مشمولان مالیات خودرو در سال 1402 چه کسانی هستند؟

منبع: تکراتو

3

1401/10/23

23:33


مشمولان مالیات خودرو در سال 1402 و شرایط دریافت مالیات خودرو در بودجه 1402 مشخص شده است. اما کدام خودروها مشمول مالیات هستند؟

مشمولان مالیات خودرو در سال 1402 چه کسانی هستند؟

مشمولان مالیات خودرو در سال 1402 و شرایط دریافت مالیات خودرو در بودجه 1402 مشخص شده است. اما کدام خودروها مشمول مالیات هستند؟

بنابر آنچه در لایحه بودجه 1402 مشخص شده است، مالکان خودروهایی با ارزش بالاتر از 1 میلیارد و 500 میلیون تومان مشمول مالیات سالانه خودرو هستند و نسبت به مازاد این مبلغ باید سالانه 1 درصد به عنوان مالیات بپردازید.

بیشتر بخوانید: طرح یکپارچه سازی اطلاعات کارکنان و شرکت‌های دولتی در بودجه 1402

مشمولان مالیات خودرو در سال 1402

در لایحه بودجه سال 1402 آمده که انواع خودروی سواری و وانت دوکابین با شماره انتظامی که در اختیار مالکان اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی قرار دارند، اگر قیمت آن‌ها بیش از 1 میلیارد و 500 میلیون تومان باشد، بایستی نسبت به مازاد این مبلغ سالانه 1 درصد مالیات پرداخت کنند. بنابر این لایحه، مشمول بایستی نهایتا تا پایان بهمن ماه هر سال مالیات خودرو را پرداخت کرده و پیش از پرداخت نیز امکان ثبت نقل و انتقال خودرو وجود ندارد.

مشمولان مالیات خودرو در سال 1402 چه کسانی هستند؟

متن این لایحه به شرح زیر است:

۱- مأخذ محاسبه مالیات خودرو موضوع این بند قیمت روز انواع خودرو با توجه به تاریخ ساخت یا واردات آن و فقط طبق مشخصات مالک خودرو درج شده در شناسنامه خودرو صادره توسط نیروی انتظامی برگ سبز به عنوان سند رسمی خودرو است که توسط سازمان امور مالیاتی کشور هر ساله تا پایان فروردین ماه تعیین و اعلام می‌شود مأخذ مزبور برای انواع خودرو که بعد از اعلام سازمان تولید یا وارد می‌شوند بلافاصله پس از تولید یا واردات آن توسط سازمان مزبور تعیین و اعلام خواهد شد.

سازمان امور مالیاتی کشور مکلف است مراتب را به نحو مقتضی به اطلاع اشخاص مشمول برساند تمام اشخاص حقیقی و حقوقی مکلفند مالیات سالانه مربوط به خودروهای تحت تملک خود و فرزندان کمتر از ۱۸ سال و محجور تحت تکفل را حداکثر تا پایان بهمن ماه هر سال پرداخت کنند.

ثبت نقل و انتقال خودروهایی که به موجب این بند برای آنها مالیات وضع شده است قبل از پرداخت بدهی مالیاتی مورد انتقال شامل مالیات بر دارایی، نقل و انتقال قطعی و اجاره ممنوع است متخلفین از حکم این بند در پرداخت مالیات متعلقه مسئولیت تضامنی دارند.

۲- به دولت اجازه داده می‌شود طبق پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه کشور و متناسب با شرایط اقتصادی کشور هر ۳ سال یک بار نسبت به کاهش یا افزایش قیمت پایه تعیین شده فوق‌الذکر اقدام و مراتب را ابلاغ کند.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما درباره مشمولان مالیات خودرو در سال 1402 چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو