خواص خرمالو

خواص خرمالو برای مردان وحشتناک ترین مضرات خرمالو خواص خرمالو برای سرماخوردگی خواص خرمالو برای کبد خواص خرمالو برای اسپرم خواص خرمالو برای روده خواص خرمالو برای یبوست خواص خرمالو برای مو

خرمالو یکی از انواع درختان اصیل آسیایی است که عمده باغ های آن در کشورهای چین و ژاپن است. از مهم ترین خواص خرمالو می توان به درمان سکسکه، کاهش کلسترول بد، سلامت دستگاه گوارش، تقویت بینایی، درمان فشار خون بالا، کاهش وزن، افزایش رشد جنین، تقویت سیستم ایمنی، کاهش چین و چروک پوست و مرطوب کننده طبیعی پوست اشاره کرد. طبع خرمالو گرم و تر است.

ارزش غذایی در هر ۱۰۰ گرم خرمالو
انرژی۶۰ تا ۷۰ کیلو کالری
آب۷۵.۵ گرم
فیبر۵.۹ گرم
پتاسیم۲۱۰ میلی‌ گرم
منیزیم۱۱ میلی ‌گرم
آهن۰.۱۵ میلی‌ گرم
قند۲۳ گرم
ویتامین C۷.۶ میلی‌ گرم

فواید و خواص خرمالو

خواص خرمالو برای دستگاه گوارش

خرمالو از میوه‌های غنی از فیبر است و به همین دلیل می‌تواند به عملکرد صحیح گوارش کمک کند. میوه‌ی خرمالو حاوی ماده‌ای به نام تانن است که این ماده می‌تواند به تنظیم حرکات روده‌ای کمک کند که در نتیجه باعث سلامت دستگاه گوارش و درمان اسهال می شود.

کاهش چین و چروک پوست

ماسک خرمالو از روش های بسیار مفید برای رفع چین و چروک های پوست صورت است. برای تهیه این ماسک یک خرمالو را پوره کنید و به همراه یک زرده تخم مرغ و ۴ قطره آبلیمو با هم ترکیب کنید تا یکدست شوند، سپس روی پوست صورت و گردن خود ماساژ دهید. پس از گذشت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه پوست خود را با آب ولرم بشویید. البته قبل از استفاده از هر ماسکی حتما تست حساسیت پوست بگیرید تا با مشکل مواجه نشوید.

تقویت سیستم ایمنی

سیستم ایمنی بدن انسان مانند یک سپر محافظ است که از بدن در مقابل بیماری ها محافظت می کند. ضعف این سیستم می تواند باعث مشکلاتی زیادی در بدن شود. مثلا افرادی که داری ضعف سیستم ایمنی هستند، خیلی سریع دچار بیماری های ویروسی مثل سرماخورگی و آنفولانزا می شوند. خرمالو به دلیل اینکه حاوی مقادیر غنی از اسید فولیک، پیریدوکسین و تیامین است می تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک شایانی کند.

مرطوب کننده طبیعی پوست

یکی از خواص مهم خرمالو برای پوست این است که می تواند به رطوبت و شادابی پوست کمک کند، برای این منظور توصیه می شود از ماسک طبیعی خرمالو استفاده کنید. برای درست کردن این ماسک کافی است یک خرمالو را پوره کنید و روی پوست صورت خود بمالید. پس از گذشت ۳۰ دقیقه صورت خود را با آب ولرم بشویید. این ماسک علاوه بر شادابی پوست می تواند باعث سفید تر شدن پوست نیز شود.

خواص خرمالو برای سکسکه

یکی از خواص جالب خرمالو این است که می تواند به درمان طبیعی سکسه کمک کند. جالب است بدانید که در طب سنتی چینی از قرن‌ها پیش برای درمان سکسه مصرف خوراکی خرمالوی ژاپنی را تجویز می‌کرده اند.

کاهش کلسترول بد

یکی از مهم ترین دلایل مشکلاتی قلبی، افزایش کلسترول بد در خون است. به همین جهت برای در امان ماندن از بیماری‌های قلبی عروقی توصیه می شود رژیم غذایی خود را تغییر دهید. خرمالو یکی از میوه هایی است که می تواند باعث کاهش کلسترول در بدن شود. علاوه بر این، مصرف این میوه به دلیل وجود تانن برای سلامت قلب نیز مفید است.

افزایش رشد جنین

پزشکان متخصص معمولا در دوران بارداری مصرف میوه‌ها و سبزیجات تازه را برای رشد و سلامت جنین توصیه می شود. خرمالو یکی از میوه هایی است که به دلیل وجود فسفر و کلسیم برای رشد جنین بسیار مناسب است. هر چند در دوران بارداری توصیه می شود بدون مشورت پزشک خود، هیچ ماده غذایی را به صورت افراطی مصرف نکنید.

خواص خرمالو برای تقویت بینایی

کسانی که با بیماری های چشمی مواجه هستند، معمولا از کمبود ویتامین A در بدن رنج می برند. برای جلوگیری از این مشکلات بهتر است ویتامین A بدن در سطح متعادل باشد که یکی از راه های جذب این ویتامین مصرف مواد غذایی و میوه های داری ویتامین A است. خرمالو از میوه‌هایی محسوب می شود که می تواند به جذب بیشتر ویتامین A در بدن کمک کند و به همین دلیل برای تقویت بینایی مفید است.

مفید برای فشار خون بالا

همانطور که مطمئنا می دانید به کسانی که دارای فشار خون بالا هستند توصیه می شود از مصرف نمک (که داری حجم بالای سدیم است) خودداری کنند. خرمالو به جهت اینکه دارای حجم بسیار کمی سدیم است می تواند با توصیه متخصص تغذیه در رژیم غذایی افزادی که فشار خون بالا دارند قرار بگیرد.

خواص خرمالو برای لاغری

جالب است بدانید که مصرف خرمالو در یک رژیم غذایی صحیح می تواند به کاهش وزن شما کمک کند. تقریبا کمتر از ۲۰ درصد حجم هر میوه خرمالو کربوهیدرات است و مقدار چربی موجود در آن به حدی ناچیز است که تقریبا برابر صفر است، به همین دلیل این میوه برای میان وعده‌ی کسانی که در رژیم هستند بسیار مفید است.

مضرات خرمالو

مصرف با شکم خالی ممنوع!

یکی از مشکلاتی که مصرف خرمالو با شکم خالی می تواند ایجاد کند، اسهال و مشکلات گوارشی باشد. توجه داشته باشید که میوه خرمالوی حاوی مقادیر غنی از ماده تانین است که به همین دلیل توصیه می شود آن‌را با شکم خالی مصرف نکنید.

کاهش فشار خون

میوه‌ی خرمالو به دلیل وجود پتاسیم و منیزیم باعث باز شدن عروق می شود که در نتیجه باعث کاهش فشار خون می شود. از این رو توصیه می شود که کسانی که با افت فشار مواجه هستند، از مصرف زیاد خرمالو خودداری کنند.

یبوست بارداری

یکی از مشکلاتی که خانم‌ها در ماه‌های پایانی بارداری با آن مواجه هستند، یبوست است. به همین دلیل توصیه می شود خانم‌های باردار خرمالو را با توصیه پزشک مصرف کنند. البته در طب سنتی طبع و مزاج افراد را هم در ایجاد یبوست موثر دانسته‌اند.