رژیم غذایی گاستریت؛ بایدها و نبایدهای غذایی برای کسانی که التهاب معده دارند

منبع: خبرنما

5

1401/10/26

02:29


رژیم غذایی گاستریت می تواند به کاهش علائم گاستریت ناشی از التهاب مخاط معده کمک کند. سوء هاضمه، نفخ، حالت تهوع و سوزش معده درد اغلب پس از خوردن غذاهای چرب یا تند شدیدتر می شود. رژیم گاستریت برای کاهش علائم حمله حاد (ناگهانی) گاستریت یا کنترل حملات مداوم گاستریت، که اغلب مربوط به یک بیماری مزمن مانند کم خونی خطرناک است، توصیه می شود. کلید رژیم غذایی مناسب برای افراد مبتلا به گاستریت پرهیز از غذاهای اسیدی و تند است…

رژیم غذایی گاستریت؛ بایدها و نبایدهای غذایی برای کسانی که التهاب معده دارند

رژیم غذایی گاستریت می تواند به کاهش علائم گاستریت ناشی از التهاب مخاط معده کمک کند. سوء هاضمه، نفخ، حالت تهوع و سوزش معده درد اغلب پس از خوردن غذاهای چرب یا تند شدیدتر می شود. رژیم گاستریت برای کاهش علائم حمله حاد (ناگهانی) گاستریت یا کنترل حملات مداوم گاستریت، که اغلب مربوط به یک بیماری مزمن مانند کم خونی خطرناک است، توصیه می شود. کلید رژیم غذایی مناسب برای افراد مبتلا به گاستریت پرهیز از غذاهای اسیدی و تند است.

در این نوشتار رژیم غذایی گاستریت، آنچه باید بخورید و غذاهایی که باید از آن ها اجتناب کنید، گرد‌آوری شده است.

مطالب مرتبط: بهترین غذاها برای معده درد؛ ۷ ماده غذایی که به تسکین درد کمک می‌کنند

تاثیر رژیم غذایی گاستریت

رژیم گاستریت شما را از خوردن غذاها یا نوشیدنی هایی که معمولا باعث تحریک معده می شوند باز می دارد. این خوراکی‌ها شامل غذاهای تند، قهوه، الکل و میوه های اسیدی است.

هرچند واکنش افراد در مصرف غذاهای خاص متفاوت است اما این رژیم انعطاف پذیری بیشتری دارد. اگر برای تورم معده خود مجبور به پیروی از یک برنامه خاص غذایی هستید، رژیم گاستریت بهترین انتخاب است.

شما می توانید از بعضی غذاها به مقدار خیلی کم مصرف کنید. اما بعضی غذاها را نباید مصرف کنید.

فرد مبتلا به گاستریت کوتاه مدت شاید نیاز به پیروی طولانی مدت از رژیم غذایی نداشته باشد. زیرا می توان با مصرف بعضی محرک های خاص از مسکن های بدون نسخه (NSAIDs)، برای متوقف کردن التهاب و علائم ناراحت کننده معده استفاده کرد.

گاستریت که به دلیل یک بیماری زمینه ای ایجاد می شود، نیاز به برنامه غذایی خاص و طولانی مدت دارد. افرادی که مستعد تورم معده هستند یا معده حساسی دارند صرفا باید از غذاهای تند و کافئین دار اجتناب کنند. بایدها و نبایدهای غذایی برای افراد مبتلا به گاستریت به قرار زیر هستند:

در این مطلب بخوانید: علت معده درد صبحگاهی؛ ۵ اختلالی که عامل بروز درد معده هستند

1. میوه ها و سبزیجات

از مصرف محصولات اسیدی مانند مرکبات و گوجه فرنگی دوری کنید. علاوه بر این، از ادویه و سبزیجاتی که برای افزودن طعم به غذا اضافه می شوند مانند پیاز و فلفل تند خودداری کنید.

میوه ها و سبزیجات کم اسید را انتخاب کنید. سیب، انواع توت ها، کدو تنبل و هویج گزینه های خوبی در این رژیم هستند. همچنین منابع سرشار از فیبر را تشکیل می دهند. هرچند موز تولید مخاط را تحریک می کند تا از اسیدهای معده محافظت کند و فیبر محلول را به رژیم غذایی اضافه می کند. اما گاهی برای دستگاه گوارش ایجاد مشکل می کند.

2. غلات کامل در رژیم غذایی گاستریت

این مواد غذایی که شامل غلات کامل مانند نان، برنج قهوه ای و ماکارونی است. در این رژیم ایده آل محسوب می‌شوند زیرا ملایم و سرشار از فیبرند. با مصرف این مواد غذایی به سلامت دستگاه گوارش خود کمک کنید. جو و کینوا از دیگر گزینه های مغذی هستند که باید مصرف کنید. با این حال، اگر در خوردن و هضم آن ها مشکل دارید، از برنج سفید ساده یا سیب زمینی سفید مصرف کنید که هضم آن ها آسان تر است.

لینک مرتبط: علائم معده درد عصبی؛ چطور درد عصبی معده را از بین ببریم؟

از ذرت و هر چیزی که از ذرت تهیه می شود، مانند نان ذرت، برخی از ماکارونی های بدون گلوتن و سایر محصولات با این ترکیب خودداری کنید.

3. لبنیات

چربی می تواند پوشش داخلی معده را تحریک کرده و باعث بروز علائم گاستریت شود. از مصرف محصولات لبنی پرچرب خودداری کنید. می توانید از محصولات لبنی کم چرب استفاده کنید. ماست کم چرب و کم قند گزینه خوبی در این رژیم غذایی است. به دنبال برندی باشید که حاوی پروبیوتیک های سالم برای روده باشد.

از سس‌ها، فیلینگ‌ها یا پودینگ‌هایی که با خامه‌های غنی، غلیظ یا پنیرهای نرم تهیه شده‌اند، خودداری کنید. اگر در موقعیتی قرار می گیرید که باید کمی بخورید، مقدار کمی بردارید.

4. پروتئین

تخم مرغ، سفیده تخم مرغ و جایگزین های تخم مرغ منابع عالی پروتئین در هر زمانی از روز هستند. در پخت آن ها با کره، شیر و چاشنی (حتی فلفل سیاه) خودداری کنید. از خوردن گوشت های نمکی و فرآوری شده صبحانه مانند سوسیس صرف نظر کنید.

از مصرف گوشت قرمز که سرشار از چربی است و می تواند علائم گاستریت را تجدید کند، خودداری کنید. مرغ بدون چربی و غذاهای دریایی کبابی یا آب پز (غیر سرخ شده) را انتخاب کنید.

پیشنهاد می شود بخوانید: علل درد معده بعد از غذا: اگر بعد از غذا معده درد می شوید، این مطلب را بخوانید!

بادام زمینی و کره بادام زمینی سرشار از پروتئین هستند، اما چربی زیادی نیز دارند. به همین دلیل ممکن است برای برخی از افراد مبتلا به گاستریت مشکل ساز شود. حبوبات و لوبیا سرشار از پروتئین و فیبر هستند که گاهی اوقات علائم بیماری را تشدید می کنند. ابتدا از این خوراکی ها خیلی کم مصرف کنید تا ببینید می توانید به راحتی هضم کنید یا خیر.

سوپ هایی که بر پایه آب گوشت هستند، انتخاب بهتری نسبت به سوپ های خامه ای یا لبنی محسوب می‌شوند.

5. دسر در رژیم غذایی گاستریت

غذاهای سرشار از چربی یا قند می توانند باعث تشدید علائم بیماری شوند. بنابراین باید در رژیم غذایی گاستریت از مصرف آن ها اجتناب شود. پس از مصرف شیرینی، بستنی، پودینگ و شکلات جلوگیری کنید.

با انواع توت ها مانند لبنیات کم چرب یا پنیر بدون چربی دسر و شیرینی درست کنید تا معده را تحریک نکنید.

مواد مورد استفاده در دسرهایی که ممکن است معده را تسکین دهند عبارتند از: کمی عسل، زنجبیل، نعناع فلفلی و زردچوبه.

این مطلب: ۱۰ درمان خانگی معده درد که برای تان معجزه می کند

6. نوشیدنی ها

از کافئین، نوشیدنی‌های شیرین، نوشابه، نوشیدنی‌های انرژی‌زا، آب‌میوه های اسیدی (آب پرتقال یا گوجه‌فرنگی) خودداری کنید.

در حالی که باید از کافئین اجتناب کنید. اما برخی از افراد مبتلا به گاستریت خفیف می توانند چای کم رنگ یا قهوه خیلی کم با شیر کم چرب مصرف کنند.

آب، چای گیاهی، شیر غیر لبنی، و آب میوه های کم قند/کم اسید بهترین گزینه برای مصرف در این رژیم هستند.

چه زمانی غذا بخوریم؟

اگر به دلیل ورم معده مستعد ناراحتی معده هستید، ممکن است تغییر زمان مصرف وعده‌های غذایی و میان‌وعده‌هایتان مفید باشد. سعی کنید در طول روز وعده‌های غذایی کوچک‌تر را به‌جای سه وعده‌ی بزرگ‌تر مصرف کنید.

اگر در وعده های غذایی احساس سیری نمی کنید، پس چند میان وعده دیگر نیز به برنامه غذایی خود اضافه کنید.

در حالی که فهرست طولانی‌ای از غذاهایی که در رژیم گاستریت باید از آن ها اجتناب کرد، وجود دارد. اما تنوع غذایی بالایی نیز وجود دارد که می توانید از آن ها استفاده کنید. شما می توانید خیلی راحت با توجه به وضعیت سلامتی و ترجیحات غذایی خود دست به انتخاب غذاها بزنید. اما قبل از آن باید به این نکات توجه کنید:

  • حساسیت به سلیاک و گلوتن

پاستاهای بدون گلوتن و سایر مواد غذایی اغلب از ذرت تهیه می‌شوند که در صورت ابتلا به گاستریت باید از مصرف آن اجتناب کنید. حتما برچسب مواد روی غذاهای فاقد گلوتن را بخوانید.

به فکر سلامتی خود باشید: درمان های خانگی برای درد معده؛ ۸ بهترین درمان طبیعی سوء هاضمه

  • دیابت در رژیم غذایی گاستریت

با پزشک خود در مورد نحوه درمان قند خون پایین (هیپوگلیسمی) صحبت کنید. در حالی که قند در رژیم غذایی گاستریت توصیه نمی شود، اما گاهی اوقات برای افزایش قند خون پایین به گلوکز نیاز خواهید داشت. در صورت امکان از آب پرتقال، نوشابه، شکلات خودداری کنید. قرص های گلوکز، میوه های غیر اسیدی، آب سیب، شربت افرا یا عسل جایگزین های بهتری برای این وضعیت هستند.

  • آلرژی های غذایی

در رژیم غذایی ورم معده می توان غذاهای متنوعی را انتخاب کرد. فقط از خوردن غذاهایی که به آن حساسیت دارید خودداری کنید.

  • اختلالات پزشکی متعدد

اگر به یک یا چند بیماری متبلا هستید، پس باید به خوردن غذا بیشتر اهمیت بدهید. با پزشک خود صحبت کنید و در مورد اولویت بندی نیازهای غذایی خود با او مشورت کنید.

لینک مرتبط: ۹ راه برای خلاص شدن از درد معده 

  • بارداری و شیردهی با رژیم غذایی گاستریت

در طول دوران بارداری و شیردهی شما بیشتر احساس گرسنگی می کنید و همچنین بدن شما به مواد مغذی بیشتری نیاز دارد. بنابراین با پزشک خود صحبت کنید تا مطمئن شوید که کالری و مواد مغذی کافی در رژیم غذایی شما وجود داشته باشد.

  • رژیم های گیاه خواری یا وگان

بیشتر پروتئین های گیاهی برای رژیم گاستریت توصیه نمی شوند. برای اطمینان از دریافت پروتئین کافی، با پزشک یا متخصص تغذیه خود مشورت کنید.

در رژیم غذایی ورم معده باید از طعم دهنده ها و چاشنی هایی که معمولا در آشپزی استفاده می شود خودداری کنید. مانند:

  • فلفل سیاه
  • فلفل تند
  • سیر
  • فلفل تند
  • خردل
  • جوز هندی
  • پیازها
  • فلفل قرمز
  • گوجه فرنگی ها
  • قند

همچنین سایر گیاهان و ادویه ها مانند ریحان، پونه کوهی، مریم گلی و ترخون کمتر باعث تحریک معده می شوند. برخی ادویه ها مانند زنجبیل و زردچوبه حتی ممکن است ناراحتی معده شما را کاهش دهند.

اینجا بخوانید: درمان اسیدیته معده: با ۵ ماده غذایی موثر مشکلات معده را دور نگه دارید

کلام پایانی

تغییر رژیم غذایی می تواند چالش برانگیز باشد، اما نباید استرس بگیرید. برنامه ریزی وعده های غذایی و آماده کردن وعده های غذایی از قبل می تواند به شما کمک کند تا در مسیر درست قرار بگیرید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو