابخش خود شهرت دارد. مردم محلی ادعا می کنند سطح بالای اکسیژن در این غار برای بیماران آسمی مفید است.

غار کاراکا Karaca Cave

گره سون Giresun

اگر به گیلاس علاقمند هستید، حتما از گره سون Giresun هم خوشتان خواهد آمد و قطعا از این شهر تشکر خواهید کرد، زیرا ژنرال رومی لوسولوس در این شهر برای اولین بار گیلاس را چشید و مقداری از آن را با خود به رم برد. نام شهر هم معادل یونانی کلمه گیلاس است. مجموعه باستانی کراسوس Kerasous که در قرن هفتم پیش از میلاد ساخته شده هم در گره سون Giresun قرار دارد. با اینکه این مجموعه تاریخی است، اما چیز زیادی برای تماشا وجود ندارد. ویرانه های قلعه بیزانسی که بر فراز شهر قرار گرفته اند، چشم اندازهای زیبایی از مناطق اطراف را به بازدیدکنندگان ارائه می دهند و موزه گره سون Giresun دارای مجموعه ای فوق العاده از یافته های باستان شناسی است.

گره سون Giresun

ساحل چاکا Çaka Beach

ساحل چاکا Çaka Beach یکی از بهترین جاذبه های سواحل دریای سیاه بوده و در فصل تابستان بسیاری از خانواده های محلی برای پیک نیک و آفتاب گرفتن به این ساحل رهسپار می شوند. البته با این وجود، این ساحل به ندرت شلوغ می شود، حتی در اوج فصل تابستان و ماه های ژوئیه و آگوست. ساحل چاکا Çaka Beach در نزدیکی اردو Ordu قرار دارد، بنابراین اگر در حال انجام سفر زمینی در این منطقه هستید، این ایستگاه فوق العاده زیبای شنا و آفتاب گرفتن را از دست ندهید.

ساحل چاکا Çaka Beach

اینه بولو Inebolu

بندر اصلی منطقه دریای سیاه در غرب ترکیه، جایگاه یک قلعه ویران شده است؛ گنجینه ای از خانه های سنتی چوبی دوران عثمانی و خانه های دیگر به سبک این منطقه با سقف های خاصشان. در گذشته دور و در دوران باستان، شهر اینه بولو Inebolu با نام آبونتیکوس Abonoteichus شناخته می شد، اما بعدها در دوره رومی ها به لونوپولیس Ionopolis و سپس اینه بولو Inebolu تغییر نام داد. در منطقه شهر قدیم می توانید بقایای محله مسیحی ارکیستوس محل Erkistos Mahalle را ببینید یا اگر از علاقمندان به ساحل و آفتاب گرفتن هستید، از وقت گذرانی در سواحل شنی لذت ببرید.

اینه بولو Inebolu

ایگنیادا Igneada

روستای ماهیگیری ساکتی که در 15 کیلومتری جنوب مرز بلغارستان و دقیقا در غربی ترین نقطه سواحل دریای سیاه ترکیه واقع شده، ایگنیادا Igneada نام دارد. با اینکه این شهر کوچک جذابیت خاصی ندارد، اما در طول فصل تابستان سواحل زیبایش که مانند جواهر می درخشند، یک آهنربای قوی برای جذب گردشگران بشمار می روند؛ بویژه برای ساکنان استانبول که برای فرار از شلوغی شهر و کسب آرامش بدنبال جایی چنین زیبا می گردند. در ایگنیادا Igneada علاوه بر دریا و شن ها می توانید تپه های جنگلی استرانکا هیلز Istranca Hills را در سمت غرب ببینید؛ تپه هایی که به یک مقصد گردشگری برای علاقمندان به تپه نوردی تبدیل شده اند.

ایگنیادا Igneada

کییی کوی Kiyiköy

کییی کوی Kiyiköy یک روستای ماهیگیری کوچک است که در روزهای آخر هفته فصل تابستان توجه همه را به خود جذب می کند؛ وقتی که مردم استانبول دسته دسته به این روستا سفر کرده تا خود را در شن و آفتاب غرق کنند. ساحل این روستا دارای جذابیت خانوادگی و دوستانه است و در گوشه به گوشه آن بازدیدکنندگان به آفتاب گرفتن و کسب آرامش زیر چترهای بزرگ ساحلی مشغول هستند و برخی هم به قایق سواری و شنا کردن مشغول می شوند. کافه های ساحلی به تعداد بسیار زیاد افتتاح شده اند و جوان های ترک برای نوشیدن چای بین شنا کردن و آفتاب گرفتن به آنها سر می زنند.

کییی کوی Kiyiköy

سامسون Samsun

سامسون Samsun بزرگترین شهر منطقه دریای سیاه و یک شهر صنعتی شلوغ بشمار می رود. مزارع ساحلی اطراف سامسون Samsun انواع محصولات از جمله تنباکو و نخ کتان را تولید می کنند و همین محصولات از این شهر به سایر نقاط صادر می شوند. این شهر مدرن با وجود تاریخچه طولانی و مجموعه باستانی که برپا شدنش به قرن هفتم پیش از میلاد باز می گردد، چیز بیشتری برای ارائه به بازدیدکنندگان ندارد. موزه باستان شناسی آن آثار باستانی را به نمایش گذاشته و موزه قاضی نقش شهر سامسون Samsun در جنگ استقلال ترکیه در سال 1919 را یادآوری می کند. مسجد بازار Pazar Camii و مسجد بزرگ Ulu Camii هر دو ارزش بازدید را دارند.

سامسون Samsun

دوراغان Duragan

شهر کوچک دوراغان Duragan در فاصله 133 کیلومتری از جنوب شهر سینوپ Sinop و در امتداد سواحل دریای سیاه ترکیه قرار گرفته و اگر بخاطر دوراک هانی Durak Hani و جذابیت آن نبود، می بایست از کنار این شهر عبور می کردید. این کاروانسرای دوره سلجوقی در سال 1266 توسط پروانه سلیمان ساخته شد و دارای یک محوطه تابستانی بزرگ است که با اتاقک های کاروانسرا احاطه شده اند و در نهایت، به یک تالار زمستانی منتهی می شود. این مجموعه دارای برج های دایره ای شکل در هر گوشه بوده و دیوارهای خارجی آن با برج های مستطیلی شکل تزئین شده اند.

دوراغان Duragan

سورمنه Sürmene

شهر کوچک سورمنه Sürmene در 40 کیلومتری تربزون قرار دارد. این شهر در دوران باستان با نام های سوسارمیا Susarmia یا آگوستو پلیس Augustopolis شناخته می شده و در نزدیکی آن و در پنج کیلومتری غرب آن روستای سورمنه کاستل Sürmene Kastel قرار گرفته است که ویرانه های قلعه قرون وسطایی و عمارت قرن هجدهمی بسیار قدیمی در آن واقع شده اند. در منطقه دورافتاده تپه ای در جنوب سورمنه Sürmene تعدادی صومعه متروکه یونانی وجود دارند که بیشتر آنها تقریبا ویرانه هایی بیش نیستند و تنها سه عدد از آنها را میتوان با پیاده روی و بهمراه راهنما دید؛ صومعه شارولی Charveli Monastery، صومعه اوما Oma Monastery و صومعه سنو Seno Monastery.

سورمنه Sürmene

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو