درمان مجدد ریشه دندان چیست؟

منبع: الو دکتر

4

1401/10/23

03:44


درمان ریشه یا عصب کشی یکی از درمان های رایج و البته به صرفه در دندانپزشکی است. زمانی که پوسیدگی و عفونت به بافت نرم دندان یا همان پالپ که شامل عروق و اعصاب دندان است می رسد، باید عصب کشی انجام شود. اما گاهی به دلایلی، دندان عصب کشی شده پس از مدتی (شاید […]

درمان ریشه یا عصب کشی یکی از درمان های رایج و البته به صرفه در دندانپزشکی است. زمانی که پوسیدگی و عفونت به بافت نرم دندان یا همان پالپ که شامل عروق و اعصاب دندان است می رسد، باید عصب کشی انجام شود.

اما گاهی به دلایلی، دندان عصب کشی شده پس از مدتی (شاید چند سال)، دوباره دچار عفونت و درد می شود و به درمان مجدد ریشه نیاز پیدا میکند. علائم شکست درمان ریشه  چیست؟ احتمال موفقیت درمان مجدد ریشه چقدر است؟

در این مطلب تمام سوالاتی که ممکن است درباره عفونت دندان عصب کشی شده و درمان مجدد ریشه داشته باشید را پاسخ خواهیم داد.

 

درمان مجدد ریشه دندان چیست؟

دلایل شکست درمان ریشه:

به طور میانگین و در شرایط عادی، 80 تا 95 درصد درمان های ریشه موفقیت آمیز هستند. اما به دلایل زیر ممکن است درمان ریشه شکست بخورد:

مهر و موم نشدن کامل دندان بعد از عصب کشی:

گاهی باکتری ها از طریق منافذی که پس از درمان ریشه در قسمت تاجی دندان باقی مانده، دوباره به ریشه نفود میکنند. مراجعه به دندانپزشک با تجربه یا متخصص درمان ریشه، و استفاده از مواد با کیفیت، احتمال شکست درمان ریشه را کاهش می دهد.

پیدا نشدن کانال دندان:

پیچیدگی دندانی که عصب کشی می شود، نقش تعیین کننده ای در احتمال موفقیت دارد. برخی دندان ها ریشه های پنهانی دارند که پیدا کردن آن ها راحت نیست و حتی در عکس رادیوگرافی هم قابل تشخیص نیستند. در این مورد هم، تجربه و تخصص دندان پزشک، نقش تعیین کننده ای دارد.

ترک داشتن دندان:

گاهی یک ترک بسیار ریز شناسایی نشده، باعث عفونت مجدد دندان عصب کشی شده میشود.

علائم عفونت دندان عصب کشی شده

علائم عفونت دندان عصب کشی شده

حساسیت و درد در بافت اطراف دندان عصب کشی شده، طبیعی است. اما اگربیمار دچار درد و تورم شود و بیش از 2 هفته طول بکشد باید دوباره به دندانپزشک مراجعه کند تا علت عفونت در عکس رادیوگرافی مشخص شود.

از علائم عفونت دندان عصب کشی شده میتوان حساسیت دندان هنگام جویدن، حساسیت بافت لثه در نزدیکی دندان عصب کشی شده، درد دندان عصب کشی شده در حالت عادی و تغییر رنگ دندان را نام برد.

 

شانس موفقیت درمان مجدد ریشه چقدر است؟

درمان مجدد ریشه در 75 درصد موارد موفقیت آمیز است. با این حال باز هم نسبت به کشیدن دندان، گزینه مناسب تری است. اگردندان دارای سطح مستحکم، پشتیبانی خوب از طرف استخوان فک و لثه ی سالم باشد، شانس نجات بالایی دارد.

دندانپزشک متخصص درمان ریشه، با بررسی عواملی مانند میزان آسیب دیدن دندان، میزان رعایت بهداشت دهان از طرف بیمار، پیچیدگی دندان و… تشخیص میدهد که بهترین راه حل برای شما درمان مجدد ریشه است یا کشیدن دندان.

برخلاف تصور برخی افراد، درمان مجدد ریشه درد ندارد و کوتاه تر بودن دوره نقاهت نسبت به کشیدن دندان، از مزیت های این روش درمانی است.

 

شانس موفقیت درمان مجدد ریشه چقدر است؟

کلام آخر:

تجربه و تخصص دندانپزشک، مهمترین عامل تعیین کننده احتمال موفقیت درمان ریشه است. یک اشتباه در درمان ریشه میتواند منجر به از دست دادن دندان و هزینه و عوارض بیشتر شود.

از متخصصین خوب درمان ریشه در تهران، می‌توان خانم دکتر بهاره طبرسی را نام برد که دارای برد تخصصی و 16 سال سابقه فعالیت در رشته درمان ریشه می باشند. برای مطالعه بیشتر درباره دندانپزشکی یا رزرو نوبت آنلاین، میتوانید به سایت کلینیک تخصصی دندانپزشکی دکترطبرسی مراجعه کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو