فریتین خونم خیلی پایینه چکار کنم؟

فریتین خونم خیلی پایینه چکار کنم؟


منبع: نم نمک

4

1401/11/14

19:01


فریتین خونم خیلی پایینه و آیا کمبود فریتین خطرناک است و فریتین کمتر از 10 و پرسش و پاسخ درباره فریتین و فریتین خونم پایینه چی بخورم و برای کمبود فریتین چه قرصی بخوریم و فریتین زیر 5 نی نی سایت و کمبود فریتین و تپش قلب و کمبود فریتین و سرطان نی نی سایت در نم نمک.

فریتین خونم خیلی پایینه چکار کنم؟

پایین بودن فریتین خون ، مشکلی دارم؟

بدن شما وابسته به آهن موجود در سلول های قرمز خونی برای حمل اکسیژن به سلول ها می باشد. بدون آهن کافی ، سلول های خونی قرمز توانایی اکسیژن رسانی کافی را ندارند. اگرچه که آهن بیش از حد برای بدن خوب نیست. هم سطح بالا و هم سطح پایین آهن ممکن است نشان دهنده یک مشکل جدی باشد.

فریتین خونم خیلی پایینه چکار کنم؟

فریتین خونم خیلی پایینه چکار کنم؟

اگر پزشک به کمبود آهن در شما یا آهن بیش از حد شک داشته باشد ، حتما از شما تست فریتین می گیرد. این تست به اندازه گیری آهن ذخیره شده در بدن می پردازد که یک تصویر کلی از سطح آهن را در اختیار پزشک قرار می دهد.

فریتین خونم خیلی پایینه چکار کنم؟

 

فریتین مانند آهن در بدن نیست. فریتین پروتئینی است که آهن ذخیره می کند و هنگام نیاز بدن ، آهن را آزاد می کند. فریتین معمولا در سلول های بدن شما زندگی می کند و در واقع در خون جریان دارد.

سوال مخاطب

سلام. من دو ماه بعد از سقط در هفته 9، ازمایش چکاپ خون دادم و وقتی به دکتر مراجعه کردم به خاطر پایین بودن فریتین که 7.2بود (که نرمال اون بین10 تا 124ng/ml بود) هموگلبینم 14 و آهن خونم 153 (نرمالش33_150) دکتر گفت تا ماه دیگه نمیتونم برای بارداری اقدام کنم و قرص آهن تجویز کردند. فریتین من خیلی پایینه؟! و درمان؟

پاسخ جراح و متخصص زنان ، زایمان و نازایی :

فریتین ذخیره آهن مغز استخوان را نشان میدهد.حداقل باید 15 باشد.وقتی پایین است یعنی باید حداقل 3 ماه دارو بخورید تا جبران ذخایر مغز استخوان بشود. هموگلوبین شما نرمال است یعنی هنوز آهن در گردش خون خوب است.

فریتین خون چیست؟

فریتین خون مانند آهن در بدن نیست. این پروتیین که آهن ذخیره می کند و هنگام نیاز بدن ، آهن را آزاد می کند.معمولا در سلول های بدن شما زندگی می کند و در واقع در خون جریان دارد.

اسامی مترادف :
  • فریتین سرم
نام رسمی :
  • فریتین سرم ، Serum Ferritin

بیشترین غلظت فریتین معمولا در سلول های کبد به نام هپاتوسیت و سیستم ایمنی به نام رتیسولئودوتلیال می باشد .

فریتین در سلول های بدن ذخیره می شود تا جایی که نیاز به تولید سلول های قرمز خونی در بدن وجود داشته باشد. بدن به سلول ها سیگنال آزاد کردن فریتین را می دهد و سپس فریتین به ماده دیگری می بچسبد که به آن ترنسفرین می گویند.

ترنسفرین یک پروتئین است که با فریتین ترکیب می شود و آن را به سلول های خونی قرمز جدید ساخته شده در بدن منتقل می کند. در واقع ترنسفرین مانند یک تاکسی به سمت جایگاه آهن حرکت می کند.

از آن جایی که سطح طبیعی آهن در بدن یک فرد سالم مهم است ، میزان آهن ذخیره شده به اندازه کافی نیز اهمیت دارد. اگر فردی به اندازه کافی فریتینین نداشته باشد ، میزان ذخیره آهن او نیز به زودی تمام می شود.​

فریتین خونم خیلی پایینه چکار کنم؟

فریتین پروتئینی است که آهن ذخیره می کند.

چرا آزمایش فریتین خون انجام می شود؟

بدن برای انتقال اکسیژن به تمام سلول های خون ، به گلبول های قرمز وابسته است. بدون آهن کافی ، گلبول های قرمز قادر به تامین اکسیژن کافی نیستند. با این حال ، آهن بیش از حد برای بدن نیز مناسب نیست. هر دو سطح زیاد و پایین آهن ممکن است نشان دهنده یک مشکل اساسی در بدن شود. اگر پزشک مشکوک به کمبود آهن یا اضافه بار آهن باشد ، ممکن است آزمایش فریتین را تجویز کند. آزمایش فریتین خون میزان آهن ذخیره شده در بدن را اندازه گیری می کند ، که می تواند تصویر کلی از میزان آهن بیمار را به پزشک ارائه دهد. آزمایش خون فریتین می تواند در تشخیص شرایط مربوط به میزان بالا یا پایین آهن به پزشک کمک کند.

آمادگی برای آزمایش فریتین خون :

هنگامی که نتیجه آزمایش شمارش کامل سلول های خون (CBC) نشان دهد که هموگلوبین و هماتوکریت فرد پایین است و گلبول های قرمز خون او کوچک تر و کمرنگ تر از حد طبیعی (میکروسیت و هیپوکرومیک) هستند ، تست فریتین همراه با سایر آزمایش های آهن درخواست داده می شود. زیرا این نتایج می توانند نشان دهنده کم خونی ناشی از کمبود آهن باشند؛ حتی در شرایطی که فرد علائم و نشانه های کم خونی را نشان ندهد.

در زمانی که پزشک علائم و نشانه های کم خونی فقر آهن را در فرد مشاهده کند این آزمایش به همراه سایر آزمایشات مربوط به آهن درخواست داده می شود.

علائمی از قبیل :

در صورت مشکوک بودن پزشک به اضافه بودن سطح آهن خون بدن ، لازم است که سطح فریتین فرد تعیین شود. علائم و نشانه های این پدیده که در اثر تجمع آهن در خون و بافت ها رخ می دهد ، در افراد مختلف متفاوت است و با گذشت زمان شدیدتر می شود.

فریتین خونم خیلی پایینه چکار کنم؟

این علائم شامل :

به منظور تایید وجود آهن بیشتر از حد طبیعی ، سایر آزمایش های آهن نظیر اندازه گیری ظرفیت اتصال آهن (TIBC) و آزمایش ژنتیکی هموکروماتوز ارثی نیز ممکن است درخواست داده شود.

زمانی که فرد برخی از علائم بیماری های کبدی ، التهابی ، آرتریت روماتوئید ، پرکاری تیروئید و یا برخی از سرطان ها را نشان می دهد این آزمایش برای کمک به تشخیص این بیماری ها مورد بررسی قرار می گیرد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو