درمان خیلی سریع ترک لب و خشکی لب

درمان خیلی سریع ترک لب و خشکی لب


منبع: مدیسه

5

1401/10/23

21:45


یکی از مشکلات بسیار رایج که در فصل سرما شدت بیشتری نیز پیدا می‌کند، خشکی لب و در بعضی مواقع

درمان خیلی سریع ترک لب و خشکی لب

یکی از مشکلات بسیار رایج که در فصل سرما شدت بیشتری نیز پیدا می‌کند، خشکی لب و در بعضی مواقع ترک لب است. درست است که این مشکل همه‌گیر است، اما اگر به صورت مداوم و همیشگی باشد، باید فکر چاره‌ای برای رفع آن بود. به طور کلی لب پوستی بسیار نازک و حساس دارد، پس حفظ سلامت لب نیازمند توجه ویژه‌ای است.

متخصصان پوست معتقدند که گاهی فقط داشتن یک دستگاه بخور یا نوشیدن آب کافی در طول روز می‌تواند مشکلات مربوط به خشکی‌لب را رفع کند. در ضمن نباید فراموش کرد که در برخی موارد مشکلات لب از شرایط درونی انسان خبر می‌دهد و این علایم می توانند در بعضی از مواقع خبر از یک اتفاق جدی در بدن بدهند.

در ادامه بیشتر در این ارتباط صحبت خواهد شد. با ما همراه باشید.

علت خشکی لب چیست؟

جنس پوست لب با سایر قسمت‌های بدن متفاوت است، این قسمت نازک و ظریف نیازمند رسیدگی بیشتری است و در غیر این صورت به سرعت دچار آسیب خواهد شد.

خشکی‌لب دلایل بسیار زیادی دارد. این دلایل شامل کم‌آب بودن بدن تا مشکل گردش خون ضعیف است. در ادامه به موارد دیگر اشاره خواهد شد.

  • تغییرات آب و هوایی
  • آلرژی
  • آفتاب سوختگی
  • کمبود ویتامین
  • مصرف بعضی از داروها (مثل دارو کاهش دهنده کلسترول)
  • زبان زدن بر لب
  • مشکلات تیروئید
  • ابتلا به بعضی از بیماری‌های لب مانند تبخال

ترک خوردن لب نشانه چیست؟

اگر خشکی لب‌های شما دائمی است حتما به پزشک مراجعه کنید.

ترک لب گویای مسایل مختلفی است. از دهیدراته بودن بدن تا مشکلات گوارشی می‌توانند باعث ترک‌لب شوند.

بعضی از بیماری‌های گوارشی مانند کرون، التهاب گوشه لب (بیماری آنگولار چیلیتیس) و بیماری خطرناک آکتینیک چیلیتیس که یک ضایعه پیش سرطانی است، جز بیماری‌های جدی هستند که در صورت درد شدید در نواحی مختلف بدن و التهاب در اطراف لب حتما باید با پزشک مشورت شود.

اما کمبود ویتامین‌ها چطور؟ علت ترک لب کمبود چه ویتامینی است؟

علت ترک لب کمبود چه ویتامینی است؟

کمبود ویتامین‌ها نقش بسیار زیادی بر ایجاد ترک و خشکی‌لب دارند. مثلا کمبود ویتامین‌های گروه بی، روی، آهن و آ تاثیر بسیار زیادی در بروز این مشکل دارند. اگر ترک‌لب شما به هر دلیلی با روش‌های عادی درمان نشد باید پیگیری‌های لازم را انجام دهید.

چگونه خشکی لب را می‌توان درمان کرد

روش‌های بسیار زیادی برای درمان لب‌های خشک وجود دارند. که هم به صورت شیمیایی و هم طبیعی در دسترس است.

استفاده مداوم از بالم لب

از بالم لب برای خشکی‌لب می‌توان استفاده کرد. سعی کنید بیشتر از بالم‌هایی استفاده کنید که حاوی ترکیبات روغنی و مومی هستند. زیرا این ترکیبات یک غشای بسیار نازک روی پوست لب ایجاد کرده و از تاثیرات مخرب عوامل محیطی جلوگیری می‌کنند. البته بالم‌ها تنوع بسیار زیادی داشته و برای انواع مشکلات لب کاربرد دارند.

لیست قیمت بالم و تینت لب مارک

کرم ضد ترک لب

دومین مورد استفاده از کرم‌ ضد ترک‌لب است که این دسته از محصولات هم بسیار تاثیرگذار هستند. روش‌های خانگی نیز برای از بین بردن خشکی‌لب وجود دارد که می‌توان به استفاده از روغن نارگیل، آلوئه ورا، عسل و وازلین اشاره کرد. این محصولات طبیعی به خاطر خاصیت ضد التهابی و مرطوب کنندگی که دارند، مشکلات لب را تا حد بسیار زیادی رفع می‌کنند.

با استفاده از بالم لب از خشکی لب جلوگیری کنید.

چگونه از ترک لب پیشگیری کنیم

به راستی که پیشگری بهتر از درمان است. در مورد لب ها نیز می‌توان با رعایت یک‌سری اصول از خشک شدن لب جلوگیری کرد. این موارد به شرح زیر است:

  • از کرم‌های محافظتی مانند ضد آفتاب در روزهای گرم و مرطوب کننده در روزهای سرد سال استفاده کنید
  • از زبان زدن به لب ها جدا بپرهیزد. بسیاری از باکتری‌هایی که موجب مشکلات لب‌ها می‌شوند، از طریق همین بزاق جای خود را برای رشد پیدا می‌کنند.
  • اگر فردی هستید که آلرژی دارید، در هنگام خوردن مواد غذایی دقت کنید و ادویه‌های تند را مصرف نکنید.
  • به میزان کافی آب بنوشید، زیرا کم‌آبی بدن یکی از مشکلات بسیار رایج در ایجاد خشکی‌لب است.
  • میوه و سبزی تازه بخورید.
  • سعی کنید از طریق بینی نفس بکشید، زیرا تنفس از طریق دهان باعث تشدید ترک‌لب و خشکی آن خواهد شد.
  • از محصولات مناسب آرایشی برای لب‌های خود استفاده کنید. هرگز از رژلب های تاریخ گذشته و فیک استفاده نکنید.
  • در طول روز به لب خود دقت کنید. اگر احساس خشکی دارید به جای لیسیدن لب، از کرم ضد ترک و بالم لبی که از فروشگاه آنلاین معتبر خرید کرده‌اید، استفاده کنید.
  • ورزش را فراموش نکنید.

از چه محصولاتی در هنگاه خشکی لب نباید استفاده کرد

همانطور که در بالا اشاره شد، محصولات بسیاری برای رفع مشکلات لب وجود دارند. اما در عین حال محصولاتی نیز هستند که نباید از آنان در هنگام ترک‌لب استفاده کرد.

هنگام استفاده از محصولی اگر دچار خارش یا سوزش شدید، باید بدانید که این محصول مناسب لب‌های شما نیست و آن را کنار بگذارید. در ادامه به چند نمونه دیگر اشاره خواهیم داشت:

  • به هیچ عنوان از لوازم آرایشی بهداشتی که حاوی طعم دهنده‌هایی ماند دارچین، نعنا، فلفل و اکالیپتوس هستند استفاده نکنید
  • کرم ضد ترک و بالم لبی انتخاب کنید که عطر خاصی نداشته باشد
  • محصول انتخابی شما نباید حاوی سالسیلیک اسید، لانولین و اوکسی بنزون باشد
  • از محصولات لایه بردار استفاده نکنید
  • از کشیدن سیگار به شدت بپرهیزید

برای داشتن لب‌های زیبا از روتین مراقبت پوست استفاده کنید.

مطالب خواندنی :  بالم لب چیست و چرا از نون شب واجب‌تر است؟

چه زمانی باید خشکی لب را جدی بگیرید

اگر بیش از دو هفته مشکلات لب را نتوانستید با درمان‌های رایج رفع کنید، حتما به پزشک مراجعه کنید. زیرا ممکن است شما دچار بیماری‌های قارچی یا باکتریایی شده‌اید. در بالا اشاره شد که بیماری التهاب شاخی لب که یک ضایعه سرطانی است، نشانه‌هایش را با همین خشکی‌های غیر قابل درمان نشان می‌دهد.

اگر شما شخصی هستید که تمام مسائل بهداشتی و مراقبتی از پوست لب خود را رعایت می‌کنید اما باز هم لب‌های شما دچار خشکی غیر قابل درمان است، حتما با پزشک متخصص دیدار کنید.

سلامت لب‌ها تضمین کننده سلامت درون شما است

بسیاری از افراد با آمدن فصل زمستان گمان می‌کنند باید به انتظار روزهای گرم و خنک بهار و تابستان ماند تا سلامت به لب‌ها بازگردد.

در صورتی‌که درست است که فصل سرما باعث خشکی‌لب خواهد شد، اما استفاده از یک روتین خانگی یا بالم‌های متنوع می‌توانند از ترک لب جلوگیری کنند. در این مقاله درمورد مسایل مربوط لب و اینکه خشکی لب نشانه چیست و چه هنگام باید به پزشک مراجعه کرد صحبت کردیم.

شما از چه محصولاتی استفاده می‌کنید؟ آیا توانسته‌اید مشکلات لب‌های خود را حل کنید. ما مشتاقانه علاقمند هستیم تا تجربیات شما را درباره مشکلات مربوط به خشک بودن لب ها بدانیم.

 

منبع : healthshots

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو