چگونه تغییر کنیم: ۱۶ گام موثر برای تغییر زندگی

منبع: مینویسم

4

1401/11/14

02:22


چگونه تغییر کنیم: ۱۶ گام موثر برای تغییر زندگی

«چگونه زندگی خود را تغییر دهم؟» اگر این سوال را از خود می پرسید، به یاد داشته باشید که تنها چیز ثابت در زندگی ما تغییر است. هرچه بیشتر نسبت به آن مقاومت کنیم، زندگی ما سخت تر می شود. به جای اجتناب از آن، از خود بپرسید چگونه می توانید زندگی خود را تغییر دهید تا با تغییراتی که در اطراف شما رخ می دهند، همسو شوید.

ما توسط تغییر احاطه شده ایم و این تنها چیزی است که بیشترین تاثیر را بر زندگی ما می گذارد. هیچ اجتنابی از آن وجود ندارد زیرا به سراغ شما نیز می آید، شما را به چالش می کشد و وادار می کند که در نحوه زندگی خود تجدیدنظر کنید.

تغییر می تواند در نتیجه یک بحران، انتخاب یا شانس به زندگی ما وارد شود. تحت هر شرایطی، همه ما باید انتخاب کنیم که آیا تغییر را ایجاد می کنیم یا نه؟

ما نمی توانیم از رویدادهای غیرمنتظره در زندگی اجتناب کنیم. آنچه تحت کنترل ماست، نحوه واکنش به این رویدادهاست. این قدرت انتخاب ماست که ما را قادر می سازد تا در زندگی خود تغییرات مثبت اعمال کنیم.

عمل بر اساس قدرت انتخاب به ما این امکان را می دهد تا فرصت های بیشتری برای تغییر زندگی در جهت بهتر داشته باشیم. هرچه فرصت های بیشتری برای تغییر مثبت زندگی در اختیار ما قرار گیرد، در زندگی شادتر و راضی تر خواهیم بود.

کارهای خاصی وجود دارد که می توانید برای تغییر زندگی خود انجام دهید.

همچنین بخوانید: جملات زیبا درباره تغییر زندگی

16 روش تغییر زندگی در سال جدید

اگر به این فکر می کنید که چگونه زندگی خود را تغییر دهید، در اینجا بهترین نکات تغییر زندگی برای شما آورده شده اند.

1. برای زندگی خود معنا پیدا کنید

«چگونه زندگی ام را تغییر دهم؟» مدتی را صرف این کنید که چیزهای با ارزش و مهم زندگی خود را بیابید تا بتوانید بر اساس آن زندگی خود را تغییر دهید. در زندگی می خواهید به چه چیزی برسید؟ رویاهای شما چه هستند؟ چه چیزی شما را خوشحال می کند؟

معنای زندگی به شما هدف می دهد و مسیر زندگی شما را مشخص می کند. بدون معنا،‌ شما بقیه عمر خود را بدون هیچ مسیر،‌ تمرکز یا هدفی پشت سر خواهید گذاشت.

2. یک تابلو رویا بسازید

وقتی بچه بودیم، همیشه رویاپردازی می کردیم و به این فکر می کردیم که چگونه زندگی خود را تغییر دهیم. ما در رویاپردازی و تجسم آنچه در آینده می خواهیم بشویم، مهارت پیدا کرده بودیم. ما به این باور داشتیم که همه چیز ممکن است.

وقتی بزرگ تر شدیم، توانایی رویاپردازی خود را از دست دادیم. زمانی که احساس کردیم دستیابی به رویاهایمان غیرممکن است، رویاهای ما به تدریج محو شدند.

یک تابلو رویا روشی عالی برای شروع به باور دوباره به رویاهایتان است. دیدن رویاها هر روز بر روی تابلو به آن ها زندگی می بخشد. همچنین به عنوان یک یادآور روزانه عمل می کند تا دوباره انرژی خود را به سمت دستیابی به آن ها متمرکز کنید.

3. اهداف خود را تعیین کنید

وقتی فهمیدید که چه چیزی در زندگی برایتان مهم است و زندگی رویایی شما در بلندمدت چه شکلی خواهد بود، باید دست بکار شوید و اهداف کوتاه مدت، متوسط و بلند مدت خود را تعیین کنید. کار کردن بر اساس این اهداف شما را قادر می سازد تا به رویاهای خود دست یابید و زندگی خود را تغییر دهید.

به یاد داشته باشید که اهداف ممکن است تغییر کنند. همیشه در تعیین و دستیابی به اهداف خود انعطاف پذیر باشید زیرا زندگی دستخوش تغییر می شود و اهداف شما نیز باید بازتابی از این تغییر باشند. همین گام های کوچکی که در جهت یادگیری چگونگی تغییر زندگی خود برمی دارید به شما انگیزه می دهند.

پیشنهاد می کنیم مقاله نحوه تعیین اهداف زندگی را بخوانید.

4. پشیمانی را کنار بگذارید

پشیمانی فقط شما را از زندگی بازمی دارد. اگر تمام وقت خود را صرف فکر کردن به گذشته کنید، زمان حال و آینده را از دست خواهید داد. شما نمی توانید کارهایی را که در گذشته انجام داده یا نداده اید تغییر دهید، پس باید آن ها را رها کنید. تنها چیزی که بر آن کنترل دارید این است که انتخاب می کنید چگونه در زمان حال و آینده زندگی کنید. هربار که یک فکر منفی در مورد گذشته به ذهن شما می رسد، آن را به چالش بکشید.

اگر می خواهید سرگرم شوید و فکر کنید که پشیمانی خود را کنار گذاشته اید، سعی کنید پشیمانی های خود را روی یک کاغذ بنویسید و سپس آن را در حیاط پشتی دفن کنید یا همراه دوستان بسوزانید.

5. کاری انجام دهید که شما را می ترساند

این به خارج شدن از منطقه آسایش شما مرتبط است و این که به محدودیت ها از جنبه ای دیگر نگاه کنید. صحبت کردن در جمع یکی از ترسناک ترین کارهایی است که هر فرد می تواند انجام دهد. من از صحبت کردن در جمع وحشت داشتم، با این وجود، می دانستم که می خواهم یک سخنران انگیزشی شوم. بنابراین من به Toast Masters پیوستم تا بر ترس خود از سخنرانی در جمع غلبه کنم.

اولین سخنرانی من وحشتناک بود. زانوهایم می لرزیدند، عرق کرده بودم و نمی توانستم لرزش خود را کنترل کنم. اما این کار را انجام دادم و احساس به پایان رساندن آن سخنرانی بهتر از چیزی بود که فکرش را می کردم. من ترجیح دادم که ادامه بدهم و در حال حاضر به عنوان یک سخنران انگیزشی امرار معاش می کنم.

فهرستی از کارهای ترسناکی تهیه کنید که دوست دارید انجام دهید، اما از انجام آنها خیلی می ترسید. از کوچک شروع کنید، یک برنامه ایجاد کنید و سپس شروع به انجام آن ها کنید. اگر واقعاً می خواهید از منطقه آسایش خود خارج شوید و زندگی خود را تغییر دهید، هرگز از انجام کارهای ترسناک دست نکشید.

6. یک زندگی متعادل را شروع کنید

سلامت ما نیز دستخوش تغییر می شود. با بالا رفتن سن، وضعیت جسمی، عاطفی و روحی ما تغییر می کند. آنچه می توانیم کنترل کنیم، این است که چگونه بدن و مغز خود را تغذیه می کنیم.

داشتن یک زندگی سالم و متعادل، انعطاف پذیری ما در برابر تغییرات زندگی را افزایش می دهد. ورزش بهترین راه برای دستیابی به نگرش مثبت و خوش بینانه نسبت به زندگی است.

داشتن یک زندگی سالم و متعادل با ورزش زیاد یک انتخاب سبک زندگی است که باعث می شود در زندگی احساس رضایت و شادی بیشتری داشته باشید. ورزش یک ابزار بسیار قدرتمند است که زندگی شما را بهبود بخشیده و به شما کمک می کند احساس خوبی داشته باشید.

چه نوع ورزشی بهتر است؟ یک مطالعه جدید به این نتیجه دست یافت که بیماران با افسردگی خفیف تا متوسط، بدون توجه به اینکه در گروه ‌های ورزشی سبک، متوسط یا شدید شرکت می ‌کردند، علائم مشابهی را تجربه کردند. در نتیجه، فقط باید حرکت کنید.

7. با ترس هایتان مواجه شوید

نادیده گرفتن ترس ها و امید به این که خود به خود از بین روند، کار آسانی است. متاسفانه، این روند ردست نیست. اگر می خواهید زندگی خود را تغییر دهید، بر ترس هایتان مسلط شوید تا دیگر نتوانند شما را کنترل کنند. فرقی نمی کند که ترس از شکست، تنهایی یا ناشناخته هاست، ترس می تواند شما را از زندگی کامل بازدارد. ما می دانیم چه زمانی ترس هایمان کنترل زندگی را به دست می گیرند زیرا احساس نارضایتی و ناخوشنودی می کنیم.

زمانی که با ترس های خود مواجه می شویم، قدرت انتخاب زندگی را بازپس می گیریم و با انجام این کار زندگی خود را برای همیشه تغییر داده ایم.

8. خود را بپذیرید

تنها کسی که قرار است زندگی شما را تغییر دهد خود شما هستید! برای ایجاد تغییر، باید خود را دوست داشته باشید. زمان هایی در زندگی هست که شما را طرد خواهند کرد و افرادی وجود دارند که شما یا انتخاب هایتان را نمی پسندند. پذیرش خود و دوست داشتن خود با وجود تمام سختی ها به شما کمک می کند تا در زندگی به پیش بروید.

شجاعت خود را پیدا کنید، خود را دوست داشته باشید و قدم بردارید و کاری دیوانه وار انجام دهید. نگران این که دیگران در مورد شما چه فکری می کنند یا این که کار درستی یا نه، نباشید. اگر احساس می کنید که درست است، آن را انجام دهید و زندگی مورد علاقه خود را بسازید.

9. در لحظه زندگی کنید

بسیاری از ما فکر می کنیم که چمن در طرف دیگر سبزتر است. اغلب، به طرف دیگر حصار می رسیم و متوجه می شویم که اینطور نیست. انگیزه برای تغییر زندگی از تمایل ما به خوشحال بودن سرچشمه می گیرد. ما اغلب آنقدر مشغول تمرکز بر جستجوی خوشبختی هستیم که لذت زندگی واقعی در لحظه را از دست می دهیم.

آرزوی ما برای داشتن خوشبختی در زندگی، یک آرزو در زمان آینده است و نه زمان حال. ما آنقدر غرق مشکلات زمان حال می شویم که زیبایی زندگی در لحظه را از یاد می بریم.

نشستن در کنار یک دوست در ساحل و خوردن بستنی یک لحظه شاد است. قدردانی و سپاسگزاری روزانه، تجربه شادی و خوشبختی در لحظه است. کمک کردن به افرادی که محتاج هستند به ما احساس شادی و خوشبختی می دهد.

این یعنی زندگی کردن در لحظه؛ این لحظات ارزشمند را به خاطر تمرکز بیش از حد بر جستجوی خوشبختی از دست ندهید.

10. لذت یادگیری را تجربه کنید

هرگاه که چیز جدیدی می آموزید، دانش شما بیشتر می شود و با دانش بیشتر، اعتماد به نفس بیشتری به دست می آورید. یادگیری مهارت های جدید به ما کمک می کند تا با موقعیت های جدید خود را وفق دهیم. همچنین به ما انگیزه می دهد تا خلاقانه و نوآورانه فکر کنیم و در نتیجه با ناشناخته ها، راحت تر باشیم.

مطالعه یک روش عالی برای یادگیری است. برای این که به طور کامل از یادگیری لذت ببرید، رمانی که خیلی در موردش شنیده اید را بخوانید. وقتی ژانری که بیشتر برای شما جذاب است را پیدا کردید، کتاب های بیشتری در آن ژانر مطالعه کنید.

11. باورهای خود را تغییر دهید

این عادت ها هستند که هویت شما را شکل می دهند. هیچ کس با مجموعه ای از باورها متولد نمی شود. همه باورها با گذشت زمان با تجربه حاصل می شوند. هرچه بیشتر یک رفتار خاص مانند نوشتن یا مرتب کردن تخت را تکرار کنید، هویت شما بیشتر تقویت می شود.

اقداماتی که شما تصمیم می گیرید انجام دهید به شما نشان می دهند که چه نوع فردی هستید. فقط شما می توانید زندگی خود را تغییر دهید. اگر باورهایی دارید که مانع شما می شوند، نیازی به ایجاد تغییرات اساسی ندارید. تغییرات کوچک و معنی دار، کلیدهای بهبود زندگی هستند.

12. منفی نگری را حذف کنید

اول از همه، بیایید اعتراف کنیم که زمان آن رسیده است تا صدای منفی که در سرتان وجود دارد را خفه کنید. مطمئنا، چیزهای زیادی را پشت سر گذاشته اید. و البته هر ناامیدی و شکست را به یاد می آورید. اما نمی توان آینده را دید، بنابراین نباید اجازه دهید که تاثیری بر درک شما از آینده داشته باشد.

وقتی صدا می گوید: «نه، نمی توانم»، بازیگر درونی خود را آزاد کنید و راهی برای گفتن آن صدا پیدا کنید: «بله، شما می توانید». بعد از این همه سال فکر کردن که به اندازه کافی خوب نیستید، وقت آن است که متوقف شوید. اعتماد به نفس خود را آرام آرام تقویت کنید. اهداف کوچکی را تعیین کنید و چالش های کوچکی را انجام دهید که به شما امکان می دهند اعتماد به نفس لازم را برای مقابله با هیولاها ایجاد کنید.

منفی نگری به شما آسیب می رساند و شما را از زندگی واقعی بازمی دارد. مهم نیست که کسی با شما ناعادلانه برخورد کرده یا نه. چنگ زدن به بی عدالتی زندگی شما را نابود می کند و زمان گرانبهایی را که می توانید برای شروع واقعی زندگی استفاده کنید از بین می برد. بهترین کار این است که تصمیم بگیرید یا برنامه ریزی کنید که چگونه مشکل را از ریشه برطرف کنید – و سپس برای رفع آن اقدام کنید. هر کاری که انجام می دهید، برای مدت طولانی در حالت منفی یا غم انگیز باقی نمانید.

بیشتر بخوانید: چگونه احساسات منفی خود را کنترل کنیم

13. چیزهای خوب را ببینید و سپاسگزار آن ها باشید

ممکن است چالش برانگیزترین شغل را نداشته باشید، اما به هر حال در یک اقتصاد آشفته شغل دارید و این نعمتی است که باید قدردان آن باشید. حتی اگر زندگی عاشقانه شما به اندازه کافی هیجان انگیز نیست، به یاد داشته باشید دوستان و خانواده خوب هدایای ویژه ای هستند و عشق آن ها به شما کمک می کند تا از روزهای سخت بگذرید.

حتما درباره تاثیرات شکرگزاری بر روی زندگی شنیده اید. یکی از بهترین راه ‌ها برای ارزیابی آنچه که دارید، شروع به نوشتن یک مجله سپاسگزاری است. هر روز صبح دقیقاً آنچه را که به خاطر آن شکرگزار هستید بنویسید. سپس در شب، در مورد آنچه در روز خوب بود بنویسید. روی نکات مثبت تمرکز کنید و بیشتر آن را جذب خواهید کرد.

تشخیص دهید که در کجا خوش شانس هستید و یک حس خوش بینی ایجاد خواهید شد که در سایر زمینه های زندگی شما گسترش خواهد یافت.

اکثر مردم عبارت «بدیهی گرفته شده» را شنیده اند. اغلب اوقات ما بسیاری از برکات را در زندگی خود بدیهی می دانیم. ما نمی توانیم بسیاری از چیزهای خوب را ارزیابی کنیم. در عوض، ما روی تعداد انگشت شماری از مواردی که ناخوشایند یا نفرت انگیز هستند تمرکز می کنیم. اگر چند دقیقه وقت بگذارید و لیستی از نکات مثبت زندگی خود تهیه کنید، به زودی خواهید دید که:

  • نکات منفی بسیار بیشتر از موارد مثبت است و.
  • خیلی چیزها برای کار کردن و زندگی کردن دارید.
  • در نظر بگیرید، شکرگزار باشید و زندگی را شروع کنید.

همچنین بخوانید: نحوه کنار آمدن با تغییرات زندگی

14. ذن خود را پیدا کنید

برای داشتن یک زندگی شاد و آرام، گاهی اوقات باید کارهایی را انجام دهید که کاملا خلاف طبیعت شما هستند. این بدان معنی است که اگر کینه هایی دارید که باعث خشم و ناراحتی شما می شوند، آن را رها کنید و کسانی که به شما ظلم کرده اند را ببخشید. منفی نگری به هیچ کس به غیر از خود شما آسیب نمی رساند و رها کردن یک نوع رهایی شیرین از دردی است که غیرضروری است.

پس چگونه کسی را که به ما و زندگی ما آسیب رسانده ببخشیم؟

  • از مشکل دور شوید. اگرچه ممکن است شبیه به فرار به نظر آید، اما اگر بتوانید خاطرات پریشان را هر جایی که می روید با خود نبرید، دری به سوی یک ذهنیت جدید برای شما باز خواهد شد و این همراه با یک محیط تازه می تواند به تجربه های بهتری منجر شود که منفی را به مثبت تبدیل می کند.
  • معنوی شوید. اگرچه برخی حضور در کلیسا را بهترین روش برای یافتن جنبه مثبت خود می دانند، برخی دیگر به جنگل می روند و آرامشی را پیدا می کنند که در جهت تفکر به سمت دوری از خشم، پشیمانی و ناامیدی است. مدیتیشن را تمرین کنید. شخصا برای من معجزه کرده است.
  • از تجربه های بد خود برای کمک به دیگران استفاده کنید. داستان خود را با دیگران به اشتراک بگذارید تا آن ها را از انجام اشتباهات مشابه بازدارید.

15. خود را غافلگیر کنید

یکی از روش های برای فرار از یک زندگی ناامیدکننده این است که کاری کاملا متفاوت انجام دهید. حتی اگر فکر می کنید ممکن است در انجام آن کار خوب نباشید، یک چیز جدید را امتحان کنید.

فرقی نمی کند که ثبت نام در یک کلاس رقص است یا امتحان کردن کیک باکسینگ، اسب سواری، کلاس های آواز یا ژیمناستیک، انجام کارهای جدید ذهن و جسم ما را به چالش می کشد و با دادن دلیل جدیدی برای بیدار شدن در صبح، علاقه جدیدی به زندگی ایجاد می کند. علاقه به روزی جدید و مملو از فرصت های تازه.

بسیاری از افراد از چیزهای جدید می ترسند. دیگران نیز احساس می کنند چیزهای جدید ارزش امتحان کردن را ندارند. یک گروه نیز وجود دارند که می گویند از غافلگیری متنفرند. چیزی که همه آن ها در آن اشتراک دارند، تنفر از تغییر است. آن ها یک ساختار را ترجیح می دهند. ساختار خوب است؛ با این وجود، اغلب مردم متعجب می شوند که چگونه انجام یک کار جدید می تواند زندگی آن ها را دگرگون کند. چیز جدیدی را امتحان کنید، خود را غافلگیر کنید و شروع به زندگی کردن کنید.

16. دوباره به فهرست کارهایی که باید قبل از مرگ انجام دهید برگردید یا یک فهرست جدید برای زندگی تهیه کنید

اگر فهرستی از کارهایی دارید که می خواهید قبل از مرگ انجام دهید، منتظر دلیلی برای انجام دادن آن ها نمانید. سعی کنید موردی را در آن فهرست پیدا کنید که اگر امروز نشد، فردا به آن دست یابید.

اگر فهرست شما شامل یک ماجراجویی عجیب و غریب است، اما قبل از رفتن به آن مسافرت خاص منتظر مانده اید تا ازدواج کنید و نمی خواستید تنهایی سفر کنید، بهتر است تجدیدنظر کنید. ممکن است دوستی داشته باشید که همین طرز فکر را دارد. و چه کسی می داند؟ ممکن است عشق زندگی شما نیز در حال برنامه ریزی برای همین سفر باشد و وقتی به آنجا رسیدید، در یک ساحل قدم بزنید.

مسئله این است که تا زمانی که نروید هرگز متوجه نخواهید شد.

کلام آخر

شما باید انتخاب کنید که چگونه می خواهید زندگی خود را تغییر دهید. انتخاب برای انجام این 16 مورد به شما کمک می کند تا زندگی را در جهت بهبود و رسیدن به آنچه در ذهن دارید، تغییر دهید. کارهایی انجام دهید که زندگی شما را تغییر می دهند. با نگرش مثبت به سمت آن حرکت کنید و به یاد داشته باشید که تغییر زمان بر است. زندگی وقتی شروع می شود که تصمیم می گیرید زندگی خود را برای همیشه تغییر دهید!‌ حال که با کارهایی که می توانید برای تغییر زندگی خود انجام دهید آشنا شدید، از همین امروز چه کاری را شروع می کنید؟

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو