طولانی‌ترین تونل بین آلمان و دانمارک ساخته می‌شود

منبع: فوت و فن

5

1401/11/15

12:37


طولانی‌ترین تونل جاده‌ای و راه‌آهن جهان قرار است بین آلمان و دانمارک ساخته شود که این دو کشور را به یکدیگر متصل خواهد کرد. این تونل زیر آبی بیش از 18 کیلومتر طول خواهد داشت.

طولانی‌ترین تونل بین آلمان و دانمارک ساخته می‌شود

طولانی‌ترین تونل جاده‌ای و راه‌آهن جهان قرار است بین آلمان و دانمارک ساخته شود که این دو کشور را به یکدیگر متصل خواهد کرد. این تونل زیر آبی بیش از 18 کیلومتر طول خواهد داشت. در ادامه همراه با ما باشید.

این تونل که هم راه‌آهن و هم جاده را درون خودش جای می‌دهد، به نام تونل فهمارن‌بلت (Fehmarnbelt Tunnel) شناخته می‌شود و طولانی‌ترین تونل راه‌آهن و جاده در سراسر جهان خواهد بود که ساخت آن در سال ۲۰۲۹ میلادی تکمیل خواهد شد.

برای تکمیل شدن این پروژه بودجه ۱۰ میلیارد یورویی در نظر گرفته شده و از قسمتی از دریای بالتیک عبور خواهد کرد که به نام فهمارن بلت شناخته می‌شود. این تونل منطقه رودبیهاون در جزیره دانمارکی لولند (Lolland) را به پوتگاردن در شمال آلمان متصل خواهد کرد.

آیا این تونل سفر بین آلمان و دانمارک را کوتاه‌تر می‌کند؟

این تونل دراز رسما به عنوان Fehmarnbelt Fixed Link شناخته می‌شود و دو جاده دو خطه برای خودروها و دو خط ریلی برقی برای قطارها خواهد داشت. سفر از طریق این تونل ۱۸ کیلومتری با قطار حدود هفت دقیقه و با ماشین حدود ۱۰ دقیقه طول می‌کشد و باعث می‌شود تا مسافران از انحراف مسیری ۱۶۰ کیلومتری در سرزمین اصلی دانمارک دوری کنند. این در حالی است که زمان سفر با قطار از هامبورگ آلمان به کپنهاگ در دانمارک از حدود پنج ساعت به کمتر از سه ساعت کاهش می‌یابد.

این پیوند جاده‌ای همچنین باعث می‌شود تا بار ترافیکی بسیار زیادی از روی دوش سرویس کشتی‌رانی فوق‌العاده شلوغ این مسیر برداشته شود. در این سرویس کشتی‌رانی سالانه میلیون‌ها سفر جا به جا می‌شوند و در صورت استفاده از این جاده، زمان سفر تقریبا یک ساعت کاهش پیدا خواهد کرد.

دانمارک همچنین در حال برنامه‌ریزی برای ساخت خطوط ریلی برقی پرسرعت از و به این تونل است. همین نیز باعث می‌شود تا مسافران پس از گذر از این تونل نیز همچنان بتوانند با سرعت به سفر خود ادامه بدهند و حتی از مرز دانمارک به سمت سوئد، نروژ و فنلاند نیز بروند.

تونل فهمارن‌بلت چگونه ساخته می‌شود؟

همانطور که در بالا ذکر شده بود، تونل فهمارن‌بلت در زیر دریای بالتیک خواهد بود و ایده ساخت چنین تونلی برای اتصال دو کشور آلمان و دانمارک چندان جدید نیست و سال‌ها برای آن برنامه‌ریزی شده است.

در حقیقت، پس از ده سال برنامه‌ریزی برای این پروژه، ساخت در قسمت دانمارکی از سال ۲۰۲۰ میلادی آغاز شد و این روند در سمت آلمان نیز از سال ۲۰۲۱ میلادی شروع شده است. برای ساخت این تونل بسیار طولانی در زیر دریا، حدود ۱۰ میلیارد یورو هزینه در نظر گرفته شده و اتحادیه اروپا نیز حدود ۱.۱ میلیارد دلار آن را پرداخت می‌کند.

۸۹ بخش بتنی بسیار عظیم تونل در روی زمین ساخته می‌شوند و سپس با استفاده از جرثقیل به زیر آب برده می‌شوند و در ۴۰ متری زیر دریای بالتیک در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند. شرکت دولتی دانمارکی Femern A/S مسئولیت این پروژه را برعهده دارد و امیدوار است که اولین بخش‌های این تونل در سال ۲۰۲۴ میلادی در زیر دریا نصب شوند.

زمانی که تمام این بخش‌ها در کنار یکدیگر در زیر دریا جای بگیرند، بخش‌های بتنی به یکدیگر متصل خواهند شد و سپس عناصر مختلف آن همانند خطوط راه‌آهن، تهویه و دوربین‌ها نصب می‌شوند. این در حالی است که برخی از گروه‌های حافظ محیط زیست نسبت به تاثیر این تونل روی زندگی جانوران و گیاهان در این بخش از دریا انتقادهایی داشتند.

اما شرکت مسئول پروژه اظهار داشته که این تونل تاثیر قابل توجهی در کاهش بار ترافیکی شبکه‌های راه‌آهن و جاده در دانمارک خواهد شد. علاوه بر این نیز ادعا کرده که این تونل صرفه‎‌جویی قابل‌توجهی در زمان،‌ انرژی، سوخت و انتشار کربن دی‌اکسید خواهد داشت.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو