ارتباط کمبود فریتین و سرطان چیست؟

ارتباط کمبود فریتین و سرطان چیست؟


منبع: نم نمک

3

1401/11/14

19:41


کمبود فریتین و سرطان و ارتباط کمبود فریتین و سرطان و آیا فقرآهن باعث سرطان خون می شود و ارتباط بین سرطان و کم خونی و کمبود فریتین و سرطان نی نی سایت و آیا کمبود فریتین خطرناک است و اولین علائم سرطان خون و بهترین مکمل کمبود فریتین و فریتین کمتر از 10 و فریتین زیر 5 و کمبود فریتین نی نی سایت و عوارض کمبود فریتین در زنان در نم نمک.

ارتباط کمبود فریتین و سرطان چیست؟

آیا کمبود فریتین باعث سرطان می شود؟

آزمون روند Mantel Haenszel نشان داد که بروز سرطان در بیماران با ترکیبی از فریتین سرم پایین و MCV پایین بالاتر بود.

ارتباط کمبود فریتین و سرطان چیست؟

ارتباط کمبود فریتین و سرطان چیست؟

کمبود آهن عملکردی ، ناشی از فرآیند التهابی مرتبط با سرطان یا درمان آن ، و همچنین استفاده از ESAs ، به طور قابل توجهی در بیماران سرطانی شایع است.

کمبود فریتین و سرطان

فریتین یک پروتئین ذخیره کننده آهن است. سطح فریتین معمولا بسته به اینکه چه اندازه آهن در بدنتان دارید ، بالا و پایین می شود.

فریتین خون یک شاخص غیرمستقیم از مقدار کلی آهنی است که در بدن ذخیره دارید. پایین بودن فریتین نشان می دهد ذخایر آهن بدن پایین اند. در مقابل ، بالا بودن سطح فریتین نیز به این معنی است که عارضه ای دارید که باعث می شود بدنتان آهن بسیار زیادی ذخیره کند. آهن نقش های مهم زیادی در بدن دارد؛ مثلا برای ساختن گلبول های قرمز خون ضروریست و سلول های قلب و عضله نیز برای تولید انرژی به آن نیاز دارند.

اما فریتین در واکنش ایمنی بدن نیز نقش دارد و در عوارضی مانند التهاب مزمن ، عفونت ها و سرطان ، غیرمرتبط با سطح آهن ، افزایش می یابد.

سطح نرمال فریتین

  • مردها : 30 تا 400 نانوگرم در میلی لیتر
  • زن ها : 15 تا 150 نانوگرم در میلی لیتر
  • کودکان (6 ماه تا 15 سال) : 7 تا 140 نانوگرم در میلی لیتر
  • نوزادان (1 تا 5 ماه) : 50 تا 200 نانوگرم در میلی لیتر

اما این عددها در لابراتورها گوناگون اند و دلیل آن تفاوت هایی در تجهیزات ، تکنیک ها و مواد شیمیایی مورد استفاده است.

عوارضی که با پایین بودن فریتین مرتبط هستند

عوارضی که در ادامه می گوییم با پایین بودن فریتین ارتباط دارند. برخی از این عوارض می توانند تصادفی باشند. اگر فریتین تان پایین است به این معنی نیست که حتما عوارض زیر را دارید. شما باید با کمک و مشورت پزشکتان به یک تشخیص دقیق برسید.

تغییرات در وضعیت غده تیروئید و فعالیت آن می تواند منجر به تغییراتی در سطح فریتین شود. کم کاری تیروئید در مراحل اولیه با آنمی فقر آهن و پایین بودن سطح فریتین مرتبط می باشد

کمبود فریتین و سرطان

شرایطی که ممکن است به دلیل کمبود آهن/فریتین ایجاد شود :

آنمی

پایین بودن فریتین نشان می دهد ذخایر آهن در بدن کم است و این شاخص می تواند به تشخیص فقر آهن کمک نماید. آنمی یا فقر آهن می تواند با علائم زیر خود را نشان دهد :

مطالعات گوناگون نشان داده اند درمان فقر آهن می تواند عملکرد ادراکی را بهتر کند. زیرا آهن ، مولفه مهمی در بسیاری از آنزیم های ضروری و گلبول های قرمز خون است که اکسیژن را به مغز می رسانند.

خستگی

بعضی از افرادی که مدام از خستگی شاکی هستند ، دچار کمبود آهن و فریتین اند.

ریزش مو

مطالعات گوناگونی دریافته اند پایین بودن فریتین منجر به ریزش مو می شود. در آزمایشی ، در 60 زنی که التهاب سیستمی یا اختلال دیگری نداشتند ، پایین بودن فریتین (30 نانوگرم در میلی لیتر یا پایین تر) ، ارتباط زیادی با ریزش موهایشان داشت.

شرایطی که می تواند فریتین را کاهش دهد :

بیماری التهابی روده (IBD)

از دست دادن آهن به دلیل خونریزی مزمن روده ها در بیماری التهابی روده می تواند باعث تعادل منفی در آهن شود. در واقع ، آنمی یا فقر آهن یک عارضه معمول و مرتبط با بیماری التهابی روده است. دانشمندان تخمین می زنند یک سوم بیمارانی که التهاب روده دارند مکررا به آنمی دچار می شوند.

تقریبا همه بیمارانی که آنمی و بیماری التهابی روده دارند ، به دلیل محدودیت های غذایی ، سوء جذب مواد مغذی یا خونریزی روده تا حدودی کمبود آهن دارند. هم کمبود آهن و هم آنمی ناشی ازبیماری مزمن ، منجر به ایجاد آنمی در بیماری التهابی روده می شوند ، اما دلیل بالا بودن فریتین در بیمارانی که التهاب روده دارند ، التهاب نیز می تواند باشد. در این موارد یک تست hs-CRP می تواند وسیله ای برای تشخیص التهاب باشد.

خود ِ خستگی مزمن یکی از علامت های معمول بیماری التهابی روده است که اغلب ناشی از آنمی بوده و می تواند به اندازه شکم درد و اسهال که در این بیماران شایع است ، فرد را سست و ناتوان کند. در بیماری التهابی روده ، درمان با آهن خوراکی به واسطه جذب ضعیف بدن ، عدم تحمل آهن و وجود استرس اکسیداتیو در ناحیه ملتهب روده نتیجه محدودی دارد. اما مطالعات نشان می دهند ایرون ساکروز تزریقی ، هم ایمنی قابل قبولی دارد و هم در عرض 4 تا 8 هفته به میزان 65 تا 75 درصد جواب می دهد که معادل با بهبود کیفیت زندگی بیمار است.

کمبود فریتین و سرطان

بیماری سلیاک

کمبود آهن و پایین بودن فریتین در افرادی که بیماری سلیاک دارند مکررا دیده می شود.

کم کاری تیروئید

تغییرات در وضعیت غده تیروئید و فعالیت آن می تواند منجر به تغییراتی در سطح فریتین شود. کم کاری تیروئید در مراحل اولیه با آنمی فقر آهن و پایین بودن سطح فریتین مرتبط می باشد.

مطالعه ای نشان داد افرادی که بیماری هاشیموتو داشتند و با تیروکسین تحت درمان قرار گرفتند ، سطح فریتین شان با نرمال شدن عملکرد تیروئید ، افزایش یافت.

شرایطی که با فریتین پایین مرتبط هستند :

افسردگی و اضطراب

در مطالعه ای معلوم شد سطح فریتین افرادی که افسردگی داشتند نسبت به کسانی که سالم بودند ، به میزان چشمگیری پایین تر بوده است. در مطالعه دیگری که روی یک میلیون کودک و نوجوان انجام شد ، آن هایی که کمبود آهن داشتند بیشتر در معرض افسردگی و اضطراب بودند.

ADHD

کمبود آهن با مشکلات رفتاری و تمرکزی و ADHD مرتبط است. چندین مطالعه نشان داده اند کودکانی که سطح فریتین شان پایین تر بوده ، علائم عدم تمرکز و کم توجهی و بیش فعالی و وسواسشان شدیدتر بوده است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو