تحلیل آن‌چین: بازگشت تعادل به بازار بیت کوین با تداوم رشد قیمت در یک ماه گذشته

تحلیل آن‌چین: بازگشت تعادل به بازار بیت کوین با تداوم رشد قیمت در یک ماه گذشته


3

1401/11/14

01:15


در حالی که تحلیل آن‌چین (On-Chain) دلایل افزایش قیمت بیت کوین در یک ماه گذشته نشان‌دهنده بازگشت تعادل به بازار و بهبود احساسات معامله‌گران است، به نظر می‌رسد که حفظ و تداوم روند همچنان نیازمند ورود بخش بیشتری از سرمایه‌گذاران به بازار باشد.

به گزارش ارزدیجیتال، بر اساس آخرین خبرنامه هفتگی آن‌چین گلس‌نود، ارزهای دیجیتال در هفته گذشته به رشد خود ادامه دادند و قیمت بیت کوین در روز ۲۹ ژانویه (۹ بهمن) به ۲۳٬۹۱۹ دلار& بالاترین حد خود در بیش از ۵ ماه گذشته رسید.

بیت کوین با رشد بیش از ۳۸درصدی از ابتدای سال تاکنون، بهترین عملکرد ماهانه قیمت خود را از اکتبر ۲۰۲۱ (مهر ۱۴۰۰) به ثبت رساند. قیمت بیت کوین پس از افزایش ۶.۶درصدی از کف ۲۲٬۴۰۰ دلاری خود در هفته گذشته به بالاترین سطح خود از ۱۵ اوت (۲۴ مرداد) سال ۲۰۲۲ رسید.

بازگشت تعادل به بازار بیت کوین با تداوم رشد قیمت در یک ماه گذشته

افزایش ۶.۶درصدی قیمت بیت کوین نسبت به کف ۲۲٬۴۰۰ دلاری خود در هفته گذشته.

پس از تجربه بازار دردناک سال ۲۰۲۲، سال جدید با تغییر قابل‌توجهی در روند نزولی در ماه ژانویه (دی) آغاز شد. به گفته پلتفرم تحلیل آن‌چین گلسنود، چنین جهش‌هایی اغلب به‌واسطه سطوحی از فروش استقراضی (Short Squeeze) در بازارهای مشتقه تقویت می‌شود.

از ابتدای سال ۲۰۲۳ تاکنون، بیش از ۴۹۵میلیون موقعیت معاملاتی شورت طی ۳ مرحله لیکوئید شدند. 

بازگشت تعادل به بازار بیت کوین با تداوم رشد قیمت در یک ماه گذشته

ارزش کل موقعیت‌های معاملاتی لیکوئیدشده بیت کوین.

همان‌طور که در نمودار بالا مشاهده می‌کنید، در اولین موج فشار فروش استقراضی در اواسط ژانویه (اواخر دی)، در اتفاقی تاریخی، ۸۵درصد از موقعیت‌های معاملاتی شورت لیکوئید شدند. این رقم حتی از نسبت ۷۵درصدی موقعیت‌های معاملاتی لانگ لیکوئیدشده در زمان فروپاشی صرافی FTX بزرگتر بود که نشان‌دهنده غافل‌گیرشدن بخش بزرگی از معامله‌گران است.

بازگشت تعادل به بازار بیت کوین با تداوم رشد قیمت در یک ماه گذشته

در ماه ژانویه شاهد بیشترین درصد لیکوئیدشدن موقعیت‌های معاملاتی شورت در برابر لانگ بودیم.

همچنین، در این مدت شاهد افت ۳۶درصدی ارزش قراردادهای آتی باز بیت کوین در کنار کاهش قابل‌توجه اهرم استفاد‌ه‌شده در این معاملات بودیم. گلس‌نود خاطرنشان می‌کند که این اتفاق به‌طور بالقوه نشان‌دهنده کاهش موقعیت‌های معاملاتی شورت پوششی در کوتاه‌مدت است که می‌تواند بر نقش معاملات اسپات به‌عنوان محرک اصلی در ساختار کنونی بازار تأکید کند.

طبق این گزارش، در حال حاضر، کل موجودی صرافی‌ها حدود ۲.۲۵۱میلیون واحد بیت کوین است که ۱۱.۷درصد از عرضه در گردش را تشکیل می‌دهد. این رقم پایین‌ترین سطحی است که از فوریه ۲۰۱۸ (بهمن ۱۳۹۶) شاهد آن بوده‌ایم. در حالی که سرمایه‌ خالص خروجی از صرافی‌ها در ماه ژانویه (دی) به حدود ۲۰میلیون دلار در روز رسیده است، در ماه‌های نوامبر و دسامبر (آبان و آذر) شاهد دوره‌هایی از خروج روزانه ۲۰۰ تا ۳۰۰میلیون دلار بیت کوین از صرافی‌ها بودیم.

بازگشت تعادل به بازار بیت کوین با تداوم رشد قیمت در یک ماه گذشته

کل موجودی بیت کوین صرافی‌ها به پایین‌تر سطح از فوریه ۲۰۱۸ رسیده است

گلس‌نود خاطرنشان می‌کند که در حال حاضر جابه‌جایی خالص سرمایه صرافی‌ها به شرایطی خنثی بازگشته است که بیانگر کاهش حجم بیت کوین‌های خروجی است. این اتفاق درکنار افزایش ۳۸درصدی قیمت بیت کوین می‌تواند نشان‌دهنده کاهش سرعت رشد تقاضا در بازار باشد.

بازگشت تعادل به بازار بیت کوین با تداوم رشد قیمت در یک ماه گذشته

جابه‌جایی خالص سرمایه صرافی‌ها به شرایطی خنثی بازگشته است.

حجم تراکنش‌های بیت کوین از ماه نوامبر (آبان) به‌شدت کاهش یافته است. معمولاً با فعال‌ترشدن سرمایه‌گذاران و معامله‌گران، قدرت بازار همراه با افزایش حجم تراکنش‌های صرافی‌ها افزایش می‌یابد. با این حال،‌ شاهد روند نزولی در حجم معاملات صرافی‌ها هستیم که می‌تواند نشانه‌ای از کاهش علاقه معامله‌گران به ورود به بازار باشد. 

گلس‌نود در پایان نتیجه می‌‌گیرد که رشد قابل‌توجه قیمت بیت کوین در روز‌های پایانی ژانویه (دی) هم حاصل رشد تاریخی تقاضا در بازار معاملات اسپات و همین طور دنباله‌ای از فشار‌های فروش استقراضی بوده است. این جهش، بخش بزرگی را دوباره به منطقه سود بازگردانده است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو