نشانه های لاغر شدن کودک و دلایل بروز آن

نشانه های لاغر شدن کودک و دلایل بروز آن


منبع: آرگا

7

1401/11/14

01:07


لاغر شدن کودک ممکن است به دلایل مختلفی باشد که در این مطلب سعی می کنیم به بررسی علت های آن و همچنین به بیان نشانه های کاهش وزن در کودکان بپردازیم.

هنگامی که صحبت از کاهش وزن و لاغر شدن کودک می شود بسیاری از موارد، از جمله مایع، چربی و توده عضلانی در آن دخالت دارند. برخی مواقع بعضی از کودکان دچار کم وزنی ناگهانی و به ظاهر بی دلیل می شوند.

علل لاغر شدن کودک

دلایل احتمالی لاغر شدن کودک

در بیشتر مواقع لاغر شدن در کودکان به صورت موقتی قابل کنترل و به ندرت خطرناک می باشد. با این وجود در صورتی که بعضی دیگر از علائم مثل تب و استفراغ را داشته باشند امکان دارد نشان دهنده مشکلی جدی باشد. آگاهی از علت دقیق کاهش وزن به درمان به موقع منجر می شود. نوسانات مرتبط به وزن در کودکان بسیار رایج و بی خطر است در حقیقت رشد سریع، استرس و بسیاری از این موارد اینچنینی می‌تواند در ایجاد کاهش وزن نقش داشته باشد به صورت کلی علل دیگری که به کاهش وزن منجر می‌شود به شرح زیر است:

اتفاقات استرس زا

رویدادهای مثل طلاق والدین، آزار و اذیت کودک و تغییر مدرسه از جمله مواردی هستند که به استرس کودکان منجر می‌شود استرسی که به صورت مزمن با شدت افسردگی و اضطراب را به دنبال دارد که در نهایت تغییراتی در رژیم غذایی به وجود می آورد. کاهش رژیم غذایی یا بی اشتهایی در طی این مشکلات در نهایت به لاغری کودکان منجر می‌شود. برخی مواقع بر عکس این مورد نیز وجود دارد که برخی از این کودکان در این مواقع دچار پرخوری می شود که باعث افزایش وزن می‌شود.

عادت غذایی نامناسب

کودکان برای رشد باید رژیم غذایی مناسب داشته باشند. زمانی که کودکان به اندازه کافی غذا نمی خورند کالری کمتری نسبت به میزان مورد احتیاج استفاده می کنند  که به کاهش وزن و لاغر شدن کودک منجر می شود این حالت موقتی می باشد و هر زمان که کودکان رژیم غذای کاملی داشته باشند لاغری آن ها رفع می شود.

اختلالات خوردن

اختلالاتی که در خوردن مثل بی اشتهایی و سلامت روانی وجود دارد تغییراتی را در الگوی غذایی به وجود می آورد و در نتیجه موجب کاهش وزن در کودکان می‌شود چنین شرایطی باعث به وجود آمدن مشکلاتی مرتبط با رشد می‌شود.

علل لاغر شدن بچه

افزایش فعالیت

کودکان همیشه فعالیت زیادی دارند که بالطبع به انرژی زیادی نیازمند هستند اگر به اندازه مورد احتیاج انرژی دریافت نکنند موجب کاهش وزن خواهد شد. بهتر است در این خصوص با پزشک مشورت داشته باشید تا بهترین رژیم غذایی را برای تامین انرژی در نظر بگیرد.

اختلالات گوراشی

مشکلات گوارشی مثل بیماری التهابی روده و بیماری سلیاک بیشتر بر هضم و جذب غذا تأثیرگذار هستند البته اشتهای کودک نیز تحت تاثیر جنین مشکل قرار خواهد گرفت و به دنبال آن کاهش وزن ناخواسته در این دسته از افراد به وجود می آید.

بیماری طی کوتاه مدت

بیماری هایی مانند آنفولانزا و سرماخوردگی در کودکان می تواند به کاهش وزن منجر شود وابسته به اینکه شدت عفونت تا چه اندازه است کاهش وزن می تواند از خفیف تا شدید باشد. بیشتر کودکان به محض بهبودی،با شروع رژیم غذایی مناسب کمبود وزن خود را جبران می‌کنند.

مشکلات هورمونی

مشکلات هورمونی مثل بیماری آدیسون یا همان نارسایی غده فوق کلیه پرکاری تیروئید و دیابت نوع ۱ بر متابولیسم تاثیر می‌گذارد و در نتیجه کودک لاغر می‌شود. کودکانی که دچار مشکلات هورمونی می باشند بر اساس نوع اختلالی که دارن علائم دیگری مثل اسهال و استفراغ و درد شکم را تجربه می کنند.

علت لاغر شدن کودک

مشکلات دهانی یا عصبی

کودکانی که به مشکلات دهانی مانند شکاف کام و مشکلات عصبی مثل فلج مغزی دچار هستند امکان دارد دچار مشکلاتی نیز در تغذیه و بلع می شوند چنین مشکلی می توان مصرف غذای آنها را کاهش دهد و به کاهش وزن ناخواسته دچار کند.

اختلالات ژنتیکی

اختلالات ژنتیکی مثل فیبروکیستیک که دلیل کاهش وزن کودکان می باشد. بعضی از اختلالات ژنتیکی برای مقدار آنزیم ها در بدن تاثیر گذار است که در نتیجه کاهش وزن را به دنبال دارد.

استفاده از دارو

استفاده بعضی از داروها برای درمان بیماری‌های مزمن و حاد می‌تواند موجب ایجاد عوارض جانبی مثل کاهش وزن می‌شود اگر کودک شما داروی خاصی استفاده می کند و دچار کاهش وزن شده است این موضوع را با پزشک در میان بگذارید. عموماً داروهای مثل ضدصرع نرم بعضی از داروهای ضد افسردگی باعث کاهش وزن در فرد می شود. افزون بر این مواردی که برای شما بیان کردیم بعضی از بیماریها مثل مشکلات قلبی و کلیوی می تواند به کاهش وزن منجر شود کاهش وزن هادی و پیشرفته می‌تواند به علت شرایط مطلوب مثل سرطان اتفاق بیفتد.

توضیح در مورد لاغر شدن بچه

نشانه های کاهش وزن غیر طبیعی

همانگونه که قبل از این برای شما گفتیم تغییرات وزن در کودکان بسیار شایع است در صورتی که لاغر شدن در طفل با علائم دیگری مانند موارد زیر همراه باشد می تواند نشان دهنده مشکل جدی باشد:

  • از دست دادن اشتها
  • کم آبی و کاهش ادرار
  • استفراغ و اسهال و یبوست
  • ضعف و بی حالی
  • خواب آلودگی یا بی خوابی
  • سرگیجه
  • ناراحتی شکمی
  • تب
  • سرفه و گلودرد

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو تا عید

‎ نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۱۲ کیلو لاغری با دمنوش گیاهی تا عید، همین الان میتونین مشاوره رایگان بگیرین.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو