بروس لی در مقابل جکی چان؛ چه کسی پیروز این مبارزه تاریخی می شد؟

بروس لی در مقابل جکی چان؛ چه کسی پیروز این مبارزه تاریخی می شد؟


منبع: روزیاتو

4

1401/11/15

14:31


بروس لی در مقابل جکی چان؛ چه کسی پیروز این مبارزه تاریخی می شد؟

بروس لی در مقابل جکی چان؛ چه کسی پیروز این مبارزه تاریخی می شد؟

اینکه چه کسی بین بروس لی و جکی چان برنده خواهد شد، بحثی است که دهه هاست ادامه دارد. از میان تمام ستاره‌های هنرهای رزمی که در طول سال‌ها به پرده سینما دیده شده اند، هیچ‌کدام بزرگ‌تر از لی و چان نیستند. شهرت آنها به عنوان دو ستاره بزرگ در تاریخ این ژانر بلامنازع است.

بروس لی در مقابل جکی چان

اهمیت لی برای سینما به این دلیل است که او فیلم های هنرهای رزمی را در اوایل دهه ۱۹۷۰ به سطوح جدیدی از محبوبیت رساند. او مسئول شروع ژانر فیلم های هنرهای رزمی نیست، اما او نقش زیادی در بزرگ کردن شوق کونگ فو داشت. آنچه که لی به عنوان یک بازیگر و به عنوان یک رزمی کار به وجود آورد، او را تبدیل به اسطوره ای در هنگ کنگ کرد.

«اژدها وارد می شود» که پس از مرگش در سال ۱۹۷۳ اکران شد، بروس لی را به یک نام بزرگ تبدیل کرد. او مسیر این ژانر را چنان متحول کرد که ساب ژانر جدیدی به نام Bruceploitation را آغاز کرد، دوره ای که استودیوهای هنگ کنگ، ده ها کپی از آثار بروس لی می ساختند.

بروس لی در مقابل جکی چان

در دهه ۱۹۷۰، جکی چان نیز در تعدادی از فیلم های کونگ فو بازی کرد که در آن از فیلم های لی الگوبرداری شده بود. اما با گذشت زمان مشخص شد که چان زمانی که به او اجازه داده شود از لی جدا شود، عملکرد بهتری دارد. زمانی که چان این فرصت را پیدا کرد که از سبک بروس لی فاصله بگیرد و تصویر خود را روی صفحه نمایش بسازد، تاثیر بزرگی در این صنعت گذاشت و برای چندین دهه ستاره پیشرو کونگ فو باقی ماند.

در نتیجه، بسیاری به این سوال فکر کرده اند که کدام رزمی کار جنگنده بهتری بوده است. در اینجا سبک های مبارزه بروس لی و جکی چان و اینکه اگر این دو با هم مبارزه می کردند، چه کسی برنده می شد را بررسی می کنیم.

اگر بروس لی در یک فیلم با جکی چان مبارزه می کرد چه اتفاقی می افتاد؟

بروس لی در مقابل جکی چان

بروس لی و جکی چان هرگز در زندگی واقعی با هم مبارزه نکرده اند، اما یکدیگر را می شناختند. چان یکی از بدلکاران «خشم اژدها» و «اژدها وارد می شود» بود. در «اژدها وارد می شود» او یک مبارزه کوتاه با خود لی داشت. در طول صحنه‌ای که لی مجبور بود به طور همزمان با چندین دشمن مقابله کند، یکی از اوباش با بازی چان، به سمت او می پرد و او را از پشت می گیرد. لی به راحتی از چنگال او فرار می کند، بازوی حریفش را پشت سرش گرفت و در حالی که به یک اوباش دیگر لگد می زد، موهایش را نگه می دارد.

بروس لی در مقابل جکی چان

بعداً در همان صحنه «اژدها وارد می شود»، لی از یک چوب برای ضرب و شتم هر کسی که نزدیک می شد استفاده می کرد. چان، که احتمالاً نقش شخصیت دیگری را بازی می‌کرد، در میان گروه مردانی بود که به لی هجوم آوردند. این بار حتی سریعتر از قبل نقش زمین شد. سال‌ها بعد، چان توضیح داد که او واقعاً از این ضربه صدمه دیده است. پس از افتادن او، لی صحنه را ادامه داد اما پس از پایان فیلمبرداری از چان عذرخواهی کرد.

سبک هنرهای رزمی جکی چان با بروس لی چه تفاوتی دارد؟

بروس لی در مقابل جکی چان

بروس لی و جکی چان هر دو در کونگ فو متخصص هستند، اما نه در همه سبک ها، زیرا صدها شکل مختلف کونگ فو وجود دارد. شالوده لی بر روی «وینگ چون» ساخته شده است، سبکی نرم که تاکید زیادی بر واکنش ها، زمان بندی و هدایت مجدد حملات حریف دارد. لی در جوانی «وینگ چون» را یاد گرفت، اما در نهایت سبک خود به نام «جیت کان دو» (Jeet Kune Do) را خلق کرد، که چندین سبک مبارزه را خارج از کونگ فو ترکیب می کند. بروس لی به جای تکیه بر مواضع و حرکات سنتی، عناصر بوکس غربی، تکواندو، کاراته و موارد دیگر را در اصول «جیت کان دو» گنجاند.

بروس لی در مقابل جکی چان

جکی چان از نظر مهارت در هنرهای رزمی از سطح مشابهی از تطبیق پذیری برخوردار است. مانند لی، او هرگز با یک سبک خاص مبارزه نمی‌کند. در درجه اول، چان «هاپکیدو» (شکل کره ای از هنرهای رزمی)، کونگ فو شائولین جنوبی، کونگ فو شائولین شمالی، و «وینگ چون» را تمرین می کند؛ اما به قول خود چان، سبک او «چوپ سوئی» (همه چیز) است.

لی و چان در برخی از سبک های مبارزه مانند «وینگ چون» تجربه یکسانی داشتند، اما نحوه مبارزه آنها در فیلم ها بسیار متفاوت است. لی میل به خشونت و سرعت دارد، در حالی که جکی چان به خاطر حرکات آکروبات و بداهه خود شناخته شده است.

بروس لی در مقابل جکی چان

چان به دلیل تبدیل هر چیزی که در اطرافش است به سلاح و همچنین توانایی ورزشی فوق العاده اش که به خوبی در پریدن و جا خالی دادن به او کمک می کند، مشهور است. این جنبه‌های سبک مبارزه او لحن کمدی فیلم‌هایش را تقویت می کند. از سوی دیگر، لی بیشتر بر روی مبارزات نزدیک و تکنیک های عملی تمرکز داشت.

چرا بروس لی در مبارزه  با جکی چان پیروز می شود؟
یکی از رایج ترین بحث های مربوط به بروس لی در مقابل جکی چان این است که لی برنده می شود زیرا استعداد چان بیشتر در سبک بازیگری کمدی و ورزش های دو و میدانی او نهفته است تا توانایی در هنرهای رزمی خالص.

بروس لی در مقابل جکی چان

با این حال، این ادعای ناعادلانه برخی از تاثیرگذارترین هنرهای رزمی چان را در دوران حرفه ای طولانی او به عنوان یک بازیگر نادیده می گیرد. برای مثال، مبارزات نهایی او با بنی اورکویدز در فیلم‌های «همیشه اژدها» و «رستوران سیار» کاملاً نشان می‌دهد که چان واقعاً چقدر در کونگ فو مهارت دارد. به عبارت دیگر، چان را باید به عنوان یک رزمی کار واقعی به همان سبک لی جدی گرفت. چان به‌عنوان کسی که خیلی بیشتر از یک بازیگر آکروباتیک است، اگر در زندگی واقعی می‌جنگید، مطمئناً چالشی سخت برای لی ایجاد می‌کرد.

بروس لی در مقابل جکی چان

با وجود تمام مهارت‌های جکی چان، این احتمال وجود دارد که بروس لی همچنان در مبارزه تن به تن پیروز شود. از این گذشته، لی تجربه مبارزه واقعی دارد. بر کسی پوشیده نیست که لی در سال های نوجوانی خود در هنگ کنگ درگیر درگیری های گروهی بود و به طور منظم در مسابقات خشن روی پشت بام با دیگر دانش آموزان کونگ فو شرکت می کرد. او در بزرگسالی نیز سهم بیشتری از مبارزه واقعی داشت که معروف‌ترین نمونه آن مبارزه با وانگ جک من بود.

بروس لی در مقابل جکی چان

به علاوه، لی به خاطر سرعتش مشهور بود. چان به تنهایی سریع است، اما هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد او می‌توانست با سرعت لی برابری کند. بنابراین، در حالی که جکی چان مطمئناً آنچه را که برای ارائه یک مسابقه هیجان‌انگیز لازم است را دارد، شانس‌ پیروزی در نبرد برابر همچنان به نفع بروس لی است.

بیشتر بخوانید:

تنها کسی که بروس لی اعتقاد داشت او را شکست خواهد داد که بود؟

پزشکان دلیل مرگ بروس لی را بعد از ۵۰ سال کشف کردند: نوشیدن آب زیاد

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو