آیا آزمایش پزشکی قانونی برای طلاق ضروری است؟

منبع: دلتا پیام

7

1401/11/14

01:21


آزمایش پزشکی قانونی برای طلاق یکی از مواردی است که باید رعایت شود. زمانی که زن و مردی قصد داشته باشند از هم طلاق بگیرند، باید اقداماتی را به‌عنوان مقدمه انجام دهند تا دادگاه بتواند حکم طلاق صادر کند.

آیا آزمایش پزشکی قانونی برای طلاق ضروری است؟

آزمایش پزشکی قانونی برای طلاق یکی از مواردی است که باید رعایت شود. زمانی که زن و مردی قصد داشته باشند از هم طلاق بگیرند، باید اقداماتی را به‌عنوان مقدمه انجام دهند تا دادگاه بتواند حکم طلاق صادر کند. یکی از این اقدامات، در کنار مراجعه به مشاوره طلاق، انجام آزمایش‌های پزشکی قانونی برای طلاق است. همراه مجله اینترنتی دلتا باشید.

آزمایش پزشکی قانونی برای طلاق

انجام آزمایش‌های پزشکی قانونی برای طلاق است که معمولاً از طرف خانم‌ها انجام می‌گیرد و برای تشخیص بارداری، دوشیزه بودن (صدور گواهی بکارت)، عیوب زنان در فسخ نکاح و مسائلی ازاین‌قبیل انجام می‌شود.
البته انجام آزمایش‌های پزشکی قانونی ممکن است دلایل متعددی داشته باشد و حتی شامل انجام آزمایش پزشکی قانونی برای مردان نیز بشود؛ به‌عنوان نمونه زمانی که زن ادعا می‌کند که شوهرش دچار جنون شده و به بیماری روانی مبتلاست، می‌بایست شوهر برای انجام آزمایش پزشکی قانونی مراجعه کند تا زن بتواند طلاق بگیرد. همچنین است در مواردی که عیب و نقصی همچون عقیم بودن در مرد وجود داشته یا یکی از موارد فسخ نکاح در مرد ایجاد شده باشد.
لذا به‌طورکلی، زمانی که تشخیص یک موضوع پزشکی و یا روان‌پزشکی برای صدور حکم طلاق الزامی است، از آنجا این موارد از موارد قابل تشخیص در پزشکی قانونی بوده، طرفین یا یکی از آنها می‌بایست حتماً پس از ارجاع قاضی دادگاه، به پزشکی قانونی مراجعه نمایند و گواهی صادره توسط پزشکی قانونی را کسب کرده و به دادگاه ارائه نمایند تا دادگاه باملاحظه آن بتواند رأی مقتضی صادر کند؛ لذا عمدتاً آزمایش پزشکی قانونی برای طلاق الزامی است.

آزمایش پزشکی قانونی

علت مراجعه و معاینه زنان در پزشکی قانونی برای طلاق

  • ابتدایی‌ترین علت مراجعه زنان به پزشکی قانونی، دریافت گواهی عدم بارداری است.
  • علاوه بر این‌ها ممکن است علت مراجعه به پزشک‌قانونی برای طلاق، تشخیص دوشیزه بودن یا غیردوشیزه بودن زوجه به‌ویژه در طلاق دوران عقد باشد؛ چرا که تشخیص بکارت یا عدم بکارت در حکم دادگاه برای طلاق تأثیر دارد و اگر زوجه باکره باشد، حکم طلاق بائن غیر مدخوله می‌شود و بعداً زن می‌تواند نام همسر قبلی را از شناسنامه‌اش حذف کند.
  • ممکن است که مرد به علت عدم بکارت زوجه مدعی تدلیس یا فریب در ازدواج شود که در این صورت، باز هم زن برای فسخ نکاح به پزشکی قانونی ارجاع داده می‌شود یا حالتی که مرد مدعی وجود عیوب اختصاصی فسخ نکاح در زوجه است؛ البته فسخ نکاح با طلاق متفاوت است؛ اما انجام آزمایش پزشکی قانونی در هر دو مورد طلاق و فسخ نکاح مشابه است.

طلاق

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب این نکته حقوقی را باید بدانید + ویدیو را مطالعه کنید.

منبع: www.heyvalaw.com

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو