راهنمای خرید کارت گرافیک دست دوم؛ آیا خرید گرافیک کارکرده تصمیم درستی است؟

راهنمای خرید کارت گرافیک دست دوم؛ آیا خرید گرافیک کارکرده تصمیم درستی است؟


منبع: پلازا

4

1401/11/14

01:16


راهنمای خرید کارت گرافیک دست دوم؛ آیا خرید گرافیک کارکرده تصمیم درستی است؟

با توجه به بالا رفتن قیمت کارت گرافیک، بسیاری تصمیم گرفتند به سراغ مدل‌های دست دو بروند تا در هزینه‌ها صرفه جویی کنند. اگر شما هم جزو این دسته افراد هستید، پیش از هرچیز ابتدا باید راهنمای نحوه خرید کارت گرافیک کارکرده دست دوم و استوک را مطالعه کنید تا با نکات مهم در خرید این قطعه کلیدی آشنا شوید و در این زمینه آموزش های لازم را داشته باشید.

هرسال با بالا رفتن قیمت رمزارزها، بهترین کارت‌های گرافیک هم از بازار غیب می‌شوند و به ماینرها می‌رسند. از سال گذشته و آغاز همه‌گیری ویروس کرونا و کاهش تولید کارت‌های گرافیک در سال 2020 حالا مشکل نابرابر عرضه و تقاضا هم اضافه شده به طوری که این 9 ماه اخیر بدترین زمان برای گیمرهایی بوده که می‌خواستند مهمترین قطعه سیستم خود را ارتقا ببخشند. به همین دلیل است که اگر این روزها به گرافیک نیاز پیدا کنید یا باید پول بسیار زیادی خرج کنید یا اینکه کارت گرافیک دسته دوم خریداری کنید که در حال حاضر اینکار هم خطرات خودش را دارد. به همین دلیل در این راهنمای نحوه خرید کارت گرافیک کارکرده دست دوم و استوک به مهمترین نکاتی که باید پیش از خرید کارت گرافیک دسته دوم به آن‌ها توجه کنید پرداخته‌ایم.

در ویدیوی زیر می‌توانید با «نحوه بررسی کارت گرافیک استفاده شده قبل از خرید» آشنا شوید.

 

راهنمای خرید کارت گرافیک دست دوم

یکی از اصلی ترین دلایل اشاره به نکات خرید کارت گرافیک کارکرده میتواند عدم ثبات قیمت در این زمینه باشد که کاربران اگر نکات اولیه در هنگام خرید را مدنظر نداشته باشند ممکن است هزینه بالایی در این زمینه پرداخت کنند که با عدم سازگاری و نخواندن گرافیک توسط مادربرد عملا پول هدر رفته است که در این بین میتوانید به گزینه های خوبی در مورد راهنمای خرید گرافیک استوک دست پیدا کنید که پیشنهاد میشود در ادامه این مقاله باما همراه باشید.

مهمترین نکته‌ای که باید در این آموزش خرید گرافیک استوک به آن اشاره کنیم این است که تقریبا تمامی کارت‌های گرافیکی که در بازار موجود هستند قیمت بیشتری از قیمت واقعی خود دارند. قیمت گذاری کارت گرافیک دست دوم هم مانند مدل‌های نو بسیار بیشتر از قیمت اصلی است. برای مثال گرافیک GTX 1060 که در سال 2016 یعنی 5 سال پیش عرضه شد و قیمت روز عرضه آن 249 دلار بود در حال حاضر با قیمت حدود 11 میلیون تومان به فروش می‌رسد، آن هم برای مدل‌های دست دوم یک گرافیک قدیمی که ممکن است درست هم کار نکند. این موضوع در قبال سایر گرافیک‌ها نیز صادق است.

نحوه خرید کارت گرافیک کارکرده؛ تناسب قیمت با عملکرد

اولین مورد در آموزش خرید گرافیک دست دو این است که ابتدا بودجه و سپس نیازهایتان را مشخص کنید تا معلوم شود به چه کارتی نیاز دارید و سپس بنچمارک‌های کارت‌های گرافیک مختلف را در وبسایت‌هایی مثل User Benchmark با دیگر کارت‌ها مقایسه کنید.

امروزه با توجه به حضور بازی های گرافیکی کاربران بسیاری بدنبال خرید کارت گرافیک یا ارتقاء سیستم خود هستند که در این بخش قصد داریم به اشتباهات هنگام خرید گرافیک دست دوم اشاره ای داشته باشیم. بی تردید برای شما نیز این مشکل بوجود امده است که بدنبال دانلود یک بازی برای کامپیوتر هستید اما سیستم سخت افزاری شما توان پردازش و اجرای آنرا ندارد که بعد از آن نگاهی به قیمت های قطعات کامپیوتری انداخته اید. اگر با این موضوع تا کنون مواجه شده اید بدانید بدانید که نکات مهم هنگام خرید گرافیک دست دوم بسیار است که در این مقاله ما قصد داریم شمارا با اصلی ترین مواردی که امروزه تقریبا برای هرکاربری رخ میدهد آشنا کنیم. همچنین اگر نیاز و سوالات شما در این مقاله وجود نداشت میتوانید سوال خودرا در بخش مربوط به نظرات برای ما ارسال کنید.

البته توصیه کلی برای کسانی که دنبال نحوه خرید کارت گرافیک کارکرده هستند این است که اصلا کارت دست دوم نخرند تا با مشکلات احتمالی روبه رو نشوند اما در شرایط فعلی که احتمالا حداقل تا چند ماه دیگر قیمت کارت گرافیک در بازارهای جهانی پایین نمی‌آید چاره دیگری وجود ندارد. اما حتی در صورت خرید گرافیک دست دوم باید به عملکرد و قیمت توجه داشت.

مثلا اگر بتوانید یک کارت گرافیک دست دوم را با عملکرد مشابه یک کارت نو خریداری و فرضا 3 تا 8 میلیون در هزینه‌هایتان صرفه جویی کنید آن وقت می‌توان گفت خریداری سخت افزار دست دوم کارت گرافیک ارزش دارد. حتی اگر کارتی که خریداری می‌کنید متعلق به نسل قبلی باشد. به عبارت دیگر خود شما باید با بررسی قدرت و قیمت گرافیک مشخص کنید یک کارت ارزش خرید دارد یا خیر.

کارتی که ارزش خرید داشته باشد باید یک کارت نسل فعلی باشد که حداکثر 25 درصد بالاتر از قیمت رسمی به فروش برسد یا کارتی که حداکثر یک نسل عقب‌تر بوده و فروشنده برای قیمت گذاری آن کارت گرافیک دست دوم از قیمت رسمی بالاتر نرفته باشد. مثلا گرافیک RTX 3060 تنها کمی از GTX 1080 Ti ضعیف‌تر است و البته مصرف برق آن هم 30 درصد کمتر است. به این ترتیب خرید یک گرافیک GTX 1080 Ti دست دوم تنها زمانی ارزش پیدا می‌کند که قیمت آن کمتر از RTX 3060 باشد.

نکات خرید گرافیک دسته دو؛ برای بدترین ها آماده باشید

دومین نکته مهم در این راهنمای خرید کارت گرافیک استوک و دست دوم این است که خودتان را برای بدترین شرایط آماده کنید چرا که به هیچ وجه نمی‌توانید حدس بزنید صاحب قبلی کارت چگونه از آن استفاده کرده است. به اطلاعاتی که فروشنده می‌دهد اطمینان نکنید. هر آگهی که ادعا می‌کند کارت برای ماینینگ استفاده نشده به احتمال خیلی زیادی دروغ است.

یکی از مهم و حیاطی ترین بخش های خرید قطعات کامپیوتری اللخصوص کارت گرافیک تست کارت گرافیک دست دوم است که اگر قصد انجام چنین کاری را دارید پیشنهاد میشود کیس یا لپتاپ مربوط را در محل خرید همراه داشته باشید تا با تعویض کارت های مربوط امکان مشاهده سازگاری یا عدم سازگاری آنرا داشته باشید تا بعد از خرید مشکلی برای شما در این زمینه بوجود نیاید.

البته برخی فروشنده‌ها خودشان در آگهی عنوان می‌کنند که از کارت برای ماینینگ استفاده کردند ولی حتی در این صورت هم باید این احتمال را بدهید که کارت اورکلاک شده و بیش از ظرفیت حداکثری از آن کار کشیدند. قانون مورفی بیشتر از همه در اینجا صدق می‌کند. یعنی این احتمال را درنظر داشته باشید که فروشنده هر بلایی که توانسته سر کارت آورده است.

نحوه خرید کارت گرافیک کارکرده / نکات خرید گرافیک دسته دو / راهنمای خرید کارت گرافیک استوک

اما این به این معنی نیست که نمی‌توانید از آن کارت گرافیک دسته دوم استفاده کنید یا هر کارتی که برای ماینینگ استفاده شده دچار افت عملکرد می‌شود. ممکن است گرد و خاک به مرور زمان وارد کارت و فن شده باشد و یا گریس‌های گرمایی آن از بین رفته باشند و با کمی تمیزکاری و نگه‌داری درست بتوان کارتی که به سختی کار می‌کرد را مانند روز اولش کرد. بنابر این علاوه بر هزینه خود کارت، برای خرید فن‌های جدید و تمیز کردن کارت هم هزینه جداگانه کنار بگذارید.

اما در اینجا یک استثنا وجود دارد و آن هم بررسی کارت به صورت حضوری و قبل از خرید است. در این صورت با یک نگاه ساده به کارت می‌توانید به سرعت از وضعیت آن مطلع شوید. ببینید خبری از گرد و خاک هست یا خیر؟ آیا پیچ‌های کارت درآورده شدند یا خیر؟ اگر کارت تمیز بود به احتمال زیاد فروشنده 24 ساعت شبانه روز از آن برای ماین کردن استفاده نکرده است.

راهنمای خرید گرافیک گیمینگ دست دوم؛ سن و سال کارت

یکی از مهمترین نکات خرید گرافیک دست دو که در این راهنمای خرید کارت گرافیک کارکرده به آن می‌پردازیم سن کارت است. خرید گرافیک دست دوم شباهت زیادی به خرید ماشین دست دوم دارد. اگر تنها یک سال از زمان تولید یک کارت می‌گذرد حتی اگر از آن کارت به شدت کار گرفته شده باشد باز هم از گارانتی باقی مانده و احتمال کمی وجود دارد که در آینده به مشکل بربخورد.

مثلا اگر یک کارت دست دوم RTX 3060 با قیمت مناسب پیدا کنید، در بدترین حالت از 7 یا 8 ماه گذشته به صورت 24 ساعته در طول شبانه‌روز برای ماینینگ از آن استفاده شده است و با وجود اینکه ماینینگ به صورت بی‌وقفه از طول عمر کارت می‌کاهد اما کارتی که کمتر از یک سال از زمان ساختش می‌گذرد همچنان می‌تواند بازی‌ها را بدون مشکل اجرا کند. در صورتی که GTX 1080 Ti پنج سال از زمان عرضه‌اش می‌گذرد و حتی اگر به صورت مداوم برای ماینینگ مورد استفاده قرار نگرفته باشد هم احتمال زیادی دارد که وضعیت درست و حسابی نداشته باشد.

به طور خلاصه از نکات خرید گرافیک دسته دو این است که خرید گرافیک دست دومی که متعلق به جدیدترین نسل باشد امن‌تر از خرید کارت‌های گرافیک قدیمی است. همچنین اگر قصد خرید گرافیک‌های خیلی قدیمی را دارید باید به اطلاعتان برسانیم که AMD پشتیبانی از تمام گرافیک‌های R9 سری 300 و قبل‌تر و همچنین سری R9 Fury و Nano را متوقف کرده است. انویدیا نیز دیگر از GTX 500 به قبل پشتیبانی نمی‌کند و در پایان سال 2021 پشتیبانی از سری GTX 600 و 700 را پایان خواهد داد.

این موضوع در کوتاه مدت ممکن است اهمیتی نداشته باشد اما این احتمال وجود دارد که ویندوز 11 و بازی‌هایی که در آینده عرضه می‌شوند، روی این کارت‌ها اجرا نشوند. بنابر این اگر به دنبال کارت‌های قدیمی هستید نهایتا از سری RX 400 و یا GTX 900 عقب‌تر نروید.

امکان مرجوع کردن کارت گرافیک دست دوم

به طور کلی اگر از طریق وبسایت‌هایی مثل ایسام خرید خود را انجام دهید، حتی اگر فروشنده مدعی شود که جنس را پس نمی‌گیرد، درصورت خراب بودن کالا یا مغایرت آن با مشخصات اعلام شده می‌توانید پول خود را پس بگیرید. علاوه بر این به سابقه فروشنده هم توجه کنید و از یک فروشنده تازه‌کار خریداری نکنید. به صورت کلی اگر همه چیز بیش از حد خوب به نظر می‌رسد معنایش این است که یک مشکلی هست. فردی که قبلا چند صد بار به صورت موفق کالای خود را فروخته کمتر تمایلی به خراب کردن اسم و اعتبارش دارد.

آموزش خرید گرافیک استوک؛ انویدیا یا AMD

ما پیشتر به مقایسه انویدیا با AMD پرداختیم اما آن مطلب بیشتر به گرافیک‌های نو مربوط است و به راهنمای خرید کارت گرافیک استوک و دست دوم ارتباطی ندارد. اگر بخواهیم یک گرافیک دست دوم بخریم، به خصوص اگر چندین سال از عمر کارت گذشته باشد، شرایط کمی متفاوت است.

در این شرایط باید به ویژگی‌ها توجه کنید. مثلا ری ترسینگ فقط در گرافیک‌های سری RTX انویدیا و RX 6000 ای ام دی قابل استفاده است. یا DLSS نیز تنها در کارت‌های RTX انویدیا وجود دارد. علاوه بر این از دیگر نکات خرید گرافیک دسته دو توجه به توان مورد نیاز کارت است. مطمئن شوید پاور شما قدرت کافی برای برق رسانی به کارتی که می‌خواهید بخرید را داشته باشد.

راهنمای خرید کارت گرافیک دست دوم / آموزش خرید گرافیک استوک / نحوه خرید کارت گرافیک کارکرده / نکات خرید گرافیک دسته دو / راهنمای خرید کارت گرافیک استوک

به غیر از این موارد تفاوت چندانی میان گرافیک‌های AMD و انویدیا وجود ندارد و همانطور که پیشتر گفتیم همه چیز به بودجه شما و عملکرد موردنیازتان برمی‌گردد. اگر کارتی پیدا کردید که قدرت کافی برای استفاده شما دارد و قیمتش هم مناسب است، برند GPU اهمیت زیادی ندارد.

اما مورد مهم بعدی که در این آموزش خرید گرافیک استوک و دست دوم باید به آن اشاره کنیم میزان VRAM است که با عرضه جدیدترین بازی‌ها تبدیل به یک فاکتور مهم شده است. گرافیک‌هایی با وی‌رم کمتر از 4 گیگابایت ممکن است بخشی از تنظیمات بازی‌ها را برایتان محدود کنند و یا حتی نتوانند جدیدترین عناوین را با تنظیمات Low اجرا کنند. اگر می‌خواهید جدیدترین بازی‌ها را اجرا کنید گرافیکی که خریداری می‌کنید باید حداقل 6 گیگابایت وی‌رم داشته باشد.

تست کارت گرافیک دست دوم

اما پس از تشخیص کارت گرافیک دست دوم که تمامی فاکتورهای مورد نیازمان را دارد، باز هم یک قدم مهم باقی می‌ماند و آن هم تست کردن کارت است. بنچمارک‌های کارت‌ها را به راحتی در وبسایت‌های مختلف می‌توانید پیدا کنید اما نکته مهم عملکرد پایدار و یکنواخت کارت است.

معمولا تشخیص کارت گرافیک دست دوم کارسختی نیست زیرا امروزه اکثر کارت گرافیک های جدید و قدیمی در قالب بسته بندی های نوین همراه با روکش های پلاستیکی همراه است که اگر از این موارد مستثنی بود میتوان آنرا یک کارت گرافیک دسته دوم معرفی نمود که پیشنهاد میشول گول جملاتی نظیر: جعبه نداشت یا ما هم همین طوری خرید کردیم و… را نخورید.

پیشنهاد ما این است که به محض دریافت کارت، تست‌های سنگین بنچمارک را روی آن انجام دهید تا مطمئن شوید به درستی کار می‌کند. 3DMark یا FurMark هردو بنچمارک‌های خوبی هستند اما به طور کلی اجرای هر بازی 3 بعدی سنگین هم برای تست کارت کافی است. به علاوه باید دمای کارت، سرعت کلاک و فن‌ها و میزان برق مصرفی را هم با استفاده از نرم‌افزارهای مربوطه درنظر بگیرید.

در توضیحات فوق به یک نکته مهم در خرید گرافیک استوک اشاره شد که اگر از توضیحات بطور کلی عبور کرده اید پیشنهاد میشود نگاهی دوباره به آنها داشته باشید که قطعا میتواند به شما در هنگام خرید کارت گرافیک دست دوم کمک بسیاری کند. لازم به ذکر است بدانید که در این مقاله به بخش های مختلفی اشاره شده است که اگر نیاز به بخش دیگری دارید میتوانید آنرا در نظرات برای ما ارسال کنید.

راهنمای خرید گرافیک گیمینگ و استوک بی شک بدلیل قیمت بالایی که در اختیار داشته از اهمیت بسیاری برخوردار است که در این شرایط پیشنهاد میشود حتما کارت گرافیک مربوط را از جهت های مختلف تست کند. تست نرم افزاری که توانایی اجرای بازی در رزولوشن های مختلف را داشته باشد. و تست سخت افزاری که آیا فن و یا سوکت های مربوط به آن سالم هستند یا خیر که در آینده با مشکل سخت افزاری بیشتری همراه نشوید.

یکی دیگر از اشتباهات رایج در خرید گرافیک کارکرده را میتوان به نام آن ربط داد. بله امروزه بسیاری از کاربران تفاوت های میان رده های کارت گرافیک از یک شرکت نظیر 1050 و 1080 را نمیدانند که اگر شما نیز جزو این افراد هستید پیشنهاد میشود ابتدا اطلاعات خود در این زمینه را افزایش دهید و سپس بدنبال خرید آن باشید زیرا امروزه اکثر افرادی که بدنبال خرید گرافیک دسته دوم هستند ، برای اجرای بازی به آن نیاز خواهند داشت که در این زمینه اطلاعات خوبی در اختیارتان قرار گرفته است. در ادامه میتوانید به اصلی ترین سوالاتی که در نکات خرید کارت گرافیک کارکرده ممکن است برای شما بوجود بیاید دسترسی داشته باشید.

خوب و بد به کنار، کارت گرافیک چه مدلی بخریم ؟

شاید با خود بگویید در مقاله کارت گرافیک دست دوم بخریم یا نه ؟ به دنبال طول دادن آن هستیم اما در این زمینه باید بدانید که ریسک بالای خرید کارت گرافیک می تواند سبب ضرر و زیان شما شود. به همین دلیل تا حد ممکن سعی نمودیم به تمام نکات مهمی که در این زمینه می تواند برای شما مهم باشد اشاره داشته باشیم. از اصلی ترین دلایل صرف نظر از خرید کارت گرافیک دست دوم می توان به سازگار نبودن آن با مادربرد شما ، خرابی کارت گرافیک و قرار دادن آن برای فروش ، عدم تست مناسب در زمان تحویل ، نبود کارت گرافیک در حوزه مکانی شما و نبود اطمینان از خرید کارت گرافیک از سایت های آنلاین اشاره داشت.

همچنین قیمت بالای کارت گرافیک یکی دیگر از اصلی ترین دلایل رفتن کاربران به سمت خرید کارت گرافیک دست دوم بوده که به همین دلیل اطلاعات مهمی را در خصوص تشخیص گرافیک کار کرده و حتی تشخیص گرافیک ماین شده در اختیارتان قرار دادیم که در این زمینه تصمیم گیر اصلی شما هستید زیرا با بررسی نکات مهم هنگام خرید کارت گرافیک کارکرده باید تصمیم‌گیری نمایید که آیا این مورد می تواند برای شما سودآور باشد یا خیر.

به طور کلی پیشنهاد می شود که کارت گرافیک کارکرده را با گارانتی های چند روزه خریداری کنید و در مدت زمان تست آن از حداکثر توان مصرفی کارت گرافیک استفاده کنید تا در صورت بروز مشکل امکان مرجوع نمودن آن را داشته باشید که اگر این چنین نباشد به نوعی هزینه خود را دور ریخته اید. امروزه هزینه گزاف کارت گرافیک ها سبب شده تا اشخاص بسیاری از نیازهای خود در زمینه های مختلف چشم پوشی کنند. ولی اگر تصمیم دارید که سیستم خود را از این جهت ارتقا دهید باید بدانید که مسیر دشوار و سختی برای شناسایی یک کارت گرافیک خوب کار کرده وجود داشته است که اگر بتوانیم از آن سربلند خارج شوید سود مناسبی را خواهید برد.

شما عزیزان میتوانید نظرات و تجربیات خود در زمینه راهنمای خرید کارت گرافیک دست دوم را باما در میان بگذارید تا کاربرانی که بدنبال خرید در این زمینه هستند بتوانند به شکل بهتری با این موضوع آشنا شوند.

سوالات متداول

1. کارت گرافیک دست دوم بخریم یا نه؟

به طور کلی بهتر است به سراغ گرافیک‌های دست دوم نروید اما اگر چاره‌ای ندارید حتما تمامی نکات و جوانب احتیاط که در این آموزش خرید گرافیک استوک به آن‌ها پرداختیم را پیش از خرید کارت رعایت کنید.

2. کارت گرافیک استوک چیست؟

گرافیک استوک در خارج از ایران به گرافیک‌هایی گفته می‌شود که مدت طولانی در انبار فروشنده به صورت دست نخورده باقی مانده و مدت زمان گارانتی آن‌ها گذشته باشد. در ایران اما تعریف دقیقی ندارد ولی بیشتر برای محصولات دست دوم که در شرایط نو و خوبی قرار دارند مورد استفاده قرار می‌گیرد.

احتمالا این مطالب رو هم دوست داشته باشید

thumbnail

راهنمای خرید بهترین کارت گرافیک گیمینگ | برترین کارت ...
نسیبه عسکری29 خرداد 1401 11:30

thumbnail

تفاوت گرافیک GTX و RTX ؛ کدام نوع کارت گرافیک بهتر است؟
مهسا راد29 فروردین 1400 16:00

thumbnail

بهترین کارت گرافیک برای رندر و ادیت فیلم
جلال آشیری29 فروردین 1400 12:00

thumbnail

بررسی کارت گرافیک RTX 3080 و Nvidia RTX 3080 Ti
مهسا راد26 فروردین 1400 18:00

سخن پایانی

اگر با خواندن این راهنمای نحوه خرید کارت گرافیک کارکرده دست دوم و استوک نگران شدید که ممکن است به جای یک گرافیک، پولتان را خرج یک دستگاه به درد نخور کنید، حق دارید. با توجه به گسترش دنیای ماینینگ باید هم برای خرید گرافیک دست دوم دو دل باشید اما همانطور که در ویدیو بالا دیدید ماینینگ روی عملکرد کارت تاثیر زیادی نمی‌گذارد اما ممکن است طول عمر آن را کاهش دهند. اگر گرافیک شما پاسخگوی نیازهایتان نیست یا باید بودجه‌تان را برای گرافیک‌های نو افزایش دهید یا اینکه ریسک خرید کارت گرافیک دست دوم را بپذیرید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو