کاربرد استون در خانه و آشنایی با خطرات استفاده از آن

کاربرد استون در خانه و آشنایی با خطرات استفاده از آن


منبع: آرگا

7

1401/11/14

21:42


استون ماده تمیز کننده خیلی کاربردی است که برای اهداف گوناگونی مورد استفاده قرار می گیرد. در این مطلب به کاربرد استون در خانه می پردازیم.

استون در محصولات تمیز کننده وجود دارد و در خانه جهت تمیز کردن به طور حرفه ای مورد استفاده قرار می گیرد. بیشتر افراد به این ماده ارزان قیمت توجهی ندارند در حالی که برای تمیز کردن انواع لکه، چربی سطوح و … در خانه کاربردی است. در این مطلب با کاربرد استون در خانه بیشتر آشنا می شوید.

آشنایی با انواع کاربرد استون در خانه

استون یا لاک پاک کن یک ماده شیمیایی است که به طور طبیعی در محیط وجود دارد و توسط صنایع نیز به تولید می رسد. میزان کمی از این ماده به صورت طبیعی در بدن انسان به عنوان یک محصول جانبی متابولیسم حضور دارد. استون در زندگی روزمره کاربردهای مختلفی دارد.

از جمله کاربردهای استون در خانه می توان به پاک کردن لکه چای از روی فنجان، تمیز کردن جوهر ماژیک روی دیوار، رفع خراش ساعت و … اشاره کرد. به طور کلی استون در محصولات تمیز کننده وجود دارد و در خانه برای تمیز کردن حرفه ای مورد استفاده واقع می شود.

این ماده ارزان قیمت کمتر مورد توجه افراد است. در حالی که استون به عنوان ماده تمیز کننده بسیار کاربردی نه تنها در خانه بلکه در سایر موارد مانند صنعت(تمیز کردن حرفه ای در کارخانه و لوله های صنعتی) نیز به کار گرفته می شود. همچنین نقاشان اتومبیل برای تهیه رنگ و حذف رنگ قدیمی به طور حرفه ای از استون کمک می گیرند. در این مطلب قصد داریم شما را با انواع کاربرد استون در خانه آشنا نماییم. با ادامه مطلب همراه ما باشید.

تماس بدن با استون چه خطراتی به همراه دارد؟

استون که به اسم آیوپاک پروپانون شناخته می شود مایعی بی رنگ با بو و طعم مشخص می باشد. این ماده به راحتی در هوا تبخیر شده و به خوبی با آب ترکیب می گردد. بیشتر استون تولیدی در ساخت مواد شیمیایی پلاستیک، دارو و الیاف به کار می رود.

استون در حقیقت یک ماده سمی است که تحت هیچ شرایطی نباید مورد استنشاق عمیق قرار گیرد. وگرنه حالت تهوع، بیهوشی و آسیب به مغز را موجب می شود. موقع استفاده از این ماده حتما دستکش به دست داشته و پنجره های اتاق باز باشد تا تهویه صورت گیرد. تهویه مناسب کار را با استون را آسان تر نموده و از آسیب به پوست یا جذب آن در خون جلوگیری می نماید.

هنگامی که تمیز کاری با استون تمام شد، پارچه آغشته به آن را در محیط قرار نداده و بهتر است آن را در سطل زباله انداخته تا مشکلی ایجاد نشود. به این ترتیب قبل از استفاده از استون از تهویه مناسب اطمینان حاصل کرده و در صورت لزوم ماسک، عینک و دستکش محافظ استفاده شود.

استفاده های استون در خانه داری

یکی از استفاده های رایج استون یا لاک پاک کن در خانه تمیز کردن لاک ناخن با آن است. باید بدانید این محصول چند کاره بوده و می تواند علاوه بر تمیز کردن لاک ناخن، وظایف دیگری را نیز انجام دهد. استون بهترین حلال برای شکستن پوشش سخت از روی سطوح مختلف مانند ناخن می باشد. از دیگر کاربرد های استون در خانه عبارتند از :

۱. رفع لکه جوهر

کاربرد جالب دیگر استون در خانه تمیز کردن لکه جوهر است. در صورتی که روی لباس شما جوهر ریخته می توانید به کمک استون رقیق شده با نسبت یک به سه (۱ واحد استون سه واحد آب) لکه جوهر را از روی لباس تمیز کنید.

۲. تمیز کردن لکه فنجان های چینی

استون برای از بین بردن لکه های چای یا قهوه روی فنجان های چینی بسیار عالی عمل می کند. به این ترتیب که پارچه یا پنبه آغشته به استون را روی محل لکه اعمال کرده و کمی بسابید. سپس مورد شستشو قرار دهید.

۳. استفاده در حمام

استون کمک می کند تا تیغ های گران قیمت به مدت طولانی تری کارایی خود را حفظ کنند. پیش از قرار دادن آن ها در کابینت یا محل خشک مدنظر، تیغ ها را با پارچه استونی تمیز کنید.

۴. تمیز کردن لکه های ماژیک از روی دیوار

ممکن است فرزند شما با ماژیک روی دیوار خانه نقاشی کرده باشد و به دنبال راه حلی برای پاک کردن آن باشید. استون در این جا به کمک شما خواهد آمد. می توانید برای رفع لکه ماژیک از روی دیوار یک تکه پنبه آغشته به استون را به آرامی با حرکات دایره ای روی دیوار کشیده تا لکه ها کاملا محو شوند. بعد با یک پارچه محل را تمیز کنید.

۵. تمیز کردن لکه چسب

اگر روی دست یا لباس شما با چسب آغشته شده و خشک شده به طوری که با شستن از بین نمی رود می توانید کمی استون به چسب خشک شده زده تا مشاهده کنید که به خوبی تمیز شده و از دست یا لباس شما جدا می شود.

۶. براق کردن کفش ها

احتمالا استفاده از استون برای تمیز کردن کفش ها کمی نگران کننده به نظر برسد. ولی ترس شما بی مورد است. به کمک یک دستمال مخصوص آشپزخانه که به استون آغشته شده به تمیز کردن کفش ها بپردازید. این کار به صورت محسوسی لکه های ناخوشایند روی کفش ها را پاک می کند بعد با یک پارچه آن را تمیز کنید تا حسابی براق شوند.

کاربرد لاک پاک کن

۷. تمیز کردن سطوح

در صورتی که کفپوش منزل کاشی یا لمینتی است می توانید با مقداری استون رقیق شده  با نسبت ۱ به سه خیلی عالی این سطوح را تمیز کنید.

۸. تمیز کردن رنگ از پنجره

کاربرد دیگر استون در خانه حذف رنگ از پنجره های اتاق ها می باشد. در صورتی که پنجره ها را نقاشی کرده و کمی رنگ روی شیشه باقی مانده، روی پارچه ای استون ریخته و آن را به پنجره بکشید و صبر کنید چند دقیقه ای بگذرد بعد با پارچه مرطوب دیگری آن را تمیز کنید.

۹. تمیز کردن وسایل زیبایی

می توانید وسایل زیبایی مانند موچین، ناخن گیر و … را به کمک استون عاری از میکروب نمایید. به این ترتیب یک تکه پنبه آغشته به استون را به وسایل اعمال کرده و بعد با آب شسته و در نهایت با دستمال دستی خشک کنید.

۱۰. احیای لاک های آرایشی

می توانید از استون برای لاک ها استفاده کنید به این ترتیب که چند قطره استون درون بطری لاک ریخته و صبر کنید چند ساعتی بگذرد بعد آن را تکان دهید. مطمئن شوید که استون بیش از اندازه نریخته باشید وگرنه ممکن است قوام لاک از بین برود.

۱۱. از بین بردن خراش روی ساعت

اگر ساعت مورد علاقه شما با چند خراش ظاهری نازیبا پیدا کرده نگران نباشید استون می تواند کمک کرده تا این خراش ها از بین بروند. به این ترتیب کمی استون روی پارچه ریخته و بعد به آرامی روی سطوحی که خراش دارد اعمال کرده تا مشاهده کنید به تدریج این خراش و خش های کوچک محو می شوند.

۱۲. تمیز کردن وان حمام

در صورتی که وان حمام کثیف و پر از لک شده است. کمی استون را با آب رقیق کرده و اسفنج را به آن آغشته سپس شروع به تمیز کردن وان حمام نمایید. استون برای زدودن بقایای مواد شیمایی روی ظروف شیشه ای و چینی خیلی کاربردی است. در ضمن آرایشگرها برای جدا کردن مواد چسبنده به کلاه گیس ها آن را در حمامی از این ماده غوطه ور می نمایند.

۱۳. تمیز کردن آثار پرندگان از روی سطوح ماشین

همانطور که اشاره شد استون در خانه برای رفع انواع لک و آلودگی بسیار کاربردی عمل می کند. همچنین برای رفع لک از روی سطوح مختلف نیز موفق عمل می کند. علاوه بر میز و مبلمان و .. در منزل می توانید از استون برای تمیز کردن آثار پرندگان از روی سطوح ماشین نیز کمک بگیرید. خوشبختانه استون برای رفع سخت ترین لکه ها نیز قوی عمل می کند. به کمک استون می توان خیلی سریع انواع لکه را تمیز کرد.

۱۴. تمیز کردن چربی های روی میز و مبلمان

استون ماده مناسبی جهت چربی زدایی از سطوح می باشد. می توانید به راحتی سطوح میز و مبلمان را که به مرور زمان چربی و لک گرفته به کمک استون تمیز کنید. حتی برای آلودگی های سخت مثل بقایای حشرات روی سطوح نیز استون موفق عمل می کند.

هشدار:

هرگز بدون دستکش از استون استفاده نکنید زیرا این ماده سریعا جذب پوست می شود. همچنین برای استفاده از آن جهت پاک کردن لاک ناخن، دقت کنید که تنها ناخن ها را دربر گیرد و به انگشت ها تماس پیدا نکند. ضمنا مکانی که از استون استفاده می کنید تهویه مناسبی داشته باشد زیرا بوی تند استون و مجاورت آن با پوست برای سلامتی مضر است.

اثرات استون بر سلامتی

همانطور که اشاره شد استون به شکل طبیعی در بدن تولید می شود ولی در صورتی مفید می باشد که بدن انسان آن را تولید کرده و از بیرون به بدن وارد نشود. در غلظت های کم ، این ماده سمی نیست با این وجود می تواند سبب تحریک و آسیب به پوست شود. همچنین از استنشاق آن باید اجتناب کرد زیرا آسیب کبدی را به دنبال دارد.

در ضمن برای حمل مواد استونی باید از عینک محافظ استفاده شود زیرا ممکن است به چشم آسیب دائمی وارد شود. مطالعات نشان داده قرار گرفتن در معرض استون در طولانی مدت، منجر به آسیب کلیه، کبد و اعصاب می شود. ضمنا نقایص زایمانی را بالا برده و مصرف تصادفی آن مرگ را به دنبال دارد. از این رو از دسترس کودکان دور نگه داشته شود.

همچنین در صورت تمایل برای آشنایی با رفع بوی وایتکس و دیگر نکات خانه داری می توانید روی لینک ها کلیک کنید.

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو تا عید

‎ نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۱۲ کیلو لاغری با دمنوش گیاهی تا عید، همین الان میتونین مشاوره رایگان بگیرین.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو