دلیل برداشتن طحال و عوارض و فواید آن

دلیل برداشتن طحال و عوارض و فواید آن


منبع: آرگا

3

1401/11/15

11:42


جراحی و عمل برداشتن طحال در فرد بنا به دلایل مختلفی صورت می گیرد. یکی از شایع ترین این دلایل آسیب دیدگی شدید و یا سرطان طحال می باشد. در این بخش با دلایل این امر و نحوه درمان آن آشنا می شوید.

طحال یک عضو کوچک از بدن است که در سمت چپ شکم و زیر قفسه سینه قرار دارد. این عضو نقش سیستم ایمنی بدن را داشته و به مبارزه با عفونت ها در بدن کمک می کند. اما گاهی ناچار به برداشتن طحال که عضو با خاصیت بدن است، می شویم. در این موارد باید چه کنیم؟

علت خارج کردن طحال از بدن

دلایل برداشتن طحال چیست؟

همانطور که متوجه شدید این عضو در بدن کمک می کند تا سلول های آسیب دیده از جریان خون پاک شوند. اما گاهی این عضو در بدن فرد باید برداشته شود که به آن عمل اسپلنکتومی می گویند. انجام این عمل گاهی موجب شده تا سیستم ایمنی بدن فرد کاهش پیدا کند. اما وجود برخی واکسن ها برای این افراد می تواند، خطرات را کاهش دهد.

 

این امر نشات گرفته از دلایل مختلفی است. مهم ترین و شایع ترین دلیلی که موجب شده تا طحال فرد را خارج کنند، آسیب شدید به این ناحیه از بدن در اثر تصادف و صدمه می باشد. در چنین مواردی طحال پاره شده و ممکن است عفونت ها را به خون فرد وارد کند که باید سریعا خارج شود. این مورد دلایل دیگری دارد که در زیر به آن اشاره می شود:

  • بزرگ شدن یا پاره شدن طحال که در اثر ضربه ایجاد می شود.
  • آسیب شدید به طحال
  • وجود مشکلات و اختلالات خونی کمیاب
  • عفونت ها
  • سرطان یا کیست بزرگ طحال
  • اختلال های خونی

اختلالات خونی که موجب این امر می شوند، شامل اختلال های خونی داسی شکل، پلی سیتمی ورا، کم خونی همولیتیک، طحال بزرگ شده و پورپورای ترومبوسیتوپنیک ایدیوپاتیک می باشند. عفونت های ویروسی مانند سیفلیس نیز در این زمینه تاثیرگذار هستند.

با توجه به اینکه طحال بزرگ شده می تواند، حجم بیشتری از سلول ها را به دام بیاندازد این امکان وجود دارد تا گلبول های قرمز سالم نیز درگیر شوند. در نتیجه فرد با کاهش شدید سیستم ایمنی بدن مواجه می شود. این مورد می تواند از دلایل کاهش پلاکت خون در فرد نیز باشد.

فواید طحال برداری

انواع جراحی برای خارج کردن طحال:

برای برداشتن طحال فرد بیمار راه های درمانی مختلفی وجود دارد و به شیوه های مختلفی این فرایند صورت می گیرد. شما در این بخش می توانید با روش های مختلف خارج کردن طحال از بدن آشنا شوید.

۱- اسپلنکتومی باز:

این جراحی در واقع یک جراحی باز سنتی است. در این فرایند قسمت مشخصی از شکم شما بریده می شود و جراح با کنار زدن بافت های دیگر طحال را از بدن شما خارج می کند. بعد از این عمل محل برش بسته خواهد شد. در صورتی که طحال شما پاره شده باشد، از این عمل استفاده می شود تا زودتر طحال را خارج کنند.

۲- اسپلنکتومی لاپاراسکوپی:

این جراحی کم تهاجمی بوده و نسبت به دیگر جراحی ها زمان نقاهت کمتری نیز دارد. در این نوع طحال برداری با ایجاد یک برش کوچک در شکم شما دوربینی وارد بدن می شود تا به خوبی میزان جراحت دیده شود. در صورتی که آسیب دیدگی کمتر باشد، جراح تصمیم به برداشتن طحال با ابزارهای کوچک می کند. اما در صورتی که این مشکل وخیم تر باشد، انجام جراحی باز به شما توصیه خواهد شد.

چرا باید طحال خارج شود؟

طحال برداری چه فوایدی دارد؟

جالب است بدانید که خارج کردن طحال می تواند، فوایدی نیز برای شما به همراه داشته باشد. این عمل با وجود اینکه یک عمل جراحی بزرگ بوده و می تواند، سیستم دفاعی بدن شما را تهدید کند، بنا به دلایلی می تواند فواید بهتری برای شما داشته باشد. در صورتی که بیماری خاصی دارید با این فرایند می توانید، بهبودی خود را به دست آورید.

با خارج کردن طحال از بدن چندین مشکل بیماری رفع می شوند. بیماری های خونی، سرطان و عفونت ها از این موارد می باشند. خارج کردن طحالی که پاره شده است، می تواند زندگی شما را نجات دهد و شما را دوباره به زندگی برگرداند. زیرا در برخی از موارد پارگی شدید طحال موجب فوت فرد خواهد شد. این جراحی همچنین یکی از راهکارهای درمان سرطان طحال است.

علت برداشتن طحال

عوارض خارج کردن طحال:

هر جراحی علاوه بر مزایایی که دارد، می تواند عوارضی نیز برای شما به همراه داشته باشد. به ویژه این نوع عمل که در آن مجبور به برداشتن طحال یا عضوی از بدن هستید. یکی از شایع ترین این عوارض کاهش سیستم دفاعی بدن بوده که با مصرف برخی داروها و واکسینه شدن قابل درمان خواهد بود.

  • از دست دادن خون در طی جراحی
  • ایجاد لخته های خونی
  • مشکلات تنفسی ناشی از بیهوشی و مشکلات آلژیک
  • عفونت
  • فتق در ناحیه برش
  • از بین رفتن ریه
  • عفونت های داخلی
  • حمله قلبی و سکته مغزی
  • اسیب به اندام های نزدیک طحال

عوارض طحال برداری

آماده شدن برای عمل جراحی:

سوال اساسی اسن است که برای این عمل جراحی چگونه آماده شویم؟ در این زمینه پزشک و جراح معالج شما می تواند، کمک کند. در این دروه ممکن است نیاز به مصرف برخی داروها داشته باشید. در صورتی که باردار هستید باید واکسن ها لازم را تزریق کنید تا سیستم دفاعی بدن شما در سطح مطلوبی باقی بماند.

در برخی از موارد فرد ممکن است، نیاز به تزریق خون داشته باشد. همچنین ممکن است، چند روز پیش از عمل نیاز به قطع برخی از داروها داشته باشید. در هر صورت توصیه های لازم را باید از پزشک معالج خود جویا شوید. شما در طی این دوره می توانید، اقدامات خانگی برای درمان طحال نیز به کار بگیرید.

پیامدهای عمومی خارج کردن طحال:

عوارض جراحی و برداشتن طحال با توجه به میزان شدت و آسیبی که به وارد شده است، متفاوت خواهد بود. بهبودی بعد از این جراحی عموما بین ۴ تا ۶ هفته است. شما باید چند روز بعد از جراحی را در بیمارستان بستری باشید. شما با معالجه پزشک متوجه می شوید که چه زمانی می توانید، فعالیت های عادی زندگی را تنهایی انجام دهید.

در این بخش با شیوه های جراحی طحال آشنا شدید. این عضو از بدن با وجود پر خاصیت بودن گاهی می تواند، آسیب های شدید تا حد مرگ به شما وارد کند بنابراین در صورت تشخیص پزشک سریعا باید عمل شوید.

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو تا عید

‎ نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۱۲ کیلو لاغری با دمنوش گیاهی تا عید، همین الان میتونین مشاوره رایگان بگیرین.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو