مولتی‌میلیاردرهای ناگهانی!

منبع: نمکستان

4

1401/11/14

02:05


تریلیون تریلیون پول سهم پولداران موقتی بود که ۴۴۰ هزار میلیارد، تنها چند ساعت مهمان حسابشان بوده است. آنها با انتشار موجودی ماورایی حساب‌های خود این کلاف سردرگم را پیچیده‌تر کرده‌اند.

به گزارش نمکستان، شهروندآنلاین نوشت: «۴۰۴ تریلیون و ۴۰ میلیارد و ۴۱۰ میلیون و ۶۴۰ هزار ریال؛ رقمی معادل ۱۳ برابر اختلاس سه هزار میلیاردی خاوری. پولی نجومی که این روزها مهمان حساب بعضی از مشتریان بانک آینده شده است. مشتریانی از شهرهای بیرجند، مشهد، شاهرود، همدان، کرمان و تهران. بانک آینده اعلام کرده این واریزی‌ها به دلیل خطای سیستمی به حساب دو مشتری بانک انتقال یافته است. یعنی تنها دو مشتری از کل کشور پیامک واریزی چهار هزار میلیارد تومانی را دریافت کرده‌اند. این دو مشتری خوش‌شانس که نه، بی‌اقبال، چند ساعتی صفت ثروتمندبودن به زندگی‌شان سنجاق شد. ۸۰۸ تریلیون ریال کل مبلغی است که به باور بانک به دو حساب مشتریان تهرانی و کرمانی انتقال یافته. آن روی سکه اما فیلم‌های کوتاهی در حال وایرال است که نشان می‌دهد تعداد مشتریان مولتی‌میلیاردر موقت بیش از دو نفر است. تنها در شهر کرمان، این پول‌های نجومی به حساب دو مشتری واریز شده. مشتریان این بانک در دیگر شهرهای کشور، تجربه داشتن ثروت بادآورده را داشته‌اند. تریلیون تریلیون پول سهم پولداران موقتی بود که ۴۴۰ هزار میلیارد، تنها چند ساعت مهمان حسابشان بوده است. آنها با انتشار موجودی ماورایی حساب‌های خود این کلاف سردرگم را پیچیده‌تر کرده‌اند.

رقم بزرگ، طولانی و عجیبی است؛ ۱۵ عدد کنار هم قرار گرفته‌اند تا عدد ۴۰۴ تریلیون و ۴۰ میلیارد و ۴۱۰ میلیون و ۶۴۰ هزار ریال را به مشتری نشان دهد. عدد ماورایی که مشتریان مولتی میلیاردر موقت بانک از خواندن رقم واریزی عاجزند.

«سوادم قد نداد.» این را حمیدرضا افکاری می‌گوید؛ مردی که در این روزها به همراه خواهر و خانواده‌اش استرس زیادی را متحمل شده است. از سوم بهمن ماه این رقم نجومی در حساب خواهرش جاخوش کرده.

نمی‌تواند برداشت کند هرچند تا تکلیف پول مشخص نشود هم قصد برداشت ندارد.

پیامک واریزی را وقتی دریافت کرد که برای زیارت به عراق رفته بود. «۱۰ روز از سفر خواهرم که همراه کاروان به عراق رفته بود، می‌گذشت. سه‌شنبه چهارم بهمن ماه روز آخر بود. در بین‌الحرمین پیامک واریز پول آمد.»

در شوک پول واریزی

خانم افکاری شوکه شده بود. از زوار می‌خواست تا رقم واریزی را بخوانند. هر کسی چیزی می‌گفت. چهار میلیارد، ۴۰ میلیارد، شاید هم ۴۰۰ میلیارد.

«خواهرم استرس زیادی داشت. خود را به هتل می‌رساند. در فضای خارج از هتل اینترنت نداشت. به اینترنت که متصل می‌شود، متوجه رقم نجومی ۴۰۴ تریلیون و ۴۰ میلیارد و ۴۱۰ میلیون و ۶۴۰ هزار ریال می‌شود.»

حالا این روزها استرس و ترس، ابری شده است و بر خانواده افکاری می‌بارد. خواهر بزرگ‌تر یک مهد کودک دارد. پول‌های زیادی به حسابش واریز می‌شود اما این رقم را نه او دیده بوده و نه خانواده‌اش. خیلی زود با بانک تماس می‌گیرد: «گفتند اشتباه شده و این تنها یک عدد است.»

این پول از بدو ورود ترس و وحشت زیادی برای خانواده افکاری سوغات آورده. «خواهرم همان روز با اتوبوس کاروان به سمت کرمان آمد. حال طبیعی نداشت. در مسیر، چندین بار همسفرانش به او قرص آرامبخش دادند.»

تماس‌های تهدیدآمیز

باید برای سوالات ذهنی خود پاسخ درستی پیدا می‌کردند. ۱۰۰ میلیون از حسابش برداشت کرد. رقم، درست بود و این تنها یک عدد یا نماد نبود. «با برداشت از حساب خواهرم تماس‌های تهدیدآمیز شروع شد.» هویت آن‌سوی خط با گذشت پنج روز هنوز نامشخص است‌.

لحنش تهدیدآمیز بود. «آدرس خانه و محل کارتون را داریم. حتی می‌دانیم سه بچه داری. پول برداشتی را به حساب برگردانید و دیگر پولی برداشت نکنید.» «غروب بود که حساب خواهرم مسدود شد. می‌خواستیم پول را به حساب برگردانیم اما مقامات امنیتی و قضایی مانع شدند تا تکلیف پول تریلیونی مشخص شود.»

حساب خانم افکاری در حالی مسدود شده است که حسابش پیش از واریز این رقم نجومی خالی نبوده و شهریه بچه‌های مهد، داخل حساب وجود داشته است.

شکایت از بانک

خانواده افکاری ۱۰۰ میلیون پول برداشتی را صورتجلسه کرده‌ و تحویل مقامات داده‌اند. از بانک شکایت دارند و شکایت کرده‌اند. با مقامات و مسئولان تماس گرفته‌اند.

افکاری‌ها پیگیر هستند تا منشاء واریز پول را پیدا کنند: «ما ندار نیستیم. خانواده ما مشکل مالی ندارد. خواهرم مهد کودکی دارد که گردش مالی‌اش در سال به یک میلیارد هم می‌رسد. امیدواریم این مبلغ به جایی برگردد که متعلق به خودش بوده است. ما برای پیگیری موضوع با وزارت اطلاعات تماس گرفتیم. اداره کل اطلاعات استان کرمان هم پیگیر موضوع است. همچنین پلیس امنیت اقتصادی نیروی انتظامی استان نیز در حال پیگیری هستند. نمایندگان کرمان در مجلس، دادستان استان و امام‌جمعه شهر همه پیگیرند تا منشاء پول پیدا شود.»

خطای سیستمی، علت واریزی‌های نجومی

صادقیان، مسئول ارتباط با رسانه بانک آینده، اما نظر دیگری دارد: «این اتفاق به دلیل خطای سیستمی رخ داده است و عملا هیچ پولی جابه‌جا نشده و فقط پیامک واریز برای آن شخص ارسال شده  است.»

او انتقال پول را توسط خانواده افکاری رد می‌کند و می‌گوید: «چنین چیزی وجود ندارد و همانطور که در سایت نیز اعلام کردیم، تنها یک خطای سیستمی بوده است.»

این در حالی است که در هفته‌های گذشته نیز به حساب شش هزار مشتری بانک آینده نیز مبالغ مختلفی واریز و برداشت شده است. موضوعی که صادقیان آن را تایید می‌کند اما می‌گوید: «این اتفاق رخ داده ولی عدد آن شش هزار نفر نیست. تعداد دقیق آن هنوز مشخص نیست و حتی این مسأله برای ما نیز مبهم بوده و اعداد مختلفی گفته می‌شود.»

ماجرای هفت ساعت تریلیاردری جناب سروان

بانک آینده یک کرمانی دیگر را از این پول تریلیاردی بی‌نصیب نگذاشت، اما تنها هفت ساعت و ۳۴ دقیقه این پول تریلیاردی میهمان حساب سیدحسین حسینی بود. ارتشی است و ۴۱ سال دارد. حقوقش کفاف زندگی را نداده و شغل دوم دارد. «حقوقم سرسوزن این مبلغ هم نیست.»

دو بچه دارد. دختر و پسر ۱۷ و هفت ساله، اما ذره‌ای از این پول را هم برای خود نخواست. ساعت یک بامداد دوم بهمن ماه بود پیامک واریزی بانک آینده روی گوشی‌اش نقش بست. «نتوانستم رقم واریزی را بخوانم با وجودی که کار آزاد هم می‌کنم و با اعداد و ارقام سر کار دارم. خیلی زیاد بود. همسرم هم کنارم نشسته بود. هر دو شوکه شدیم. می‌دانستیم این پول برای ما نیست. خوشحال نشدیم بیشتر نگران بودیم.»

پدر ۴۱ ساله تا صبح بارها گوشی‌اش را چک کرد تا مطمئن شود پول در حسابش هست: «تا صبح نخوابیدم. خوابم نمی‌برد. خیلی مبهم بود. صبح که شد با رئیس بانک تماس گرفتم. موضوع را گفتم قرار شد بررسی کند. دو دقیقه نشد که پول از حسابم خارج شد. خیلی زود. خیلی راحت تریلیون‌تریلیون از حسابم کسر شد.»

در آن هفت ساعتی که جناب سروان تریلیاردر که ثروتمندترین شهر بود، هیچ پولی برداشت نکرد: «ریالی از پول را برداشت نکردم. با وجودی که خیلی راحت امکان برداشت میلیونی از پول وجود داشت.»

سروان حسینی که به‌ صورت پاره‌وقت کارهای کامپیوتری می‌کند، می‌گوید: «در تمام آن مدتی که پول داخل حسابم بود هرگز فکر نکردم که می‌تواند این مبلغ نجومی، سهم من باشد.»

ادامه واریز مبالغ نجومی

تنها این دو مشتری بانک نبودند که حسابشان ۱۵ عدد را در یک ردیف و کناربه‌کنار هم دیده است. پول تریلیاردی برای دیگر مشتریان بانک در شهرهای دیگر کشور هم ریخته شده است.

یکشنبه دوم بهمن ماه ۴۰ هزار میلیارد تومان به حساب شهروند تهرانی واریز شده است.

صبح چهارشنبه، پنجم بهمن هم، ۴۰ هزار میلیارد تومان دیگر به حساب یک شهروند شاهرودی واریز شد. این شهروند شاهرودی بلافاصله بعد از دریافت پیامک واریزی، ماجرا را به مسئولان انتظامی و قضایی اطلاع می‌دهد. بلافاصله حساب این مشتری بانک شاهرود هم مسدود و توقیف می‌شود. ماموران انتظامی و سیستم بانکی کشور در حال بررسی هستند تا منبع اصلی این پول را پیدا کنند اما هنوز ابعاد این موضوع و همچنین دلیل واریز چنین پولی به حساب این مشتری مشخص نیست.

در ادامه ارسال پیامک واریز مبالغ میلیاردی به حساب مشتریان بانک آینده، شهروند بیرجندی نیز پیامکی با مبلغ ۴۰ هزار میلیاردی دریافت کرد و از حساب تریلیاردی بی‌نصیب نماند. او هم شبانه تریلیون‌تریلیون پول به حسابش آمد اما با آغاز فعالیت بانکی در کشور، پول‌های بادآورده از حساب مرد بیرجندی خالی شدند.

شفاف‌سازی نشده

پس از آن بود که شهروندانی در همدان، مشهد و تهران نیز ادعای مشابهی را مطرح کردند و تصاویر واریزی‌های خود را در شبکه‌های اجتماعی منتشر کردند.

نکته اینجاست که روشن نیست ماجرای عجیب این واریزی‌ها چیست. واریز ۴۰ هزار میلیارد تومان به حساب برخی مشتریان با استناد به خطای فنی چیزی نیست که به‌سادگی بتوان از کنار آن عبور کرد. هنوز بانک  موضع خود را در خصوص واریزی‌های نجومی شفاف نکرده است.»

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو