معرفی سریال نفوذی (Inside Man) | قهرمان محکوم به اعدام

معرفی سریال نفوذی (Inside Man) | قهرمان محکوم به اعدام


منبع: زومجی

3

1401/10/23

21:49


معرفی سریال نفوذی (Inside Man) | قهرمان محکوم به اعدام

«همه ما قاتل هستیم؛ فقط به یک دلیل و یک روز بد نیاز داریم. فقط باید آدم مناسب خود را پیدا کنیم.» استیون موفات که از نویسندگان و تهیه‌کنندگان مشهور تلویزیونی به شمار می‌رود، تا به امروز آثار برجسته زیادی را کار کرده که هر کدام از آن‌ها ماجرای متنوعی را به ما نشان می‌دهد. حالا این هنرمند باری دیگر با یک اثر دلهره‌آور و درام، طرفداران خود را پای تلویزیون‌ها دور هم جمع کرده است. سریال Inside Man (نفوذی) یک اثر جدید از شبکه بی‌بی‌سی وان است که توسط نتفلیکس هم پخش می‌شود.

این سریال داستان بسیار جذاب خود را در ۴ قسمت بیان می‌کند؛ هرچند که در پایان ماجرا خیلی تئوری‌ها و سوالات بی‌پاسخ همچنان در ذهن مخاطب باقی می‌ماند که ممکن است با قصد و منظور به این شکل بوده باشد. یعنی سازنده با ترفندی جذاب کاری کرده تا مخاطب هم تصور کند که داستان به پایان رسیده است و هم این نظریه را داشته باشد که ماجرا همچنان ادامه دارد و فصل دومی هم در کار خواهد بود؛ هرچند که هنوز سازندگان هیچ صحبتی درباره فصل بعدی این مجموعه مطرح نکردند بنابراین نمی‌توان آنقدرها هم نسبت به این موضوع امیدوار بود.

استنلی توچی به همراه یک زندانی و زندانبان در سریال Inside Man

دیوید تننت در نقش هری واتلینگ، استنلی توچی در نقش جفرسون گریف، دالی ولز در نقش جنیس فایف، لیدیا وست در نقش بث دیونپورت، لیندزی مارشال در نقش مری واتلینگ، دیلن بیکر در نقش کیسی و غیره از جمله بازیگرانی هستند که در این سریال ایفای نقش می‌کنند. منتقدانی که سریال نفوذی را تماشا کردند، امتیازات نسبتا بالا و نظرات خوبی را برایش ثبت کردند. آن‌ها با «یک ماجرای اسرارآمیز درست و حسابی و طبق معمول سرگرم کننده از استیون موفات» آن را توصیف کردند. البته با وجود منتقدانی که آن را دوست داشتند، افرادی هم بودند که نسبت به بخش‌هایی از سریال منتقد بودند.

به‌عنوان مثال منتقد مجله آیریش ایندیپندنت عنوان کرد که یک صحنه‌ی به‌خصوص از قسمت چهارم که تقابل بین مری و بث بود، باعث شد که سریال نفوذی کاملا وارد ژانر سیتکام شود؛ این اتفاق بسیار عجیبی است زیرا موفات کاملا در تلاش بود تا نکات جدی‌ای را درباره ماهیت انسان و ظرفیت آدم‌ها برای استفاده از روش‌های خشن را به تصویر بکشد. از طرف دیگر هم منتقد سایت دیلی تلگراف عنوان کرد که «موفات می‌تواند هر مکالمه‌ی خوب و پیچش‌های داستانی هوشمندانه‌ی کوچکی را در سریال نفوذی به کار ببرد؛ اما کل مجموعه روی یک نقص بسیار اساسی ساخته شده که به هیچ شکلی نمی‌توان از آن عبور کرد.»

معلم در حال آموزش ریاضی به دانش‌آموز خود در سریال Inside Man

حالا نکته جالب این ماجرا این است که پسر خود استیون موفات یعنی لوئیس اولیور هم در این سریال بازی می‌کند و نقش بن واتلینگ، پسر هری واتلینگ را برعهده دارد؛ هنرنمایی که به‌گفته‌ی منتقدان، بسیار چشمگیر و برجسته است. نکته‌ی جالب‌تر این است که سازندگان سریال Inside Man، یعنی خود استیون موفات و همچنین پاول مک‌گوگان (کارگردان مجموعه)، در گذشته در ساخت سریال Sherlock (شرلوک) هم نقش بسیار بزرگی داشتند. شاید همین موضوع یکی از دلایلی بود که خیلی‌ها را نسبت به تماشای این سریال ترغیب کرد؛ همچنین یکی از دلایلی بود که باعث شد بینندگان نسبت به کیفیت سریال نفوذی خرده بگیرند.

داستان به‌گونه‌ای نوشته شده که انگار فقط یک شخصیت اصلی و محوری ندارد. اما از یک زندان و یک زندانی خاص آغاز می‌شود که همسر خود را به قتل رسانده است و حالا محکوم به اعدام است. از آنجایی که او خودش یکی از متخصصان جرم‌شناسی محسوب می‌شود، تصمیم می‌گیرد که در این مدت زمان باقیمانده از عمرش، پرونده‌های جنایی افراد دیگر را حل کند و آن‌ها را به پاسخ برساند؛ البته که نه هر پرونده‌ای، بالاخره او هم یک سری معیارهای خاص برای انتخاب پرونده‌هایش دارد. از سوی دیگر هم یک نایب مذهبی یا همان پدر روحانی وجود دارد که به خاطر محافظت از دستیارش، درگیر ماجرای بسیار پیچیده‌ای می‌شود.

استنلی توچی به همراه یک زندانی دیگر و روزنامه‌نگار در سریال Inside Man

این ماجرا در ابتدا خودش را درگیر می‌کند اما به مرور زمان تمام شخصیت‌های سریال را درگیر می‌کند. به همین ترتیب، او تصمیم می‌گیرد که به خاطر محافظت از همسر و پسرش، تمام تقصیرها را گردن بگیرد و به اصطلاح این خودش باشد که به جهنم می‌رود. درست است که این سریال شخصیت‌های خیلی زیادی ندارد اما همانند هر مجموعه دیگری در ابتدا هیچ ارتباطی بین آن‌ها دیده نمی‌شود. اما تنها کافی است چند دقیقه از داستان را تماشا کنیم تا ببینیم که چطور آن‌ها به هم گره می‌خورند و تک تک اعمال آن‌ها روی زندگی دیگر شخصیت‌ها تاثیر می‌گذارد.

اینطور تصور می‌شود که بعد از پایان یافتن قسمت چهارم، خط داستانی به‌طور کامل به پایان برسد و تمام سوالات پاسخ داده شود. اما وقتی سریال به پایان می‌رسد، متوجه می‌شویم که همه چیز را فهمیدیم و هیچ چیزی نفهمیدیم. به این نتیجه می‌رسیم که هنوز خیلی از سوالات بی‌پاسخ باقی مانده است و اصلا معلوم نیست چه زمانی به پاسخ خود برسند. سریال نفوذی از آن دسته مجموعه‌ها است که در تمام مدت شما را لبه‌ی صندلی نگه می‌دارد و لحظه‌ای به شما اجازه نفس کشیدن نمی‌دهد. خوبیِ سریال‌های کوتاه این است که زود داستان خود را به پایان می‌رسانند و الکی همه چیز را کش نمی‌دهند؛ به این شکل سوالات زود پاسخ داده می‌شوند (البته نه در رابطه با این مورد).

اما از سوی دیگر هم سریال‌های جنایی و دلهره‌آورِ کوتاه، آنقدر تند تند و پشت سر هم ماجراهای هیجانی را به مخاطب نشان می‌دهند که مخاطب بیچاره تا مرز حمله عصبی پیش می‌رود. البته این دسته سریال‌ها طرفدار هم کم ندارند؛ به همین دلیل هم است که مدام مجموعه‌هایی از این قبیل ساخته می‌شوند تا نیازهای هیجانی مخاطب را برآورده کنند. شما هم اگر از علاقمندان به این ژانر هستید، نه‌تنها سریال نفوذی، بلکه سه مجموعه‌ی پیشنهادی زیر را هم اصلا از دست ندهید.


سریال های مشابه سریال نفوذی

تارون اجرتون در حال تلفن صحبت کردن در زندان در سریال Black Bird

سریال Black Bird

سریال پرنده سیاه

  • بازیگران: تارون اجرتون، پال والتر هاوزر و سپیده معافی
  • ژانر: درام، اسرارآمیز و جنایی
  • سال پخش: ۲۰۲۲

بعد از اینکه جیمی کین به ۱۰ سال در یک زندان با حداقل موازین امنیتی بدون آزادی مشروط محکوم شد، وارد معامله با اف بی آی می‌شود. او قرار است در ازای آزادی خود، به یک زندان فوق امنیتی برود و با یک قاتل سریالی و جنایتکار مجنونی به نام لری هال دوست شود. او باید ازطریق این دوستی، از هال یک اعتراف محکم بگرد تا بتواند محکومیت هال را قطعی کند. علاوه‌بر این، باید در ازای آزادی خود، محمل دفن جسد حدود ۱۸ زنِ قربانی را پیدا کند.


دیوید تننت در نقش یک قاتل سریالی در سریال Des

سریال Des

سریال دز

  • بازیگران: دیوید تننت، دنیل میز و جیسون واتکینز
  • ژانر: درام، تاریخی و جنایی
  • سال پخش: ۲۰۲۰

در سال ۱۹۸۳، یک قاتل سریالی به نام دنیس نیلسن در شهر لندن دستگیر می‌شود؛ آن هم بعد از اینکه بقایای یک انسان در لوله‌ی آب نزدیک خانه‌ی او پیدا شد.


شخصیت های اصلی سریال Mindhunter با پس زمینه محل وقوع جرم

سریال Mindhunter

سریال شکارچی ذهن

  • بازیگران: جاناتان گراف، هولت مک‌کالانی و هانا گراس
  • سال پخش: ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۹
  • ژانر: جنایی، درام و اسرارآمیز

این سریال، داستان تأسیس واحد علوم رفتاری در سازمان اف‌بی‌آی در اواخر دهه ۱۹۷۰ را نقل می‌کند؛ زمانی‌که جرم‌شناسی بالینی آغاز شده بود. سریال شکارچی ذهن دو تن از ماموران این واحد را نشان می‌دهد که یک پروژه تحقیقاتی را آغاز می‌کنند و در طی آن، به مصاحبه قاتلین سریالی دستگیرشده می‌پردازند؛ برای اینکه روان آن‌ها را بهتر درک کنند و بتوانند پرونده‌های در جریان را سریع‌تر به پایان برسانند.


نظرات


تصویری


ویدئو