تالاب یانیق یکی از جاذبه های طبیعی آذربایجان شرقی به شمار می رود

منبع: همگردی

5

1401/10/24

09:33


جاذبه ها/ براساس آخرین خبرهای واصله، تالاب یانیق یکی از جاذبه های طبیعی آذربایجان شرقی به شمار می رود.

یکی از دیدنی های هشترود، تالاب یانیق هشترود نام دارد که با چشم انداز معرکه خود به شما انرژی می بخشد و خاطره ساز می شود. بعد از اینکه 35 کیلومتر از شهر هشترود به سمت مراغه رفتید، به تالاب یانیق می رسید که همچون نگینی درخشان در دل طبیت رخ نمایی می کند. این تالاب از 2 بخش مجزا به فاصله 1 /5 کیلومتر از همدیگر تشکیل شده است. یکی از 2 تالاب یانیق که به عنوان استخر طبیعی آبیاری مورد استفاده کشاورزان قرار میگیرد، وسعتی در حدود یک هکتار و تالاب دیگر که در گوی تپه ماهور قرار گرفته و به صورت نوار باریک امتداد یافته، 4 هکتار وسعت دارد.

ارتفاع تالاب های یانیق از سطح دریا یک هزار و 600 متر بوده و هر دوی آنها در بخش مرکزی خود بیش از 2 متر عمق دارند. سواحل و حوزه آبریز تالاب یانیق را زمین های زراعی و چمنزار تشکیل داده و در ترکیب پوشش گیاهی سواحل غیر از تعدادی درخت بید، درخت یا درختچه دیگری وجود ندارد. حاشیه تالاب یک هکتاری دایره ای شکل و کاملا پوشیده از نی است بطوریکه آب داخل محدوده تالاب را به صورت حلقه ای در برگرفته است. وجود این نیزار انبوه مخفیگاه مناسبی را برای پرندگان آبزی بویژه در زمان احساس خطر بوجود آورد.

پوشش گیاهی حوزه آبریز و سواحل تالابهای یانیق از 2 بخش مرتعی و زراعی تشکیل شده که گیاهان مرتعی متشکل از انواع استپی و نیمه استپی بوده و بخشی از پوشش گیاهی مرتعی را گیاهان مهاجم یا علف های هرز تشکیل داده که در اثر تغییر کاربری و چرای مفرط دام در منطقه شکل گرفته است. گیاهان حاشیه تالاب های یانیق را انواع جگن، گراس ها و آلاله تشکیل می دهد که دارای رویش فصلی بوده و بر حسب تغییرات حجم آب تالاب در سواحل، ظاهر و در میان گل و لای مدفون می شوند. تالاب یانیق هم مانند دیگر تالاب های هشترود با فرا رسیدن فصل سرما در یخبندان زمستانه فرو می رود.

دوران یخبندان یانیق مانند تالاب های دیگر بین چهار تا پنج ماه طول کشیده و پس از ذوب شدن یخ ها، پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی در هر 2 تالاب حضور می یابند. متأسفانه تالاب یانیق به رغم شناخته شدن به عنوان یکی از چهار زیستگاه زادآوری اردک سرسفید در کشور از نظر قانونمندی مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست در زمره مناطق آزاد بوده و در فصول مجاز مورد استفاده شکارچیان قرار میگیرد.

تالاب یانیق یکی از جاذبه های طبیعی آذربایجان شرقی به شمار می رود

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو