مواد غذایی مضر برای آرتریت؛ معرفی ۶ گروه غذایی که باید از آنها دوری کنید!

منبع: خبرنما

5

1401/10/23

21:46


آرتریت نوع بیماری شایع است که در اثر آن مفاصل دچار التهاب مزمن می‌شوند. بسته به نوع آن باعث درد و آسیب به مفاصل، استخوان ها و سایر قسمت های بدن می شود. تحقیقات نشان می‌دهند که رژیم غذایی تاثیر زیادی بر علائم آرتریت دارد. مثلا حذف برخی غذاها و نوشیدنی‌ها، ممکن است شدت علائم را در افراد مبتلا به آرتریت التهابی و استئوآرتریت کاهش دهد. در این نوشتار به معرفی مواد غذایی مضر برای آرتریت پرداخته ایم که  باید از آنها اجتناب کنید…

مواد غذایی مضر برای آرتریت؛ معرفی ۶ گروه غذایی که باید از آنها دوری کنید!

آرتریت نوع بیماری شایع است که در اثر آن مفاصل دچار التهاب مزمن می‌شوند. بسته به نوع آن باعث درد و آسیب به مفاصل، استخوان ها و سایر قسمت های بدن می شود. تحقیقات نشان می‌دهند که رژیم غذایی تاثیر زیادی بر علائم آرتریت دارد. مثلا حذف برخی غذاها و نوشیدنی‌ها، ممکن است شدت علائم را در افراد مبتلا به آرتریت التهابی و استئوآرتریت کاهش دهد. در این نوشتار به معرفی مواد غذایی مضر برای آرتریت پرداخته ایم که  باید از آنها اجتناب کنید.

1. مواد غذایی مضر برای آرتریت: قندهای افزوده

شما باید مصرف قند خود را به هر دلیلی محدود کنید، به خصوص اگر آرتریت دارید. قندهای افزوده در آب نبات، نوشابه، بستنی و اکثر مواد غذایی دیگر مانند سس باربیکیو، یافت می شود.

مطلب مرتبط: پیشگیری از آرتریت؛ به کمک این ۶ نکته از ابتلا به آرتریت جلوگیری کنید!

در مطالعه‌ای روی 217 فرد مبتلا به آرتریت روماتوئید بین 20 غذا، نوشابه و دسرهای شیرین شده با قند، علائم آرتریت روماتوئید را تشدید کرد. علاوه بر این، نوشیدنی‌های شیرین مانند نوشابه خطر ابتلا به آرتریت را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد.

2. گوشت های فرآوری شده قرمز

برخی تحقیقات گوشت قرمز فرآوری شده را با التهاب مرتبط می دانند که ممکن است علائم آرتریت را افزایش دهد.

به عنوان مثال، رژیم های غذایی سنگین با گوشت های فرآوری شده قرمز، سطوح بالایی از نشانگرهای التهابی مانند اینترلوکین-6 (IL-6)، پروتئین واکنشی C (CRP) و هموسیستئین را نشان می‌دهند.

مطالعه روی 217 فرد مبتلا به RA نشان داد که گوشت قرمز معمولا علائم آرتریت روماتوئید را تشدید و وخیم‌تر می کند. علاوه بر این، مطالعه‌ای روی 25630 نفر نشان داد که مصرف زیاد گوشت قرمز یک عامل خطر برای آرتریت التهابی است.

برعکس، افرادی که از رژیم ‌های غذایی مبتنی بر گیاه با حذف گوشت قرمز پیروی می کنند، می توانند علائم آرتریت را بهبود بخشند.

لینک مرتبط: آرتریت انگشتان دست: علل، روش‌های درمان و پیشگیری از درد انگشتان

3. غذاهای حاوی گلوتن

گلوتن گروهی از پروتئین های موجود در گندم، جو و چاودار است. برخی تحقیقات نشان می دهند مواد غذایی حاوی گلوتن در دسته غذاهای مضر برای آرتریت قرار می‌گیرند. در واقع گلوتن می تواند باعث افزایش التهاب شود. به همین دلیل اگر مصرف گلوتن را کم کنید، علائم آرتریت نیز کاهش خواهد یافت.

رژیم غذایی بدون گلوتن وگان به طور قابل توجهی فعالیت بیماری را کاهش داده و التهاب را بهبود می بخشد.

4. مواد غذایی مضر برای آرتریت: غذاهای فرآوری شده

اقلام فوق فرآوری شده مانند فست فود، غلات صبحانه و محصولات پخته معمولا سرشار از غلات تصفیه شده، شکر افزوده، مواد نگهدارنده و سایر مواد التهابی هستند که همه علائم آرتریت را بدتر می کنند.

پیشنهاد می شود بیشتر بخوانید: ۶ راه برای جلوگیری و درمان درد آرتریت

رژیم غذایی غنی از غذاهای فرآوری شده نه تنها سبب چاقی می شود بلکه خطری برای التهاب و ابتلا به آرتریت روماتوئید نیز دارد. علاوه بر این، اگر از غذاهای فرآوری شده مصرف کنید، عوامل خطر بیماری قلبی نیز افزایش خواهد یافت.

در واقع، غذاهای فرآوری شده ممکن است سلامت کلی بدن را به خطر انداخته و باعث بروز بیماری های فراوان شود.

5. برخی روغن های گیاهی

رژیم های غذایی که چربی امگا 6 فراوان و چربی امگا 3 کم دارند، می توانند سبب وخیم شدن علائم آرتروز و آرتریت روماتوئید شوند.

این چربی ها برای سلامتی بدن ضروری هستند. با این حال، نسبت نامتعادل امگا 6 به امگا 3 در اکثر رژیم های غذایی سبب افزایش التهاب می شود.

بیشتر بخوانید: نمک دریایی، ماده ای که حمام کردن را به یک لذت تبدیل می کند!

کاهش مصرف غذاهای سرشار از چربی های امگا 6، مانند روغن های گیاهی و جایگزین کردن آن با غذاهای غنی از امگا 3 مانند ماهی های چرب علائم آرتریت را بهبود می‌بخشد.

6. غذاهای پر نمک

کاهش مصرف نمک انتخاب خوبی برای افراد مبتلا به آرتریت است. غذاهای سرشار از نمک در میان مواد غذایی مضر برای آرتریت قرار می‌گیرند. برخی از این غذاها عبارتند از سوپ کنسروی، پیتزا، برخی از پنیرها، گوشت های فرآوری شده و اقلام فرآوری شده دیگر.

مطالعه ای روی موش نشان داد که علائم آرتریت در موش‌هایی که از رژیم غذایی پر نمک تغذیه می‌شدند، شدیدتر از موش‌هایی بود که از رژیم غذایی حاوی سطوح کم نمک استفاده می‌کردند.

جالب است بدانید، محققان بر این باوراند که مصرف زیاد سدیم یک عامل خطر برای بیماری‌های خودایمنی مانند آرتریت التهابی است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو