روغن براهمی یک روغن طبیعی است که در طب سنتی هندی برای درمان و بهبود برخی مشکلات مورد استفاده قرار گرفته است. از مهمترین خواص روغن براهمی می توان به رشد و تقویت مو و پوست اشاره کرد. در ادامه این مطلب سلام دنیا قصد داریم در مورد فواید روغن براهمی هندی برای مو، پوست صورت، ابرو، طریقه مصرف، عوارض روغن براهمی هندی و قیمت آن صحبت کنیم.

روغن براهمی برای چیست

روغن براهمی یک ماده طبیعی است که در آیورودا، طب سنتی هند استفاده می شود. معمولاً روی پوست سر ماساژ داده می شود و از عصاره گیاهان باکوپا مونیری یا گوتو کولا تهیه می شود و معمولاً با روغن کنجد یا روغن نارگیل ترکیب می شود. طرفداران طب سنتی ادعا می کنند که روغن براهمی می تواند برخی از بیماری ها، از جمله آلوپسی آره آتا را درمان کند و همچنین سلامت مو و پوست را بهبود می بخشد.

فواید و خواص روغن براهمی هندی برای سلامتی

در طب آیورودا، روغن براهمی می تواند به رفع التهاب، مشکل در خواب، مشکلات پوستی، اختلالات گوارشی و مسائل مرتبط با استرس مانند فشار خون بالا کمک کند. همچنین مهمترین خواص روغن براهمی تقویت و رشد مو عنوان شده است.روغن براهمی برای کمک به درمان مشکلات سلامتی از جمله موارد زیر نیز به کار می رود:

  • آلوپسی آره آتا
  • اضطراب
  • شوره سر
  • صرع
  • کاهش درد در مفاصل
  • کاهش التهاب بدن
  • کاهش سردرد

حتما بخوانید: برای درمان سردرد چی بخوریم


  • بهبود روند درمان زخم
  • جلوگیری از سوزش زخم
  • تسکین زخم دهان
  • بهبود زخم های تاول زده
  • بهبود قدرت تمرکز
  • جلوگیری از آلزایمر

خواص روغن براهمی برای سلامتی

خواص روغن براهمی برای پوست صورت

گیاه براهمی توانایی دفع سموم پوست را دارد. روغن براهمی که از این گیاه قدرتمند گرفته می شود نیز سرشار از آنتی اکسیدان است که موجب افزایش خاصیت ارتجاعی، نرم و شفاف شدن پوست صورت می شود. مصرف منظم روغن براهمی چهره‌ای درخشان و زیبا به پوست صورت شما می بخشد و به محافظت از پوست در برابر اگزما، پسوریازیس، و عفونت‌های پوستی کمک می‌کند. علاوه براین روغن براهمی از ویژگی‌های خنک کننده و نرم کننده برای پوست صورت برخوردار است.


حتما بخوانید: بیماری پوستی پسوریازیس [صدفک] چیست و درمان آن


خواص روغن براهمی برای مژه

یکی دیگر از خواص مهم روغن براهمی تقویت مژه در نظر گرفته شده است.استفاده منظم از این روغن طبیعی باعث پر شدن و رشد مژه ها می شود.

خواص روغن براهمی برای مژه

خواص روغن براهمی برای ابرو

همانطور که در قسمت بالا نیز اشاره شد روغن براهمی از روغن هایی طبیعی است که در هندوستان برای تقویت مو و ابرو کاربرد دارد.

خواص روغن براهمی برای مو

افزایش رشد موها

روغن براهمی یک داروی گیاهی ارزشمند در تقویت رشد موها شناخته شده است.مصرف منظم روغن براهمی روی پوست سر و موها به حفظ سلامت و تقویت آنها کمک می کند.روغن براهمی،علاوه بر تقویت پیاز مو،آنها را نرم و حالت پذیر می کند.این روغن گیاهی منجر به رشد و شادابی پیاز خسته مو می‌شود.

آبرسانی و لطافت مو

هر زمان که تار های مو با خشکی و کمبود رطوبت رو به رو می‌شوند احتمال آسیب پذیری آنها افزایش پیدا می کند.استفاده از روغن های طبیعی مانند روغن براهمی با تامین رطوبت مورد نیاز موجب آبرسانی و لطافت مو شده و از بروز خشکی مو نیز جلوگیری می کند.

کاهش خارش و شوره سر

یکی از دلایل ایجاد خارش و شوره سر عدم رعایت نظافت است.استفاده منظم از روغن براهمی با افزایش گردش خون در پوست سر به حفظ سلامت مو کمک کرده و از خارش و شوره سر پیشگیری می کند.

خواص روغن براهمی برای مو

براق شدن و درخشندگی مو

استفاده از روغن براهمی یک شرایط پایدار و ایده‌آل ایجاد می کند و به موهای شما ظاهری متفاوت خواهد بخشید. این ظاهر متفاوت شامل نرمی و لطافت، درخشندگی و براقیت موها خواهد بود.


حتما بخوانید: طرز تهیه بهترین ماسک براق کننده مو خانگی


کاهش بیماری‌های پوست سر

یکی از شایع‌ترین مشکلات مربوط به سلامت مو،بیماری‌های التهابی پوست سر هستند.از انجایی که روغن براهمی خواص آنتی سپتیک دارد و از شیوع تنش در موضع جلوگیری می‌کند، می تواند نقش موثری در کاهش التهاب و تنش‌های پوستی داشته باشد و به این ترتیب به رفع بیماری‌ها و مشکلات مربوط به پوست سر کمک کند.

خواص روغن براهمی برای ریزش مو

روغن براهمی منبعی کامل و سرشار از تمامی مواد مورد نیاز برای مو است،و در صورتی که این روغن طبیعی رقیق شده با یک روغن حامل نظیر روغن نارگیل و کنجد ترکیب  شود،باعث تقویت مزایای این روغن گیاهی و همچنین ویژگی‌های درمانی روغن حامل می شود.در نتیجه استفاده از روغن براهمی ریزش مو را بطرز مؤثری درمان و کنترل می‌کند،به تقویت پیاز مو کمک می کند و از شکنندگی موها نیز جلوگیری می کند.

خواص روغن براهمی برای ریزش مو

خواص روغن براهمی برای موخوره

روغن براهمی، یکی از روغن‌های طبیعی بسیار سودمند برای جلوگیری از موخوره عنوان شده است،زیرا این روغن نفوذ پذیری سریع و موثری بروی فولیکول مو دارد.این روغن طبیعی با ایجاد لایه‌ای نازک روی شفت که یک لایه محافظت کننده محسوب می شود از نفوذ گرد و غبار، حرارت ، آلودگی‌ها، اشعه‌های پراکنده در محیط و دیگر عوامل قدرتمند که باعث بروز موحوره در موها می شوند جلوگیری می کند.


حتما بخوانید: درمان موخوره بدون کوتاهی با سرکه سیب و وازلین


طرز استفاده از روغن براهمی

روغن براهمی به طور کلی روی پوست یا پوست سر ماساژ داده می شود. نیازی به رقیق شدن آن در روغن حامل نیست.توجه داشته باشید روغن براهمی برای مصرف خوراکی در نظر گرفته نشده است، بنابراین نباید از آن در غذا استفاده کرد و یا به صورت داخلی مصرف شود.

  • برای تقویت موها  باید موی سر خود را شما تمیز باشد به گونه ای که از هرگونه چربی و آلودگی پاک باشد. برای اثربخشی مطلوب تر، بهتر است قبل از خواب این روغن را روی سر خود به مدت 10 الی 15 دقیقه به آرامی ماساژ دهید،با این کار روغن براهمی به خوبی جذب پوست سر شما می شود. اجازه دهید روغن پنج ساعت بر روی سر بماند، بعد سر خود را بشویید.
  •  برخی از افراد برای تسکین درد و التهاب یک یا چند قطره از روغن براهمی را در حمام گرم می ریزند و یا روغن براهمی را بر روی شکم خود به مدت 15 دقیقه ماساژ می دهند.
  • در روش دیگر می توانید روغن براهمی را در بخارساز بریزید تا در هوا منتشر شود. استنشاق این اسانس می تواند به کاهش اضطراب کمک می کند.
  • برای بهره بردن از خاصیت خواب آوری روغن براهمی چند قطره از این روغن را در وان حمام بریزید و با آن حمام کنید و در روش دگیر کف سر را به مدت 10 دقیقه با این روغن ماساژ دهید.
  • برای تسکین درد مفاصل این روغن را به طور مستقیم بر روی مفاصل خود بریزید و ماساژ دهید تا شاهد تسکین درد خود باشید.

طرز استفاده از روغن براهمی

عوارض و مضرات روغن براهمی

  • استفاده موضعی روغن براهمی احتمالا برای اکثر افراد تا 12 ماه بی خطر است، اگرچه ممکن است خارش و قرمزی را تجربه کنید.
  • همچنین، به خاطر داشته باشید که ایمنی محصولات طبیعی (از جمله روغن براهمی) در زنان باردار، مادران شیرده، کودکان و کسانی که شرایط پزشکی دارند ارزیابی نشده است.
  • همانطور که گفته شد روغن براهمی تنها برای استفاده خارجی (موضعی) مفید است و مصرف خوراکی ندارد زیرا می‌تواند با عوارض جانبی خفیفی مانند حالت تهوع و استفراغ همراه باشد.

قیمت روغن براهمی 

قبل از خرید روغن براهمی باید از اصل بودن آن اطمینان حاصل کنید و آن را از عطاری و یا فروشگاه های آنلاین معتبر تهیه کنید.ر نگ روغن براهمی اصل سبز کمرنگ، سفید و زرد می باشد.این روغن بر اساس حجم قیمت متفاوتی خواهد داشت.این روغن با قیمت 85 تا 89 هزار تومان به فروش می رسد.

سخن پایانی:

روغن براهمی یک روغن طبیعی فوق العاده است که به دلیل وجود ترکیبات قدرتمندی که دارد در طب سنتی هند برای درمان بیماری ها، تقویت مو، رفع بی خوابی و... مورد استفاده قرار گرفته است. نکته مهم در مورد روغن براهمی این است که این روغن فقط برای استعمال موضعی در نظر گرفته شده و مصرف خوراکی آن توصیه نمی شود.