تکثیر گیاه عنکبوتی ( Chlorophytum comosum ) مفید است زیرا آسان بوده و با استفاده از قلمه برای ساختن گیاهان جدید عملاً هیچ هزینه ای ندارد. می توانید گیاهان بی شماری برای خود یا به عنوان هدیه درست کنید. گیاهان عنکبوتی به خاطر شاخ و برگ های سبز، رنگارنگ و زیبایشان، توانایی بالقوه برای تصفیه هوا و سهولت نگهداری ارزشمند هستند. آنها فقط به خاک با زهکشی خوب، نور غیرمستقیم و آبیاری متوسط ​​نیاز دارند تا بتوانند رشد کنند و بچه گیاهچه ای به نام عنکبوت تولید کنند. یادگیری تکثیر گیاهان عنکبوتی تنها به چند منبع نیاز دارد و این کار ساده است. ما در این مقاله از سلام دنیا، در مورد تکثیر گیاهان عنکبوتی یا همان گل گندمی از طریق تقسیم بوته، استولون و در آب صحبت کردیم. با ما همراه باشید.

اگر گیاه مادری شما گیاهچه بچه دارد، می توانید آنها را از استولون (ساقه بلندی که کودک از آن رشد می کند) جدا کرده و بچه ها را ریشه کن کنید. بچه ها را جدا کنید، تا جایی که ممکن است به گیاهچه های عنکبوت نزدیک کنید، استولون زرد شده را بردارید. سپس آنها را در آب تکثیر کنید یا مستقیماً با انتهای بریده شده در خاک بکارید. اگر در آب تکثیر شود، ریشه در عرض هفت تا 10 روز تشکیل می شود. استفاده از روش خاک ممکن است کمی بیشتر طول بکشد، اما ریشه ها قوی تر خواهند بود.


حتما بخوانید: تکثیر و شرایط نگهداری گیاه زنبق سیبری


اگر گیاه عنکبوت شما بچه عنکبوتی تولید نمی کند، گیاه اصلی ممکن است به زمان بیشتری برای بلوغ نیاز داشته باشد، گلدان خیلی بزرگ است و باعث می شود گیاه روی تولید ریشه تمرکز کند و تولید مثل نمی کند، یا گیاه نور زیادی دریافت می کند. اگر گیاه شما عنکبوت های زیادی تولید می کند، باید آنها را هرس کنید. گیاه کوتاه شده دارای قدرت بیشتری است و برای کود یا آب با نوزادان گیاه رقابت نمی کند.در اینجا سه ​​روش تکثیر وجود دارد و کودکان از علم یادگیری نحوه پرورش این گیاهان شگفت زده می شوند.

نکات مراقبت و تکثیر گیاه عنکبوت (گل گندمی)

  • بهترین زمان برای تکثیر گیاهان عنکبوتی در فصول رشد بهار و تابستان است، اما این گیاه به قدری آسان است که می توان آن را در طول سال تکثیر کرد.
  • تنها راه برای ساختن گیاهان عنکبوتی جدید رشد آنها از بذر، تقسیم کردن یا بریدن عنکبوت ها و ریشه زدن آنها در آب، خاک یا از طریق استون آنها است. شما نمی توانید گیاهان عنکبوتی را از قلمه های برگ پرورش دهید.
  • هنگامی که در داخل خانه رشد می کنند، این گیاهان چند ساله با هوای گرم عاشق دمای گرم و هوای مرطوب هستند. آنها دمای زیر 50 درجه فارنهایت را تحمل نمی کنند.
  • آنها نیاز به آبیاری منظم دارند و خاک مرطوب اما نه خیس را ترجیح می دهند - حداقل یک بار در هفته آبیاری کنید، در اواخر پاییز یا ماه های زمستان کمتر.
  • این گیاه می تواند در انواع مختلف خاک رشد کند اما در خاک های لومی و دارای زهکشی خوب بهترین رشد را دارد.
  • در طول فصل رشد (بهار تا پاییز) ماهی یک بار کود بدهید.
  • زمانی که ریشه گیاه از ظرف خارج شد، گیاه خود را مجدداً در صورت نیاز بکارید.
  • گیاهان عنکبوتی سایه روشن یا نور روشن و غیر مستقیم را ترجیح می دهند.

آنچه شما نیاز دارید:

تجهیزات / ابزار

همه روش ها

  • مداد یا دیبر
  • چاقوی تیز ضدعفونی شده، قیچی گل یا قیچی

مواد روش آب

  • شیشه شفاف (1 عدد برای هر عنکبوت)
  • آب برای پر کردن شیشه
  • مخلوط شروع بذر بدون خاک
  • گلدان 4 اینچی (1 برای هر عنکبوت)

نکات مراقبت و تکثیر گیاه عنکبوت (گل گندمی)

تکثیر گیاه عنکبوت با روش آبی (روش تکثیر گل گندمی در آب)

روش آبی برای تکثیر گیاهان عنکبوتی به شما این امکان را می دهد که ابتدا ریشه های گیاه را توسعه دهید، سپس آن را با ریشه های از قبل مستقر در خاک بکارید. این روش گیاه عنکبوتی را قادر می سازد تا یک بار در گلدان سریعتر رشد کند. مدت زمان بیشتری طول می کشد تا گیاه از قلمه به گلدان برسد، اما به شما امکان می دهد رشد ریشه ها را مشاهده کنید و می تواند دکوراسیون زیبایی ایجاد کند. مراحل آسان است:


حتما بخوانید: تکثیر و شرایط نگهداری گیاه زنبق کتان


1. برای تکثیر گل گندمی در آب: شیشه خود را با آب پر کنید

یک شیشه تمیز و شفاف بردارید و آن را با آب پر کنید. بگذارید آب یک ساعت بماند تا کلر زدایی شود و به دمای اتاق برسد. در حالی که این اتفاق می افتد، این زمان مناسبی برای تهیه ظروف برش است، خواه یک چاقوی تیز، قیچی گل یا گیره، و استفاده از مقداری الکل برای پاک کردن تیغه.

روش تکثیر گل گندمی در آب 1

2. برای تکثیر گل گندمی در آب: قلمه های خود را جمع کنید

در امتداد استولون گیاه مادری، عنکبوت ها را با احتیاط از استولون جدا کنید. این کار را با برش درست در امتداد پایه آنها انجام دهید. نگران بریدن استولون نباشید. اگر برداشته شود، اشکالی ندارد، اما اگر نگه داشته شود، عنکبوت‌های بیشتری در نهایت از استولون تشکیل می‌شوند.

روش تکثیر گل گندمی در آب2

3. برای تکثیر گل گندمی در آب: برش را به شیشه اضافه کنید

قلمه جدید را به اندازه ای عمیق در آب قرار دهید که کف عنکبوت را بپوشاند. اجازه ندهید هیچ برگ به آب برخورد کند، در صورت لزوم گیاه را تغییر دهید.

روش تکثیر گل گندمی در آب 3

4. برای تکثیر گل گندمی در آب: در نور خورشید قرار دهید

ظرف را در معرض نور غیر مستقیم خورشید قرار دهید و صبر کنید. وقتی کدر شد آب را عوض کنید و صبر کنید تا ریشه ها رشد کنند. پس از مدتی، شروع به دیدن شکل گیری ریشه ها خواهید کرد. هنگامی که یک گروه بندی خوب از ریشه ها دارید، گیاه عنکبوت جدید را از آب خارج کنید.

روش تکثیر گل گندمی در آب 4

5. برای تکثیر گل گندمی در آب: گلدان خود را با خاک پر کنید

یک گلدان را با سوراخ های زهکشی با مخلوط شروع بذر بدون خاک پر کنید. برای اطمینان از زهکشی خوب، پرلیت را اضافه کنید. از یک مداد یا دیبر برای ایجاد یک سوراخ عمیق و گسترده استفاده کنید تا فقط ریشه های گیاه عنکبوت جدید را در خود جای دهد.  

روش تکثیر گل گندمی در آب 5

6. برای تکثیر گل گندمی در آب: قلمه های خود را بکارید

ریشه های گیاه عنکبوت را در عمق خاک قرار دهید و پایه گیاه را در بالای خاک قرار دهید. ریشه ها را با خاک بپوشانید. مخلوط اولیه را مرطوب کنید اما خیس نکنید. 


حتما بخوانید: شرایط نگهداری سرخس پرسیاوشان و تکثیر آن


روش تکثیر گل گندمی در آب 6

7. برای تکثیر گل گندمی در آب: در نور غیر مستقیم خورشید قرار دهید

گیاه تازه گلدان را در مکانی گرم و زیر نور غیر مستقیم خورشید قرار دهید. نور مستقیم خورشید می تواند گیاه حساس را از بین ببرد. 

روش تکثیر گل گندمی در آب 7

8. برای تکثیر گل گندمی در آب: قلمه ها را بررسی کنید

وقتی به آرامی آن را بکشید و گیاه شما محصول دهد، هنوز ریشه نکرده است. هنوز به زمان بیشتری نیاز دارد ریشه ها در نهایت خود را در خاک مستقر کرده و منشعب می شوند. هنگامی که شما را یدک می کشید و با مقاومت مواجه می شوید، گیاه شما ریشه می دهد.

روش تکثیر گل گندمی در آب 8

تکثیر گل گندمی از طریق تقسیم بوته (تکثیر گیاه عنکبوتی با روش گلدانی)

گلدان ساده ترین اما زمان برترین روش برای ایجاد ریشه است. استفاده از هورمون ریشه زایی ممکن است روند را تسریع کند، اما غیر ضروری است.  برخی از شاخه ها ممکن است در حال حاضر ریشه هایی داشته باشند که از گیاه مادری آویزان می شوند. برخی دیگر ممکن است هنوز ریشه ایجاد نکرده باشند، اما هنوز به احتمال زیاد به مرور زمان به خوبی روت می شوند. اینها ساده ترین راه هستند. یک عنکبوت مستقیماً از گیاه مادری بردارید و آن را در گلدان جدید قرار دهید تا ریشه بزند. با انجام این کار، از همان ابتدا یک گیاه گلدانی به دست می آورید، اما ریشه زایی بیشتر طول می کشد و نمی بینید که ریشه ها چه زمانی رشد می کنند. 


حتما بخوانید: شرایط نگهداری و پرورش سدوم مورگانیانوم (دم الاغی)


مزیت استفاده از این روش این است که ریشه ها از همان ابتدا قوی تر می شوند و نیازی به تثبیت بیشتر خود ندارند. ریشه هایی که در آب رشد می کنند ممکن است کمی ضعیف باشند و باید با خاک سازگار شوند. مراحل تکثیر به روش گلدانی عبارتند از:

1. برای تکثیر گل گندمی از طریق تقسیم بوته: ابزار خود را تمیز کنید

ظروف برش خود را، خواه یک چاقوی تیز، قیچی گل یا قیچی، با پاک کردن تیغه با الکل تمیز کنید. 

تکثیر گل گندمی از طریق تقسیم بوته 1

2. برای تکثیر گل گندمی از طریق تقسیم بوته: قلمه های خود را جمع آوری کنید

در امتداد استولون گیاه مادری، عنکبوت ها را با دقت از استولون جدا کنید. این کار را با برش درست در امتداد پایه آنها انجام دهید.

تکثیر گل گندمی از طریق تقسیم بوته 2

3. برای تکثیر گل گندمی از طریق تقسیم بوته: گلدان خود را با خاک پر کنید

یک گلدان را با مخلوط اولیه بذر بدون خاک پر کنید. از مداد یا دیبر خود استفاده کنید تا سوراخی به اندازه کافی عمیق ایجاد کنید که فقط کف گیاه عنکبوت جدید را در خود جای دهد. اگر شاخه‌هایی را برداشت کرده‌اید که ریشه‌هایی در حال شکل‌گیری هستند، سوراخ را به اندازه‌ای عمیق ایجاد کنید که ریشه‌ها را در خود جای دهد. 

تکثیر گل گندمی از طریق تقسیم بوته 3

4. برای تکثیر گل گندمی از طریق تقسیم بوته: قلمه های خود را بکارید

گیاه عنکبوت را به اندازه ریشه ها قرار دهید و روی آن را با خاک بپوشانید. پایه گیاه را با خط خاک همسطح نگه دارید. اگر مایل به استفاده از هورمون ریشه هستید، قبل از کاشت، ته عنکبوت را طبق دستورالعمل محصول به هورمون آغشته کنید. مخلوط اولیه را مرطوب کنید اما خیس نکنید. 

تکثیر گل گندمی از طریق تقسیم بوته 4

5. برای تکثیر گل گندمی از طریق تقسیم بوته: در نور غیر مستقیم خورشید قرار دهید

گیاه تازه گلدان خود را در مکانی گرم با نور غیر مستقیم خورشید قرار دهید. 

تکثیر گل گندمی از طریق تقسیم بوته5

6. برای تکثیر گل گندمی از طریق تقسیم بوته: قلمه های خود را بررسی کنید

کمی زمان بدهید تا ریشه ها در خاک مستقر شوند و گسترش پیدا کنند. به آرامی گیاه را بکشید؛ اگر با مقاومت مواجه شدید، گیاه شما ریشه دار شده است. اگر گیاه شما می دهد، هنوز ریشه نگرفته و هنوز به زمان نیاز دارد.

تکثیر گل گندمی از طریق تقسیم بوته 6

تکثیر گیاه عنکبوتی با روش استولون

این روش بیشتر شبیه آنچه در طبیعت اتفاق می افتد است. گیاه استولون های جدیدی ایجاد می کند که در خاک پوشیده می شوند، عنکبوت ریشه می زند و استولون می شکند یا قطع می شود و به صورت غیرجنسی تکثیر می شود. این روش نیز ساده ترین است. نیاز به هیچ ابزاری ندارد و می توان آن را در گلدانی که گیاه مادری دارد انجام داد.

پیوند را بعداً انجام دهید، یا می توان آن را از همان ابتدا در گلدان دیگری انجام داد. این به شما بستگی دارد. در اینجا مراحل نحوه استفاده از روش استولون آمده است:


حتما بخوانید: بهترین زمان و روش هرس کردن انواع گل ادریسی (هورتانسیا)


1. تکثیر گیاه عنکبوتی با روش استولون: گلدان خود را پر کنید

یک گلدان را با مخلوط اولیه بذر بدون خاک پر کنید. از مداد یا دیبر خود برای ایجاد سوراخی استفاده کنید که عمق آن به اندازه ریشه های اولیه است. 

تکثیر گیاه عنکبوتی با روش استولون 1

2. تکثیر گیاه عنکبوتی با روش استولون: قلمه های خود را بکارید

گلدان را در کنار گیاه مادر قرار دهید و عنکبوت را در سوراخ تازه ایجاد شده قرار دهید. 

تکثیر گیاه عنکبوتی با روش استولون 2

3. تکثیر گیاه عنکبوتی با روش استولون: رطوبت را حفظ کنید

گیاه مادر همچنان در حال رشد عنکبوت خواهد بود، بنابراین نگرانی اصلی شما مرطوب نگه داشتن ترکیب اولیه است. 

تکثیر گیاه عنکبوتی با روش استولون 3

4. تکثیر گیاه عنکبوتی با روش استولون: گیاهان خود را جدا کنید

وقتی عنکبوت رشد جدیدی نشان داد، گیاه را از گیاه مادر جدا کنید و اکنون دو گیاه عنکبوتی مستقل دارید.

تکثیر گیاه عنکبوتی با روش استولون 4

سخن آخر

گیاهان عنکبوتی یا گل گندمی به خاطر شاخ و برگ های سبز، رنگارنگ و زیبایشان، توانایی بالقوه برای تصفیه هوا و سهولت نگهداری ارزشمند هستند. آنها فقط به خاک با زهکشی خوب، نور غیرمستقیم و آبیاری متوسط ​​نیاز دارند تا بتوانند رشد کنند و بچه گیاهچه ای به نام عنکبوت تولید کنند.