مجلس در هفته‌ای که گذشت؛ بودجه دولت بالاخره به مجلس آمد و یک پرونده به دستگاه قضا رفت

منبع: ساعد نیوز

3

1401/10/23

21:44


ساعد نیوز: نمایندگان در جلسات علنی هفته گذشته به موضوعات مختلفی از جمله تفحص از منطقه آزاد قشم، سوال از وزیر علوم و مشکلات صندوق‌های بازنشستگی پرداختند.

مجلس در هفته‌ای که گذشت؛ بودجه دولت بالاخره به مجلس آمد و یک پرونده به دستگاه قضا رفت

به گزارش پایگاه خبری-تحلیلی ساعد نیوز به نقل از تسنیم، جلسه علنی روز یکشنبه مجلس به ریاست محمد باقر قالیباف، رئیس قوه مقننه آغاز شد.

توهین نشریه فرانسوی نشانه شکست اغتشاشات

رییس مجلس شورای اسلامی در نطق پیش از دستور خود ضمن تسلیت به مناسبت سالگرد وقوع حادثه سقوط هواپیمای مسافربری اوکراینی و ابراز همدردی با خانواده های جان باختگان آن گفت: امید است با پایان یافتن فرایند پیگیری قضایی پرونده این حادثه که بر اساس سفارش های موکد رهبر معظم انقلاب، با همکاری دستگاه های مسئول و مرتبط و حضور خانواده های جانباختگان و نمایندگان آنها در جریان است، دادخواهی خانواده های شهدای این حادثه در چارچوب قانون و به نحو مقتضی اجابت شود.

وی در ادامه ضمن محکوم کردن اهانت نشریه فرانسوی به رهبر معظم انقلاب این اقدام را نتیجه نبود منطق و نشانه عصبانیت جبهه غرب از شکست پروژه اغتشاشات 1401 دانست و از وزارت امور خارجه خواست به اقدامات متقابل خود نسبت به دولت فرانسه با اقتدار ادامه دهد تا همه بفهمند اجازه ندارند به نمادها و باورهای ملی مردم ایران توهین کنند.

شاخص بندی سهم شهرداری ها

اولین دستورکار وکلای ملت در جلسه علنی این روز رسیدگی به گزارش کمیسیون اقتصادی درباره طرح اصلاح بند (ب) ماده (39) قانون مالیات بر ارزش افزوده بود که پس از انجام بررسی ها با کلیات این طرح که برای سهمیه بندی نسبت دریافت اعتبارات از سوی شهرداری های کلان شهرها، سایر شهرها و روستاها و مناطق عشایری بر اساس میزان توسعه یافتگی ارائه شده است، موافقت کردند.

بررسی "ساماندهی کارکنان دولت"

دستورکار بعدی بهارستان نشینان در این جلسه رسیدگی به طرح ساماندهی کارکنان دولت بود که اولویت در دستورکار قرار گرفتن این طرح در جلسه علنی روز چهارشنبه مجلس به تصویب رسیده بود.

تذکر شفاهی نمایندگان مجلس

بر اساس این گزارش، نمایدگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز در تذکرات شفاهی خود به موضوع ساماندهی نیروهای غیررسمی ، عملکرد برخی از مسئولان دولتی ، افزایش قیمت گوشت قرمز و همچنین کمبود دارو پرداختند و از مسئولان مربوطه خواستند که به این مسائل کشور رسیدگی کنند.

بر اساس این گزارش، سه شنبه های نظارتی مجلس به ریاست قالیباف آغاز شد که بررسی گزارش کمیسیون اجتماعی درباره صندوق های بازنشستگی با حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سوال از وزیر علوم در دستورکار نمایندگان قرار داشت.

رسیدگی به سوال فرهنگی نماینده تبریز از زلفی گل اولین دستورکار وکلای ملت در این جلسه بود که در ادامه گزارش آن را می خوانید:

خلاصه سوال فرهنگی از زلفی گل

نماینده مردم تبریز در تشریح سوال خود، خطاب به وزیر علوم ضمن انتقاد از اینکه رابطه آموزش علمی و تکمیلی از هم گسیخته است، گفت: آموزش علمی و تکمیلی مورد رضایت وزارت علوم انطباقی با نیاز کشور و شرایط اقتصادی ندارد.

وزیر علوم هم در پاسخ به سوال فرهنگی، گفت: مهارت محور کردن آموزش عزمی فرابخشی می خواهد. ما نیاز به قانونی داریم که همه وزارتخانه ها و دستگاه های اجرایی و صنایع خصوصی سیستم تشویقی برایشان در نظر بگیرند که دانشجویان را برای کارورزی بپذیرند.

وزیر علوم از مجلس کارت زرد نگرفت

پاسخ زلفی گل برای فرهنگی نماینده تبریز در مجلس قانع کننده نبود و بر این اساس پاسخ وزیر علوم به رأی گذاشته شد اما وکلای مردم در خانه ملت با 156 رأی موافق، 55 رأی مخالف و 10 رأی ممتنع از مجموع 239 نماینده حاضر از توضیحات وزیر قانع شدند.

چالش های صندوق های بازنشستگی

دستورکار بعدی نمایندگان در این نشست ارزیابی گزارش کمیسیون اجتمایع درباهر چالش صندوق های بازنشستگی بود که پس از قرائت آن از سوی سخنگوی کمسیون ، چند تن از نمایندگان نسبت به عملکرد این صندوق ها انتقاد داشتند که نکات خود را مطرح کردند.

در ادامه وزیر تعاون درباره مشکلات این حوزه گفت: یکی از مشکلات این حوزه شکاف منابع و مصارف صندوق های بازنشستگی است در واقع برخی از قوانین سبب شده منابع نسبت به مصارف پاسخگو نباشد و دخل و خرجمان با یکدیگر سازگاری نداشته باشد.

در پایان رسیدگی به گزارش کمسیون اجتماعی و توضیحات وزیر کار درباره مسال صندوق های بازنشستگی، نائب رئیس مجلس در جمع بندی مباحث مهم مطرح شده در نشست امروز مجلس درخصوص مشکلات صندوق های بازنشستگی با انتقاد از وابستگی صندوق های بازنشستگی به بودجه عمومی دولت، گفت: ثبات، پایداری و تعادل بین منابع و مصارف در صندوق های بیمه ای و بازنشستگی باید مدنظر قرار بگیرد.

تخلفات و ترک فعل های حوزه روستایی

همچنین بررسی گزارش کمیسیون اصل 90 مجلس درباره «تخلفات و ترک فعل های حوزه روستایی»، دستور سوم نمایندگان در این جلسه بود که سخنگوی این کمیسیون گزارش کمسیون متبوعش در این باره راه به شرح ذیل قرات کرد: زیرساخت های توسعه فرهنگی و اقتصادی-اجتماعی در کشور در معرض خطر است و به تبع آن خودکفایی، امنیت غذایی و فرهنگ تمدنی نیز با تهدید جدی مواجه شده است.

تفحص از منطقه آزاد قشم به قوه قضائیه

واکاوی گزارش کمسیون اقتصادی درباهر تفحص از منطقه آزاد قشم نیز در دستورکار بود که در نهایت وکلای ملت با اکثریت آرا با ارسال این گزارش به قوه قضائیه برای بررسی تخلفات موافقت کردند.

تذکرات نمایندگان با چاشنی بودجه

نمایندگان در ابتدای جلسه علنی روز چهارشنبه پیش از آغاز جلسه علنی، درباره بودجه سال 1402 جلسه غیر علنی داشتند که پس از پایان آن وارد دستورکار عادی مجلس شدند.

پس از آن طبق اعلام قبلی رئیس جمهور به مجلس رفت و به مدت یک ساعت به دفاع از برنامه پرداخت و پس از آن لایحه بودجه را تقدیم مجلس کرد.

مجلس امروز با توجه به ارائه لایحه و به منظور تشکیل کمیسیون تلفیق جلسه علنی را زودتر از همیشه علنی به پایان رساند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو