میزان فریتین خون در زنان چقدر باید باشد؟

میزان فریتین خون در زنان چقدر باید باشد؟


منبع: نم نمک

4

1401/11/14

19:28


میزان فریتین خون در زنان و میزان فریتین خون در دختران و میزان فریتین خون در زنان چقدر باید باشد؟ و میزان فریتین خون در زنان نی نی سایت و میزان فریتین در زنان یائسه و میزان فریتین خون در زنان باردار و میزان نرمال ferritin نی نی سایت و بالا بودن فریتین خون نشانه چیست و تفسیر آزمایش ferritin و عوارض کمبود فریتین در زنان و فریتین کمتر از 10 در نم نمک.

میزان فریتین خون در زنان چقدر باید باشد؟

میزان فریتین خون در زنان چقدر باید باشد؟

تفاوت فیزیولوژیکی و هورمونی مردان و زنان موجب تفاوت در میزان آهن و هموگلوبین درآن ها شده است. پژوهش ها نشان می دهد میزان فریتین˛ مشابه هموگلوبین در زنان کمتر از مردان است. در زنان خونریزی قاعدگی از دلایل کاهش فریتین خون در مقایسه با مردان است. پژوهش ها نشان می دهد 80 درصد دختران فریتین کمتر از 40μgr/mL دارند .

میزان فریتین خون در زنان چقدر باید باشد؟

میزان فریتین خون در زنان چقدر باید باشد؟

میزان فریتین خون در زنان چقدر باید باشد؟

میزان نرمال فریتین در زنان در منابع مختلف پزشکی و آزمایشگاه های مختلف کمی با یکدیگر متفاوت است. به طورکلی :

(واحد نتایج ngr/mL می باشد)

  • زن بالغ 15 تا 39 سال : 10 - 120
  • زنان بالاتر از 40 سال : 12- 263
  • نوزادان تازه متولد شده : 25 - 200
  • نوزادان تا یک ماهگی : 200 - 600
  • نوزادان 2-5 ماهگی : 50 - 200
  • کودکان6 ماه تا 15 سالگی : 7 - 140

اگر میزان فریتین و احیانا آهن در جواب آزمایش شما کمتر از میزان طبیعی می باشد و یا با وجود طبیعی بودن نتایج ، احساس ضعف و سرگیجه می کنید برای تفسیر جواب آزمایش خود به پزشک مراجعه کنید.

فریتین چیست؟

فریتین پروتئین ذخیره کننده آهن درون سلول های بدن ما است. با این حال به درون خون نیز آزاد و در گردش خون نیز یافت قابل اندازه گیری است. فریتین گردش خون می تواند بیانگر مقدار ذخیره آهن بدن ما باشد. این ماده یک پروتئین فاز حاد نیز محسوب می شود که این یعنی ، افزایش آن می تواند یک شاخص عمومی وجود التهاب ، عفونت حاد یا مزمن در بدن ما باشد. فریتین در بیشتر بافت های بدن در درون سلول ها یافت می شود. عمده این پروتئین در سلول های کبدی و سیستم ایمنی است.پزشک آزمایش فریتین را برای بررسی سطح آهن ذخیره فرد و یا تشخیص برخی از بیماری ها درخواست می کند.

برخی بیماری های که سطح فریتین خون را تحت تاثیر قرار می دهند شامل :

کم خونی فقرآهن

کم شدن تعداد گلبول های قرمز خون در اثر کمبود آهن

هموکروماتوز

بیماری که بدن بیشتر از نرمال آهن جذب می کند و این آهن اضافی در بدن تجمع پیدا کرده و موجب آسیب اندام ها می شود.

میزان فریتین خون در زنان چقدر باید باشد؟

سندرم پای بی قرار

یک اختلال دراز مدت با احساس سوزش و کشش روی پوست است. که فرد با غیر ارادی تمایل به حرکت دادن پاهایش پیدا می کند.

کم خونی فقر آهن شایع ترین بیماری خصوصا در زنان سطح دنیاست. این نوع کم خونی در اثر کمبود آهن مورد نیاز برای ساخت گلبول های قرمز ایجاد می شود. این وضعیت اگر درمان نشود می تواند موجب مشکلات متعددی از جمله مشکلات قلبی و عروقی˛ مشکلات حاملگی˛ تاخیر در رشد کودکان و نوجوانان شود.

زنان باردار نیز در معرض کمبود فریتین هستند. در دوران حاملگی جنین برای رشد و تکامل به آهن نیاز دارد این وضعیت در سه ماهه سوم حاملگی که جنین آهن خون را ذخیره می کند به بیشترین حد خود می رسد. زنان با حاملگی پشت سر هم احتمال بیشتری برای ابتلا به کمبود فریتین دارند. طبق پژوهش ها زنان نزدیک به یائسگی˛ باردار و کودکان در سن رشد نیاز بیشتری به آهن دارند و معمولا عمده این افراد آهن کافی دریافت نمی کنند و آهن و فریتین کاهش یافته ای دارند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو