میخچه پا چیست؟ روش های پیشگیری و درمان

میخچه پا چیست؟ روش های پیشگیری و درمان


منبع: مدیسه

6

1401/11/14

01:29


میخچه پا لایه‌های سفت شده‌ای از پوست هستند که از واکنش پوست نسبت به اصطکاک و فشار ایجاد می‌شوند. این

میخچه پا چیست؟ روش های پیشگیری و درمان

میخچه پا لایه‌های سفت شده‌ای از پوست هستند که از واکنش پوست نسبت به اصطکاک و فشار ایجاد می‌شوند. این میخچه‌ها معمولا در نوک و کناره‌های انگشتان پا مشاهده شده و به صورت قسمت‌های زبر، سخت و زرد رنگ از پوست شاخی شده خود را نشان می‌دهد. اگرچه میخچه در بیشتر مواقع خطرناک نیست اما به دلیل ناهمواری که دارد باعث ایجاد ناراحتی و درد هنگام پوشیدن کفش یا برخورد با اشیاء خواهد شد.

نباید از این مشکل به راحتی گذر کرد زیرا در بعضی از موارد ممکن است عفونی شود. این میخچه‌ها در هر قسمتی از بدن اگر فشار بیش از اندازه وارد شود، ایجاد خواهند شد. میخچه روش‌های درمان خاص خود را دارد که در ادامه بیشتر در این ارتباط صحبت خواهیم کرد.

میخچه پا چیست؟

احتمالا بیشترین قسمتی از بدن که دچار این ناهنجاری پوستی خواهد شد پا است. به دلیل اینکه پا ساعت‌های طولانی داخل کفش است، هرگونه فشار بیش از حد باعث ایجاد میخچه خواهد شد. میخچه را می‌توان به کمک دارو و جراحی از بین برد. اما اگر دوباره فشار وجود داشته باشد، سلول‌های پوستی به رشد خود به شکل میخچه ادامه خواهند داد.

در بعضی از قسمت‌ها ممکن است جنس رویه این سلول‌های تغییر شکل داده، نرم و در قسمت دیگر سفت به نظر برسند. در هر دو صورت باید بدانیم که ریشه و مرکز میخچه سفت است.

علت میخچه پا چیست؟

گفتیم که در اثر فشار زیاد روی هر قسمتی از بدن، شاهد وجود میخچه خواهیم شد. به غیر از این مورد عوامل دیگری مانند بیماری نیز می‌تواند باعث بروز میخچه پا شود. در ادامه به چند مورد دیگر اشاره می‌شود:

  • وراثت
  • پوشیدن کفش نامناسب
  • استفاده نکردن از جوراب
  • ضعف جریان خون در پا
  • استفاده از برخی سموم مانند آرسنیک
  • مبتلا شدن به بعضی از بیماری‌ها مانند سفلیس و دیابت
  • انجام بعضی از فعالیت‌های ورزشی مانند دو میدانی و وزنه برداری

عوارض میخچه پا

میخچه پا باعث ایجاد تغییر فرم استخوان به شکل چکش می‌شود.

در حالت عادی میخچه باعث عوارض خاصی نمی‌شود. اما در بعضی از موارد عفونت میخچه پا مشاهده شده که باید به سرعت به پزشک معالج مراجعه کرد. میخچه باعث به وجود آمدن ناهنجاری‌های بسیاری در قسمت‌های مختلف پا خواهد شد مانند:

  • شست کج یا هالوس والگوس
  • ایجاد خار در قسمت پاشنه
  • تغییر فرم انگشت‌ها به شکل به اصطلاح چکشی

انواع میخچه پا

میخچه روی پا به دو صورت روی پوست ظاهر می‌شود:

  • میخچه نرم
  • میخچه زبر

میخچه نرم

میخچه‌های نرم ضایعات دردناک پوستی هستند که بین انگشتان پا ایجاد می‌شوند. آن‌ها اغلب بین انگشتان چهارم و پنجم پا به وجود می‌آیند، اما می‌توانند سایر انگشتان پا را نیز درگیر کنند. برخلاف میخچه زبر که در روی انگشت پا ایجاد می‌شود، این ضایعات به اصطلاح نرم، نواحی بین انگشتان را که در آن رطوبت و گرما وجود دارد، در بر می‌گیرند.

این ضایعات اگر اصطکاک مداوم باشد، بسیار دردناک هستند و با فشار کفش بدتر نیز می‌شوند. شکل جلوی کفش یا کفش پاشنه بلند، محیط مناسبی را برای ایجاد این میخچه‌های نرم ایجاد می‌کند. هنگامی که این میخچه‌های نرم روی پا قرار می‌گیرند، به دلیل درد و عفونتی که ایجاد می‌کنند، نیاز به درمان فوری دارند.

مطالب دیدنی:  قارچ پوستی چیست؟ راه‌های درمان آن را بشناسید

میخچه زبر

میخچه‌های زبر، نواحی کوچک، سفت و پر تراکم سلولی پوست هستند که معمولاً در ناحیه بزرگتری از پوست ضخیم می‌شوند. میخچه‌های سخت معمولا در بالای انگشتان پا ایجاد می‌شوند؛ مناطقی که فشار استخوان روی پوست وجود دارد.

درمان میخچه پا

برای درمان میخچه در صورتی باید اقدام کرد که آزار دهنده باشد. اگر بر اثر پوشیدن کفش نامناسب یا نپوشیدن جوراب دچار مشکل می‌شوید با تغییر سبک پوشش می‌توان از بروز مشکلات بیشتر میخچه جلوگیری کرد. اما اگر به هر دلیلی دچار درد یا ایجاد عفونت شدید باید به فکر درمان باشید و البته سرخود اقدام به هیچ عملی نکنید. داروهای بسیاری وجود دارند که می‌توان از آن‌ها بهره برد. به عنوان مثال استفاده از :

  • سالیسیلیک اسید
  • چسب میخچه

دو روش بسیار رایجِ درمان در منزل بوده است و البته در شرایط خاص جراحی باید انجام شود.

سرخود اقدام به کندن میخچه نکنید.

مطالب کاربردی :  ۱۰ روش خانگی برای درمان فوری شپش

سالیسیلیک اسید

این دارو نوعی کراتولیتیک بوده و می‌تواند پروتئینی که میخچه را تشکیل داده از بین ببرد. فقط کافی است چند قطره از این محلول را روی میخچه استفاده کنید. به مرور زمان این ماده میخچه را از بین می‌برد.

شما اگر باردار هستید یا قسمت میخچه شما دچار عفونت شده به هیچ عنوان از سالیسیلیک اسید بدون تجویز پزشک استفاده نکنید. نکته دیگر اینکه ممکن است بدن شما به این ماده حساسیت نشان دهد؛ بنابراین از استفاده از دوزهای بالا اجتناب کنید.

چسب میخچه

یکی از رایج‌ترین روش‌های درمان میخچه پا استفاده از چسب مخصوص است. این چسب هم به کاهش فشار کمک کرده و هم پوست اطراف میخچه را کم کم از بین می‌برد. شما می‌توانید چسب میخچه را از فروشگاه آنلاین خریداری کنید. نکته بعدی اینکه فراموش نکنید که بهترین دارو برای درمان میخچه پا بستگی به بدن فرد داشته و ممکن است یک راه حل برای دو نفر جواب یکسانی ندهد.

جراحی میخچه

در صورت وخیم شدن شرایط باید به پزشک متخصص مراجعه کرد تا با روش جراحی اقدام به از بین بردن میخچه کند. این روش دردناک نبوده و موجب ایجاد هیچ گونه اختلالی در راه رفتن فرد نخواهد شد.

چگونه می‌توان پیشگیری کرد؟

روش‌های بسیار مختلفی برای پیشگیری از بروز میخچه وجود دارد. یکی از آن‌ها پوشیدن کفش مناسب بوده و بقیه این موارد به شرح زیر است:

  • در نظافت پاهای خود اهمال نکنید
  • پاها را بعد از شستن خشک کنید
  • از جوراب استفاده کنید
  • هفته‌ای دو بار از سنگ پا استفاده کنید
  • اگر هنگام راه رفتن دچار ناراحتی و درد شدید به پزشک مراجعه کنید

به پاهای خود رسیدگی کنید.

مطالب کاربردی :  روش‌های درمان حساسیت پوستی و علت بروز آن‌ها

پا قلب دوم انسان است

پا یکی از اندام‌های بسیار مهم و حیاتی بدن انسان است. به طور میانگین اغلب افراد یک سوم روز خود را کفش می‌پوشند. اگر کفش راحت نباشد و به پا فشار زیادی وارد شود ممکن است ضایعه‌ای به نام میخچه پا روی انگشتان یا میان آنان به وجود بیاید.

اغلب اوقات این میخچه‌ها نگران کننده نیستند، اما امکان بروز عفونت وجود دارد که در این صورت باید به پزشک متخصص مراجعه کرد. بهتر است قبل از به وجود آمدن میخچه پیشگیری‌های لازم را انجام دهیم تا دچار مشکلات بعدی نشویم. آیا تاکنون انگشتان پای شما میخچه زده است؟ چگونه درمانش کرده‌اید؟ ما را از تجربیات خود آگاه کنید.

 

منبع : mayoclinic

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو