سامانه انتشار آرای قضایی به زودی راه‌اندازی می‌شود

منبع: تکراتو

3

1401/11/14

01:13


رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه ضمن اعلام راه‌اندازی سامانه انتشار آرای قضایی تا آخر سال، مهم‌ترین سامانه سند تحول قوه قضائیه را سامانه سها دانست

سامانه انتشار آرای قضایی به زودی راه‌اندازی می‌شود

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه ضمن اعلام راه‌اندازی سامانه انتشار آرای قضایی تا آخر سال، مهم‌ترین سامانه سند تحول قوه قضائیه را سامانه سها دانست

«مسعود ستایشی»، سخنگوی قوه قضائیه، روز سه‌شنبه (11 بهمن) در نشست خبری مشترک با مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه درخصوص عملکرد این دستگاه نسبت به سند تحول دیجیتالی قوه قضائیه اعلام داشت: «در مقطع فعلی، محدوده مکانی و زمانی در دسترسی به خدمات قضایی برداشته شده است. پنجره واحد قوه قضائیه این دسترسی را برقرار کرده است که اگر در گذشته دسترسی به حوزه عدالت با مراجعه حضوری صورت می‌گرفت و بعدها با خدمات فراگیر تسهیل شد، در حال حاضر این دسترسی در تمام ساعات شبانه‌روز برای مردم برقرار است. اقداماتی چون انتخاب هوشمند کارشناس قضایی، ابلاغ الکترونیکی و بانک مجرمان فراری و دستیار هوشمند قاضی از جمله اقدمات قوه قضائیه در عمل به سند تحول است».

وی همچنین در مورد مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه بیان کرد: «این مرکز مغز هوشمند دستگاه قضایی است و سنجش ‌و پالایش این قوه را بر عهده دارد. در سند تحول قضایی تکالیف مستقیم و غیرمستقیم گوناگونی بر عهده مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه قرار گرفته است».

بیشتر بخوانید: راه اندازی بیمه سایبری و امنیت الکترونیکی صنعتی توسط شورای عالی فضای مجازی

راه‌اندازی سامانه انتشار آرای قضایی و سها

«محمد کاظمی‌فرد»، رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه، درباره سامانه هوشمند استعلامات مالی (سها) اعلام کرد: «بیش از 25 استعلام مختلف را در اختیار قضات قرار دادیم. مهم‌ترین سامانه‌ای که بر اساس سند تحول قضایی شکل گرفته سامانه هوشمند استعلامات مالی یا سها است و این سامانه در اجرای احکام و برای شخصی که محکوم شده استفاده می‌شود و یکی از خبرهای خوبی که به زودی اعلام می‌کنیم بحث مسدودی حساب‌های بانکی محکومان است».

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه درباره سامانه انتشار آرای قضایی خاطرنشان کرد: «با راه‌اندازی سامانه آرای قضایی امروز بیش از چهار میلیون آرای قضایی با بهره‌گیری از فناوری‌های نوین و هوش مصنوعی گمنام‌سازی شده است. نسخه آزمایشی این سامانه با هدف اینکه آیا گمنام‌سازی درست عمل کرده است در اختیار قضات قرار گرفته و تا قبل از پایان سال این سامانه در اختیار عموم مردم قرار خواهد گرفت».

سامانه انتشار آرای قضایی

کاظمی‌فرد ضمن اشاره بر وجود بیش از 1100 دفتر خدمات الکترونیکی قضایی در سراسر کشور، درباه پنجره واحد قوه قضائیه اظهار داشت:

«برای ارائه خدمات باکیفیت‌تر به مردم پنجره واحد خدمات قضایی ایجاد شده است و در حال حاضر 28 خدمت پرکاربرد در پنجره واحد قرار گرفته است و سه خدمت دیگر نیز به آن اضافه خواهد شد. از ابتدای سال 1401 در مرکز ملی تبادل اطلاعات در وزارت ارتباطات 153 میلیون استعلام را ثبت کرده‌ایم؛ یعنی دریافت و ارسال داشته‌ایم و با 148 سرویس و خدمت الکترونیکی با دستگاه‌های دولتی در تعامل هستیم».

ایجاد سامانه انتشار آرای قضایی در راستای دادرسی الکترونیکی

او در مورد وضعیت دادرسی الکترونیکی افزود: «در حال حاضر، 80 درصد جلسات تحقیق و دادرسی زندانیان به صورت الکترونیکی انجام می‌شود و 20 درصد زندانیان به صورت فیزیکی جابه‌جا می‌شوند». وی همچنین به امکان ملاقات زندانیان با خانواده‌هایشان به صورت الکترونیکی در دفاتر خدمات قوه قضائیه 15 استان تاکید داشت.

همچنین محمد کاظمی‌فرد درباره اقدامات این دستگاه در راه مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم بیان کرد: «در اینجا مساله اصلی دادن داده‌هاست چراکه این داده‌ها باید به صورت منسجم به وسیله مرکز اطلاعات مالی ارزیابی شود و دلیل کندی نیز اخذ داده‌هاست. از این داده‌ها برای ارزیابی خطر پولشویی و تامین مالی تروریسم استفاده می‌شود. همچنین کارگروه‌ ویژه‌ای بعد از دستور رئیس قوه قضائیه تشکیل شد. یکی از سامانه‌‌ها انتشار محکومیت‌های پولشویی جرائم اقتصادی است که در وبگاه مجتمع تخصصی رسیدگی به جرائم اقتصادی به صورت عمومی فعال است و احکام صادرشده نیز به صورت عمومی قابل رویت است».

وی نسبت به ویژگی اصلی سند تحول قضایی تاکید کرد:

«پایه و اساس این سند تحول الکترونیکی است و به واسطه فناوری اطلاعات در شکل فرایندهای قضایی نیز تغییر ایجاد کردیم. در اجرای سند تحول قضایی نیز مطابق با زمان‌بندی پیش رفته‌ایم و امروز دیگر دسترسی هموطنان به خدمات الکترونیکی قضایی محدود نیست».

سامانه انتشار آرای قضایی

کاظمی‌فرد در پایان با ارائه آمارهایی درباره خدمات الکترونیکی قوه قضائیه جزئیاتی از این آمار را اعلام کرد: «در سال جاری 700 هزار نفر گواهی عدم سوءپیشینه، 500 هزار نفر ثنا، یک میلیون و 300 هزار نظریه کارشناس رسمی، 26 میلیون بازدید از برگه‌های قوه قضائیه، 10 میلیون نوبت الکترونیکی، بیش از 2 میلیون قرارداد الکترونیکی وکالت بین وکیل و موکل و 14 هزار دستگاه در سامانه سامع ثبت شده است».

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما درباره راه‌اندازی سامانه انتشار آرای قضایی چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو