غلبه بر خواب آلودگی بعد از ظهر را با ۶ راهکار موثر عملی کنید!

منبع: خبرنما

6

1401/10/23

11:07


تا به حال برای‌تان پیش آمده به اداره ای مراجعه کنید و ببینید کارمندانش همه خواب آلود هستند؟ شاید هم این حس را پشت میز کار خودتان تجربه کرده باشید! احتمالا اکثر کارمندان بعد از ظهرها در تلاش باز نگهداشتن چشمان خود هستند. حس خواب آلودگی بعد از ظهر، خستگی و کسالت درست بعد از ناهار به سراغتان می آید و احتمالا تمرکزتان را به هم می‌زند. برای همین مهم است که برای غلبه بر خواب آلودگی بعد از ظهر کاری کنید…

غلبه بر خواب آلودگی بعد از ظهر را با ۶ راهکار موثر عملی کنید!

تا به حال برای‌تان پیش آمده به اداره ای مراجعه کنید و ببینید کارمندانش همه خواب آلود هستند؟ شاید هم این حس را پشت میز کار خودتان تجربه کرده باشید! احتمالا اکثر کارمندان بعد از ظهرها در تلاش باز نگهداشتن چشمان خود هستند. حس خواب آلودگی بعد از ظهر، خستگی و کسالت درست بعد از ناهار به سراغتان می آید و احتمالا تمرکزتان را به هم می‌زند. برای همین مهم است که برای غلبه بر خواب آلودگی بعد از ظهر کاری کنید.

اگر شما هم به دنبال راهی برای کاهش خستگی روزانه و داشتن سطح انرژی بهتر هستید باید سبک زندگی خود را تغییر دهید. برای همین در این نوشتار ۶ راهکار به شما معرفی کرده‌ایم که به جلوگیری از خواب آلودگی بعد از ظهر کمک می‌کنند.

1. برای غلبه بر خواب آلودگی بعد از ظهر درست غذا بخورید

اگر ماشینی دارید، حتما به نگهداری آن توجه می کنید. مثلا می‌دانید که وسیله نقلیه شما به تعویض منظم روغن و سایر تعمیرات نیاز دارد تا در جاده نماند. به علاوه از بنزین با کیفیت استفاده می کنید تا ماشین خراب نشود!

همان طور که شما برای وسیله نقلیه خود ارزش قائل هستید و می دانید که اگر از آن مراقبت نکنید، خیلی زود کارایی خود را از دست می دهد، باید بدانید که بدن نیز به سوخت و ساز مناسب و نگهداری درست نیاز دارد.

بی توجهی می تواند منجر به سوء تغذیه و مشکلات شدید برای بدن شما شود. ممکن است افت انرژی بعدازظهر ناشی از مصرف غذای بی‌کیفیت باشد. بدن شما به انواع غذاهای کامل سرشار از ویتامین‌ها و مواد مغذی نیاز دارد.

به جای غذاهای ناسالم فرآوری شده مملو از شکر، نمک، چربی و مواد نگهدارنده، باید غذاهای سالم و کامل را انتخاب کنید. ناهار حاوی پروتئین‌های بدون چربی، غلات کامل، سبزیجات با چربی اندک مصرف کنید. اگر باید فست فود بخورید، سعی کنید انتخاب های هوشمندانه ای داشته باشید.

کربوهیدرات‌های ساده ممکن است به شما انرژی کافی بدهند، اما به یک چرت نزدیک بعد از ظهر نیاز خواهید داشت. برای حفظ انرژی و سطح قند خون خود، ناهارهای سریع و آسان سرشار از پروتئین و چربی های مفید برای قلب مصرف کنید. میان‌وعده‌های مغذی مانند آجیل، سبزیجات یا مقداری پاپ کورن بدون کره میل کنید. برای غلبه بر خواب آلودگی بعد از ظهر جوردن غذای باکیفیت بهترین راهکار است.

2. آب زیاد بنوشید

بدن شما برای زنده ماندن و جذب غذاها و مواد مغذی به آب شیرین نیاز دارند. هرچند بدن مقداری از آب مورد نیاز را از غذاهای مبتنی بر آب مانند میوه ها و سبزیجات دریافت می کند. با این حال، شما هنوز هم باید آب کافی مصرف کنید تا بدن‌تان کم آب نشود.

اگر بدن شما دچار کم آبی شود، ممکن است حتی خودتان متوجه نشوید. همین امر اغلب باعث می شود دچار افت انرژی وحشتناک در ساعات بعد از ظهر شوید. حتی کم آبی خفیف می تواند بر سطح انرژی، خلق و خو و تمرکز تاثیر منفی دارد.

به خودتان لطف کنید و یک لیوان آب روی میز خود بگذارید. سعی کنید حدود شش تا هشت لیوان یا بیشتر در روز آب بنوشید.

وسوسه معمول برای خوردن قهوه و سایر نوشیدنی های کافئین دار را از بین ببرید. شاید اوایل جلوگیری از وسواس نوشیدن آنها سخت باشد اما در نهایت عادت خواهید کرد. زیرا کافئین بیش از حد می تواند بدن شما را کم آب کند، احساس عصبانیت بیشتری خواهید داشت. همچنین شب‌ها بیدار خواهید ماند.

اگر عادت دارید که هر روز قهوه بنوشید، تعداد روزها را کم کنید. همچنین می‌توانید نوشابه‌های کافئین دار و نوشیدنی‌های انرژی‌زا را کم کنید. اگر نمی توانید طعم آب ساده را تحمل کنید، مقداری آب لیموی تازه به آن اضافه کنید.

3. ورزش کنید

در زندگی پر مشغله امروزی، اکثر افراد فعالیت بدنی کمی دارند یا اصلا فعالیت بدنی ندارند.

آیا شما هم شغلی دارید که چهل ساعت در هفته یا بیشتر مجبور به کار هستید؟ اگر چنین است نه تنها احتمال خستگی بیشتر وجود دارد، بلکه بیشتر در معرض خطر چاقی و بیماری های مرتبط با آن قرار می گیرید.

برای رفع کسالت بعد از ناهار، کمی به بدن خود استراحت دهید. هر ساعت یک تایمر تنظیم کنید و برای دقایقی دراز بکشید، یا داخل اتاق خود کمی پیاده روی کنید. به جای آسانسور از پله ها استفاده کنید.

4. کمی در فضای آزاد قدم بزنید

یکی از دلایلی که افراد ممکن است خستگی ظهر را تجربه کنند، کسالت است. خیلی از کارها در ساعات بعد از ظهر بیشتر طول می‌کشد. برای همین بهتر است برای غلبه بر خواب آلودگی بعد از ظهر، موقعیت خود را تغییر دهید. کمی در فضای آزاد قدم بزنید تا ذهن خود را احیا کنید و خلاقانه تر عمل کنید.

در مقابل میل به ماندن پشت میز هنگام ناهار مقاومت کنید و به جای آن بیرون بروید. حتی اگر در یک شهر شلوغ زندگی و کار می کنید، می توانید از پارک یا منطقه سرسبز اطراف دیدن کنید. پیاده روی کوتاهی داشته باشید و از دیدن زیبایی درختان، گیاهان و حیوانات کوچک لذت ببرید.

طبیعت یک محرک قوی است که می تواند شما را از نظر جسمی، ذهنی و روحی دوباره تقویت کند. همچنین می توانید از این زمان برای مدیتیشن استفاده کنید. از طرفی می توانید چند گلدان را به اتاق کار خود اضافه کنید.

5. برای غلبه بر خواب‌آلودگی بعد از ظهر، یک چرت کوتاه بزنید

آیا تجربه چرت های کوتاه را دارید. یک چرت زدن چند دقیقه ای فوق العاده است. اگر امتحان کرده باشید از انرژی که بعد از آن می گیرید شگفت زده خواهید شد. خبر خوب این است که همین خواب کوتاه می تواند کسالت بعد از ظهر شما را از بین ببرد.

شما نمی توانید تختخواب، بالش و پتو در دفتر خود برای استراحت روزانه نگه دارید. با این حال، می توانید به پشتی صندلی خود تکیه دهید و 15 دقیقه چرت بزنید. یک تایمر تنظیم کنید تا زیاد نخوابید.

چرت زدن می تواند انرژی، مهارت‌های شناختی و حافظه شما را تقویت کند. فقط 15 دقیقه چرت برای باقی روز کافی است تا سخت ترین کارهای خود را نیز به پایان برسانید.

اگر نمی توانید در طول روز بخوابید، از این زمان برای مدیتیشن در یک مکان آرام استفاده کنید. مدیتیشن سبب کاهش استرس و فشار خون می شود، روحیه را تقویت می کند و در عین حال روشی عالی برای پاکسازی بدن از افکار منفی و پرورش افکار مثبت است.

6. روتین خواب شبانه خود را حفظ کنید

انسان دارای یک ساعت درونی تکامل یافته است که ساعات خواب و بیداری را تنظیم می کند. این ریتم شبانه روزی ارتباط طبیعی با نور روز و تاریکی شب دارد. نوبت کاری، مشکلات و بیماری‌های جسمی، داروها و استرس می تواند باعث تداخل در ریتم ساعت بدن شود. همه اینها باعث کم خوابی و کسادی بعد از ناهار می‌شود.

شما می توانید ریتم شبانه روزی بدن‌تان را با دنبال کردن یک روتین بهتر حفظ کنید. فقط یک هفته، به زمان خواب و بیداری خود توجه کنید. از طرفی زمانی که پر انرژی هستید و ساعاتی از روز که کمترین انرژی را دارید نیز ثبت کنید.

از دفترچه یادداشت خود برای نوشتن برنامه ریزی روزانه خود استفاده کنید. پر انرژی ترین ساعات خود را برای کارهایی بگذارید که به بیشترین تمرکز نیاز دارد. باقی کارها را نیز برای زمان هایی بگذارید که انرژی کمتری دارید. به این ترتیب استرس کمتری را تجربه خواهید کرد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو