نقش نبشی در اجرای دکوراسیون داخلی

نقش نبشی در اجرای دکوراسیون داخلی


منبع: ایران ناز

4

1401/11/14

01:41


نقش نبشی در اجرای دکوراسیون داخلی

نقش نبشی در اجرای دکوراسیون داخلی

 

وقتی صحبت از دکوراسیون داخلی می‌شود حتماً ذهن‌تان به سمت خانه‌های لوکس و گران‌قیمت آقازاده‌ها کشیده می‌شود.

 

ولی فضای داخلی را با هزینه کم هم می‌توان زیبا کرد و شما با کمی خلاقیت می‌توانید به نتایجی خاص و منحصربه‌فردتری نسبت به متریال‌های لوکس و گران‌قیمت برسید.

 

این روش‌های خلاقانه و حتی اجرای آن را دربلاگ‌ها و شبکه‌های مانند پینترست به وفور یافت می‌شوند و شما به‌راحتی می‌توانید طراحی و اجرای آن‌ها را بیاموزید.

 

البته ما در این مقاله ما سعی داریم کمی فنی‌تر به موضوع نگاه کنیم و در مورد پروفیل‌ها مانند نبشی و ناودانی و نقشی که در دکوراسیون داخلی دارند صحبت کنیم. برای این منظور در ابتدا باید بدانیم پروفیل چیست.

 

ساخت کف و نرده با پروفیل

 

تاثیر پروفیل هایی مانند نبشی در دکوراسیون داخلی چیست؟

پروفیل‌ها به مقاطع طولی ثابت گفته می‌شود که می‌توانند باز و یا بسته باشند و در ساخت تجهیزات و سازه ساختمان، مبلمان، پنجره، دیوار و سقف مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 

به عنوان مثال نبشی و ناودانی پروفیلی باز و لوله و قاب پنجره پروفیلی بسته هستند. پروفیل بسته دیگری با مقطع Z نیز وجود دارد برای ساخت سازه‌های بسیار بزرگ مانند سوله و پارکینگ‌های عمومی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 

تفاوت دیگر پروفیل‌ها در جنس می‌توان به ساخت سقف سالن‌هایی بزرگی مانند سوله‌ها، سالن‌های ورزشی، انبارها و پارکینگ‌های عمومی اشاره کرد.

 

انواع نبشی دکوراتیو

 

انواع پروفیل ها مورد استفاده در دکوراسیون از نظر متریال چگونه است؟

یکی دیگر از تفاوت‌های پروفیل‌ها در جنس مصالحی و متریالی‌ست که از آن ساخته می‌شوند. آلومینیوم، پی‌وی‌سی، پلی‌استایرن و فولاد نمونه‌ای از متریالی است که پروفیل‌های نظیر قوطی، نبشی و ناودانی از آن ساخته می‌شوند و با توجه به این متریال کاربرد آن‌ها نیز متفاوت است.

 

پروفیل‌ها از نظر کاربرد به ساختمانی و تزیینی مانند قاب پنجره و دکوراتیو و پروفیل‌های سازه‌ای مانند تیرآهن اشاره کرد. نبشی با توجه به جنس آن می‌تواند در هر دو گروه دکوراتیو و سازه‌ای مورد استفاده قرار گیرد.

 

اجرای فضای پیوسته در دکوراسیون با نبشی ها

 

نبشی چیست و چه کاربردهایی دارد؟

نبشی یک پروفیل باز به شکل L است که با توجه به جنس آن به صورت تزیینی یا سازه‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

نبشی‌ام دی اف (MDF)، نبشی پی‌وی‌سی (PVC)، نبشی پلی استایرن (Polystyrene) و نبشی فولادی (Steel) نمونه‌هایی از پروفیل نبشی هستند که از نظر کاربرد و قیمت انواع نبشی متفاوت هستند.

 

نمایی از پروفیل پنجره

 

نبشی تزیینی در دکوراسیون داخلی

از کاربردهای نبشی در دکوراسیون داخلی به شکل تزیینی می‌توان به پوشش لبه‌های تیز بیرون زده دیوارها و تقاطع دیوار و کف اشاره کرد.

 

این نبشی‌ها علاوه بر زیبایی از لبه دیوارها در برابر خط و خش محافظت می‌کنند و مکمل خوبی برای دیوارکوب، کاغذدیواری و پوسترهای سه‌بعدی به شمار می‌روند.

 

نبشی‌های فلزی، ام دی اف، نبشی پی‌وی‌سی و نبشی پلی استایرن چنین کاربردی دارند.

 

نبشی تزئینی در دکوراسیون داخلی

ساخت مبلمان پیوسته با نبششی و ناودانی

 

نبشی‌های پلی استایرن نسبت به دو نوع دیگر در برابر ضربه، خش و رطوبت مقاوم‌تر هستند ولی نصب آن سخت‌تر بوده و با توجه به ضخامت بیشتر، وزن بیشتری هم دارد.

 

نبشی‌ام دی اف وزن کمتری و انعطاف بیشتری داشته ولی مقاومت آن نیز کمتر است. نبشی یو پی‌وی‌سی نسبتاً به این دو نوع ضخامت بیشتر و وزن کمتری دارد ولی شکننده بوده و در برابر ضربه مقاوم نیستند و خاصیت خورد شدگی دارند.

 

انواع نبشی

 

نبشی طلائی فولادی (استیل) نیز دارای مقاومت بسیار خوب در برابر ضربه است ولی در برابر خش آسیب‌پذیر است. این نبشی‌ها به دلیل ساخت از ورق فولادی گالوانیزه یا آلومینیوم در برابر رطوبت مقاوم هستند.

 

نبشی دکوراتیو استیل

 

نبشی سازه‌ای در دکوراسیون داخلی

ساخت بسیاری از مبلمان های پیوسته مدرن بدون نبشی و ناودانی فولادی تقریباً غیرممکن به نظر می‌رسد.

 

نبشی فولادی به دلیل مقاومت و انعطاف‌پذیری بالا برای ساخت سازه این عناصر بسیار مناسب است و در سازه عناصر دکوراتیوی مانند فضاهای اداری، نشیمن پیوسته و جزیره آشپزخانه تا میز تلویزیون و قاب لوستر در کنار ناودانی فولادی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 

ساخت مبلمان پیوسته با نبشی های استیل

 

نبشی و ناودانی فولادی باربر هستند و برای سازه‌های پیش‌ساخته گچی، پی‌وی‌سی و پلی استایرن بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

هم‌چنین از این نبشی‌ها می‌توانید برای ساخت کتابخانه، شلف و طاقچه هم استفاده کنید. در ادامه نمونه‌هایی از سازه‌های دکوراتیوی را می‌بینیم که اجرای آن بدون پروفیل‌های نظیر نبشی و ناودانی امکان‌پذیر نیست.

 

البته استفاده ازنشی بیشتر است چراکه لیست قیمت انواع ناودانی از قیمت نبشی گران‌تر است.

 

استفاده از نبشی و ناودانی در زیرسازی دیوار

 

تنوع پروفیل‌ها باعث شده در تعیین قیمت بازار آهن‌آلات سهم عمده‌ای داشته باشند. بنابراین کارشناسان برای پیش‌بینی چشم انداز قیمت آهن ‌به بازار پروفیل‌ها توجه ویژه‌ای دارند.

 

بخش اعظمی از این تغییرات قیمت آهن مربوط به میزان عرضه و تقاضا و رونق صنایعی نظیر ساخت‌وساز است.

 

سخن پایانی

ما هر روزه با انواع پروفیل‌ها در زندگی خود برخورد می‌کنیم. از قاب در و پنجره گرفته تا کف پله و نرده که پروفیل‌های در معرض دید هستند.

 

و هم‌چنین پروفیل‌هایی مانند تیرآهن و میلگرد در سازه ساختمان و نبشی و ناودانی در دکوراسیون داخلی که در دل دیوار جای گرفته‌اند و دیده نمی‌شوند.

 

برای پروفیل‌های در معرض دید مانند نبشی فولادی و استیل فاکتورهای زیبایی و مقاومت در برابر خوردگی و خش ناپذیری مهم‌ترین ویژگی و برای پروفیل‌های داخل ساختمان مانند نبشی و ناودانی فولادی سختی و مقاومت بالا در برابر بار در عین انعطاف‌پذیری اهمیت بیشتری دارد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو