روستایی که در سال ۷۷ ناپدید شد

روستایی که در سال ۷۷ ناپدید شد


منبع: دلتا پیام

3

1401/11/14

01:21


۲۴ سال پیش، روستای لبد در شهرستان کوهرنگ به یکباره ناپدید شد و زیر هزاران هزار خروار خاک در یک چشم به هم زدن برای همیشه در تاریخ مدفون شد.

روستایی که در سال ۷۷ ناپدید شد

۲۴ سال پیش، روستای لبد در شهرستان کوهرنگ به یکباره ناپدید شد و زیر هزاران هزار خروار خاک در یک چشم به هم زدن برای همیشه در تاریخ مدفون شد. با مجله گردشگری دلتا همراه باشید.

انگار همین دیروز بود که در شهرستان کوهرنگ طبیعت خروشید و ۵۲ نفر از مردم روستای آبکار لبد بخش بازفت را در یک شب بهاری در خاک فرو برد و زنان و مردان این روستا را در یک چشم برهم زدن در خواب ابدی فرو برد.

نظر یکی از اهالی روستای لبد در شهرستان کوهرنگ

یکی از اهالی بازفت که خود اقوام زیادی را در این حادثه از دست داده اظهار داشت: صدای مهیبی شنیده شده و گرد و غبار عظیمی هوا را تاریک‌تر از شب تیره کرد، انگار محشری بر پا شده بود. پس از انعکاس این صدای عجیب در کوهستان و منطقه، روستاییان پایین دره، فانوس به دست در کنار جاده مشرف به دره مجاور روستای خود کنجکاو شده و سمت صدا را در بالا دست خود که همین روستای لبد است، می‌نگرند.

رانش زمین این روستا را بلعید

روستای لبد در شهرستان کوهرنگ

چون شب کوهستان همه جا را زیر چتر سیاه خود پنهان کرده، به‌جز خاموش شدن تنها منبع روشنایی روستای لبد یعنی فانوس‌ها چیز دیگری را درک نمی‌کنند، اما این را می‌دانند که آن صدای مهیب که تا آن زمان وحشتناک‌تر از آن را نشنیده‌اند، اتفاق مهمی در بطن خود دارد، اما چه کنند، شب است و همه جا پرده سیاهی کشیده شده و راه مال‌رو است.

طبیعت وحشی

رانش زمین در فروردین ۲۴ سال پیش در کوهرنگ چهارمحال و بختیاری روستای لبد در شهرستان کوهرنگ را برای همیشه بلعید و نشان داد انسان خاکی در برابر طبیعت همچنان ضعیف است.

روستای آبکار لبد در فروردین ماه سال ۱۳۷۷ در یک شب بارانی بهار زیرآوار کوه برای همیشه مدفون شد و هرگز کسی از ساکنان مانده در خانه‌های آن روستا خبردار نشد.

روستای آبکار لبد

چند نفر در آن حادثه جان باختند؟

در آن حادثه تاریخی ۵۲ نفر از اهالی روستای لبد شهرستان کوهرنگ در زیر هزاران هزار تن خاک مدفون شدند و تنها از کل اهالی این روستا ۱۳ نفر که در آن شب در روستا نبودند زنده ماندند و حادثه ریزش و رانش کوه و مدفون شدن روستای لبد نیز از طریق روستا‌های اطراف اعلام شد. برای دیدن عجایب گردشگری در جهان، این خانه ۳۶۰ درجه می‌چرخد! را بخوانید.

ضرورت مقاوم‌سازی خانه‌های روستای لبد در شهرستان کوهرنگ

استان چهارمحال و بختیاری به رغم برخورداری از طبیعت زیبا و ظرفیت‌های گردشگری، کشاورزی و دامپروری، اما هر چقدر که از مرکز استان به سمت روستا‌ها فاصله بگیریم خدمات رفاهی و زندگی هم با استاندارد‌های امروزه فاصله می‌گیرد.

با سفر به روستا‌های شهرستان کوهرنگ و قدم زدن در کوچه پس کوچه‌های آن با برداشتن هر قدم حجم زیادی از خاک به هوا بلند می‌شود.

با وجود مقاوم‌سازی خانه‌های روستایی، روستای لبد در شهرستان کوهرنگ همچنان آسیب‌پذیرترین نقطه در برابر بلایای طبیعی است؛ چه اینجا و چه دیگر روستاهای استان چهارمحال و بختیاری.

روستای لبد در شهرستان کوهرنگ

پیشنهاد مطالعه: برای دیدن مطالب بیشتر از گردشگری روستایی که همه اهالی آن متجاوز جنسی هستند را بخوانید.

منبع: سایت الف

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو